N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
III. volebné obdobie
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Návrh
Z á k o n
z .………….2006,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov
Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 374/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 304/1995 Z. z., zákona č. 277/1998 Z. z., zákona č. 57/1999 Z. z., zákona č. 447/2000 Z. z., zákona č. 175/2002 Z. z., zákona č. 413/2002 Z. z., zákona č. 668/2002 Z. z., zákona č. 461/2003, zákona č. 391/2004 Z. z., zákona č. 81/2005 Z. z. a zákona č. /2006 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.Za § 11 sa vkladá § 11a, ktorý znie:
㤠11a
(1) Prezidentovi po skončení výkonu jeho funkcie patrí paušálna náhrada v sume 10 000 Sk mesačne na úhradu niektorých výdavkov spojených s jeho verejnou činnosťou.
(2) Paušálnu náhradu podľa odseku 1 uhrádza Kancelária prezidenta Slovenskej republiky.“.
2.V § 26 ods. 2 sa za slová „ústavných činiteľov“ vkladajú slová „a paušálna náhrada podľa § 11a ods. 1“.
2
3.V § 27 ods. 1 sa za slovo „zákona“ vkladajú slová „ako aj plat podľa § 10 ods. 2“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2007.
3
D Ô V O D O V Á S P R Á V A
Poslanecký návrh novely zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov sa predkladá v záujme zabezpečenia postavenia prezidenta po skončení výkonu jeho funkcie.
Hlavou Slovenskej republiky ako zvrchovaného štátu je podľa čl. 101 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky prezident Slovenskej republiky. Platové pomery prezidenta Slovenskej republiky a jeho paušálne náhrady upravuje zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (v tretej časti v § 10 a 11).
Podľa ustanovenia § 10 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 z. z. prezidentovi Slovenskej republiky po skončení výkonu jeho funkcie patrí doživotne plat vo výške 30 000 Sk. Tento plat však podľa tohto zákona ani podľa iného zákona nepodlieha rovnakej úprave ako sa upravujú platy nielen ústavných činiteľov uvedených v § 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. v znení neskorších predpisov, ale aj štátnych zamestnancov, ostatných zamestnancov a príslušníkov ozbrojených síl a ozbrojených zborov. Platy ústavných činiteľov uvedených v § 1 tohto zákona sa upravia, pokiaľ sa v rozhodujúcom období, ktorým je predchádzajúci kalendárny polrok, zvýši alebo zníži priemerný plat zamestnanca hospodárstva Slovenskej republiky o viac ako 10% (§ 27 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z.).
Cieľom návrhu zákona je upraviť, aby sa aj plat, ktorý patrí prezidentovi Slovenskej republiky po skončení výkonu jeho funkcie upravoval (valorizoval) rovnako ako platy ústavných činiteľov uvedených v § 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Postavenie hláv štátov, rovnako aj postavenie prezidenta Slovenskej republiky, ktorý reprezentuje Slovenskú republiku navonok i dovnútra predpokladá, že prezident aj po skončení výkonu funkcie bude nielen všeobecne známou osobnosťou, ale bude naďalej verejne činnou osobou. Predpokladá sa naďalej ich účasť napríklad na podujatiach pri príležitosti návštevy osobností iných štátov v Slovenskej republike a na ďalších významných spoločenských podujatiach. Preto sa navrhuje, aby prezidentovi Slovenskej republiky po skončení výkonu jeho funkcie patrila mesačná paušálna náhrada na úhradu niektorých výdavkov spojených s jeho verejnou činnosťou.
Návrh zákona si vyžiada zvýšené nároky na štátny rozpočet, ktoré súvisia s úpravou (valorizáciou) mesačného doživotného platu dvoch prezidentov po skončení výkonu ich funkcie, ako aj s navrhovaným poskytovaním paušálnej náhrady v sume 10 000 Sk mesačne na úhradu niektorých výdavkov spojených s ich verejnou činnosťou. Náklad na úpravu (valorizáciu) doživotného platu v súčasnosti nemožno presne vyčísliť. Náklady na paušálne náhrady budú predstavovať ročne maximálne 240 000,- Sk.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a s medzinárodnými záväzkami Slovenskej republiky.
Návrh zákona nebude mať vplyv na zamestnanosť ani na životné prostredie.
Návrh zákona nebude mať dopad ani na rozpočty obcí a vyšších územných celkov.
4
Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1 a 2
Navrhuje sa, aby prezidentovi Slovenskej republiky po skončení výkonu jeho funkcie patrila paušálna náhrada na úhradu jeho niektorých výdavkov spojených s jeho verejnou činnosťou. Podľa návrhu zákona sa paušálna náhrada bude poskytovať v sume 10 000 Sk mesačne.
Paušálnu náhradu bude uhrádzať Kancelária prezidenta Slovenskej republiky.
Navrhuje sa tiež, aby táto paušálna náhrada nepodliehala zdaneniu.
K bodu 3
Navrhuje sa rovnaká úprava (valorizácia) platu, ktorý patrí doživotne prezidentovi Slovenskej republiky po skončení výkonu jeho funkcie, ako úprava platov ústavných činiteľov, na ktorých sa vzťahuje zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. v znení neskorších predpisov.
K čl. II
Navrhuje sa, aby novela zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. v znení neskorších predpisov nadobudla účinnosť 1. januára 2007.
5
D O L O Ž K A Z L U Č I T E Ľ N O S T I
návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
Ladislav Polka
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
b)nie je upravená v práve Európskej únie
c)nie je obsiahnutá v rozhodnutiach Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
-žiadne
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev alebo právom Európskej únie:
-bezpredmetné
6. Gestor a spolupracujúce rezorty (podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov a podľa návrhu na určenie zodpovednosti ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy za aplikáciu a prijatie opatrení na vnútroštátnej úrovni k nariadeniam a rozhodnutiam Európskych spoločenstiev):
-bezpredmetné