N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
IV. volebné obdobie
N á v r h
Zákon
z ..................... 2006,
ktorým sa mení zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 720/2004 Z. z., zákona č. 351/2005 Z. z., zákona č. 538/2005 Z. z. a zákona č. 282/2006 Z. z. sa mení takto:
1.V § 91 ods. 3 sa slová „31. decembra 2006“ nahrádzajú slovami „31. decembra 2007“.
2.V § 102a sa vypúšťajú slová „do 31. decembra 2005“.
3.V § 102a písmeno e) znie:
„e) finančné prostriedky, ktoré určené pre organizácie uvedené v písmenách a) d) na poskytovanie zdravotnej starostlivosti, služieb súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a služieb súvisiacich so zabezpečovaním zdravotnej starostlivosti.“.
Čl. II
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 747/2004 Z. z., zákona č. 171/2005 Z. z., zákona č. 266/2005 Z. z., zákona č. 534/2005 Z. z., zákona č. 584/2005 Z. z., zákona č. 659/2005 Z. z. a zákona č. 275/2006 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 37 ods. 6 sa na konci pripájajú tieto slová „; ak ide o právne pomery príspevkovej organizácie, ktorá je zdravotníckym zariadením poskytujúcim zdravotnú starostlivosť podľa osobitného predpisu, je zriaďovateľ povinný ich zosúladiť s týmto
zákonom do 31. decembra 2007.“
Čl. III
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. októbra 2006.
D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Zhodnotenie súčasného stavu
Podľa zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa štátne zdravotnícke zariadenia majú transformovať na akciové spoločnosti alebo na neziskové organizácie podľa zákona č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení zákona č. 35/2002 Z. z., pričom transformácia na akciové spoločnosti sa má vykonať do 31. 12. 2006.
Toto ustanovenia nadväzuje aj na zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Príspevkové organizácie štátu, ktoré poskytujú zdravotnú starostlivosť nespĺňajú základnú definíciu príspevkovej organizácie podľa § 21 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z., preto je Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky ako ich zriaďovateľ povinné ich k 31. 12. 2006 zrušiť 21 ods. 12 písm. b) zákona 523/2004 Z. z.).
Dôvody potreby novej právnej úpravy
Predčasné parlamentné voľby v roku 2006 neumožnili dokončiť transformáciu podľa vyššie citovaných ustanovení. Vzhľadom na skutočnosť, že hrozí nedodržanie tohto termínu, je potrebné ho posunúť o jeden kalendárny rok.
Tento posun termínu zároveň vytvorí časový priestor, aby sa mohlo v oblasti transformácie štátnych zdravotníckych zariadení postupovať podľa programového vyhlásenia novej vlády, ktorá vzišla z predčasných parlamentných volieb v roku 2006.
Zároveň sa zachová dostupnosť zdravotnej starostlivosti pre občanov, nakoľko nebude potrebné rušiť príspevkové organizácie štátu v zriaďovateľskej pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky.
Súlad návrhu zákona s Ústavou SR:
Návrh novely zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a platným právnym poriadkom Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Súvislosti s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami:
Navrhovaná zmena zákona nemá vplyv na iné všeobecne záväzné právne predpisy platné v Slovenskej republike.
Hospodársky a finančný vplyv na štátny rozpočet:
Návrh novely zákona nemá hospodársky a finančný vplyv na štátny rozpočet.
Nároky na pracovné sily a organizačné zabezpečenie:
Návrh novely zákona nemá nárok na pracovné sily.
Predpokladané finančné dôsledky na rozpočet verejnej správy:
Nepredpokladajú sa finančné dôsledky na rozpočet verejnej správy.
B. Osobitná časť
K článku I:
K bodu 1:
Ustanovuje sa posunutie termínu na dokončenie transformácie o jeden kalendárny rok.
K bodu 2:
Ustanovuje sa ochrana zdravotníckych zariadení pred exekúciami.
K bodu 3:
Legislatívno-technické spresnenie ustanovenia.
K článku II:
Ustanovujú sa prechodné ustanovenia tak, aby sa umožnilo štátnym zdravotníckym zariadeniam fungovať v režime príspevkových organizácií ešte jeden kalendárny rok.
K článku III:
Navrhuje sa účinnosť zákona.
Doložka zlučiteľnosti
právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu:
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Chovanec
2.Názov právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev:- primárnom
- sekundárnom,
b)nie je upravená v práve Európskej únie:- primárnom
- sekundárnom,
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
4. Návrh zákona svojou problematikou:
nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení a svojou problematikou nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe.
5. Vyjadrenie stupňa kompatibility s právnou normou Európskej únie:
Vzhľadom na vnútroštátny charakter upravenej problematiky je vyjadrovanie
stupňa zlučiteľnosti s právom ES/EÚ bezpredmetné.