Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Cieľom návrhu zákona o úprave dôchodkov priznaných pred 1. januárom 2004 a o doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov je zmierniť dôsledky aplikácie nového zákona o sociálnom poistení a čiastočne vyriešiť rozdiely v sume (výške) dôchodkov priznaných podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004 a dôchodkových dávok priznaných podľa zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
V súvislosti s existujúcou nie najlepšou sociálno-ekonomickou situáciou v Slovenskej republike najmä dôchodcov, ktorí požiadali a bol im priznaný dôchodok pred 1. januárom 2004, sa do popredia stále viac dostáva problém výšky dôchodkov tzv. starodôchodcov a dôchodcov, ktorí si uplatnili nárok na dôchodkovú dávku po 1. januári 2004, teda po nadobudnutí účinnosti zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení. Pritom sa poukazuje na to, že vzdelanie, druh vykonávanej práce, podmienky jej výkonu, ako aj obdobie dôchodkového poistenia (dĺžka zamestnania), výška príjmov a vek „odchodu“ do dôchodku boli rovnaké.
Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, ktorý je právnym základom dôchodkovej reformy predstavuje prechod zo zabezpečovacieho systému na poistný systém, zo solidárneho dôchodkového systému na systém zásluhový, aj keď uplatnenie princípu zásluhovosti je zatiaľ obmedzené. Negatívnym dopadom aplikácie zákona o sociálnom poistení však často nezanedbateľné rozdiely vo výškach dôchodkov tzv. starodôchodcov a dôchodcov, ktorým boli dôchodkové dávky priznané podľa nového zákona o sociálnom poistení. Pritom jediným dôvodom pre tieto rozdiely je čas uplatnenia si nároku na dávku dôchodkového zabezpečenia resp. dôchodkovú dávku, a to pred 1. januárom 2004 alebo po 1. januári 2004.
Treba uznať, že nový zákon o sociálnom poistení rešpektoval zásadu, podľa ktorej nárok na dávku sa posudzuje podľa predpisov platných v čase jej priznania. Podľa zákonnej úpravy účinnej pred 1. januárom 2004 (najmä zákon č. 100/1988 Zb. o sociálnom zabezpečení v znení neskorších predpisov) bola suma starobného dôchodku, na ktorý si občan uplatnil nárok obmedzená jednak tzv. redukciou priemerného mesačného zárobku (priemerný mesačný zárobok sa upravoval tak, že tento v sume 2500 Sk sa na účely výpočtu starobného dôchodku započítal
2
v plnej výške, zo sumy nad 2500 Sk do 6000 Sk sa započítala jedna tretina, zo sumy nad 6000 Sk do 10 000 Sk jedna desatina a nad sumu 10 000 Sk priemerného mesačného zárobku sa neprihliadalo) a zároveň najvyššou výmerou starobného dôchodku, ktorá k 31. decembru 2003 bola 9219 Sk.
V dôsledku týchto obmedzení bola obmedzená aj suma (výška) starobného dôchodku. Právom takéto obmedzenie považujú občania, ktorí si uplatnili nárok na dôchodok pred 1. januárom 2004, za nespravodlivé a častokrát aj diskriminačné. Túto nespravodlivosť neodstránil ani nezmiernil nový zákon o sociálnom poistení, ani žiadna z jeho noviel. Preto sa aj stále viac prejavuje nespokojnosť týchto občanov.
V súčasnosti je snaha riešiť problém starodôchodcov Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, a to prepočítaním sumy starobného dôchodku priznaného podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004 bez obmedzenia najvyššou výmerou tohto dôchodku, pričom sa súčasne navrhuje, aby sa prehodnotila aj výška toho dôchodku, pri ktorom nebola zohľadnená suma priemerného mesačného zárobku presahujúceho sumu 10 000 Sk. Tento spôsob riešenia predpokladá prepočítanie sumy starobných dôchodkov priznaných podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004 Sociálnou poisťovňou. Preto je tento spôsob administratívne pracný.
Navrhovaná zákonná úprava zmierňuje rozdiely sumy dôchodkov uvedených v § 1 návrhu zákona, ktoré boli priznané podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004 podstatne jednoduchším spôsobom, a to ich úpravou o 30%. Úprava dôchodkov podľa návrhu zákona zároveň umožňuje zvýšenie všetkých dôchodkov uvedených v § 1 návrhu zákona a rieši aj sociálno-ekonomickú situáciu poberateľov týchto dôchodkov. Percento úpravy dôchodkov uvedených v § 1 návrhu zákona môže byť upravené na základe rozpravy v Národnej rade Slovenskej republiky a diskusie s odborníkmi na sociálne poistenie.
Návrh zákona predpokladá, že finančné prostriedky na úhradu nákladov na úpravu dôchodkov sa poskytnú zo štátneho rozpočtu na osobitný účet Sociálnej poisťovne.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a zákonmi Slovenskej republiky, ako aj s medzinárodnými zmluvami a ďalšími medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
3
Návrh zákona nebude mať vplyv na zamestnanosť ani na životné prostredie.
Návrh zákona nepredpokladá žiadny dopad na rozpočty obcí a vyšších územných celkov, a nepredpokladá ani dopad na podnikateľskú sféru.
Doložka zlučiteľnosti
návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a Európskej únie
1. Predkladateľ návrhu právneho predpisu:skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona o úprave dôchodkov priznaných pred 1. januárom 2004 a o doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
b) nie je upravená v práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
-žiadne
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev alebo právom Európskej únie:
-bezpredmetné
6. Gestor a spolupracujúce rezorty (podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov a podľa návrhu na určenie zodpovednosti ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy za aplikáciu a prijatie opatrení na vnútroštátnej úrovni k nariadeniam a rozhodnutiam Európskych spoločenstiev):
-bezpredmetné
4
B.Osobitná časť
K čl. I
K § 1
Navrhuje sa upraviť starobné dôchodky, invalidné dôchodky, vdovské dôchodky a sirotské dôchodky, ktoré boli priznané pred 1. januárom 2004. Tieto dôchodky sa upravia o 30% sumy dôchodku vyplácanej k 1. júlu 2006, pričom sa zohľadnia aj úpravy týchto dôchodkov podľa predpisov účinných po 1. januári 2004 (teda valorizácia dôchodkov). Navrhuje sa rovnako upraviť aj pomerné starobné dôchodky priznané podľa predpisov účinných do 31. decembra 2003 a invalidné dôchodky priznané podľa predpisov účinných do 31. decembra 2003 ako dôchodky za výsluhu rokov alebo ako čiastočné invalidné dôchodky, ako aj vdovecké dôchodky priznané pred 1. januárom 2004.
K § 2
Navrhuje sa postup pri súbehu dôchodkov, a to tak, že sa úprava dôchodku vykoná len k jednému dôchodku, a to vyššiemu dôchodku.
Platí zásada, podľa ktorej sa úprava dôchodku zlučuje s dôchodkom, ku ktorému patrí.
K § 3 a 4
Dôchodky uvedené v § 1 sa navrhuje upraviť od splátky dôchodku splatnej po 1. júli 2006. Sociálna poisťovňa bude pri poukazovaní navrhovanej úpravy dôchodkov postupovať podľa § 117 a 275 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení.
Úpravu dôchodkov podľa návrhu zákona musí Sociálna poisťovňa vykonať tak, aby upravený dôchodok bol vyplatený najneskôr do 31. decembra 2006.
K § 5
Navrhovaná úprava dôchodkov predpokladá, že finančné prostriedky na túto úpravu sa poskytnú zo štátneho rozpočtu na osobitný účet Sociálnej poisťovne.
5
K čl. II
V nadväznosti na čl. I § 5 návrhu zákona o poskytnutí finančných prostriedkov štátom na osobitný účet Sociálnej poisťovne treba novelizovať aj ustanovenie § 285 ods. 1, a to doplnením písmena k).
K čl. III
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť 1. júla 2006.