1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky vypracovalo z vlasntej iniciatívy návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 491/2001 Z.z. o organizovaní trhu s vybranými poľnohospodárskymi výrobkami v znení neskorších predpisov. Predloženým návrh zákona sa vykonávajú ustanovenia nariadenia (ES) č. 1148/2001 o kontrole zhody čerstvého ovocia a zeleniny s obchodnými normami kvality, nariadenia Rady (ES) č. 2200/1996 z 28. októbra 1996 o spoločnej organizácii trhu s ovocím a zeleninou (Ú. v. ES L 297, 21.11.1996) a nariadenia Rady (EHS) č. 234/1968 z 27. februára 1968 o zriadení spoločnej organizácie trhu so živými stromami a ostatnými rastlinami, hľuzami, koreňmi, rezanými kvetmi a okrasnými listami (Ú. v. ES L 055, 2.3.1968 a nariadenia Rady (ES) č. 104/2000 zo 17. decembra 1999 o spoločnej organizácii trhov s výrobkami rybolovu a akvakultúry (Ú. v. ES L 017, 21.01.2000), nariadenia Komisie (ES) č. 2848/98 ukladajúce podrobné pravidlá pre aplikáciu nariadenia Rady (EHS) č. 2075/92 týkajúceho sa prémiovej schémy, pestovateľských kvót a špecifickej pomoci, ktorá sa udeľuje skupinám pestovateľov v sektore nespracovaného tabaku (Ú.v. ES L 358, 31.12.1998), nariadenia Rady (EHS) č. 1696/71 o spoločnej organizácii trhu s chmeľom (Ú.v. ES L 175, 4.8.1971), nariadenia Rady (EHS) č. 1208/81 z 28. apríla 1981, ktorým sa určuje stupnica spoločenstva na klasifikáciu jatočne opracovaných trupov hovädzieho dobytka (Ú. v. ES L 123, 7. 5. 1981) v znení nariadenia Rady (EHS) č. 1026/91 (Ú. v. ES L 106, 26. 4. 1991), nariadenie Rady (EHS) č. 3220/84 z 13. novembra 1984, ktorým sa určuje stupnica pre klasifikáciu trupov z ošípaných (Ú. v. ES L 301, 20. 11. 1984) v platnom znení, nariadenie Komisie (EHS) č. 344/91 z 13. februára 1991, ktorým sa stanovujú podrobné pravidlá uplatňovania nariadenia Rady (EHS) č. 1186/90 rozširujúceho rozsah stupnice spoločenstva pre klasifikáciu jatočných tiel dospelého hovädzieho dobytka (Ú. v. ES L 41, 14. 2. 1991) v platnom znení, nariadenie Rady (EHS) č. 2137/92 z 23. júla 1992 o klasifikácii trupov oviec a určovaní štandardnej kvality spoločenstva čerstvých alebo chladených trupov oviec, ktorým sa predlžuje platnosť nariadenia (EHS) č. 338/91 (Ú. v. ES L 214, 30. 7. 1992) v platnom znení a nariadenia Komisie (ES) č. 295/96 zo 16. februára 1996, ktorým sa stanovujú predpisy na uplatňovanie nariadenia Rady (EHS) č. 1892/87 o zaznamenávaní trhových cien dospelého hovädzieho dobytka na základe stupnice Spoločenstva pre klasifikáciu zabitých zvierat (Ú. v. ES L 39, 17. 2. 1996), Nariadenie Rady (ES) č. 1254/1999 zo 17. mája 1999 o spoločnej organizácii trhu s hovädzím a teľacím mäsom (Ú. v. ES L 160, 26. 6. 1999) v platnom znení.
Cieľom implementácie je upraviť rozsah kontroly zhody ovocia, zeleniny a rezaných kvetov, ako aj ukladanie opatrení na odstránenie nedostatkov pri kontrole zhody a pokuty za nedodržanie ustanovení zákona. Ďalej upraviť podmienky klasifikácie jatočne opracovaných tiel hospodárskych zvierat, dozor nad ich klasifikáciou, kontrolu klasifikácie jatočne opracovaných tiel hovädzieho dobytka a kontrolu zaznamenávania trhových cien dospelého hovädzieho dobytka. Problematika klasifikácie jatočne opracovaných tiel hospodárskych zvierat je doteraz upravená v zákone NR SR č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov. Pripravovanou novelou zákona o potravinách sa zo zákona o potravinách vypúšťajú ustanovenia o klasifikácii jatočne opracovaných tiel. Účinnosť novely zákona o potravinách sa navrhuje rovnaká ako účinnosť novely predmetného zákona, t. j. od 1. apríla 2006.
Dopad návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 491/2001 Z. z. o organizovaní trhu s vybranými poľnohospodárskymi výrobkami v znení neskorších predpisov na štátny rozpočet, rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov, životné prostredie a zamestnanosť je uvedený v doložke.
Ministerstvo financií SR zobralo na vedomie listom č. MF/25644/2005-81 zo 7. novembra 2005 dopad návrhu zákona na štátny rozpočet kvantifikovaný v doložke
2
finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie v sume 3 255 tis. Sk (z toho zvýšenie bežných výdavkov celkom v sume 2 355 tis. Sk ako aj kvantifikovaných kapitálových výdavkov v sume 900 tis. Sk), ktorý bude zabezpečený v rámci limitu počtov štnátnozamestnaneckých miest a limitu výdavkov kapitoly Ministerstva pôdohospodárstva SR v rozpočte verejnej správy na roky 2006 až 2008.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a ostatnými súvisiacimi právnymi predpismi.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
k návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Predkladateľ návrhu zákona: Ministerstvo pôdohospodárstva SR
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 491/2001 Z. z. o organizovaní trhu s vybranými poľnohospodárskymi výrobkami v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu zákona:
a) je upravená v práve ES, v primárnom práve, a to v Zmluve o založení ES (najmä článok 43), v sekundárnom práve, a to v týchto nariadeniach:
1.Nariadenie Rady (EHS) č. 234/68 z 27. februára 1968 o zriadení spoločnej organizácie trhu so živými stromami a ostatnými rastlinami, hľuzami, koreňmi, rezanými kvetmi a okrasnými listami (Ú. v. ES L 055, 2.3.1968) v platnom znení,
2.Nariadenie Rady (EHS) č. 1696/71 z 26. júla 1971 o spoločnej organizácii trhu s chmeľom (Ú. v ES L 175, 4. 8. 1971) v platnom znení,
3.Nariadenie Rady (EHS) č. 2075/92 z 30. júna 1992 o spoločnej organizácii trhu s nespracovaným tabakom (Ú. v. ES L 215, 30. 7. 1992) v platnom znení,
4.Nariadenie Rady (ES) č. 2200/96 z 28. októbra 1996 o spoločnej organizácii trhu s ovocím a zeleninou (Ú. v. ES L 297, 21.11.1996) v platnom znení,
5.Nariadenie Komisie (ES) č. 2848/98 ukladajúce podrobné pravidlá pre aplikáciu nariadenia Rady (EHS) č. 2075/92 týkajúceho sa prémiovej schémy, pestovateľských kvót a špecifickej pomoci, ktorá sa udeľuje skupinám pestovateľov v sektore nespracovaného tabaku (Ú. v. ES L 358, 31.12.1998) v platnom znení,
6.Nariadenie Rady (ES) č. 104/2000 zo 17. decembra 1999 o spoločnej organizácii trhov s výrobkami rybolovu a akvakultúry (Ú. v. ES L 017, 21.01.2000) v znení Aktu o podmienkach pristúpenia SR k EÚ (Ú. v. EÚ L 236, 23. 9. 2003),
7.Nariadenie Komisie (ES) č. 1148/2001 z 12. júna 2001 o kontrole zhody čerstvého ovocia a zeleniny s obchodnými normami (Ú. v. ES L 156, 13.06.2001) v platnom znení,
8.Nariadenie Komisie (ES) č. 1432/2003 z 11. augusta 2003, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá uplatňovania nariadenia Rady (ES) č. 2002/96 pokiaľ ide o podmienky na uznanie organizácií výrobcov a predbežné uznanie skupín výrobcov (Ú. v. EÚ L 203, 12. 8. 2003),
9.Nariadenie Komisie (ES) č. 1433/2003 z 11. augusta 2003, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá na uplatňovanie nariadenia Rady (ES) č. 2200/96 pokiaľ ide o operačné fondy, operačné programy a finančnú pomoc (Ú. v. L 203, 12. 8. 2003) v platnom znení a
10.Nariadenie Komisie (ES) č. 686/2004 zo 14. apríla 2004, ktorým sa ustanovujú prechodné opatrenia týkajúce sa organizácií výrobcov na trhu s čerstvým ovocím a
3
zeleninou z dôvodu pristúpenia Českej republiky, Estónska, Cypru, Lotyšska, Litvy, Maďarska, Malty, Poľska, Slovinska a Slovenska k Európskej únii (Ú. v. L 106, 15. 4. 2004).
11.Nariadenie Rady (EHS) č. 1208/81 z 28. apríla 1981, ktorým sa určuje stupnica spoločenstva na klasifikáciu jatočne opracovaných trupov hovädzieho dobytka (Ú. v. ES L 123, 7. 5. 1981) v znení nariadenia Rady (EHS) č. 1026/91 (Ú. v. ES L 106, 26. 4. 1991).
12.Nariadenie Komisie (EHS) č. 344/91 z 13. februára 1991, ktorým sa stanovujú podrobné pravidlá uplatňovania nariadenia Rady (EHS) č. 1186/90 rozširujúceho rozsah stupnice spoločenstva pre klasifikáciu jatočných tiel dospelého hovädzieho dobytka (Ú. v. ES L 41, 14. 2. 1991) v platnom znení.
13.Nariadenie Rady (EHS) č. 3220/84 z 13. novembra 1984, ktorým sa určuje stupnica pre klasifikáciu trupov z ošípaných (Ú. v. ES L 301, 20. 11. 1984) v platnom znení.
14.Nariadenie Rady (EHS) č. 2137/92 z 23. júla 1992 o klasifikácii trupov oviec a určovaní štandardnej kvality spoločenstva čerstvých alebo chladených trupov oviec, ktorým sa predlžuje platnosť nariadenia (EHS) č. 338/91 (Ú. v. ES L 214, 30. 7. 1992) v platnom znení.
15.Nariadenie Komisie (ES) č. 295/96 zo 16. februára 1996, ktorým sa stanovujú predpisy na uplatňovanie nariadenia Rady (EHS) č. 1892/87 o zaznamenávaní trhových cien dospelého hovädzieho dobytka na základe stupnice Spoločenstva pre klasifikáciu zabitých zvierat (Ú. v. ES L 39, 17. 2. 1996), Nariadenie Rady (ES) č. 1254/1999 zo 17. mája 1999 o spoločnej organizácii trhu s hovädzím a teľacím mäsom (Ú. v. ES L 160, 26. 6. 1999) v platnom znení.
b) nie je upravená v práve EÚ
c) je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev, a to v týchto rozhodnutiach:
- spojené rozhodnutia Súdneho dvora Európskych spoločenstiev vo veci C-254/94, C-255/94 a C-269/94 Fattoria autonoma tabacchi, Lino Bason a ostatní a Associazione Professionale Trasformatori Tabacchi Italiani (APTI) a ostatní vs Ministero dell'Agricoltura e delle Foreste, Azienda di Stato per gli interventi sul mercato agricolo (AIMA), Consorzio Nazionale Tabacchicoltori (CNT), Unione Nazionale Tabacchicoltori (Unata) a Ditta Mario Pittari (1996) Zb. roz. ESD I-4235,
- rozhodnutie Súdneho dvora Európskych spoločenstiev vo veci C-253/00 Antonio Muńoz a Cia SA a Superior Fruiticola SA vs Frumar Ltd a Redbridge Produce Marketing Ltd. (2002) Zb. roz. ESD I-7289
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a) Prijatie zákona je plnením záväzkov SR vyplývajúcich pre danú oblasť vyplývajúcich z Aktu o podmienkach pristúpenia pripojenom k Zmluve o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii.
b) Z Aktu o podmienkach pristúpenia pripojenom k Zmluve o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii nevyplývajú v upravovanéj oblasti žiadne prechodné obdobia.
c) Všetky nariadenia bolo potrebné implementovať do 30. 4. 2004.
d) Proti Slovenskej republike sa nevedie žiadne konanie o porušení Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev podľa čl. 226 228 Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev v platnom znení,
e) bezpredmetné
4
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a
právom Európskej únie:
Úplná
6. Gestor (spolupracujúce rezorty):
Ministerstvo pôdohospodárstva SR
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov,
vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
Odhad vplyvu na verejné financie a zamestnanosť
V súvislosti s prijatím zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 491/2001 Z.z. o organizovaní trhu s vybranými poľnohospodárskymi výrobkami v znení neskorších predpisov sa predpokladá zvýšenie výdavkov Štátnej veterinárnej a potravinovej správy Slovenskej republiky v rámci rozpočtovej kapitoly Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky najmä v nadväznosti na zvýšenie počtu inšpektorov na výkon kontroly čerstvosti, minimálnej veľkosti a hmotnosti rýb a rybacích výrobkov podliehajúcich spoločnej organizácie trhu aj v nadväznosti na záväzky vyplývajúce zo vstupu našej krajiny do Európskej únie.
Predložený návrh zákona predpokladá najmä v nadväznosti na rozšírenie počtu inšpektorov vykonávajúcich kontrolu zhody, vznik nových 8 štátozamestnaneckých miest a ich materiálovo technické zabezpečenie celkový dopad na štátny rozpočet, jeho zvýšenie v roku 2006 v sume o 3.255.000 Sk , z toho
1. Mzdové náklady (610+620) :
Mzdy: 8 inšpektorov x 16 070,- Sk mesačný plat (plat. trieda 8) x 12 mesiacov = 1 542 720,- Sk
Odvody (34,95%) 539 180,- Sk
C e l k o m: 2 081 900,- Sk zaokrúhlene 2 082 000,-Sk
2. Cestovné a cestovné náhrady (630):
Predpokladaný počet kontrol v roku 2006: 80
Náklady na cestovné na 1 kontrolu: priemerne 700,- Sk
Náklady na cestovné celkom: 80 kontrol x 700 Sk = 56 000 ,- Sk
Cestovné náhrady: 8 inšpektorov x 80,- Sk x 80 pracovných dní = 51 200,-Sk
C e l k o m: 107 200,- Sk zaokrúhlene 108 000,- Sk
3. Prevádzka mobilných telefónov (630):
Prevádzka za kalendárny rok: 1000.- Sk x 12mesiacov x 8 inšpektorov = 96 000,- Sk
C e l k o m: 96 000,- Sk
4. Pracovné pomôcky na kontrolu (630):
Úradne overené posuvné meradlo - 1500,- Sk
8 inšpektorov x 1 500,- Sk = 12 000,- Sk
C e l k o m: 12 000,- Sk
5. Vzdelávanie inšpektorov (630):
8 inšpektorov x 3 500 Sk,- ročne (bez cestovného) v rozsahu 3 dni = 28 000,- Sk
C e l k o m: 28 000,- Sk
5
6. Ostatné administratívne výdavky (630):
kopírovanie, poštovné, fax - 300,- Sk x 8 inšpektorov x 12 mesiacov = 28 800,- Sk
C e l k o m: 28 800,- Sk zaokrúhlene 29 000,- Sk
Požiadavky na bežné výdavky c e l k o m (600): 2 355 000,- Sk
Kapitálové výdavky (700):
2 osobné autá po 450 000,- Sk = 900 000,-Sk
C e l k o m: 900 000,- Sk
Výdavky na inšpektorov v roku 2007 a nasledujúcich majú charakter pravidelne sa opakujúcich výdavkov, (výdavky na služobné príjmy, poistné, cestovné náhrady, vzdelávanie, na stravovanie a príspevok do sociálneho fondu) a ich vyčíslenie zodpovedá dopadu v roku 2006 po vylúčení jednorázových výdavkov, podľa predpokladanej účinnosti zákona a v ďalších rokoch sa každoročne budú vynakladať z rozpočtu Štátnej veterinárnej a potravinovej správy Slovenskej republiky.
Vyčíslené výdavky materiálového charakteru najmä jednorázové výdavky súvisiace s aplikáciou zákona najmä z hľadiska zabezpečenia potrebných podmienok na kvalitný výkon kontroly zhody čerstvosti, minimálnej veľkosti a hmotnosti rýb a rybacích výrobkov podliehajúcich spoločnej organizácie trhu pre jednotlivých inšpektorov.
Celkové zvýšené výdavky rozpočtu na rok 2006 predstavujú sumu vo výške 3.255.000,- Sk, ktoré budú hradené z rozpočtovej kapitoly Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky.
Z výdavkov uvedených v roku 2006 výdavky na služobné príjmy, odvody poistného, cestovné a stravné náhrady a výdavky na sociálny fond pravidelne, t.j. každoročne sa opakujúce.
Z uvedených dôvodov v ďalších rokoch 2007 a nasledujúcich potrebné zvýšenie výdavkov rozpočtu, ktoré sú oproti roku 2006 nižšie o sumu jednorazových výdavkov.
Odhad vplyvu na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb:
Problematika upravená v návrhu zákona by mala prispieť k zvýšeniu kvality predávaného ovocia, zeleniny, rezaných kvetov, hovädzieho mäsa, teľacieho, ovčieho, jahňacieho a bravčového mäsa, čerstvosti, minimálnej veľkosti a hmotnosti rýb a rybacích výrobkov podliehajúcich spoločnej organizácie trhu.
Odhad vplyvu na životné prostredie:
Navrhovaná právna úprava nebude mať vplyv na životné prostredie.
Odhad vplyvu na podnikateľské prostredie:
Navrhovaná právna úprava nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie.
6
Osobitná časť
K článku I
K bodu 1
Vypúšťajú sa ustanovenia o trhových poriadkoch, problematika ktorých je upravená nariadeniami ES.
K bodu 2
§ 6a upravuje podmienky klasifikácie jatočne opracovaných tiel hospodárskych zvierat, dozor nad ich klasifikáciou, kontrolu klasifikácie jatočne opracovaných tiel hovädzieho dobytka a kontrolu zaznamenávania trhových cien dospelého hovädzieho dobytka a sankcie za nedodržanie povinnosti výkonu klasifikácie jatočne opracovaných tiel hospodárskych zvierat. Ustanovuje podmienky získania osvedčenia o odbornej spôsobilosti pre výkon klasifikácie jatočne opracovaných tiel hospodárskych zvierat.
K bodu 3
Vypúšťajú sa ustanovenia o trhových poriadkoch, problematika ktorých je upravená nariadeniami ES.
K bodu 4
Mení sa znenie § 10 ods. 1 5, ktoré konkrétne ustanovuje u ktorých komodít sa uznávajú skupiny alebo organizácie výrobcov. Ustanovenie sa doplnilo aj o poznámku pod čiarou, v ktorej vymenované základné právne predpisy Európskych spoločenstiev upravujúce organizáciu trhu pre jednotlivé druhy.
§ 10 ods. 6 ustanovuje právomoc agentúry vykonávať kontrolu dodržiavania podmienok uznania a spôsob rozhodnutia ministerstva o uznaní.
Mení sa ustanovenie § 10 ods. 7 v zmysle požiadaviek, ktoré vyplynuli z praxe, kontrola zhody sa bude vykonávať len pri komoditách ovocie, zelenina, rezané kvety, ryby a rybie výrobky. Určuje príslušné orgány kompetentné vykonávať kontrolu zhody. Vzhľadom na uvedenú zmenu sa mení aj poznámka pod čiarou k odkazu 16a). Zavádzajú sa legislatívne skratky „kontrola zhody“ a „kontrolný orgán“.
Zmena premietnutá v § 10 ods. 11 je potrebná z dôvodu jasnejšieho výkladu tohto ustanovenia, pretože kontrola zhody sa vykonáva podľa nariadení Európskej únie nezávisle na žiadosti podnikateľa a v niektorých prípadoch sa môže vykonať aj na základe žiadosti, napríklad pri vývoze a dovoze čerstvého ovocia a zeleniny, ako to ustanovuje nariadenie Komisie (ES) č. 1148/2001 v článku 5 a 6.
Odsek 13 sa umožňuje bezodkladne uložiť opatrenia na nápravu zo strany kontrolného orgánu, aby bolo možné zistené nedostatky odstrániť okamžite na mieste.
Článok 4 ods. 3 nariadenia Komisie (ES) č. 1148/2001 umožňuje členským štátom za stanovených podmienok uznať obchodníkov na úrovni expedície. Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky môže Štátnej veterinárnej a potravinovej správe Slovenskej republiky udeliť na základe výsledkov programu kontroly zhody povolenie uznať obchodníkov. Zavádza sa poznámka pod čiarou k odkazu 16ba).
Odseky 15 a 16ustanovujú právomoci Štátnej veterinárnej a potravinovej správe Slovenskej republiky a regionálnych veterinárnych a potravinových správ pri výkone a koordinácii kontrol zhody. Štátna veterinárna a potravinová správa Slovenskej republiky riadi, kontroluje a koordinuje výkon kontroly zhody regionálnych veterinárnych a potravinových správ, v prípade potreby vykonáva kontroly zhody pri dovoze a vývoze, rozhoduje v druhom stupni vo veciach, v ktorých rozhodovali v prvom stupni regionálne
7
veterinárne a potravinové správy. Vypracovávať špecifický program kontroly zhody v mieste maloobchodného predaja ovocia a zeleniny konečným spotrebiteľom, táto požiadavka vyplýva z článku 9 odsek 1. druhej vety nariadenia Komisie (ES) č. 1148/2001. V tomto odseku je určená aj povinnosť vypracovať register podnikateľov s ovocím a zeleninou. Zavádza sa poznámka pod čiarou k odkazu 16bb).
V odseku 18 bolo vhodné z dôvodu rýchleho zásahu, aby ukladanie opatrení podľa § 10 ods. 13 a vydávanie osvedčení o zhode a nálezu o nezhode ako výsledkov z kontroly, bolo vykonávané mimo správneho konania priamo na mieste výkonu kontroly. Podrobný postup je ustanovený v nariadení Komisie (ES) č. 1148/2001.
K bodu 5
Upravuje sa ukladanie pokút regionálnou veterinárnou a potravinou správou za porušenie povinností uložených týmto zákonom.
K článku II
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. decembra 2006.
Bratislava 19. júla 2006
Predseda vlády
Slovenskej republiky
Robert F i c o, v. r.
Minister pôdohospodárstva
Slovenskej republiky
Miroslav J u r e ň a, v. r.