1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
VŠEOBECNÁ ČASŤ
Na území Slovenskej republiky boli odrody pestovaných rastlín a ich osivá a sadivá legislatívne upravené začiatkom 20. storočia. V bývalom Československu túto oblasť poľnohospodárstva po prvý krát upravoval zákon č. 128/1921 Zb. o uznávaní pôvodnosti odrôd, osiva a sadiva a skúšania odrôd kultúrnych rastlín, ktorý bol neskôr nahradený zákonom č. 188/1950 Zb. o zdokonalení rastlinnej výroby. Od 1. apríla 1964 oblasť šľachtenia odrôd, ich povoľovania, výroby a uznávania osiva a sadiva a jeho uvádzanie do obehu upravoval zákon č. 61/1964 Zb. o rozvoji rastlinnej výroby, ktorý platil do 1. januára 1997, kedy nadobudol účinnosť zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 291/1996 Z. z. o odrodách a osivách, ktorý platí doposiaľ. Problematika odrôd pestovaných rastlín a ich množiteľského materiálu je riešená v nariadeniach vlády. Týmto sa dosiahli rovnaké podmienky pre skúšanie a registráciu odrôd pestovaných rastlín, obchod s množiteľským materiálom, pre jeho skúšanie a vzájomné uznávanie osivárskych certifikátov v Slovenskej republike a v členských štátoch Európskej únie.
Vzhľadom na potrebu zákonnej úpravy problematiky danej oblasti v období po pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii, predkladaný návrh zákona zohľadňuje v plnom rozsahu pripomienky uplatnené v legislatívnom procese k vládnemu i poslaneckému návrhu zákona a jeho navrhovaný obsah vrátane pozmeneného názvu je výsledkom pripomienkového konania Jeho cieľom je v záujme vylúčenia duplicity právnej úpravy a posilnenia právnej istoty za cieľ upraviť iba pôsobnosť orgánov štátnej správy na úseku registrácie odrôd pestovaných rastlín a uvádzaní množiteľského materiálu pestovaných rastlín na trh. Vzhľadom na to, že povinnosti právnických osôb a fyzických osôb na tomto úseku sú, resp. nanovo budú upravené v príslušných aproximačných nariadeniach vlády, predmetom navrhovaného zákona i sankcie za ich porušenie.
V princípe je tento zákon a príslušné aproximačné nariadenia vlády koncipovaný tak, aby spoločne tvorili jeden celok upravujúci danú problematiku.
Ťažisko hmotnoprávnej úpravy danej oblasti je presunuté do aproximačných nariadení vlády najmä z dôvodu možnosti operatívnejšie reagovať na prípadné ďalšie novelizácie príslušných smerníc Európskej únie, ktoré sa týmito nariadeniami vlády preberajú do slovenského právneho poriadku.
Predloženým návrhom zákona sa nepreberajú príslušné smernice EÚ, upravujú sa iba základné kompetencie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ústredného kontrolného a skúšobného ústavu poľnohospodárskeho ako orgánov štátnej správy na danom úseku, pričom však ráta s vydaním vykonávacích predpisov upravujúcich podrobnosti o niektorých inštitútoch, ktoré európska legislatíva neupravuje.
Návrhom zákona sa v záujme odstránenia duplicity právnej úpravy zároveň navrhujú zrušiť aproximačné nariadenia vlády upravujúce danú problematiku, ako aj príslušné vykonávacie predpisy platného zákona. Tieto budú po schválení predloženého návrhu zákona v priebehu navrhovanej dlhšej legisvakančnej lehoty nahradené novými aproximačnými nariadeniami vlády, v ktorých sa vylúči prepojenosť na doteraz platný zákon NR SR č. 291/1996 Z. z. o odrodách a osivách v znení neskorších predpisov, ktorý sa týmto zákonom
2
navrhuje zrušiť. Rovnako tak budú doterajšie vykonávacie predpisy nahradené novými vykonávacími predpismi vydanými podľa navrhovaného § 10.
Návrh zákona nemá dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí a vyšších územných celkov, ani na zamestnanosť a na podnikateľské prostredie.
Ministerstvo financií SR svojim listom č. MF/28647/2005-81 zo 7. decembra 2005 berie na vedomie, že návrh zákona nemá dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí a vyšších územných celkov, ani na zamestnanosť a na podnikateľské prostredie.
Navrhovaný zákon je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a súvisiacimi právnymi predpismi.
Doložka zlučiteľnosti
právneho predpisus právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona o pôsobnosti orgánov štátnej správy v oblasti registrácie odrôd pestovaných rastlín a uvádzaní množiteľského materiálu pestovaných rastlín na trh
3.Problematika návrhu právneho predpisu
a) je upravená v práve Európskych spoločenstiev :
v primárnej legislatíve:
Hlava II. (Poľnohospodárstvo) Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva v platnom znení,
v sekundárnej legislatíve:
1.Smernica Rady 2002/53/ES z 13. júna 2002 o spoločnom katalógu odrôd poľnohospodárskych rastlinných druhov
2.Smernica Rady 2002/54/ES z 13. júna 2002 o obchodovaní s osivom repy v platnom znení
3.Smernica Rady 2002/55/ES z 13. júna 2002 o obchodovaní s osivom zelenín v platnom znení
4.Smernica Rady 2002/56/ES z 13. júna 2002 o obchodovaní so sadivom zemiakov v znení smernice 2003/61/ES
5.Smernica Rady 2002/57/ES z 13. júna 2002 o obchodovaní s osivom olejnín a priadnych rastlín v platnom znení
6.Smernica Komisie 1999/68/ES z 28. júna 1999 stanovujúca dodatočné ustanovenia pre zoznamy okrasných drevín, ktoré dodávatelia vedú podľa smernice Rady 98/56/ES
7.Smernica Rady 98/56/ES z 20. júla 1998 o obchodovaní s množiteľským materiálom okrasných rastlín v platnom znení
3
8.Smernica Komisie 93/49/EHS z 23. júna 1993 ustanovujúca zoznam uvádzajúci podmienky, ktoré musí spĺňať množiteľský materiál okrasných rastlín a okrasné rastliny podľa smernice Rady 91/682/EHS v znení smernice 1999/67/ES
9.Smernica Komisie 93/61/EHS z 2. júla 1993 stanovujúca programy určujúce podmienky, ktoré musí spĺňať množiteľský a sadivový materiál zeleniny, iný ako osivá, podľa smernice Rady 92/33/EHS
10.Smernica Komisie 93/62/EHS z 5. júla 1993 ustanovujúca vykonávacie pravidlá pre dozor nad dodávateľmi a výrobnými zariadeniami a ich monitorovanie podľa smernice Rady 92/33/EHS o uvádzaní množiteľského materiálu a sadivového materiálu zelenín iného ako osivo do obehu
11.Smernica Komisie 93/64/EHS z 5. júla 1993 ustanovujúca vykonávacie pravidlá pre dozor nad dodávateľmi a výrobnými zariadeniami a ich monitorovanie podľa smernice Rady 92/34/EHS o uvádzaní množiteľského materiálu ovocných drevín a ovocných drevín určených na pestovanie ovocia do obehu
12.Smernica Rady 92/33/EHS z 28. apríla 1992 o uvádzaní množiteľského materiálu a sadivového materiálu zelenín iného ako osivo do obehu v platnom znení
13.Smernica Rady 92/34/EHS z 28. apríla 1992 o uvádzaní do obehu množiteľského materiálu ovocných drevín a ovocných drevín určených na výrobu ovocia v platnom znení
14.Smernica Rady 68/193/EHS z 9. apríla 1968 o obchodovaní s materiálom na vegetatívne rozmnožovanie viniča v platnom znení
15.Smernica Rady 66/401/EHS zo 14. júna 1966 o uvádzaní osiva krmovín na trh v platnom znení
16.Smernica Rady 66/402/EHS zo 14. júna 1966 týkajúca sa obchodovania s osivom obilnín v platnom znení
17.NARIADENIE RADY (ES) č.2100/94 z 27. júla 1994 o právach spoločenstva k
odrodám rastlín ( Ú.v. ES L 227 , 01.09.1994).
b) nie je upravené v práve Európskej únie
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Uvedené smernice do slovenského právneho poriadku prevzaté týmito právnymi predpismi:
1.nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 72/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie množiteľského materiálu okrasných rastlín do obehu,
2.nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 164/2004 Z. z., ktorým sa vykonáva registrácia odrôd poľnohospodárskych plodín,
3.nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 165/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie osiva olejnín a priadnych rastlín do obehu v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 436/2005 Z. z.,
4.nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 166/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie osiva repy do obehu v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 432/2005 Z. z.,
4
5.nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 168/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie sadiva a sadeníc zelenín do obehu,
6.nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 169/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie osiva zelenín do obehu v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 437/2005 Z. z.,
7.nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 270/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie osiva krmovín do obehu v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 112/2005 Z. z. a nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 431/2005 Z. z.,
8.nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 278/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie množiteľského materiálu ovocných drevín a ovocných drevín určených na výrobu ovocia do obehu,
9.nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 280/2004 Z. z.. ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie množiteľského materiálu viniča do obehu,
10.nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 281/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie sadiva zemiakov do obehu,
11.nariadenie vlády Slovenskej republiky č.287/2004 Z. z., ktorým a ustanovujú požiadavky na uvádzanie osiva obilnín do obehu v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 430/2005 Z. z..
Návrhom zákona sa nepreberá európska legislatíva upravujúca problematiku uvedenú v taxatívnom výpočte smerníc ES a naďalej sa bude preberať do slovenského právneho poriadku len aproximačnými nariadeniami vlády.
Vzhľadom na to, že problematika navrhovaného zákona nie je upravená v práve ES alebo práve EÚ je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodu 4, 5 a 6 doložky.
Doložka finančných, ekonomických a environmetnálnych vplyvov a vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
Prvá časť: Odhad dopadov na verejné financie:
Predkladaný návrh zákona nebude mať negatívny dopad na verejné financie,
Druhá časť: Odhad dopadov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb
Návrh zákona nebude mať dopad na hospodárenie obyvateľov, ani na hospodárenie podnikateľskej sféry iných právnických osôb.
Tretia časť: Odhad dopadov na životné prostredie
Návrh zákona nebude mať dopad na životné prostredie.
Štvrtá časť: Odhad dopadov na zamestnanosť
Návrh zákona nebude mať dopad na tvorbu pracovných miest.
Piata časť: Vplyv na podnikateľské prostredie
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.
5
OSOBITNÁ ČASŤ
K § 1
Zákonom sa upravuje len pôsobnosť orgánov štátnej správy v oblasti registrácie odrôd pestovaných rastlín a uvádzaní množiteľského materiálu pestovaných rastlín na trh a sankcie za porušenie povinností ustanovených v príslušných aproximačných nariadeniach vlády, ktoré obsahujú hmotnoprávnu problematiku danej oblasti.
K § 2
Ustanovujú sa orgány štátnej správy v oblasti registrácie odrôd pestovaných rastlín a uvádzaní množiteľského materiálu pestovaných rastlín na trh, ktorými Ministerstvo pôdohospodárstva SR a Ústredný kontrolný a skúšobný ústav poľnohospodárstva.
K § 3
Ustanovuje sa pôsobnosť ministerstva ako orgánu štátnej správy v oblasti uvedenej v § 2 s možnosťou konať aj v rozsahu ustanovenom v príslušných aproximačných nariadeniach vlády.
K § 4
Ustanovuje sa pôsobnosť kontrolného ústavu v oblasti uvedenej v § 2 s možnosťou konať aj v rozsahu ustanovenom v príslušných aproximačných nariadeniach vlády.
K § 5
Ustanovuje sa, za ktoré priestupky môže kontrolný ústav uložiť pokutu a výška uvedených pokút.
K § 6
Ustanovuje sa kompetencia kontrolného ústavu na ukladanie pokút fyzickým osobám podnikateľom a právnickým osobám za porušenie povinností na úseku registrácie odrôd pestovaných rastlín a uvádzaní množiteľského materiálu pestovaných rastlín na trh, uvedených v príslušných aproximačných nariadeniach vlády.
K § 7
Ustanovuje sa pre kontrolný ústav pri zistení nedostatkov okrem uloženia sankcií i prijatie taxatívne vymenovaných opatrení.
K § 8
Ustanovuje sa, že trovy konania v súvislosti s vykonávaním odrodových skúšok a registráciou odrôd pestovaných rastlín, ako i náhrady spojené s vydávaním príslušných osvedčení a uznávaním množiteľského materiálu pestovaných rastlín znáša fyzická osoba -podnikateľ alebo právnická osoba, pre ktoré sa uvedené činnosti vykonali, a to vo výške nevyhnutných a preukázateľných nákladov zo strany kontrolného ústavu.
K § 9
Upravuje sa vznik, zmena alebo zánik právnych vzťahov upravených pred účinnosťou tohto zákona so zvýraznením, že správny poriadok sa nevzťahuje na konanie o vydávaní osvedčení o šľachtení nových odrôd a osvedčení o udržiavacom šľachtení.
6
K § 10
Ministerstvo sa splnomocňuje na vydanie všeobecne záväzných právnych predpisov, ktorými upraví podrobnosti o okruhu neupravovanom právom Európskej únie v tejto oblasti.
K § 11
Ustanovuje sa taxatívny výpočet právnych predpisov navrhovaných na zrušenie.
K § 12
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1 decembra 2006.
Bratislava 19. júla 2006
Predseda vlády
Slovenskej republiky
Robert F i c o, v. r.
Minister pôdohospodárstva
Slovenskej republiky
Miroslav J u r e ň a, v. r.