NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
NÁVRH
ZÁKON
z ................................. 2006
ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl.1
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách v znení zákona č.359/2000 Z. z., zákona č. 405/2000 Z. z., zákona č. 223/2001 Z. z., zákona č. 381/2001 Z. z., zákona č. 441/2001 Z. z., zákona č. 490/2001 Z. z., zákona č. 73/2002 Z. z., zákona č. 396/2002 Z. z., zákona č. 660/2002 Z. z., zákona č. 247/2003 Z. z., zákona č. 430/2003 Z. z., zákona č. 450/2003 Z. z., zákona č. 510/2003 Z. z., zákona č. 534/2003 Z. z., zákona č. 121/2004 Z. z., zákona č. 174/2004 Z. z., zákona č. 579/2004 Z. z., zákona č.725/2004 Z. z., zákona č. 69/2005 Z. z., zákona č. 91/2005 Z. z., zákona č. 93/2005 Z. z., zákona č. 558/2005 Z. z., zákona č. 571/2005 Z. z. a zákona č.572/2005 Z. z., sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 2 sa dopĺňa písmeno aw, ktoré znie:
,, aw) školskou zónou územie, ktorého začiatok a koniec označené príslušnou dopravnou značkou.“
2. V § 14 sa dopĺňa nový odsek, ktorý znie:
6. Na diaľnici a rýchlostnej komunikácii je zakázané predchádzanie iných vozidiel motorovým vozidlám s celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg a jazdným súpravám, ktorých celková dĺžka presahuje 7 m. To neplatí pre motorové vozidlá na dopravu osôb, ktoré okrem miesta pre vodiča viac ako osem miest na sedenie a pre predchádzanie na miestach s tromi jazdnými pruhmi.“
3. V § 33 odsek 1 sa číselný údaj „ 50 km/h“ nahrádza číselný údajom „70 km/h“.
4. Šiesta hlava - doterajší názov „ Osobitné ustanovenia o premávke v obytnej zóne a pešej zóne sa nahrádza novým názvom, ktorý znie: „Osobitné ustanovenie o premávke v obytnej zóne, pešej zóne a školskej zóne.“
5. V § 60 sa dopĺňa nový odsek, ktorý znie:
„ 5. V školskej zóne vodič smie jazdiť rýchlosťou najviac 40 km/h. Pritom je povinný dbať na zvýšenú ohľaduplnosť voči chodcom, ktorých nesmie ohroziť.“
Doterajší odsek 5 sa označuje ako 6.
Čl.2
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov.
Dôvodová správa
A/ Všeobecná časť
Navrhovaná právna úprava za cieľ vytvoriť podmienky pre plynulejšiu a bezpečnejšiu premávku na diaľnicach Slovenskej republiky v súvislosti so zvýšenou intenzitou dopravy a podielu nákladnej dopravy.
Existujúce problémy so znižovaním plynulosti v súvislosti s prebiehaním iných vozidiel kamiónmi, alebo vzájomné sa predbiehanie kamiónov podstatne ovplyvňujú pohyb a plynulosť dopravného prúdu a bezpečnosť premávky.
V návrhu zákona sa v záujme plynulosti premávky na diaľnicach navrhuje stanoviť, že na diaľnici je dovolená len premávka motorových vozidiel, ktorých najvyššia povolená rýchlosť nie je nižšia ako 70 km.
Vzhľadom na túto skutočnosť je potrebné vziať do úvahy aj to, že veľkosť a dĺžka pozdĺžneho sklonu v stúpaní cesty znižujú rýchlosť hlavne pomalých a veľmi pomalých vozidiel. Príslušnými technickými normami sa odporúča navrhovať trasy komunikácie tak, aby sa nemusel zväčšovať počet jazdných pruhov v smere jazdy v stúpaní, príp. v klesaní. Ak sa nemôže primerane upraviť niveleta, navrhne sa zväčšenie počtu jazdných pruhov. V podmienkach Slovenskej republiky tak však nie je možné urobiť na každom mieste, kde to situácia vyžaduje.
Faktom je, že množstvo prevádzkovaných automobilov je v zlom technickom stave s nevyhovujúcim osvetlením. V prípade, že takéto vozidlo predbieha v noci na diaľnici iné vozidlo alebo vozidlá, je pre vodiča vozidla idúceho rýchlosťou 130 km za hodinu ubrzdenie na rýchlosť 80 km za hodinu pri spozorovaní takého pomalého a zle osvetleného vozidla značne problematické.
Navrhuje sa preto na diaľnicach a rýchlostných komunikáciách, vodičom motorovým vozidlám s celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg a vodičom jazdnej súpravy, ktorej celková dĺžka presahuje 7 m s výnimkou vodičov motorových vozidiel na dopravu osôb, ktoré okrem miesta pre vodiča viac ako osem miest na sedenie a pre predchádzanie na miestach s tromi jazdnými pruhmi zákaz predbiehania iného vozidla.
Obdobná právna úpravu bude platiť od 1. 7. 2006 aj v Českej republike.
Doterajšie osobitné ustanovenie o premávke v obytnej zóne a pešej zóne sa navrhuje doplniť o pojem školskej zóny. Návrh sa dotýka problematiky zvýšenej bezpečnosti chodcov, hlavne detí v blízkosti školských a predškolských zariadení, kde je zvýšená frekvencia pohybu. Stanovuje sa maximálna rýchlosť vozidla v školskej zóne a súčasne sa stanovuje povinnosť dbať na zvýšenú ohľaduplnosť voči chodcom ktorých nesmie ohroziť.
Navrhovaná právne úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská
republika viazaná.
Predkladaný návrh novelizácie zákona nepredpokladá zvýšenie nárokov na finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu.
Predkladaný návrh nezakladá nároky na pracovné sily a organizačné zabezpečenie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona
s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona:
Robert KALIŇÁK, poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov.
3. V práve Európskej únie problematika zákona:
- je upravená - odporúčanie Komisie 2004/345/ES zo 6. apríla 2004 o uplatňovaní opatrení v oblasti bezpečnosti cestnej dopravy
4. Návrh zákona svojou problematikou:
- patrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva čl.70 Európskej dohody o pridružení
a odporúčania Bielej knihy
5. Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika návrhu zákona:
V sekundárnom práve je problematika návrhu zákona upravená:
1. v odporúčaní Komisie 2004/345/ES zo 6. apríla 2004 o uplatňovaní opatrení v oblasti bezpečnosti cestnej dopravy
6. Vyjadrenie stupňa kompatibility s právnou normou Európskej únie:
úplný
B/ Osobitná časť
Článok I
K bodu 1
Definuje sa školská zóna v vymedzení pojmov, ako územie, ktorého začiatok a koniec sú označené príslušnou dopravnou značkou.
K bodu 2
Navrhovaná právna úprava za cieľ vytvoriť podmienky pre plynulejšiu a bezpečnejšiu premávku na diaľnicach Slovenskej republiky. Existujúce problémy so znižovaním plynulosti v súvislosti s prebiehaním iných vozidiel vozidlami s celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg a jazdnými súpravami, ktorých celková dĺžka presahuje 7 m, alebo vzájomné sa predbiehanie takýchto vozidiel podstatne ovplyvňujú pohyb a plynulosť dopravného prúdu a bezpečnosť premávky.
K bodu 3
V záujme plynulosti premávky na diaľnicach sa navrhuje stanoviť, že na diaľnici je dovolená len premávka motorových vozidiel, ktorých najvyššia povolená rýchlosť nie je nižšia ako 70 km.
K bodu 4
Doterajšie osobitné ustanovenie o premávke v obytnej zóne a pešej zóne sa navrhuje doplniť o pojem - školská zóna. Návrh sa dotýka problematiky zvýšenej bezpečnosti chodcov, hlavne detí v blízkosti školských a predškolských zariadení, kde je zvýšená frekvencia pohybu.
K bodu 5
Navrhovaná právna úprava sa dotýka problematiky zvýšenej bezpečnosti chodcov, hlavne detí v školskej zóne ( blízkosť školských a predškolských zariadení ), kde je zvýšená frekvencia pohybu. Stanovuje sa maximálna rýchlosť vozidla v školskej zóne a súčasne sa stanovuje povinnosť dbať na zvýšenú ohľaduplnosť voči chodcom, ktorých vodič nesmie ohroziť.
Článok II
Navrhuje sa účinnosť dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov.