N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
IV. volebné obdobie
N á v r h
Zákon
z ..................... 2006,
ktorým sa dopĺňa zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 719/2004 Z. z., zákona č. 353/2005 Z. z., zákona č. 538/2005 Z. z., zákona č. 660/2005 Z. z., zákona č. 25/2006 Z. z. a zákona č. 282/2006 Z. z. sa dopĺňa takto:
§ 6a znie:
„§ 6a
(1)Zdravotná poisťovňa môže v kalendárnom roku použiť na prevádzkové činnosti najviac 4% z úhrnného ročného výberu verejného zdravotného poistenia pred prerozdelením (ďalej len „ročný úhrn“).
(2)Ročným úhrnom podľa odseku 1 sú:
a)vybrané preddavky na poistné od platiteľov poistného18a) v príslušnom kalendárnom roku,
b)úroky z omeškania18b) vymožené v príslušnom kalendárnom roku,
c)ročné zúčtovanie preddavkov poistného za predchádzajúci kalendárny rok.
(3)Nákladmi na prevádzkové činnosti zdravotnej poisťovne sa rozumejú:
a)náklady súvisiace so správou a činnosťou zdravotnej poisťovne,
b)splácanie úverov, úrokov z úverov.“
Poznámky pod čiarou k odkazom 18a a 18b znejú:
18a) § 11 ods. 1 a 2 zákona č. 580/2004 Z. z. v znení zákona č. 353/2005 Z. z.
18b) § 18 zákona č.. 580/2004 Z. z. v znení zákona č. 353/2005 Z. z.“
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. októbra 2006.
D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Zhodnotenie súčasného stavu
Podľa zákona č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nemajú zdravotné poisťovne stanovenú maximálnu výšku finančných prostriedkov, ktoré môžu použiť na prevádzkové činnosti.
Dôvody potreby novej právnej úpravy
Cieľom navrhovaného zákona je dosiahnuť efektívnosť výberu poistného, zabezpečiť efektívne využívanie verejných zdrojov na úhradu poskytovanej zdravotnej starostlivosti a hospodárne vynakladanie finančných prostriedkov na prevádzkové činnosti poisťovne z verejných zdrojov. Na prevádzkové činnosti zdravotných poisťovní sa stanovuje hranica čerpania maximálne do výšky 4% z úhrnného ročného výberu verejného zdravotného poistenia pred prerozdelením.
Súlad návrhu zákona s Ústavou SR:
Návrh novely zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a platným právnym poriadkom Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Súvislosti s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami:
Navrhovaná zmena zákona nemá vplyv na iné všeobecne záväzné právne predpisy platné v Slovenskej republike.
Hospodársky a finančný vplyv na štátny rozpočet:
Návrh novely zákona nemá hospodársky a finančný vplyv na štátny rozpočet.
Nároky na pracovné sily a organizačné zabezpečenie:
Návrh novely zákona nemá nárok na pracovné sily.
Predpokladané finančné dôsledky na rozpočet verejnej správy:
Nepredpokladajú sa finančné dôsledky na rozpočet verejnej správy.
B. Osobitná časť
K článku I:
Navrhuje sa percentuálne určiť zdravotným poisťovniam výšku, ktorú môžu použiť na náklady súvisiace so správou a činnosťou poisťovne.
Určuje sa, čo sa rozumie pod úhrnným výberom poistného na verejné zdravotné poistenie a čo sa zahŕňa do nákladov na prevádzkové činnosti poisťovne.
K článku II:
Navrhuje sa účinnosť zákona.
Doložka zlučiteľnosti
právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu:
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Chovanec
2.Názov právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev:- primárnom,
- sekundárnom,
b)nie je upravená v práve Európskej únie:- primárnom
- sekundárnom,
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
4. Návrh zákona svojou problematikou:
nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení a svojou problematikou nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe.
5. Vyjadrenie stupňa kompatibility s právnou normou Európskej únie:
Vzhľadom na vnútroštátny charakter upravenej problematiky je vyjadrovanie
stupňa zlučiteľnosti s právom ES/EÚ bezpredmetné.