1
Návrh
Zákon
z ....... 2006
o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
PRVÁ ČASŤ
Základné ustanovenia
§ 1Predmet zákona
Tento zákon upravuje
a)Národný program pre šport a Realizačný program pre šport,
b)úlohy orgánov verejnej správy v oblasti športu,
c)opatrenia proti dopingu v športe,
d)rozhodovanie sporov v oblasti športu,
e)informačný systém o športe,
f)právne postavenie športovej reprezentácie Slovenskej republiky,
g)právne postavenie športového klubu a športového zväzu a organizovanie športových súťaží,
h)opatrenia na zabránenie násiliu pri športových podujatiach,
i)financovanie športu z verejného rozpočtu,
j)právne postavenie športovca a právne vzťahy vznikajúce v súvislosti so športom.
§ 2Vymedzenie pojmov
(1) Na účely tohto zákona sa rozumie
2
a)športom telesné cvičenie alebo duševné cvičenie alebo ich kombinácia, ktoré napomáha udržiavaniu a rozvoju zdravia a vykonáva sa spravidla podľa určených pravidiel,
b)športom pre všetkých rekreačná aktivita uskutočňovaná rôznymi formami telesných cvičení a ďalšími záujmovými pohybovými činnosťami,
c)kolektívnym športom športové odvetvie, v ktorom je šport vykonávaný najmenej dvoma fyzickými osobami, ktoré tvoria jedného účastníka športovej súťaže, ak v tejto súťaži nie je súťaž jednotlivcov,
d)špecializovanou činnosťou v oblasti športu činnosť vykonávaná v jednotlivých oblastiach športu fyzickou osobou, ktorá získala od akreditovaného vzdelávacieho zariadenia osvedčenie na výkon niektorej zo špecializovaných činností v oblasti športu, uvedených v zozname špecializovaných činností v oblasti športu podľa § 5 ods. 2 písm. q (ďalej len „športový odborník“),
e)športovým zariadením stavba, ktorá spĺňa podmienky ustanovené týmto zákonom a osobitným predpisom1) a ktorá je určená na výkon športu,
f)verejným športovým zariadením športové zariadenie vo vlastníctve štátu, samosprávneho kraja alebo obce, určené na výkon športu verejnosti,
g)dopingom je látka, prostriedok, prípravok, metóda alebo spôsob zameraný na dosiahnutie zvyšovania výkonu športovca alebo pre zviera zúčastňujúceho sa na športe, ktoré sú uvedené v zozname zakázaných látok podľa § 5 ods. 2 písm. f),
(2) Na účely tohto zákona sa rozumie
a)športovcom fyzická osoba, ktorá sa výkonom športu zúčastňuje na príprave na športovú súťaž alebo na športovej súťaži a má preukaz športovca,
b)profesionálnym športovcom fyzická osoba, ktorá vykonáva šport v pracovnoprávnom vzťahu na základe športovej zmluvy alebo ako samostatne zárobkovo činná osoba,
c)amatérskym športovcom fyzická osoba, ktorá vykonáva šport na základe dohody o vykonaní športovej práce,
d)športovým tímom skupina športovcov, ktorá sa v kolektívnom športe zúčastňuje na športovej súťaži ako jeden účastník športovej súťaže,
e)športovou reprezentáciou Slovenskej republiky (ďalej len „športová reprezentácia“)
1) Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov.
3
športovec alebo športový tím, ktorí sa zúčastňujú medzinárodných športových súťaží,
f)divákom fyzická osoba, ktorá sa zúčastňuje športového podujatia ako verejnosť.
(3) Na účely tohto zákona sa rozumie
a)športovou súťažou, súťaž, ktorej sa zúčastňujú športovci alebo športové tímy a ktorá sa uskutočňuje podľa športových pravidiel,
b)športovou licenciou oprávnenie športového klubu na účasť v športovej súťaži, organizovanej športovým zväzom alebo ním povolenej športovej súťaže, ktorú vydáva športový zväz,
c)športovými pravidlami súhrn pravidiel a predpisov, ktoré vydáva športový zväz a ktorými sa riadi športové odvetvie,
d)športovým odvetvím druh športu s vlastnými športovými pravidlami.
DRUHÁ ČASŤ
Úlohy orgánov verejnej moci a iných právnických osôb vo verejnom záujme v oblasti športu
§ 3
Úlohy pri presadzovaní verejného záujmu v oblasti športu
(1) Verejným záujmom v oblasti športu je záujem na udržiavaní a rozvoji zdravia športom.
(2) Úlohy pri presadzovaní verejného záujmu v oblasti športu plnia
a) Vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda”),
b) Ministerstvo školstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“),
c)Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo vnútra“),
d)Ministerstvo obrany Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo obrany“),
e)Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo zdravotníctva“),
f)samosprávny kraj2),
2) Zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov.
4
g) obec.3)
§ 4 Vláda
(1)Vláda schvaľuje Národný program pre šport na obdobie troch rokov na návrh ministerstva a po prerokovaní v Rade vlády Slovenskej republiky pre šport4) (ďalej len „Rada pre šport“). Národný program pre šport obsahuje základné východiská a smery štátnej politiky v oblasti športu, športové odvetvia a športové zariadenia, ktoré budú vyžadovať použitie finančných prostriedkov z verejných rozpočtov na stanovené obdobie, ciele a úlohy športovej reprezentácie, vrátane finančných prostriedkov určených na zabezpečenie jej účasti na medzinárodných súťažiach, úlohy štátu, orgánov verejnej správy a iných právnických osôb pri jeho uskutočňovaní.
(2)Vláda podľa odseku 1
a)vyhodnocuje plnenie Národného programu pre šport v spolupráci s Radou pre šport,
b)vymenúva a odvoláva na návrh ministra školstva Slovenskej republiky (ďalej len „minister“) členov Rady pre šport,
c)schvaľuje štatút Rady pre šport.
§ 5 Ministerstvo
(1)Ministerstvo ako ústredný orgán štátnej správy pre štátnu starostlivosť o šport5) vytvára podmienky pre rozvoj športu, zabezpečuje efektívne využívanie prostriedkov štátneho rozpočtu vynakladaných na šport a koordinuje činnosť orgánov verejnej správy, právnických osôb a fyzických osôb pri príprave a uskutočňovaní štátnej politiky v oblasti športu.
(2)Ministerstvo podľa odseku 1
3) Zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
4) § 2 ods. 3 zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov.
5 ) § 17 zákona č. 575/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov.
5
a)pripravuje v spolupráci s orgánmi verejnej správy, právnickými osobami a fyzickými osobami, ktoré plnia úlohy v oblasti športu a predkladá vláde návrh Národného programu pre šport,
b)koordinuje uskutočňovanie a vykonáva dohľad nad dodržiavaním Národného programu pre šport a Realizačného programu v športe,
c)v spolupráci s orgánmi verejnej správy, právnickými osobami a fyzickými osobami, ktoré plnia úlohy v oblasti športu pripravuje a prijíma Realizačný program v športe, ako dokument zameraný na uskutočnenie Národného programu pre šport, na obdobie jedného roka,
d)vydáva všeobecne záväzným právnym predpisom podmienky na poskytovanie dotácií, určuje podmienky pre vyhlásenie verejnej súťaže na poskytovanie dotácií a schvaľuje návrhy na poskytnutie dotácií v oblasti športu pre všetkých,
e)riadi a kontroluje výkon štátnej správy na úseku športu, ním zriadené organizácie za účelom plnenia úloh v oblasti štátnej správy na úseku športu a pri správe informačného systému o športe,
f)vydáva všeobecne záväzným právnym predpisom zoznam zakázaných látok po dohode s ministerstvom zdravotníctva a schvaľuje antidopingový program,
g)vytvára podmienky pre rozvoj športu pre všetkých,
h)vytvára podmienky pre športovú reprezentáciu,
i)podporuje športovú aktivitu občanov so zdravotným postihnutím,
j)vytvára podmienky pre výber a prípravu športových talentov,
k)rozhoduje a vydáva potvrdenia o akreditácii vzdelávacím zariadeniam,
l)vytvára podmienky pre výchovu a vzdelávanie v oblasti športu,
m)podporuje olympijské hnutie a paralympijské hnutie,
n)podporuje športovú výchovu na školách, ktoré patria do sústavy základných a stredných škôl v Slovenskej republike,6)
o)podporuje medzinárodnú spoluprácu a medzinárodné programy v oblasti športu,
p)podporuje rozvoj vzdelávacích, výskumných, diagnostických, informačných a odborno-metodických činností pre potreby športu ako aj výkon preventívnej, kontrolnej a vzdelávacej činnosti v oblasti boja proti dopingu,
q)vydáva všeobecne záväzným predpisom zoznam špecializovaných činností v oblasti
6) Zákon č. 29/1984 Zb. o sústave základných a stredných škôl (školský zákon) v znení neskorších prepisov.
6
športu.
§ 6
Ministerstvo vnútra, ministerstvo obrany a
ministerstvo zdravotníctva
Ministerstvo vnútra, ministerstvo obrany a ministerstvo zdravotníctva spolupracuje s ministerstvom
a)pri príprave a realizácii Národného programu pre šport,
b)pri príprave a realizácii Realizačného programu v športe.
§ 7
Akreditačná komisia v oblasti športu
(1)Ministerstvo zriaďuje Akreditačnú komisiu v oblasti športu (ďalej len "akreditačná komisia") ako svoj poradný orgán. Akreditačná komisia posudzuje spôsobilosť vzdelávacieho zariadenia na prípravu športových odborníkov na základe splnenia podmienok podľa § 37 ods. 1 a odporúča ministerstvu vydať potvrdenie o akreditácii.
(2)Podrobnosti o organizácii a činnosti akreditačnej komisie upraví štatút, ktorý vydá ministerstvo.
§ 8
Komisia pre poskytovanie dotácií v športe
(1)Ministerstvo zriaďuje Komisiu pre poskytovanie dotácií v športe, ako svoj poradný orgán.
(2)Podrobnosti o organizácii a činnosti Komisie pre poskytovanie dotácií v športe upraví štatút, ktorý vydá ministerstvo.
§ 9
7
Slovenské antidopingové centrum
(1) Zriaďuje sa Slovenské antidopingové centrum (ďalej len „antidopingové centrum“).7)
(2) Úlohou antidopingového centra je výkon preventívnej, kontrolnej a vzdelávacej činnosti v oblasti boja proti dopingu.
(3) Antidopingové centrum je rozpočtová organizácia so sídlom v Bratislave, zapojená na rozpočet Slovenskej republiky prostredníctvom kapitoly ministerstva.
(4) Antidopingové centrum je právnická osoba.8)
(5) Orgány antidopingového centra sú:
a)riaditeľ antidopingového centra
b)predsedníctvo antidopingového centra
(6)Na čele antidopingového centra je riaditeľ, ktorého vymenúva a odvoláva minister. Riaditeľ antidopingového centra je jeho štatutárnym orgánom.9)
(7)Podrobnosti o úlohách, organizácii a činnosti antidopingového centra, riaditeľa antidopingového centra a predsedníctva antidopingového centra upraví štatút, ktorý schvaľuje ministerstvo.
§ 10
Antidopingový program
(1) Antidopingové centrum predkladá ministerstvu na schválenie každoročne k 1.septembru príslušného roka návrh Antidopingového programu, ktorý obsahuje plán činnosti antidopingového centra na obdobie jedného roka.
§ 11
Samosprávny kraj
7) § 21 zákona č.523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov..
8) § 18 ods. 2 písm. d) Občianskeho zákonníka.
9) § 20 ods. 1 Občianskeho zákonníka
8
Samosprávny kraj rozpracúva koncepciu Národného programu pre šport na podmienky samosprávneho kraja, prispieva k plneniu Realizačného programu v športe.
§ 12
Obec
Obec prispieva k plneniu Realizačného programu v športe.
TRETIA ČASŤ
Opatrenia proti dopingu v športe
§ 13
Zákaz dopingu
(1)Užívanie dopingu je zakázané v športovej súťaži a pri príprave na ňu (ďalej len „zákaz dopingu v športe“).
(2)Porušenia zákazu dopingu v športe sa dopustí športovec, ktorému bolo postupom podľa tohto zákona dokázané, že v jeho tele sa nachádza dopingová látka a tiež aj športový odborník, ktorý sa stará o prípravu športovca, najmä ako tréner, lekár alebo športový funkcionár, ak športovcovi podá dopingovú látku, navádza ho na jej užívanie alebo používanie, povzbudzuje ho alebo mu inak pomôže pri užití dopingovej látky. Rovnako je zodpovedný aj športovec, ktorý
a)odmietol dopingovú kontrolu,
b)nedostavil sa bez osobitných dôvodov na dopingovú kontrolu,
c)falšoval alebo sa pokúsil o falšovanie odberu moču alebo krvi,
d)pokúsil sa užiť dopingovú látku s úmyslom ovplyvniť svoj športový výkon.
(3)Športovcovi a športovému odborníkovi, ktorý sa stará o prípravu športovca na športovú súťaž sa zakazuje mať v držbe dopingovú látku bez ohľadu na to, či ju sám užíva. Výnimkou je držba a užívanie dopingovej látky určenej na liečebné účely podľa § 14 tohto zákona.
9
(4)Športovec je povinný podrobiť sa dopingovej kontrole. Športovec je ďalej povinný oznamovať športovému zväzu, ktorý mu vydal preukaz športovca, všetky údaje potrebné k tomu, aby sa mohol podrobiť dopingovej kontrole podľa § 19 ods. 2 a antidopingovému centru informácie o vykonaní dopingovej kontroly a jej výsledku, ak táto kontrola nebola vykonaná na základe tohto zákona. Nesplnenie tejto povinnosti, ktoré malo za následok nemožnosť vykonať neohlásené mimosúťažné testovanie športovca alebo neinformovanie antidopingového centra o vykonaní dopingovej kontroly a o jej výsledku, ak táto nebola vykonaná podľa tohto zákona, sa považuje za porušenie zákazu dopingu v športe. Ak je športovec členom športového tímu v kolektívnom športe, oznamovacie povinnosti podľa tohto ustanovenia má športový klub a športovec spoločne a nerozdielne.
§ 14
Používanie dopingových látok na liečebné účely
(1)Športovec môže užiť dopingovú látku pri príprave na športovú súťaž a počas športovej súťaže, ak jeho zdravotný stav vyžaduje jej použitie na liečebné účely a bolo mu na jej použitie udelené povolenie podľa odseku 2.
(2)Povolenie na použitie dopingovej látky na liečebné účely športovca alebo športového odborníka vydáva na základe lekárskeho posudku10) riaditeľ antidopingového centra.
(3)Športový zväz, ktorý vydal preukaz športovca podľa § 40 písmeno d) tohto zákona športovcovi, ktorému bolo vydané povolenie na použitie dopingovej látky na liečebné účely, je povinný oznámiť túto skutočnosť medzinárodnej športovej federácii organizujúcej športovú súťaž, na ktorej sa má takýto športovec zúčastniť.
§ 15
Orgány boja proti dopingu
Orgánmi boja proti dopingu sú
10) § 38 ods. 1 zákona č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení zákona č. 347/2005 Z. z..
10
a)antidopingové centrum,
b)športový zväz.
Činnosť orgánov boja proti dopingu
§ 16
(1)Antidopingové centrum vykonáva prostredníctvom dopingových komisárov a v súlade s antidopingovým programom dopingové kontroly. V rámci dopingovej kontroly sa odoberú športovcovi vzorky krvi a moču a vykoná sa ich laboratórna analýza.
(2)Vykonávanie dopingových kontrol nariaďuje riaditeľ antidopingového centra na základe antidopingového programu alebo na základe žiadosti športového zväzu alebo organizátora športovej súťaže. Dopingové kontroly sa vykonávajú počas športovej súťaže alebo mimo športovej súťaže. Dopingová kontrola mimo športovej súťaže sa vykonáva náhodilo alebo sa jej podrobujú športovci, ktorých športové výkony sa v priebehu krátkeho obdobia výrazne zvýšili. Spôsob výberu športovcov, ktorí sa podrobia dopingovej kontrole počas športovej súťaže alebo po jej skončení môže navrhnúť športový zväz, ktorý podal žiadosť o vykonanie dopingovej kontroly alebo organizátor športovej súťaže a schvaľuje ho riaditeľ antidopingového centra. Do začatia dopingovej kontroly je povinnosťou každého dodržiavať mlčanlivisť o spôsobe výberu športovcov a o konkrétnych menách športovcov, ktorí sa majú podrobiť dopingovej kontrole.
(3)Náklady dopingových kontrol vykonávaných na základe antidopingového programu hradené z rozpočtu ministerstva. Náklady dopingových kontrol konané na základe podnetu športových zväzov alebo organizátorov športových súťaží hradené týmito športovými zväzmi alebo organizátormi športových súťaží. Náklady kontrolnej analýzy vzorky „B“ vyžiadanej športovcom hradí športovec v prípade, že kontrolná analýza vzorky „B“ potvrdila výsledok analýzy vzorky „A“.
(4)Dopingové kontroly vykonávajú dopingoví komisári, ktorých menuje a odvoláva riaditeľ antidopingového centra na obdobie štyroch rokov. Dopingový komisár nesmie byť členom športového zväzu, ktorého športovec sa podrobuje dopingovej kontrole, členom riadiacich orgánov Slovenskéhoolympijského výboru, športového zväzu, športového klubu a musí byť bezúhonný podľa § 56 ods. 2. Riaditeľ antidopingového
11
centra pri menovaní do funkcie odovzdá dopingovému komisárovi preukaz dopingového komisára, ktorý osvedčuje jeho spôsobilosť vykonávať túto funkciu. Dopingový komisár právo na úhradu nákladov účelne vynaložených na vykonanie dopingovej kontroly a na jednorazovú odmenu, ktorej výšku určí riaditeľ antidopingového centra na základe kritérií určených ministerstvom. Pravidlá na určovanie výšky odmien dopingových komisárov sú súčasťou antidopingového programu.
(5)Laboratórnu analýzu odobratej vzorky z dopingovej kontroly vykonáva na území Slovenskej republiky pracovisko s medzinárodnou akreditáciou Svetovej antidopingovej agentúry (ďalej len „Wada“).
(6)Účelom laboratórnej analýzy odobratej vzorky z dopingovej kontroly je zistenie prítomnosti dopingových látok uvedených v zozname vydanom ministerstvom podľa § 5 ods. 2 písm. f). Odobratá vzorka sa nemôže bez písomného súhlasu športovca použiť na iný účel ako je zistenie prítomnosti dopingových látok.
§ 17
(1)Športový zväz dohliada nad dodržiavaním zákazu dopingu v športe v príslušnom športovom odvetví, najmä zabezpečuje informovanosť športovcov, športových klubov a organizátorov športových súťaží v príslušnom športovom odvetví o zákaze dopingu v športe, žiada antidopingové centrum o vykonávanie dopingových kontrol a spolupracuje s dopingovými komisármi pri vykonávaní dopingovej kontroly.
(2)Športový zväz je povinný bezprostredne po oznámení riaditeľa antidopingového centra o pozitívnom náleze vzorky „A“ dočasne zakázať športovcovi účasť na športovej súťaži, ak mu nebolo udelené povolenie na používanie dopingovej látky na liečebné účely.
Dopingová kontrola
§ 18
Začatie dopingovej kontroly
12
(1)Dopingová kontrola sa začína rozhodnutím riaditeľa antidopingového centra o vykonaní dopingovej kontroly a o poverení dopingového komisára alebo dopingových komisárov na jej vykonanie. Dopingový komisár je povinný udržať v tajnosti rozhodnutie o vykonaní dopingovej kontroly až do začatia jej vykonávania.
(2)Dopingový komisár sa preukazuje organizátorovi športovej súťaže a športovcovi, ktorý sa dopingovej kontrole podriadiť preukazom dopingového komisára, rozhodnutím riaditeľa antidopingového centra o vykonaní dopingovej kontroly a o poverení dopingového komisára alebo dopingových komisárov na jej vykonanie a preukazom totožnosti. Preukaz dopingového komisára oprávňuje dopingového komisára na vstup do všetkých priestorov, v ktorých sa športovec pripravuje na športovú súťaž alebo v ktorých súťaží.
(3)Organizátor športovej súťaže je povinný poskytnúť pre vykonanie dopingovej kontroly primeraný priestor. Na žiadosť dopingového komisára je organizátor športovej súťaže povinný poskytnúť svojho zamestnanca alebo s jeho súhlasom aj inú osobu, ktorého môže dopingový komisár poveriť niektorými úkonmi nevyhnutnými pre zabezpečenie vykonania dopingovej kontroly.
§ 19
Priebeh dopingovej kontroly
(1)Dopingový komisár doručí športovcovi písomnú výzvu na dostavenie sa na dopingovú kontrolu, ktorej prijatie je športovec povinný potvrdiť svojim podpisom. Odmietnutie podpísať písomnú výzvu sa považuje za odmietnutie dopingovej kontroly.
(2)Na dopingovú kontrolu je športovec povinný sa dostaviť ihneď po podpísaní písomnej výzvy na dostavenie sa na dopingovú kontrolu. Ak by podrobenie sa dopingovej kontrole mohlo ohroziť pokračovanie prebiehajúcej športovej súťaže, môže dopingový komisár dohodnúť so športovcom neskorší čas odberu. Ak sa dopingová kontrola koná mimo športovej súťaže, môže dopingový komisár so športovcom, ktorý preukáže závažné dôvody, písomne dohodnúť iný čas a prípadne aj iné miesto odberu. Medzi podpísaním výzvy na dostavenie sa na dopingovú kontrolu a časom odberu však nesmie uplynúť viac
13
ako 24 hodín.
(3)Odber krvi a moču môže vykonať len dopingový komisár rovnakého pohlavia ako športovec, ktorý sa podrobuje dopingovej kontrole. Pri dopingovej kontrole môže športovca sprevádzať ním vybraná osoba. V priestoroch dopingovej kontroly je zakázané fotografovať, zriaďovať audiovizuálny záznam, konzumovať tekutiny a potraviny.
(4)Výsledok odberu krvi a moču športovca sa rozdelí na dve časti označené „A“ a „B“ a zapečatí osobitnou pečaťou dopingového komisára. Správnosť uvedeného postupu osvedčuje svojim podpisom v protokole o dopingovej kontrole dopingový komisár a športovec, prípadne osoba, ktorá športovca sprevádza. Protokol o dopingovej kontrole sa prikladá k odobratým telesným vzorkám športovca.
(5)Preprava odobratých telesných vzoriek na laboratórnu analýzu sa vykonáva v zapečatených prepravných nádobách. Dopingový komisár je povinný zabezpečiť ich neporušiteľnosť.
(6)Bližšie podrobnosti postupu pri vykonávaní dopingovej kontroly, prepravy odobratých telesných vzoriek, špecifikácie primeraného priestoru ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo.
§ 20
Laboratórna analýza
(1)Laboratórna analýza sa vykonáva bezprostredne po doručení telesných vzoriek športovca analýzou telesnej vzorky označenej „A“. Pri laboratórnej analýze musí byť zabezpečená anonymita športovca, ktorému bola vzorka odobratá.
(2)V prípade, že laboratórna analýza zistí pozitívny nález dopingovej látky v telesnej vzorke „A“, riaditeľ antidopingového centra po overení, či nešlo o použitie dopingovej látky na liečebné účely, oznámi najneskôr do 24 hodín športovcovi a príslušnému športovému zväzu informáciu o pozitívnom náleze dopingovej látky vo vzorke „A“. V oznámení riaditeľ antidopingového centra uvedie názov zistenej dopingovej látky a zároveň
14
športovca poučí o možnosti požiadať o analýzu telesnej vzorky „B“.
(3)Športovec právo v lehote 14 dní odo dňa doručenia oznámenia o pozitívnom náleze dopingovej látky v telesnej vzorke „A“ písomne požiadať riaditeľa antidopingového centra o vykonanie kontrolnej analýzy telesnej vzorky „B“. Ak športovec toto právo nevyužije, považuje sa výsledok dopingovej kontroly za pozitívny a riaditeľ antidopingového centra vydá oznámenie o použití dopingu športovca a doručí toto oznámenie športovcovi a športovému zväzu.
(4)Ak športovec požiada o vykonanie kontrolnej analýzy telesnej vzorky „B“, je riaditeľ antidopingového centra povinný zabezpečiť, aby športovec mal právo zúčastniť sa osobne alebo prostredníctvom svojho zástupcu na otvorení zapečatenej telesnej vzorky „B“ a pri jej laboratórnej analýze. Športovec právo na základe písomnej žiadosti obdržať kópiu laboratórnej dokumentácie z analýzy telesnej vzorky „A“ a telesnej vzorky „B“.
(5)V prípade, že laboratórna analýza telesnej vzorky „B“ potvrdila výsledok analýzy telesnej vzorky „A“, postupuje riaditeľ antidopingového centra podľa odseku 3 druhá veta. Riaditeľ antidopingového centra postupuje rovnako aj v prípade, ak mu dopingový komisár oznámi, že športovec sa odmietol podrobiť dopingovej kontrole, nedostavil sa bez osobitných dôvodov na dopingovú kontrolu, falšoval alebo sa pokúsil o falšovanie vlastného odberu moču alebo krvi.
Sankcie
§ 21
O sankcii za porušenie zákazu dopingu v športe rozhodne športový zväz, ktorý vydal športovcovi preukaz športovca podľa § 40 písmeno d) tohto zákona, bezodkladne po doručení oznámenia riaditeľa antidopingového centra o použití dopingu športovca.
§ 22
(1) Za porušenie zákazu dopingu v športe konaním podľa § 13 ods. 2 a 3 sankcionuje športový zväz športovca
15
a)zákazom účasti na športovej súťaži na dva roky, v prípade prvého porušenia tohto zákazu,
b)zákazom účasti na športovej súťaži na doživotie, v prípade opakovanéhoporušenia tohto zákazu.
(2)Sankciu podľa odseku 1 písm. a) možno zmeniť na napomenutie alebo zákaz účasti na športových súťažiach do jedného roku, ak
a)dopingovú látku použil športovec v súvislosti s chorobou a dopingovú látku obsahovali lieky, ktoré mu boli predpísané a nebolo mu udelené povolenie na použitie dopingovej látky na liečebné účely, alebo
b)športovec preukáže, že nepoužil dopingovú látku s cieľom zvýšiť svoj športový výkon.
(3)Ak športovec alebo športový tím v kolektívnom športe poruší povinnosti podľa § 13 ods. 4, sankcionuje sa zákazom účasti na športových súťažiach najmenej na tri mesiace na dva roky.
(4)Ak zákaz dopingu v športe podľa § 13 ods. 2 porušil športový odborník, ktorý bol zapojený do prípravy športovca, sankcionuje sa zákazom činnosti športového odborníka na štyri roky pätnásť rokov. Pri výmere sankcie sa ako na priťažujúcu okolnosť prihliadne ak športový odborník poruší zákaz dopingu v športe podľa § 13 ods. 2 voči športovcovi, ktorý je maloletou osobou. V prípade porušenia zákazu dopingu podľa § 13 ods. 3 sankcionuje sa športový odborník zákazom činnosti športového odborníka do dvoch rokov. Túto sankciu je možné zmeniť na napomenutie alebo zákaz činnosti športového odborníka do jedného roka, ak mal športový odborník dopingovú látku v držbe v súvislosti s chorobou športovca a dopingovú látku obsahovali lieky predpísané športovcovi a nebolo mu udelené povolenie na použitie dopingovej látky na liečebné účely.
(5)Rozhodnutie o zákaze účasti športovca na športovej súťaži a zákaz výkonu činnosti športového odborníka nadobúda právoplatnosť dňom jeho doručenia športovcovi. Zákaz účasti športovca na športovej súťaži a zákaz výkonu činnosti športového odborníka začína plynúť dňom nadobudnutia právoplatnosti tohto rozhodnutia. Do dĺžky sankcie sa započítava celé obdobie dočasného zákazu účasti na športovej súťaži podľa § 17 ods. 2.
16
Dočasný zákaz účasti na športovej súťaži končí dňom nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia športového zväzu o sankcii za porušenie zákazu dopingu v športe.
§ 23
(1)Ak sa športovcovi na základe jednej dopingovej kontroly zistilo viac ako jedno porušenie zákazu dopingu v športe športový zväz udelí sankciu len za jedno porušenie.
(2)Ak dve na sebe nezávislé dopingové kontroly zistili, že športovec porušil zákaz dopingu v športe a nebol ešte ani za jedno z nich sankcionovaný, uloží športový zväz tomuto športovcovi najmenej dvojročný a najviac trojročný zákaz účasti na športovej súťaži. V prípade tretieho zisteného porušenia zákazu dopingu v športe uloží športový zväz športovcovi doživotný zákaz účasti na športovej súťaži.
(3)Proti športovcovi nie je možné začať konania za porušenie dopingu v športe, pokiaľ sa takéto konanie nezačalo do ôsmich rokov odo dňa, keď došlo k porušeniu zákazu dopingu v športe.
(4)Ustanovenia odsekov 1 až 3 sa použijú primerane aj na športového odborníka.
§ 24
(1)Počas doby trvania sankcie nemôžu byť potrestanému športovcovi alebo športovému odborníkovi pridelené žiadne finančné prostriedky z verejného rozpočtu, určené na jeho prípravu na športové súťaže.
(2)Ak športovec porušil zákaz dopingu v športe podľa § 13 ods. 3 počas alebo v súvislosti so športovou súťažou, jej organizátor neprihliadne na žiadny individuálny výsledok, ktorý športovec dosiahol v tejto súťaži. Športovec je povinný vrátiť organizátorovi športovej súťaže všetky ceny a odmeny získané v tejto športovej súťaži.
(3)Ak dôjde k porušeniu zákazu dopingu v športe najmenej u dvoch členov športového tímu, môže byť športovému klubu, za ktorý sa títo zúčastňujú na športovej súťaži, uložená sankcia zákazu účasti na tejto športovej súťaži.
17
§ 25
Športový zväz pri ukladaní sankcie za porušenie zákazu dopingu v športe podľa § 13 ods. 2 a 3 prihliadne aj na mieru zavinenia športovca. Ak športovec preukáže, že dopingová látka sa dostala do jeho tela bez jeho zavinenia, môže športový zväz znížiť sankciu uvedenú v § 22 ods. 1 najviac o polovicu; v prípade zákazu účasti na športových súťažiach na doživotie najmenej na dobu osem rokov, najmä
a)v dôsledku nesprávne označeného alebo kontaminovaného doplnku výživy,
b)v dôsledku podania dopingovej látky športovcovi lekárom, trénerom alebo manažérom bez jeho vedomia,
c)alebo ak športovec poskytol antidopingovému centru účinnú pomoc pri odhaľovaní porušenia zákazu dopingu v športe podľa § 13 ods. 3.
§ 26
V konaní o ukladaní sankcie za porušenie zákazu dopingu v športe sa použijú procesné predpisy disciplinárneho orgánu športového zväzu, ktoré musia umožniť športovcovi alebo športovému odborníkovi právo na odvolanie.
§ 27
(1)Športovec, ktorému bol uložený zákaz účasti na športovej súťaži na viac ako štyri roky sa môže počas trvania sankcie zúčastniť na športovej súťaži, ktorá
a) charakter súťaže, z ktorej sa nemôže priamo alebo nepriamo kvalifikovať na celoštátnu súťaž alebo na medzinárodnú súťaž a
b)je organizovaná v inom športovom odvetví ako je to, v ktorom sa športovec dopustil porušenia zákazu dopingu v športe.
(2)Ak športovcovi nebol uložený doživotný zákaz účasti na športových súťažiach musí byť počas celého obdobia, počas ktorého mu bolo uložené dočasné pozastavenie účasti na športovej súťaži dostupný na mimosúťažné testovanie v rámci dopingovej kontroly. Na požiadanie príslušného športového zväzu je povinný poskytovať na tento účel aktuálne a presné informácie, ktoré umožnia mimosúťažné testovanie športovca.
18
ŠTVRTÁ ČASŤ
Rozhodovanie sporov v oblasti športu
a disciplinárne konanie
§ 28
Druhy sporov a princípy ich rozhodovania
(1)V oblasti športu vznikajú najmä spory, ktoré vyplývajú z porušenia
a)športových pravidiel určitého športového odvetvia,
b)pravidiel športovej súťaže,
c)disciplíny športovcov a športových odborníkov,
d)športovej zmluvy alebo dohody o výkone športovej práce,
e)zmluvných vzťahov medzi organizátorom športovej súťaže a športovým klubom, športovcom alebo športovým odborníkom ako účastníkmi športovej súťaže,
f)zmluvných vzťahov medzi športovým klubom a športovcom alebo športovým odborníkom ako členom športového klubu.
(2)O sporoch podľa odseku 1 môže rozhodovať aj Rozhodcovský súd pre šport11 (ďalej len „rozhodcovský súd“). O sporoch uvedených v písm. a), b) a c) môže rozhodcovský súd rozhodovať po ukončení konania podľa § 30. Rozhodcovský súd vedie konanie podľa osobitného predpisu12) tak, aby rozhodcovský rozsudok vydal do 30 dní od podania návrhu; v prípadoch, ktoré by mohli ohroziť priebeh športovej súťaže do troch pracovných dní po podaní návrhu na začatie rozhodcovského konania.
§ 29
Rozhodovanie o porušení športových pravidiel na športovej súťaži
11 § 7 odsek 4 zákona č.226/1994 Z.z. o používaní a ochrane Olympijskej symboliky a Slovenskom olympijskom výbore znení zákona č. ....../2006 Z.z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov
12) Zákon č. 244/2002 Z. z. v znení zákona č. 521/2005 Z. z..
19
(1)Športový rozhodca ako športový odborník rozhoduje o porušení športových pravidiel na športovej súťaži. Organizátor športovej súťaže môže so súhlasom športového zväzu určiť aj pravidlá používania technických prostriedkov, ktoré slúžia na uľahčenie rozhodovania športových rozhodcov.
(2)Organizátor športovej súťaže môže so súhlasom športového zväzu po skončení športovej súťaže zmeniť jej výsledok iba v prípade neskoršieho zistenia závažného porušenia pravidiel športovej súťaže alebo športových pravidiel. Súčasťou takéhoto rozhodnutia môže byť aj sankcia vzťahujúca sa na pokračovanie športovca alebo športového klubu v športovej súťaži.
(3)Ustanovenie odseku 2 sa použije na medzinárodnú športovú súťaž, ak o tom rozhodne organizátor športovej súťaže.
§ 30
Disciplinárne konanie
(1)Disciplinárne konanie možno viesť voči športovcovi alebo športovému odborníkovi, ktorý porušil
a)povinnosti ustanovené v športových pravidlách,
b)povinnosti vyplývajúce z právneho vzťahu, ktorý súvisí s výkonom športu.
(2)Športovcovi alebo športovému odborníkovi možno v disciplinárnom konaní uložiť sankciu
a) písomné napomenutie,
b)peňažnú pokutu,
c) dočasný zákaz účasti na športovej súťaži alebo dočasný zákaz výkonu činnosti športového odborníka.
(3)Rozhodnutie o porušení disciplíny športovca alebo športového odborníka vydáva disciplinárna komisia športového zväzu do dvoch týždňov odo dňa, v ktorom sa dozvedela o porušení disciplíny športovca alebo športového odborníka, najneskôr do šiestich mesiacov odo dňa porušenia disciplíny športovcom alebo športovým odborníkom.
20
Informačný systém o športe
§ 31
(1)Zriaďuje sa informačný systém o športe, ktorý sprístupňuje informácie o športových kluboch a športových zväzoch, o športovcoch, o športových odborníkoch, o športových zariadeniach a o dotáciách z verejných rozpočtov.
(2)Správu informačného systému o športe vykonáva ministerstvo.
§ 32
Informačný systém o športe sa skladá z
a)registra športových zväzov, ktorý obsahuje názov športového zväzu, sídlo športového zväzu, údaje o medzinárodnej organizácii, ktorej je konkrétny športový zväz členom, zoznam a druh športových súťaží ktoré organizuje alebo ktorých organizovanie povolil,
b)registra športových klubov, ktorým bola vydaná príslušným športovým zväzom licencia umožňujúca účasť v športovej súťaži, ktorý obsahuje názov a sídlo športového klubu, právnu formu, športové odvetvia, v ktorých pôsobí,
c)registra športovcov, ktorým príslušný športový zväz vydal preukaz športovca, ktorý obsahuje meno a priezvisko športovca a športové odvetvie, v ktorom pôsobí, vrátane zoznamu športovcov, ktorým je uložená sankcia podľa tohto zákona,
d)registra športových odborníkov, ktorý obsahuje meno a priezvisko športového odborníka a športové odvetvie, v ktorom pôsobí, vrátane zoznamu športových odborníkov, ktorým je uložená sankcia podľa tohto zákona,
e)registra akreditovaných vzdelávacích inštitúcií, ktorý obsahuje názov vzdelávacej inštitúcie, jej obsahové zameranie a zoznam vzdelávacích aktivít, ktoré zabezpečuje,
f)registra športových zariadení, ktorý obsahuje údaje o druhu športového zariadenia a o možnostiach, podmienkach a rozsahu jeho využívania verejnosťou,
21
g)registra dotácií z verejných zdrojov, ktorý obsahuje údaje o výške a účele dotácie, o verejných súťažiach na predkladanie žiadostí o poskytnutie verejných finančných prostriedkov prostredníctvom dotácií, označenie príjemcu a informáciu o použití dotácie.
§ 33
Informačné povinnosti
(1)Športový zväz je povinný 1. marca a 1. októbra písomne oznamovať ministerstvu zmeny údajov uvedených v § 32 písm. a), b), c), a d).
(2)Vzdelávacia inštitúcia akreditovaná podľa tohto zákona je povinná do 10 dní po každej zmene písomne aktualizovať ministerstvu zoznam vzdelávacích aktivít v oblasti športu, ktoré zabezpečuje.
(3)Prevádzkovateľ športového zariadenia je povinný do 10 dní písomne oznámiť ministerstvu každú zmenu údajov uvedených v § 32 písm. f).
(4)Príjemca dotácie z verejných zdrojov v oblasti športu je povinný zaslať ministerstvu informáciu o ich použití najneskôr do troch mesiacov vo forme a štruktúre, ktorú určí ministerstvo všeobecne záväzným právnym predpisom.
PIATA ČASŤ
Športová reprezentácia
§ 34
(1)Športovec, ktorý je členom športovej reprezentácie je športovým reprezentantom Slovenskej republiky .
(2)Športovou reprezentáciou poveruje športovca a športového odborníka športový zväz, ktorého je členom. Športový zväz pri poverení vychádza zo športových výkonov športovca, najmä z hľadiska splnenia kritérií určených organizátorom medzinárodnej
22
športovej súťaže.
(3)Ak pravidlá medzinárodnej súťaže určujú, že zodpovednosť za športovú reprezentáciu iný subjekt ako národný športový zväz, potom športovou reprezentáciou poveruje športovca a športového odborníka tento subjekt pri zohľadnení kritérií uvedených v odseku 2.
(4)Príprava a účasť športovca a športového odborníka v športovej reprezentácii na medzinárodnej športovej súťaži v športových súťažiach určených v Národnom programe pre šport sa považuje za úkon vo všeobecnom záujme podľa osobitného zákona.13)
(5)Ministerstvo, ministerstvo obrany a ministerstvo vnútra zriaďuje za účelom skvalitňovania sociálnych, materiálno - technických a organizačných podmienok pre prípravu športovej reprezentácie Stredisko športovej prípravy (ďalej len „stredisko“) ako rozpočtovú organizáciu. 7)
§ 35
Práva a povinnosti toho, kto športovca poveril športovou reprezentáciou
(1)Náklady spojené s prípravou a účasťou športovej reprezentácie na medzinárodnej športovej súťaži znáša ten, kto športovca poveril športovou reprezentáciou.
(2)Ten, kto športovca poveril športovou reprezentáciou právo na ocenenia alebo odmeny športovej reprezentácie, s výnimkou tých, ktoré organizátor medzinárodnej športovej súťaže určil priamo športovému reprezentantovi.
ŠIESTA ČASŤ
Odborná spôsobilosť a akreditácia v oblasti športu
13) Napríklad § 136 Zákonníka práce, § 80 zákona č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky Železničnej polície v znení neskorších predpisov, § 75 zákona č. 200/1998 Z. z. o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov v znení neskorších predpisov, § 104 zákona č. 346/2005 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov ozbrojených síl Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
23
§ 36
Odborná spôsobilosť na výkon špecializovaných činností v oblasti športu
(1)Špecializované činnosti v oblasti športu vykonávajú športoví odborníci, najmä športový tréner a športový rozhodca, ktorí majú na túto činnosť odbornú spôsobilosť podľa odseku 2.
(2)Odbornou spôsobilosťou na výkon špecializovaných činností v oblasti športu sa rozumie súbor odborných vedomostí, zručností a návykov získaných štúdiom vo vzdelávacom zariadení, ktorému bolo udelené potvrdenie o akreditácii na základe tohto zákona.
(3)Podrobnosti o získavaní odbornej spôsobilosti na vykonávanie špecializovaných činností v oblasti športu a o príprave na ich vykonávanie ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo.
§ 37
Získanie odbornej spôsobilosti na výkon špecializovaných činností v oblasti športu a akreditácia vzdelávacích zariadení
(1) Vzdelávacie zariadenie žiada o udelenie akreditácie písomnou žiadosťou, ktorá obsahuje
a) názov vzdelávacieho zariadenia, na ktoré sa akreditácia požaduje,
b) doklad o odbornej a pedagogickej spôsobilosti vyučujúcich,
c) doklad o materiálno-technickom zabezpečení vzdelávacieho zariadenia,
d) vzdelávací program zodpovedajúci rozsahom a náročnosťou príslušnej špecializovanej činnosti v oblasti športu.
(2) Prípravu športových odborníkov na výkon špecializovaných činností v oblasti športu môže vykonávať vzdelávacie zariadenie, ktorému ministerstvo udelilo akreditáciu a vydalo potvrdenie o akreditácii.
(3)Potvrdenie o akreditácii sa vydáva na päť rokov. Potvrdenie o akreditácii je neprevoditeľné a neprechádza na právneho nástupcu.
24
(4)Vzdelávacie zariadenie uhradí za vydanie potvrdenia o akreditácii správny poplatok podľa osobitného predpisu.14)
(5)Akreditačná komisia v spolupráci s odborníkmi z vysokých škôl, z odborných a vedeckých ustanovizní v Slovenskej republike, vykonáva kontrolu dodržiavania podmienok, za ktorých bola udelená akreditácia. Pri zistení ich nedodržania akreditačná komisia navrhne ministerstvu zrušiť akreditáciu a následne odobrať potvrdenie o akreditácii.
(6) Akreditované vzdelávacie zariadenie v oblasti športu vydáva účastníkom po absolvovaní prípravy na výkon špecializovaných činností v oblasti športu a úspešnom vykonaní skúšky osvedčenie, ktoré je dokladom o získanej odbornej spôsobilosti.
(7) Podrobnosti o zriadení, zložení a činnosti akreditačnej komisie a o vydávaní potvrdení o akreditácii ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo.
SIEDMA ČASŤ
Športové organizácie a športová súťaž
§ 38
Športový klub
(1)Športový klub je právnická osoba založená za účelom vykonávania športovej činnosti.
(2)Športový klub môže byť založený ako občianske združenie15) alebo ako obchodná spoločnosť.16)
(3)Členom športového klubu môže byť fyzická osoba alebo právnická osoba.
14) § 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov. (Položka 5 písm. d) prílohy k zákonu Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z .z.
15) Zákon č. 83/1990 Zb. v znení neskorších predpisov.
16) Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov.
25
(4)Amatérsky športový klub je športový klub, ktorý je založený ako občianske združenie.
(5)Profesionálny športový klub je športový klub, ktorý má právnu formu akciovej spoločnosti alebo spoločnosti s ručením obmedzeným.
§ 39
Športový zväz
(1)Športový zväz podľa tohto zákona je právnická osoba17, ktorá
a)je členom medzinárodného športového zväzu, ktorý má najmenej desať národných športových zväzov ako svojich riadnych členov a
b) najmenej päť aktívnych športových klubov s licenciou alebo najmenej sto športovcov s preukazom športovca, vykonávajúcich šport v príslušnom športovom odvetví a
c)pravidelne organizuje športovú súťaž na celoštátnej úrovni.
(2)Športový zväz sa môže uchádzať o financie z verejných rozpočtov, pokiaľ plní úlohy podľa tohto zákona.
§ 40
Úlohy športového zväzu
Športový zväz najmä
a)prijíma a zverejňuje športové pravidlá a pravidlá športovej súťaže v športovom odvetví,
b)vydáva licencie pre športové kluby na účasť v športovej súťaži v príslušnom športovom odvetví a určuje podmienky pre ich získanie v súlade s § 41,
c)organizuje alebo povoľuje organizovanie celoštátnych súťaží v príslušnom športovom odvetví a zverejňuje rozhodnutie podľa § 42 tohto zákona,
d)vydáva preukazy športovcom v príslušnom športovom odvetví, ktoré ich oprávňujú na účasť v športovej súťaži podľa písm. c) a určuje podmienky pre ich získanie v súlade s § 41,
e)vydáva povolenia pre činnosť športových odborníkov v športovom odvetví
17) Zákon č. 83/1990 Zb. v znení neskorších predpisov.
26
a zabezpečuje ich odbornú prípravu,
f)zabezpečuje rozvoj športu, vrátane športu pre všetkých v príslušnom športovom odvetví, zabezpečuje proces výberu a prípravy talentovanej mládeže,
g)vykonáva disciplinárnu zodpovednosť voči športovcom a športovým klubom,
h)stanovuje pravidlá pre používanie športových zariadení v príslušnom športovom odvetví, vrátane požiadaviek na ich výstavbu a prevádzku,
i)zabezpečuje prípravu a účasť športovej reprezentácie v medzinárodnej súťaži,
j)zastupuje záujmy športového odvetvia vo vzťahu k orgánom verejnej moci,
k)plní úlohy stanovené týmto zákonom v oblasti dopingu.
Športová súťaž
§ 41
(1)Športovú súťaž môže vyhlásiť právnická osoba alebo fyzická osoba. Ten, kto vyhlasuje športovú súťaž určuje podmienky účasti na športovej súťaži, pravidlá športovej súťaže v súlade so športovými pravidlami prijatými športovým zväzom a prípadne aj odmeny alebo ceny pre jej víťazov. Na vyhlásenie o odmenách a cenách v športovej súťaži sa vzťahujú ustanovenia o verejnom prísľube podľa osobitného zákona.18)
(2)Športová súťaž môže byť profesionálna, otvorená alebo amatérska. Profesionálnej športovej súťaži sa môžu zúčastniť iba profesionálne športové kluby alebo profesionálni športovci. Otvorenej športovej súťaže sa môžu zúčastniť profesionálni športovci alebo amatérski športovci. Amatérskej športovej súťaži sa môžu zúčastniť len amatérski športovci a športovci.
(3)Do športovej súťaže nemôže byť zaradený profesionálny športovec, amatérsky športovec a mladistvý športovec, ktorý sa nepreukáže lekárskou prehliadkou u telovýchovného lekára nie staršou ako jeden rok.
(4)Do športovej súťaže sa nemôže zaradiť športový klub, ktorý verejný dlh starší ako 90
18) § 850 a nasl. Občianskeho zákonníka.
27
dní; pre účely tohto zákona sa verejným dlhom rozumie nesplnenie si daňových a odvodových povinností voči daňovým úradom, sociálnym poisťovniam a zdravotníckym poisťovniam,
(5)Do športovej súťaže sa nemôže zaradiť športový klub alebo športovec, ktorý si nesplnil povinnosť podľa § 71 ods. 2.
§ 42
Organizátor športovej súťaže rozhodne, či športová súťaž bude profesionálna, otvorená alebo amatérska.
ÔSMA ČASŤ
Zabránenie násiliu a výtržnostiam pri športových podujatiach
§ 43
Športové podujatia, na ktoré sa nevzťahujú ustanovenia tohto zákona o zabránení násiliu a výtržnostiam.
Ustanovenia tohto zákona o zabránení násiliu a výtržnostiam sa nevzťahujú na športové podujatia
a)v priestoroch škôl a školských zariadení, ak účastníkmi len žiaci alebo študenti škôl,
b)v priestoroch ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov alebo ozbrojených zborov, ak účastníkmi len príslušníci ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov alebo ozbrojených zborov,
c)v priestoroch zariadení sociálnej starostlivosti, ak sú účastníkmi len ich klienti,
d)uskutočňované v rámci športu pre všetkých.
§ 44
Podmienky organizácie športového podujatia
(1)Športové podujatie je organizovaná a verejnosti prístupná profesionálna športová súťaž, otvorená športová súťaž alebo amatérska športová súťaž.
28
(2)Organizátor športového podujatia je právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá je zodpovedná za bezpečnosť a poriadok pri výkone športového podujatia. Poriadková služba zabezpečuje poriadok a ochranu majetku a osôb pri športovej súťaži na štadióne.
(3)Organizátor športového podujatia musí dbať o to, aby predaj vstupeniek umožnil oddelenie divákov, fanúšikov jednotlivých súperiacich mužstiev a o to, aby sa diváci, fanúšikovia hosťujúceho družstva dostali bezpečne do určeného sektora v uzavretom priestore, kde sa športové podujatie uskutočňuje (ďalej len „štadión“) a umožniť im bezpečný odchod zo štadióna.
(4)Ak sa športové podujatie neuskutoční, organizátor je povinný vrátiť cenu vstupenky do piatich pracovných dní. Vstupenka vydaná na určité športové podujatie ostáva v platnosti, aj keď toto športové podujatie bolo prerušené alebo ak sa jeho konanie presunulo na iný termín.
(5)Ak organizátor vydá viac ako 10 000 vstupeniek, musia byť organizačné a bezpečnostné pokyny pre divákov uvedené v skrátenej podobe aj na každej vstupenke.
(6)Organizátor športového podujatia je povinný zabezpečiť počas konania podujatia zdravotnícku službu, ktorej vyhradí viditeľne označený priestor na výkon služby.
§ 45
Oznámenie o športovom podujatí
(1)Na výkon športového podujatia je potrebný predchádzajúci súhlas alebo výnimku štátneho orgánu, iba ak to vyžaduje osobitný predpis.19)
(2)Organizátor športového podujatia písomne oznámi obci, na území ktorej sa športové podujatie uskutočniť, svoj zámer zorganizovať športové podujatie najneskôr sedem dní pred uskutočnením športového podujatia. Ak sa športové podujatie uskutočniť na území viacerých obcí, treba oznámenie o jej konaní oznámiť každej obci.
19) Napríklad zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov.
29
(3)Organizátor športového podujatia sa môže s obcou dohodnúť aj na inom spôsobe oznamovania športových podujatí.
(4)Oznámenie obsahuje
a)označenie organizátora športového podujatia,
b)názov a druh športového podujatia,
c)deň, miesto, čas a prípadne trasu konania športového podujatia,
d)predpokladaný počet účastníkov športového podujatia a predpokladaný počet divákov,
e)opatrenia, ktoré organizátor zabezpečí na ochranu verejného poriadku, bezpečnosti účastníkov športového podujatia a ochrany životného prostredia,
f)počet členov poriadkovej služby alebo počet zamestnancov súkromnej bezpečnostnej služby.
(5)Obec môže zakázať športové podujatie alebo jej pokračovanie, ak by jeho účastníkom hrozilo závažné nebezpečenstvo pre ich život, zdravie alebo ak by športové podujatie zásadne obmedzovalo verejnú dopravu, ohrozovalo život, zdravie alebo majetok iných osôb alebo ohrozovalo životné prostredie.
§ 46
Požiadavky na miesto konania športového podujatia
(1)Športové podujatie sa uskutočňuje na štadióne alebo na priestranstvách, ktoré určené na dosiahnutie účelu športovej súťaže.
(2)Pri výbere priestorov na štadióny, projektovaní, výstavbe a rekonštrukcii štadiónov sa potupuje podľa osobitného predpisu1) a nasledovných opatrení na zabezpečenie bezpečnosti športovcov a divákov
a)na štadióne musí byť miesto výkonu športového podujatia oddelené od priestorov vyhradených pre divákov, aby nebol ohrozený život, zdravie a bezpečnosť športovcov a divákov,
b)priestory štadióna musia byť rozdelené na sektory tak, aby v jednom oddelenom sektore nemohlo byť viac ako 4 000 divákov a musia umožňovať bezprostredný zásah poriadkovej služby, súkromnej bezpečnostnej služby, obecnej polície, Policajného
30
zboru, hasičského záchranného zboru a zdravotníckych služieb,
c)štadióny s kapacitou väčšou ako 10 000 divákov musia mať zriadené miesta zdravotníckej pomoci pre každý sektor samostatne tak, aby boli prístupné z pozemných komunikácií a vlastný kontrolný kamerový systém umožňujúci poskytovanie kontrolných obrazov divákov v jednotlivých sektoroch štadióna; na základe rozhodnutia športového zväzu musia mať takýto systém aj štadióny s menšou kapacitou divákov, ak sa v ich priestoroch vykonáva športové podujatie organizované športovým zväzom alebo medzinárodným športovým zväzom,
d)na štadiónoch s kapacitou väčšou ako 5 000 divákov sa nesmú zriaďovať miesta na státie,
e)usporiadanie priestorov štadióna musí zabezpečovať účinné oddelenie sektoru určeného pre divákov, fanúšikov hosťujúceho mužstva, aby sa zabránilo násiliu medzi divákmi; zodpovedajúce bariéry alebo ohrady pritom nesmú zabraňovať zásahu poriadkovej služby, súkromnej bezpečnostnej služby, obecnej polície, Policajného zboru, hasičského záchranného zboru a zdravotníckych služieb,
f)štadión musí byť vybavený výkonným systémom reproduktorov miestneho rozhlasu, ktoré umožnia organizátorovi športového podujatia v prípade potreby vhodným spôsobom nabádať divákov k slušnému správaniu,
g)na štadióne musia byť na viditeľných miestach umiestnené organizačné a bezpečnostné pokyny pre divákov.
(3)Ustanovenia odseku 2 sa vzťahujú aj na priestranstvá, ktoré sú určené na dosiahnutie účelu športovej súťaže.
§ 47
Vstup na štadión a predaj alkoholu na štadiónoch
(1)Organizátor športového podujatia umožní vstup na štadión len takému počtu divákov, ktorý zodpovedá projektovanej kapacite štadióna.
(2)Organizátor športového podujatia neumožní vstup na štadión divákovi, ktorý
a)nemá vstupenku alebo iný doklad osvedčujúci vstup na štadión,
b) je pod vplyvom alkoholu, omamných látok alebo psychotropných látok,
c)prináša so sebou alkohol, omamnú látku, psychotropnú látku alebo akýkoľvek predmet, ktorým by mohol ohroziť bezpečnosť športového podujatia, život, zdravie
31
alebo majetok iných divákov,
d)prináša so sebou veci, ktoré vyjadrujú rasovú, národnostnú alebo inú nenávisť,
e)má pri sebe zbraň.15)
(3)Príslušník Policajného zboru a príslušník Slovenskej informačnej služby, ktorí počas športového podujatia plnia služobné úlohy, majú vstup na štadión na základe predloženia služobného preukazu a odsek 2 písm. a), c) a e) sa na nich nevzťahuje.
§ 48
Organizátor športového podujatia môže povoliť predaj alkoholických nápojov na štadióne len po predchádzajúcom súhlase obce. Tovar môže byť na štadióne predávaný len v bezpečných obaloch, ktoré nemôžu ohroziť zdravie športovcov, športových odborníkov a divákov.
Bezpečnostné opatrenia počas športového podujatia
§ 49
(1)Na zabezpečenie úlohy poriadkovej služby aj na štadióne je organizátor športového podujatia povinný zabezpečiť poriadkovú službu. Členom poriadkovej služby môže byť iba bezúhonná osoba podľa § 56 ods. 2 zákona, staršia ako 18 rokov, ktorá je spôsobilá na právne úkony a bola riadne poučená. Ak organizátor športového podujatia vydal na športové podujatie viac ako 5000 vstupeniek zabezpečí zachovanie verejného poriadku aj za pomoci súkromnej bezpečnostnej služby20), alebo iných oprávnených osôb podľa osobitného predpisu.21)
(2)Organizátor športového podujatia zabezpečí, aby člen poriadkovej služby bol viditeľným spôsobom označený.
20) Zákon č. 379/1997 Z. z. o prevádzkovaní súkromných bezpečnostných služieb a podobných činností a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní v znení neskorších predpisov.
21) Napríklad zákon Slovenskej národne rady č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších predpisov, § 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov.
32
(3)Organizátor športového podujatia alebo ním poverený člen poriadkovej služby právo v záujme zabezpečenia a zachovania verejného poriadku a nerušeného priebehu športového podujatia
a)kontrolovať vstupenky alebo iné doklady osvedčujúce oprávnenosť prítomnosti na štadióne,
b)kontrolovať divákov, či nemajú pri sebe na štadióne predmety uvedené v § 47 ods. 2 písm. c) až e),
c)upozorniť divákov na nevhodné správanie, ktorým narušujú priebeh športového podujatia a požadovať aby od neho upustili,
d)diváka, ktorý opakovane alebo závažným spôsobom narušil priebeh športového podujatia vyviesť zo štadióna a zabrániť jeho ďalšej účasti na tomto športovom podujatí.
(4)Ak došlo k narušeniu verejného poriadku počas športového podujatia alebo ak sa diváci po jeho skončení pokojne nerozídu, je organizátor športového podujatia oprávnený postupovať podľa odseku 1 tretej vety. Môže tak urobiť aj pred začatím športového podujatia, ak existuje dôvodná obava, že dôjde k narušeniu verejného poriadku.
(5)Organizátor športového podujatia môže prerušiť športové podujatie, ak dôjde k závažnému narušeniu jeho priebehu.
(6)Podrobnosti o spôsobe označovania, organizovaní, spôsobe a obsahu poučenia poriadkovej služby určí ministerstvo po dohode s Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky vo všeobecne záväznom právnom predpise.
§ 50
Na organizovanie športových podujatí sa použijú ustanovenia osobitného predpisu,22) ak v tomto zákone nie je ustanovené inak.
22) Zákon č. 84/1990 Zb. o zhromažďovacom práve v znení neskorších predpisov.
33
DEVIATA ČASŤ
FINANCOVANIE ŠPORTU
§ 51
Financovanie športu
(1)Financovanie športu z verejného rozpočtu sa uskutočňuje prostredníctvom ministerstvom poskytovaných dotácií po odporúčaní Komisie pre poskytovanie dotácií v športe,
(2)Ministerstvo obrany a ministerstvo vnútra zabezpečujú financovanie športu v rámci rozsahu svojej pôsobnosti ustanovenej týmto zákonom,
(3)Samosprávny kraj a obec financuje šport v rozsahu svojej pôsobnosti.
§ 52
Financovanie športu z verejného rozpočtu
Financovanie športu z verejného rozpočtu sa vzťahuje najmä na
a)vytváranie podmienok pre prípravu športovcov a podporu organizovania medzinárodných podujatí,
b)podporu športovej reprezentácie,
c)olympijského a paralympijského hnutia a účasti na olympijských a paralympijských hrách,
d)podporu športu občanov so zdravotným postihnutím,
e)rozvoj materiálnej základne športu,
f)podporu zdravotnej starostlivosti o športovcov,
g)uskutočňovanie opatrení proti dopingu v športe,
h)vytváranie podmienok pre šport pre všetkých,
i)budovanie informačného systému o športe,
j)vzdelávanie športových odborníkov,
k)podporu vedecko-výskumnej činnosti v športe,
34
l)rozhodovanie sporov pri športovej činnosti.
§ 53
Všeobecné ustanovenia o podmienkach poskytnutia dotácií
(1)Dotácie v oblasti športu sa poskytujú podľa osobitného predpisu.23)
(2)Poskytovanie dotácií na účely podľa § 52 ods. 2 písm. h) a v súlade s Národným programom rozvoja športu sa realizuje vo forme verejnej súťaže. O poskytnutých dotáciách vykonáva ministerstvo hodnotiacu dokumentáciu, ktorú je povinné uchovávať po dobu najmenej troch rokov.
DESIATA ČASŤ
POSTAVENIE ŠPORTOVCA
§ 54
(1) Športový reprezentant, ktorý vykonáva šport v medzinárodnej súťaži uskutočňuje túto činnosť v pracovnoprávnom vzťahu, ktorý vzniká uzavretím dohody o výkone športovej práce so športovým zväzom alebo osobou poverenou podľa § 34 ods.3.
(2) Ak profesionálny športovec vykonáva športovú činnosť v profesionálnej súťaži alebo v otvorenej súťaži a vystupuje samostatne vo svojom mene a na vlastnú zodpovednosť, považuje sa za samostatne zárobkovo činnú osobu podľa osobitného predpisu.24)
(3) Profesionálny športovec, ktorý vykonáva odplatne kolektívny šport v otvorenej súťaži alebo v profesionálnej súťaži v rámci športového klubu, uskutočňuje túto činnosť v pracovnoprávnom vzťahu, ktorý sa zakladá pracovnou zmluvou o športovej činnosti (ďalej len „športová zmluva“ ).
23) Výnos Ministerstva školstva Slovenskej republiky z 29. marca 2004 č. CD 2004-4824/9567-1:sekr. o poskytovaní dotácii v pôsobnosti Ministerstva školstva Slovenskej republiky (oznámenie č. 179/2004 Z. z.) v znení výnosu z 30. novembra 2004 č. CD 2004-4824/28588-12:sekr. (oznámenie č. 664/2004 Z. z.).
24) Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní v znení neskorších predpisov.
35
(4) Amatérsky športovec, ktorý vykonáva odplatne kolektívny šport v otvorenej súťaži alebo v amatérskej súťaži v rámci športového klubu, uskutočňuje túto činnosť v pracovnoprávnom vzťahu, ktorý sa zakladá dohodou o vykonaní práce v športovej oblasti (ďalej len „dohoda o výkone športovej práce“).
(5) Ak športový odborník vykonáva alebo zabezpečuje odplatne športovú činnosť v rámci
športového klubu alebo športového zväzu, uskutočňuje túto činnosť v pracovnoprávnom
vzťahu, ktorý vzniká uzavretím športovej zmluvy alebo dohody o výkone športovej práce.
(6) Na účely tohto zákona sa za mladistvého športovca považuje fyzická osoba mladšia ako
18 rokov, ktorá má zdravotnú spôsobilosť na výkon športovej činnosti.
§ 55
(1)Pracovný pomer profesionálneho športovca alebo športového odborníka je pracovnoprávny vzťah, ktorý sa zakladá športovou zmluvou medzi profesionálnym športovcom alebo športovým odborníkom a športovým klubom alebo športovým zväzom.
(2)Športovou zmluvou sa profesionálny športovec alebo športový odborník zaväzuje pre športový klub alebo športový zväz vykonávať šport alebo činnosť športového odborníka.
(3) Dohodou o výkone športovej práce amatérsky športovec sa zaväzuje pre športový zväz, športový klub alebo pre organizátora športovej súťaže vykonávať alebo zabezpečovať
odplatne šport.
(4) Dohodou o vykonaní športovej práce sa športový odborník zaväzuje pre športový zväz, športový klub alebo pre organizátora športovej súťaže vykonávať alebo zabezpečovať odplatne činnosť športového odborníka, ktorej výkon by bol v pracovnom pomere pre športový zväz, športový klub alebo pre organizátora športovej súťaže neúčelný alebo nehospodárny.
(5) Profesionálnemu športovcovi, amatérskemu športovcovi a športovému odborníkovi môže byť vyplatená mzda aj v cudzej mene.
36
§ 56
Predpoklady výkonu profesionálnej športovej činnosti
(1)Profesionálnym športovcom sa podľa tohto zákona môže stať fyzická osoba podľa § 2 odsek 2 písm. b), ktorá
a)je bezúhonná,
b)má zdravotnú spôsobilosť a
c)má preukaz športovca.
(2)Za bezúhonnú sa podľa tohto zákona pokladá osoba, ktorá nebola právoplatným rozhodnutím súdu odsúdená za úmyselný trestný čin na trest odňatia slobody bez podmienečného odkladu výkonu trestu odňatia slobody; bezúhonnosť sa preukazuje výpisom z registra trestov25) nie starším ako tri mesiace.
(3)Predpoklady podľa odseku 1 musí profesionálny športovec spĺňať po celý čas výkonu profesionálnej športovej činnosti.
(4)Preukazom športovca listina, ktorú vydáva športový zväz a ktorá športovca oprávňuje k výkonu športovej činnosti v príslušnom športovom odvetví v rámci amatérskeho športu alebo profesionálneho športu,
§ 57
Vznik pracovného pomeru
Športový klub alebo športový zväz môže uzatvoriť športovú zmluvu s mladistvým športovcom, ktorý dovŕšil 15 rokov veku iba po predchádzajúcom písomnom súhlase jeho zákonného zástupcu.
§ 58
25) Zákon č. 311/1999 Z. z. o registri trestov v znení neskorších predpisov.
37
Športová zmluva
V športovej zmluve je športový klub alebo športový zväz povinný s fyzickou osobou dohodnúť aj zmluvnú pokutu, ak sa športová zmluva uzatvára na základe stabilizačnej dohody.
§ 59
Doba trvania športovej zmluvy
(1)Športovou zmluvou uzatvára športový klub alebo športový zväz s profesionálnym športovcom pracovný pomer najdlhšie na päť rokov.
(2)Pracovný pomer možno dohodnúť alebo predĺžiť najdlhšie na päť rokov. Pracovný pomer možno opätovne dojednávať najviac päťkrát za sebou. Za opätovne dojednaný pracovný pomer sa považuje pracovný pomer, ktorý vzniknúť pred uplynutím 12 mesiacov po skončení predchádzajúceho pracovného pomeru medzi tými istými účastníkmi.
§ 60
Dočasné pridelenie
Písomná dohoda o dočasnom pridelení uzatvorená medzi športovým klubom alebo športovým zväzom a profesionálnym športovcom musí obsahovať predchádzajúci písomný súhlas zákonného zástupcu s dočasným pridelením, ak ide o mladistvého športovca, ktorý dovŕšil 15 rokov veku.
§ 61
Výpoveď daná profesionálnym športovcom
(1)Profesionálny športovec môže dať športovému klubu alebo športovému zväzu výpoveď iba z dôvodov, ak
a)profesionálny športovec nemôže vykonávať športovú činnosť s ohľadom na svoj zdravotný stav,
38
b)profesionálny športovec rozhodol o ukončení svojej aktívnej profesionálnej športovej činnosti,
c) u športového klubu alebo športovému zväzu dôvody, pre ktoré by mohol profesionálny športovec odstúpiť od športovej zmluvy,
d) sú uvedené v športovej zmluve.
(2) Ak profesionálny športovec dal športovému klubu alebo športovému zväzu výpoveď z dôvodov uvedených v odseku 1 písm. a) a b), nemôže začať profesionálne vykonávať športovú činnosť, ktorá bola predmetom jeho pracovného pomeru, v inom športovom klube alebo športovom zväze, ak sa nedohodne inak. Profesionálny športovec môže začať profesionálne vykonávať športovú činnosť, ktorá bola predmetom jeho pracovného pomeru, ak športový klub alebo športový zväz do 30 dní odo dňa doručenia žiadosti profesionálneho športovca o opätovné prijatie do pracovného pomeru nedoručí profesionálnemu športovcovi návrh športovej zmluvy.
§ 62
Okamžité skončenie športovej zmluvy profesionálnym športovcom
(1)Profesionálny športovec môže okamžite skončiť športovú zmluvu, ak
a)podľa lekárskeho posudku nemôže ďalej vykonávať športovú činnosť bez vážneho ohrozenia svojho zdravia,
b)športový klub alebo športový zväz mu nevyplatil mzdu alebo náhradu mzdy, alebo ich časť do 30 dní po uplynutí jej splatnosti,
c) existujú iné dôvody uvedené v športovej zmluve.
(2) Profesionálny športovec môže podľa odseku 1 okamžite skončiť športovú zmluvu v lehote jedného mesiaca odo dňa, keď sa o dôvode dozvedel, najneskôr však do jedného roka odo dňa, keď tento dôvod vznikol.
(3) Profesionálny športovec, ktorý okamžite skončil športovú zmluvu, nárok na náhradu mzdy vo výške dvojnásobku svojho priemerného mesačného zárobku.
39
§ 63
Povinnosti profesionálneho športovca
Profesionálny športovec je povinný najmä
a)dodržiavať športové pravidlá príslušného športového odvetvia,
b)dodržiavať športový poriadok športového klubu alebo športového zväzu,
c)podľa charakteru športového odvetvia zúčastniť sa aspoň raz ročne na preventívnej lekárskej prehliadke u telovýchovného lekára podľa osobitného predpisu,
d)zúčastniť sa na kontrole zdravotnej spôsobilosti,
e)zdržať sa používania dopingových látok a podľa pravidiel ustanovených v tomto zákone sa podrobiť dopingovej kontrole.
§ 64
Povinnosti športového klubu a športového zväzu
Športový klub alebo športový zväz je profesionálnemu športovcovi povinný najmä
a)zabezpečovať a kontrolovať znalosť športových pravidiel príslušného športového odvetvia,
b)poskytovať podľa svojich možností rehabilitačné pobyty alebo kondičné pobyty,
c)poskytovať športovú výbavu nevyhnutnú na výkon športovej činnosti.
§ 65
Zodpovednosť za porušenie povinností profesionálneho športovca
(1)Za závažné porušenie povinností profesionálneho športovca sa považuje konanie, ktorého škodlivosť je zvýšená vzhľadom na povahu porušenej povinnosti, spôsob konania alebo opomenutia, mieru zavinenia, opakované previnenie alebo na inú priťažujúcu okolnosť.
(2)Za porušenie povinnosti možno profesionálnemu športovcovi uložiť tieto opatrenia
a)písomné napomenutie alebo
b)zníženie nenárokovateľnej zložky mzdy najviac na tri mesiace.
40
(3) Za závažné porušenie povinnosti možno profesionálnemu športovcovi uložiť tieto opatrenia
a)znížiť nenárokovateľnú zložku mzdy najviac na šesť mesiacov,
b)odobrať nenárokovateľnú zložky mzdy,
c)dať výpoveď alebo
d)okamžite skončiť pracovný pomer.
§ 66
Stabilizačná dohoda
(1)Športový klub môže s mladistvým športovcom uzatvoriť stabilizačnú dohodu. Stabilizačnou dohodou sa športový klub zaväzuje zabezpečiť jeho športovú výchovu a umožniť mu športový rast. Mladistvý športovec sa v stabilizačnej dohode zaväzuje
a) zotrvať v športovom klube po dohodnutú dobu a
b)uzavrieť v priebehu dohodnutej doby alebo najneskôr do tridsiatich dní po jej uplynutí športovú zmluvu.
(2) Stabilizačná dohoda sa musí uzatvoriť písomne, inak je neplatná.
(3) Športový klub môže uzatvoriť stabilizačnú dohodu s mladistvým športovcom, ktorý dovŕšil 15 rokov veku iba po predchádzajúcom písomnom súhlase jeho zákonného zástupcu s obsahom stabilizačnej dohody; za športovca, ktorý nedosiahol vek 15 rokov, uzatvára túto dohodu jeho zákonný zástupca.
(4) Stabilizačná dohoda podľa odseku 1 musí obsahovať
a)dobu, po ktorú sa športový klub zaväzuje zabezpečiť mladistvému športovcovi športovú výchovu a umožniť športový rast,
b)dobu, po ktorú sa mladistvý športovec zaväzuje zotrvať v športovom klube v pracovnom pomere,
c)náklady spojené s jeho športovou výchovou a športovým rastom, ktorú bude mladistvý športovec povinný uhradiť športovému klubu, ak nesplní svoj záväzok zotrvať u neho v pracovnom pomere počas dohodnutej doby,
d)zmluvnú pokutu, ktorú je mladistvý športovec povinný uhradiť športovému klubu, ak
41
nesplní svoj záväzok zotrvať u neho v pracovnom pomere počas dohodnutej doby,
e)vymedzenie povinností športového klubu týkajúce sa športovej výchovy a športového rastu mladistvého športovca,
f)zmluvnú pokutu, ktorú je športový klub povinný uhradiť mladistvému športovcovi, ak nesplní povinnosti podľa písmena e) a ak neuzatvorí pracovný pomer dohodnutý stabilizačnou dohodou z dôvodov na strane športového klubu,
g)dôvody a spôsob jej ukončenia.
(5) Celková dohodnutá doba trvania stabilizačnej dohody nesmie prekročiť päť rokov.
(6) Ak mladistvý športovec splní záväzok čiastočne, má povinnosť uhradiť len výdavky
skutočne vynaložené na jeho športovú výchovu a športový rast.
(7) Povinnosť mladistvého športovca na úhradu nákladov nevzniká, najmä ak
a)sa mladistvý športovec stal dlhodobo nespôsobilý na výkon športovej činnosti bez svojho zavinenia,
b)pracovný pomer dohodnutý stabilizačnou dohodou nebol uzatvorený z dôvodov na strane športového klubu,
c)dôjde k písomnej dohode o ukončení stabilizačnej dohody,
d)dôjde k uzatvoreniu športovej zmluvy a uplynie polovica dohodnutej doby trvania športovej zmluvy,
e)športový klub nezabezpečuje športovú výchovu a športový rast mladistvého športovca podľa odseku 4 písm. e).
(8) Ak sa športový klub a športovec nedohodnú na obsahu športovej zmluvy podľa odseku 1
písm. b), môže športový klub alebo športovec podať návrh na určenie obsahu športovej
zmluvy na rozhodcovský súd.
§ 67
Všeobecné ustanovenia o dohode o výkone športovej práce
Dohodu o výkone športovej práce môže športový zväz alebo športový klub uzatvoriť s amatérskym športovcom, športovým odborníkom alebo so športovým reprezentantom, ak
42
predpokladaný rozsah športovej práce neprekračuje 500 hodín v kalendárnom roku.
JEDENÁSTA ČASŤ
SANKCIE
§ 68
Správne delikty
(1)Obec môže uložiť organizátorovi športového podujatia za porušenie povinností uložených v § 44 49, pokutu do výšky 50 000 Sk. Pokuta uložená obcou je príjmom rozpočtu obce.
(2)Ministerstvo môže uložiť pokutu do výšky 50 000 Sk osobe, ktorá nesplní povinnosti uložené v § 33 odseku 1 4 a v § 73 ods. 1 3. Pokuta uložená ministerstvom je príjmom štátneho rozpočtu.
(3)Ministerstvo uloží pokutu od 20 000 Sk do 200 000 Sk športovému zväzu, ktorý nesplní povinnosti uvedené v § 13 ods. 4, v § 21, v § 22 a v § 40 písm. b) až d).
(4)Ministerstvo uloží pokutu od 100.000 Sk do 1.000.000 Sk organizátorovi športovej súťaže, ktorý umožní účasť na ním organizovanej športovej súťaži športovcovi, ktorému bol právoplatne uložený zákaz účasti na športovej súťaži, alebo dočasný zákaz účasti na športovej súťaži podľa tohto zákona.
(5)Ustanovenie odseku 4 sa primerane použijú na športového odborníka, ktorému bol uložený zákaz výkonu činnosti športového odborníka.
§ 69
Priestupky
(1)Priestupku pri športových podujatiach sa dopustí ten, kto
a)neuposlúchne poriadkové opatrenia organizátora alebo členov usporiadateľskej služby
43
alebo týmto osobám bráni v plnení ich povinností,
b)neoprávnene sťažuje účastníkom prístup na podujatie, neprístojným správaním bráni účastníkom v splnení účelu podujatia alebo bráni, aby sa po jeho skončení pokojne rozišli,
c)ako účastník podujatia pri sebe alebo vnáša do priestorov alebo priestranstiev podujatia predmety uvedené v § 47 ods. 2 písm. c) až e).
(2)Za priestupok podľa odseku 1 písm. a) možno uložiť pokutu do 10 000 Sk; za priestupok podľa odseku 1 písm. b) pokutu do 50 000 Sk, za priestupok podľa odseku 1 písm. c) pokutu do 30 000 Sk.
(3)Divákovi, ktorý bol vyvedený zo štadióna podľa § 49 ods. 3 písm. d) môže organizátor športového podujatia neumožniť vstup na športové podujatie ním organizované po dobu dvoch rokov.
(4)Priestupky podľa odseku 1 prejednáva obec a v blokovom konaní aj Policajný zbor.
(5)Na priestupky a ich prejednávanie sa vzťahuje všeobecný predpis o priestupkoch.26)
DVANÁSTA ČASŤ
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 70
Spoločné ustanovenia
(1)Každé nové športové zariadenie musí mať upravený bezbariérový vstup, aby bolo prístupné aj občanom so zdravotným postihnutím. Pri rekonštrukcii športových zariadení sa dbá na záujem občanov so zdravotným postihnutím.
(2)Zrušiť verejné športové zariadenie je možné iba za podmienky, že osoba, ktorá takéto
26) Zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov.
44
zariadenie v správe o zrušenie verejného športového zariadenia požiada jeho vlastníka a zriadi rovnocenné verejné športové zariadenie na inom mieste v obci alebo v oblasti, v ktorej má dôjsť k zrušeniu verejného športového zariadenia.
§ 71 Prechodné ustanovenia
(1)Strediská prípravy športovej reprezentácie zriadené ministerstvom, ministerstvom obrany a ministerstvom vnútra sa považujú za strediská podľa tohto zákona.
(2)Zmluvy športovcov uzatvorené pred účinnosťou tohto zákona sa považujú za športové zmluvy uzatvorené podľa tohto zákona. Športové kluby a športovci, ktorí pred účinnosťou tohto zákona uzatvorili zmluvy, ktorých predmetom je odplatný výkon športu v kolektívnych športoch, povinní tieto zosúladiť s novou právnou úpravou do šiestich mesiacov odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona.
§ 72
(1)Potvrdenie o akreditácii vydané vzdelávaciemu zariadeniu na výkon špecializovaných profesionálnych činností v oblasti telesnej kultúry podľa doterajších predpisov sa považuje za akreditáciu podľa tohto zákona. Jeho platnosť však končí najneskoršie päť rokov odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona.
(2)Do získania akreditácie Wady pracoviskom na území Slovenskej republiky, sa laboratórna analýza odobratých vzoriek z dopingovej kontroly vykonáva v niektorom z akreditovaných laboratórií v zahraničí.
(3)Konanie o porušení zákazu dopingu a konanie o udelení povolenia na použitie dopingovej látky na liečebné účely začaté pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona sa dokončí podľa tohto zákona.
45
(4)V konaní o porušení zákazu dopingu, ktoré nebolo ukončené pred účinnosťou tohto zákona možno uložiť iba sankciu podľa tohto zákona.
§ 73
(1)Športový zväz je povinný do troch mesiacov odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto
zákona poskytnúť ministerstvu údaje uvedené v § 32 písm. a), b), c) a d).
(2)Vzdelávacia inštitúcia, ktorej bolo vydané potvrdenie o akreditácii podľa doterajších
predpisov je povinná do troch mesiacov odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto
zákona poskytnúť ministerstvu zoznam vzdelávacích aktivít v oblasti športu, ktoré
zabezpečuje.
(3)Správca športového zariadenia je povinný do troch mesiacov odo dňa nadobudnutia
účinnosti tohto zákona poskytnúť ministerstvu údaje uvedené v § 32 písm. f).
§ 74
Zrušovacie ustanovenia
Zrušujú sa:
1. zákon č. 315/1992 Zb. o verejných telovýchovných, športových a turistických
podujatiach,
2. zákon č. 288/1997 Z. z. o telesnej kultúre a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991
Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení zákona č. 553/2001 Z. z., v znení zákona č. 416/2001 Z. z. a v znení zákona č. 5/2005 Z. z.,
3. vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č 257/1998 Z. z. o podmienkach
získavania odbornej spôsobilosti na vykonávanie špecializovaných činností v oblasti
telesnej kultúry v znení vyhlášky Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 300/2002 Z. z.,
4. výnos MŠ SR z 3. júla 1998 č. 10 613/1998-71 o zriadení, zložení a činnosti
46
akreditačnej komisie špecializovaných činností v oblasti telesnej kultúry a o vydávaní
potvrdení o akreditácii (oznámenie MŠ SR č 229/1998 Z.z.).
Čl. II
Zákon č. 575/2001 Z.z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení zákona č. 143/2002 Z.z., zákona č. 411/2002 Z.z., zákona č. 465/2002 Z.z., zákona č. 139/2003 Z.z., zákona č. 453/2003 Z.z., 523/2003 Z.z., zákona č. 215/2004 Z.z., zákona č. 351/2004 Z.z., zákona č. 405/2004 Z.z., zákona č. 585/2004 Z.z., zákona č. 654/2004 Z.z., zákona č. 78/2005 Z.z. a zákona č.172/2005 Z.z. sa mení a dopĺňa takto:
V § 2 ods. 3 sa za slová „sociálneho partnerstva Slovenskej republiky“ dopĺňa čiarka a vkladajú slová „Rada vlády Slovenskej republiky pre šport“.
Čl. III
Zákon č. 244/2002 Z .z. o rozhodcovskom konaní v znení zákona č. 521/2005 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 1 ods. 1 sa za písmenom a) vkladá nové písmeno b), ktoré znie:
„b) rozhodovanie sporov v oblasti športu podľa osobitného zákona 1)“.
Doterajšie písmeno b) sa označuje ako písmeno c).
Poznámka pod čiarou k odkazu 1) znie:
„ 1) § ... zákona č. /2006 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
Doterajšia poznámka 1) sa označuje ako 1a).
2.V § 13 písm. b) sa za slová „§ 1 písm. a) „dopĺňa „a b)“.
Čl. IV
Zákon č. 226/1994 Z. z. o používaní a ochrane olympijskej symboliky a o Slovenskom
47
olympijskom výbore sa dopĺňa takto:
§ 7 sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4) Slovenský olympijský výbor zriaďuje na rozhodovanie sporov v oblasti športu podľa tohto zákona Rozhodcovský súd pre šport (ďalej len „rozhodcovský súd“) podľa osobitného predpisu;10) rozhodca rozhodcovského súdu musí mať vysokoškolské právnické vzdelanie druhého stupňa, najmenej päťročnú právnu prax a výkon jeho funkcie je nezlučiteľný s členstvom v riadiacich orgánoch olympijského výboru, Slovenského paralympijského výboru, športového zväzu alebo športového klubu.“
Poznámka pod čiarou k odkazu 10) znie:
10) § 12 zákona č. 244/2002 Z. z. o rozhodcovskom konaní v znení neskorších predpisov“.
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2006, okrem § 46 ods. 2 písm. d), ktorý nadobúda účinnosť 1. marca 2008.