N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
III. volebné obdobie
N á v r h
Z á k o n
z .................................. 2004
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákona č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v znení zákona č. 521/2003 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 3 sa za ods. 1 vkladá nový ods. 2 v znení:
(2)Do vlastníctva vyššieho územného celku prechádzajú z majetku štátu veci v nájme neziskovej organizácie, ktorá prevzala poskytovanie sociálnych služieb s účinnosťou k 1. januáru 2002 od orgánu štátnej správy alebo rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie.
V § 3 sa pôvodný ods. 2 označuje ako ods. 3.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť od 1. júla 2006.
D O L O Ž K A Z L U Č I T E Ľ N O S T I
1. Navrhovateľ:Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona:Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v znení neskorších predpisov
3. V práve Európskej únie problematika návrhu zákona:
Návrh zákona svojou problematikou nepredstavuje prioritu aproximácie práva podľa čl. 70 Európskej dohody o pridružení, Národného programu pre prijatie acquis communautaire, Partnerstva pre vstup, úloh vyplývajúcich zo screeningu a negociačnej pozície a nie je ani predmetom odporúčaní Bielej knihy. Návrh zákona nepatrí medzi prioritné úlohy vlády Slovenskej republiky podľa plánu legislatívnych úloh
4. Problematika návrhu právneho predpisu:
- problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
- problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskej únie
5. Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika návrhu zákona:
Vzhľadom na vnútroštátny charakter upravovanej problematiky je bezpredmetné vyjadrovanie stupňa zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom ES/EÚ
6. Gestor (spolupracujúce rezorty)
Bezpredmetné
7. Účasť expertov pri príprave návrhu právneho predpisu a ich stanovisko k zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom ES/EÚ:
Bez účasti expertov
D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
V roku 2002 bola možnosť realizovať pilotné projekty so zámerom previesť činnosť bývalých rozpočtových organizácií Krajských úradov v Slovenskej republike (spravujúcich zriadenia sociálnych služieb Domovy sociálnych služieb) na neziskové organizácie, založené fyzickými osobami. Dôvodom predmetných projektov bol zámer podporiť a uplatňovať princíp deinštitucionalizácie.
V záujme plnenia vyššie uvedeného projektu bolo možné uzavrieť zmluvy o nájme medzi krajskými úradmi v Slovenskej republike s neziskovými organizáciami len na dobu 10 rokov (takúto lehotu pripúšťa príslušné ustanovenie zákona č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v znení neskorších predpisov). Zároveň v záujme zabezpečenia sociálnych služieb v zariadeniach sociálnych služieb DSS sa predpokladalo, že samosprávne kraje v rámci samostatných zmlúv o spolupráci poskytnú po dobu troch rokov (od roku 2005) zvýšené finančné príspevky na bežné výdavky potencionálnym neziskovým organizáciám.
Vedľajším výsledkom spomínaných projektov (ktoré bolo možné pripravovať pred vznikom samostatných krajov) by však bolo, že majetok štátu spravovaného predtým bývalými rozpočtovými organizáciami by neprešiel do vlastníctva VÚC v zmysle § 3 ods. 1, písm. a) zákona č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov. Vlastníctvom VÚC sa stal len za predpokladu, že nedošlo k transformáciám pôvodných rozpočtových organizácií na neziskové organizácie podľa vyššie uvedených predpisov.
V tejto súvislosti je nutné konštatovať, že v projekte transformácie Domova sociálnych služieb Žehra Hodkovce z rozpočtovej organizácie Krajského úradu v Košiciach na neziskovú organizáciu Socialtransform, ktorý je pilotným a jediným projektom vyššie opísanej transformácie v Slovenskej republike, sa podcenila nutnosť zabezpečenia dostatočných finančných prostriedkov počas celej doby plánovaného trvania projektu na poskytovanie sociálnych služieb minimálne do roku 2012. Jediným efektívnym riešením na zabezpečenie chýbajúcich finančných zdrojov najmä na investície a rozvoj tohto zariadenia mohlo byť poskytnutie grantovej pomoci zo štrukturálnych fondov.
Súčasné vlastníctvo predmetných nehnuteľností štátom však v prípade Domova sociálnych služieb Žehra Hodkovce vzhľadom na dotknuté právne predpisy znemožňuje uzavrieť zmluvu o nájme na dobu dlhšiu ako 10 rokov (teda do roku 2012). Krátka doba nájmu neumožňuje požiadať o grantovú pomoc zo štrukturálnych fondov.
Vzhľadom na vyššie uvedené hrozí ukončenie poskytovania sociálnych služieb v tomto zariadení v dôsledku čoho dôjde k mimoriadne sťaženej situácii 132 obyvateľov s mentálnym postihnutím v bývalom DSS Žehra Hodkovce súčasnom Socialtransform e n. o.
Podotýkam, že podmienka prevodu majetku štátu na samosprávny kraj, navrhovaná v novom znení § 3 ods. 1 zákona o majetku vyšších územných celkov sa vzťahuje len na majetok štátu užívaný spomínanou neziskovou organizáciou. Tento majetok bol k 1.1. 2002 v rámci pilotného projektu transformácie domova sociálnych služieb na Slovensku (ako uvádzame vyššie) jediným majetkom štátu v nájme neziskovej organizácie, ktorá ho prevzala od príslušného orgánu štátnej správy – Krajského úradu v Košiciach.
Bez ohľadu na to, že sa jedná o riešenie individuálneho prípadu, zmenu zákona
považujeme za jediné riešenie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi,
zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Nemá dopad na štátny rozpočet a zamestnanosť.
Osobitná časť
K článku I.
V záujme vytvorenia podmienok pre bezproblémové pokračovanie v činnosti neziskovej organizácie Socialtransfor je najlepším a najkratším riešením prevod vlastníctva zo štátu na KSK, ktoré nemá zákonom limitovanú dobu nájmu.
V rámci poslaneckého návrhu novelizácie tohto ustanovenia sa z tohto dôvodu predpokladá rozšíriť možnosti prechodu vecí z vlastníctva štátu do vlastníctva vyššieho územného celku spôsobom, obsiahnutým v uvedenom návrhu.
K článku II.
Zákon nadobúda účinnosť od 1. júla 2006.