1
D ô v o d o v á s p r á v a
Všeobecná časť
Navrhované zmeny a doplnenia zákona vychádzajú predovšetkým z novelizovaného čl. 60 Ústavy Slovenskej republiky, ktorý rieši spoločensky potrebné rozšírenie kontrolnej pôsobnosti aj na verejné prostriedky doteraz vyňaté z pôsobnosti Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky (ďalej len „úrad“). Tým sa vlastne napĺňa pôvodný zámer, ktorý nebol dôsledne zavŕšený ústavným zákonom č. 90/2001 Z.z..
K rozšíreniu pôsobnosti úradu dochádza v niekoľkých oblastiach.
Najvýznamnejšou je oblasť územnej samosprávy, kde úrad nadobúda pôsobnosť kontroly týchto subjektov v plnom rozsahu, nie iba v obmedzenej miere ako je to doteraz. Reforma verejnej správy si vyžaduje zaviesť nový systém financovania a kontroly verejných financií. Na samosprávne orgány bol prenesený značný objem finančných prostriedkov a na zabezpečenie kontroly ich použitia sú nevyhnutné účinné mechanizmy.
Pôsobnosť úradu sa tiež jednoznačne rozširuje na kontrolu hospodárenia právnických osôb s majetkovou účasťou štátu, právnických osôb s majetkovou účasťou verejnoprávnych inštitúcií, právnických osôb s majetkovou účasťou Fondu národného majetku Slovenskej republiky. Podľa doterajšieho znenia Ústavy SR je určitý rozpor medzi znením čl. 60 ods. 1 a čl. 60 ods. 2, v dôsledku čoho vznikali problémy pri aplikácii zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/1993 Z.z. v znení neskorších predpisov a bola spochybňovaná kontrolná pôsobnosť úradu vo vzťahu k hospodáreniu týchto právnických osôb.
Rozširuje sa tiež kontrolná pôsobnosť úradu na hospodárenie všetkých subjektov, ktoré nadobúdajú prostriedky z rozvojových programov alebo z iných obdobných zdrojov zo zahraničia.
Ďalšie rozšírenie pôsobnosti úradu sa vzťahuje na hospodárenie právnických osôb vykonávajúcich činnosti vo verejnom záujme, pričom okruh týchto subjektov netvoria iba subjekty definované v zákone ako verejnoprávne inštitúcie.
Súčasne sa návrhom aktualizujú poznámky pod čiarou k jednotlivým odkazom, ktoré vzhľadom na početné legislatívne zmeny v príslušných oblastiach nie v súlade s platnými právnymi predpismi.
V záujme efektívnejšieho získavania údajov potrebných pre kontrolnú činnosť úradu sa navrhuje doplnenie platného zákona o ustanovenia umožňujúce získavať informácie o stave realizácie štátneho rozpočtu a súvisiacich údajoch priamym využitím prierezového informačného systému Štátnej pokladnice SR, rozpočtového informačného systému, prípadne iných informačných systémov. Týmto sa urýchli a zefektívni činnosť úradu v etape prípravy i výkonu kontroly, resp. pri spracovávaní príslušných stanovísk úradu, ktoré určené Národnej rade SR.
2
Menšiu skupinu navrhovaných legislatívnych úprav tvoria tie, ktorými sa rieši nepresnosť formulácií platného zákona alebo ich nevhodnosť z legislatívno technického hľadiska, ako i tie, ktorými sa reaguje na zmeny uskutočnené v rámci verejných financií v súvislosti s jednotnou metodikou používanou v Európskej únii.
Prijatie zákona nebude mať zvýšený dopad na štátny rozpočet.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a všeobecne záväznými právnymi predpismi ako aj medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.