Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov a vplyvovna zamestnanosť a podnikateľské prostredie
I.Odhad dopadov na verejné financie
V doložke sú posudzované dopady týkajúce sa nemocenského poistenia, dôchodkového poistenia, úrazového poistenia, garančného poistenia a poistenia v nezamestnanosti, pričom uvedené a kvantifikované sú iba tie zmeny v právnom rámci systému sociálneho poistenia, ktoré majú, resp. mohli by mať, priamy finančný dopad.
Kvantifikácie vychádzajú z nasledujúceho odhadu vývoja nominálnej hodnoty priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve SR (PMM) a percenta rastu spotrebiteľských cien (SC):
Na základe vývoja týchto veličín bol stanovený nasledujúci odhad vývoja minimálnej mzdy (MM) a percenta zvyšovania dôchodkov (ZD):
Minimálna mzda (MM) v období od 1.10. roku „r“ až do 30.9. roku „r+1“sa udržiava približne na úrovni 40% PMM z roku „r“. Percento zvyšovania dôchodkov je švajčiarskym percentom v zmysle zákona o sociálnom poistení.
I.I. Odhad dopadov na štátny rozpočet
Návrh zákona podmieňuje uznávanie doby riadnej starostlivosti o dieťa a starostlivosti o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom ako obdobia dôchodkového poistenia pre účely nároku na dôchodok prihlásením sa poistenca do registra Sociálnej poisťovne. Z okruhu uvedených osôb vylučujú sa osoby, ktoré sú už dôchodkovo poistené, a osoby, ktoré dovŕšili dôchodkový vek, alebo im bol priznaný predčasný starobný dôchodok, resp. invalidný dôchodok. Sociálna poisťovňa vychádza z predpokladu, že podmienka prihlásenia sa poistenca do jej registra nezmení pôvodný okruh poistencov štátu. Podľa odhadu Sociálnej poisťovne počet poistencov štátu, ktorí sú už dôchodkovo poistení, a tých, ktorí poberajú daný druh dôchodku, nepresiahne cca 4000 osôb, takže výdavky štátneho rozpočtu, t.j. výdavky príslušnej kapitoly MPSVR SR, budú znížené maximálne o finančné prostriedky uvedené v nasledovnej tabuľke (v mil. Sk).
2
Okruh poistencov štátu sa navrhuje rozšíriť o osoby, ktoré sa v rozsahu najviac 12 rokov starajú o občana s ťažkým zdravotným postihnutím (ide o osoby poberajúce peňažný príspevok za opatrovanie) a ktorých vymeriavací základ bude vo výške minimálnej mzdy. Predpokladá sa, že okruh týchto nových poistencov štátu poberajúcich peňažný príspevok za opatrovanie bude narastať takto (stav k 31. decembru daného roka):
To prinesie nasledovné zvýšenie výdavkov štátu (v mil. Sk):
Navrhuje sa tiež platenie poistného na dôchodkové poistenie štátom za osoby starajúce sa o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom do 18 rokov jeho veku, najviac však v rozsahu 12 rokov. Predpokladá sa, že okruh týchto nových poistencov štátu bude činiť cca 4200 osôb, takže to prinesie nasledovné zvýšenie výdavkov štátu (v mil. Sk):
Celkovo budú platby štátu vyššie o nasledovné finančné čiastky (v mil. Sk): V tejto súvislosti je potrebné poznamenať, že tieto výdavky štátu sú síce z hľadiska metodiky vypracovania tejto doložky kompenzované zvýšením príjmov Sociálnej poisťovne (celkový dopad je teda neutrálny), z dlhodobého hľadiska však zvyšujú vnútorný dlh Sociálnej poisťovne.
Na štátny rozpočet (na kapitolu Ministerstva kultúry SR) budú mať vplyv aj platby štátu, týkajúce sa povinnej účasti na doplnkovom dôchodkovom sporení tých zamestnancov, ktorí vykonávajú práce tanečného umelca. Pre cca 130 dotknutých osôb ročné výdavky štátu budú predstavovať cca 500 tisíc Sk.
Štatistické údaje o poberateľoch starobného dôchodku neumožňujú presne odhadnúť počet poberateľov starobného dôchodku, ktorí sa navrhovanou zmenou právnej úpravy poskytovania príspevku na bývanie dostanú do systému pomoci v hmotnej núdzi. Za predpokladu zvýšenia súčasného počtu poberateľov starobného dôchodku riešených v systéme pomoci v hmotnej núdzi o 5 000 až 8 000 poberateľov odhaduje sa zvýšenie čerpania finančných prostriedkov o 100 až 150 mil. Sk ročne (8 – 12 mil. Sk mesačne). Ide o maximálny odhad.
3
I.II. Odhad dopadov na rozpočet Sociálnej poisťovne
(1) Nemocenské poistenie
1.1 - zrušenie ochrannej lehoty s výnimkou tehotných žien
Relevantné štatistické dáta k dispozícii nie sú. Predpokladaná úspora finančných prostriedkov na výdavkoch nemocenského poistenia je uvedená v nasledovnej tabuľke 1.1 (v mil. Sk).
Tabuľka 1.1
1.2 – určenie rozhodujúceho obdobia na zistenie denného vymeriavacieho základu vo väzbe na inštitút prerušenia nemocenského poistenia
Relevantné štatistické dáta k dispozícii nie sú. Predpokladaná úspora finančných prostriedkov na výdavkoch nemocenského poistenia je uvedená v nasledovnej tabuľke 1.1 (v mil. Sk).
Tabuľka 1.2
1.3 – poberatelia starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku a invalidného dôchodku s poklesom nad 70 % sa vylučujú z účasti na nemocenskom poistení
Návrh prinesie zníženie príjmov Sociálnej poisťovne o čiastky uvedené v tabuľke 1.3a (v mil. Sk) a zníženie výdavkov uvedené v tabuľke 1.3b (v mil. SK). Sumárna bilancia (jej zhoršenie) je uvedené v tabuľke 1.3 (v mil. Sk).
Tabuľka 1.3a
Tabuľka 1.3b
Tabuľka 1.3
Predpokladaný počet dotknutých osôb k 1. augustu 2006: 70690.
4
Celkové zhoršenie bilancie Sociálnej poisťovne v nemocenskom poistení je uvedená v nasledovnej tabuľke (v mil. Sk): Tabuľka 1
(2) Dôchodkové poistenie
2.1 – nezvyšovanie starobného dôchodku, na ktorý bol prekvalifikovaný invalidný dôchodok, za obdobie po dovŕšení dôchodkového veku
Sociálna poisťovňa dosiaľ zaevidovala iba štyri takéto prípady. Úspora výdavkov na výplatu dôchodkových dávok z toho vyplývajúca je preto úplne zanedbateľná.
2.2 – zrušenie obmedzenia sumy vdovského dôchodku priznaného pred 1. januárom 2004, vyplácaného v súbehu
Zvýšenie výdavkov na výplatu dôchodkových dávok z toho vyplývajúce je uvedené v nasledovnej tabuľke 2.2 (v mil. Sk).
Tabuľka 2.2
Predpokladaný počet dotknutých osôb k 1. augustu 2006: 12771.
Predpokladaná priemerná výška „doplatku“ k 1. augustu 2006: cca 1 000 Sk.
2.3 – zjednotenie spôsobu zvyšovania dôchodkovej dávky za obdobie dôchodkového poistenia získaného po vzniku nároku na dôchodok od 1. augusta 2006
Predpokladá sa, že pre časť pracujúcich poberateľov starobného dôchodku, ktorým bol dôchodok priznaný do 31. decembra 2003, bude nový spôsob zhodnocovania výkonu zárobkovej činnosti výhodnejší, pre niektorých nevýhodnejší, takže dopad zmeny bude finančne neutrálny.
Predpokladaný priemerný mesačný počet dotknutých osôb v roku 2006: 200
2.4 – posudzovanie invalidity – Príloha č.4
Očakávané zvýšenie výdavkov Sociálnej poisťovne je uvedené v nasledovnej tabuľke 2.4 (v mil. Sk).
5
Tabuľka 2.4
Predpokladaný počet dotknutých osôb k 1. augustu 2006: 7358.
Predpokladaná výška zvýšenia na jeden dotknutý dôchodok k 1. augustu 2006: 3 814 Sk.
2.5 – sprísnenie podmienok nároku na predčasný starobný dôchodok
2.5a – zrušenie nekrátenie predčasného starobného dôchodku vo väzbe na poistenie v nezamestnanosti
Očakávané zníženie výdavkov Sociálnej poisťovne je uvedené v nasledovnej tabuľke 2.5a (v mil. Sk).
Tabuľka 2.5a
Predpokladaný priemerný mesačný počet dotknutých osôb: 710.
Predpokladané zníženie na jeden dotknutý dôchodok: 430 Sk.
2.5b – vznik nároku na predčasný starobný dôchodok len od podania žiadosti o tento dôchodok
Očakávané zníženie výdavkov Sociálnej poisťovne je uvedené v nasledovnej tabuľke 2.5b (v mil. Sk).
Tabuľka 2.5b
Predpokladaný ročný počet dotknutých osôb: 1100.
Predpokladané zrušenie doplatku na jednu dotknutú osobu: 150000 Sk.
Očakávané sumárne zníženie výdavkov Sociálnej poisťovne je uvedené v nasledovnej tabuľke 2.5 (v mil. Sk).
Tabuľka 2.5
6
2.6 – priznávanie vdoveckých dôchodkov mužom, ktorí ovdoveli pred 1. januárom 2004
Očakávané zvýšenie výdavkov Sociálnej poisťovne je uvedené v nasledovnej tabuľke 2.6 (v mil. Sk).
Tabuľka 2.6
Predpokladaný počet dotknutých osôb k 1. augustu 2006: 30000.
Predpokladaný priemerný vdovecký dôchodok k 1. augustu 2006: 1480 Sk.
2.7 – zvýšenie výmery sirotských dôchodkov z 30 % na 40 %
Tabuľka 2.7
Predpokladaný počet dotknutých osôb: 32000.
Predpokladané zvýšenie na jeden sirotský dôchodok: 655 Sk.
2.8 – zrušenie obmedzení pri výmerách dôchodkov priznaných podľa zákona č. 100/1988 Zb. o sociálnom zabezpečení
Tabuľka 2.8
Predpokladaný počet dotknutých osôb v roku 2006: 77000.
Predpokladané zvýšenie na jeden dôchodok starodôchodcu: 825 Sk.
2.9 – poskytovanie invalidného dôchodku len do dovŕšenia dôchodkového veku
Predpokladá sa neutrálny dopad na bilanciu dôchodkového systému.
2.10 – zmena v podmienkach nároku na invalidný dôchodok: predĺženie potrebného počtu rokov dôchodkového poistenia a jeho zisťovanie ku dňu požiadania o dôchodok
7
Tabuľka 2.10
Predpokladaný mesačný nárast počtu dotknutých osôb: 7.
Celková bilancia Sociálnej poisťovne na výdavkoch na dôchodkové dávky je uvedená v nasledovnej tabuľke 2a (v mil. Sk). Tabuľka 2a
Zmena týkajúca sa poistencov štátu, ktorej dopad je uvedený v časti I.I., zvýši príjmy Sociálnej poisťovne o finančné prostriedky uvedené v nasledovnej tabuľke 2b. (v mil. Sk).
Tabuľka 2b
Celkové zhoršenie bilancie Sociálnej poisťovne na príjmoch a výdavkoch je uvedené v nasledovnej tabuľke 2 (v mil. Sk).
Tabuľka 2
(3) Úrazové poistenie
3.1 – výplata úrazovej renty priznanej pred 1. januárom 2004 aj po dovŕšení 65 rokov veku a obnovenie nároku na úrazovú rentu, na ktorú nárok po 31. decembri 2003 zanikol
Ide o prípady náhrady za stratu na zárobku priznané do 31. decembra 2003 a prekvalifikované na úrazovú rentu od 1. januára 2004. Zvýšenie výdavkov nepresiahne rádovo ani 5 mil. Sk.
8
3.2 – zánik nároku na úrazovú rentu priznanú podľa zákona o sociálnom poistení dovŕšením dôchodkového veku alebo priznaním predčasného starobného dôchodku
Zníženie výdavkov nepresiahne rádovo ani 5 mil. Sk.
(4) Garančné poistenie
Návrh zákona zakladá povinnosť platiť poistné na garančné poistenie zamestnávateľom aj za fyzické osoby, ktoré vykonávajú prácu na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru. Zvýšené príjmy z poistného sú uvedené v nasledovnej tabuľke 4 (v mil. Sk).
Tabuľka 4
Predpokladaný počet dotknutých osôb v roku 2006: 130000.
Predpokladaný priemerný vymeriavací základ pre platenie poistného: 6400 Sk.
Z dôvodu povinnosti platenia poistného pre dotknuté fyzické osoby vzniká týmto osobám aj nárok na výplatu dávky. Predpokladá sa, že zvýšenie výdavkov bude zanedbateľné.
(5) Poistenie v nezamestnanosti
Predmetný návrh bude znamenať zvýšenie výdavkov, ktoré je uvedené v nasledovnej tabuľke 5 (v mil. Sk)
Tabuľka 5
Predpokladaný priemerný mesačný počet dotknutých osôb v roku 2007: 2150.
Predpokladaná priemerná výška poskytnutej dávky v roku 2007: 3650 Sk.
SUMÁRNA BILANCIA ZA VŠETKY SUBSYSTÉMY SOCIÁLNEHO POISTENIA (v mil. Sk)
SUMÁRNA BILANCIA je súčtom tabuliek 1,2,4 a 5.
9
SUMÁRNA BILANCIA VEREJNÝCH FINANCIÍ (v mil. Sk)
V sumárnej bilancii verejných financií sa prihliada na zhoršenie bilancie Sociálnej poisťovne za všetky subsystémy sociálneho poistenia a na prírastok platieb štátu z dôvodov zmien v okruhu jeho poistencov.
zhoršenie bilancie Sociálnej poisťovne
Celkový negatívny dopad na verejné financie uvedený v sumárnej bilancii verejných financií navrhujeme kompenzovať čiastkou 665 mil. Sk rozpočtovanou na rok 2006 v súvislosti s návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý bol stiahnutý z rokovania Národnej rady Slovenskej republiky v novembri 2005 a z vyššieho naplnenia daňových príjmov za rok 2005 ako boli rozpočtované.
II.Odhad dopadov na obyvateľstvo, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb
II.I. Odhad dopadov na obyvateľstvo
Navrhovaná novela má priaznivý dopad predovšetkým na poskytovanie vymedzených dôchodkových dávok a na ich výšku tzv. starodôchodcom, ktorým bol dôchodok priznaný podľa predpisov platných do 31.12. 2003.
II.II. Odhad dopadov na podnikateľskú sféru
Navrhovaná novela nemá vplyv na podnikateľskú sféru.
III.Odhad dopadov na životné prostredie
Navrhovaná novela nemá vplyv na životné prostredie.
IV.Odhad dopadov na zamestnanosť
Navrhovaná novela nemá vplyv na zamestnanosť v Slovenskej republike.