N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
________________________________________________________
III. volebné obdobie
Číslo: /2006
Návrh
Zákon
z……………….2006
ktorým sa dopĺňa zákon č. 346/2005 Z. z. o štátnej službe
profesionálnych vojakov ozbrojených síl Slovenskej republiky
a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 346/2005 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov ozbrojených síl Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa dopĺňa takto:
V § 20 ods. 4 sa za slová „Slovenskej republiky“ dopĺňajú slová “alebo je prokurátorom alebo sudcom,“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
D Ô V O D O V Á S P R Á V A
Poslanecký návrh novely zákona č. 346/2005 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov ozbrojených síl Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa predkladá v záujme zabezpečenia činnosti vojenských prokuratúr a vojenských súdov. Prijatím návrhu zákona sa doplní okruh osôb uvedených v § 20 ods. 4 (príslušníci ozbrojených zborov, ozbrojených bezpečnostných zborov, alebo Národného bezpečnostného úradu SR), ktoré vykonali základnú vojenskú službu a ktoré môžu byť prijaté do dočasnej štátnej služby bez vykonania prípravnej štátnej služby o prokurátorov a sudcov prokuratúr a súdov Slovenskej republiky. Takéto doplnenie zákona je v súlade s potrebami vojenských prokuratúr a vojenských súdov, pričom sa spravidla bude týkať „civilných“ prokurátorov a sudcov, ktorí absolvovali povinnú vojenskú službu podľa predchádzajúcich predpisov práve na vojenských prokuratúrach a vojenských súdoch.
Ak by nedošlo k takémuto doplneniu, resp. zmene zákona, „civilný“ prokurátor alebo sudca by sa mohol stať prokurátorom alebo sudcom na vojenskej prokuratúre alebo vojenskom súde len po absolvovaní základného vojenského výcviku a dôstojníckeho kurzu podľa tohoto zákona (v trvaní približne viac ako 6 mesiacov), hoci aj jedno aj druhé absolvovali podľa predchádzajúcich predpisov. Výkon „civilnej“ funkcie prokurátora alebo sudcu by im pritom absolvovanie týchto kurzov neumožňoval.
Pre zabezpečenie riadnej činnosti vojenských prokuratúr a vojenských súdov je potrebné aby v určitom prechodnom období bolo možné dopĺňať počty prokurátorov a sudcov vojenských prokuratúr aj takýmto spôsobom.
Návrh zákona nebude mať dopad na štátny rozpočet, ani na rozpočet obcí a vyšších územných celkov. Návrh zákona si nevyžiada zvýšené nároky na pracovné miesta a nebude mať vplyv na životné prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými záväzkami, ktorými je Slovenská republika viazaná
Osobitná časť
K Čl. I
Vzhľadom na postavenie a úlohy, ktoré plní vojenská prokuratúra a vojenské súdy sa navrhovanou úpravou zodpovedajúcim spôsobom upravuje zabezpečenie riadnej činnosti vojenských prokuratúr a vojenských súdov v určitom prechodnom období.
K Čl. II
Navrhuje sa ustanoviť deň účinnosti zákona dňom vyhlásenia.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
1.Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
Ladislav Polka
2.Názov návrhu zákona: zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 346/2005 Z. z. o
štátnej službe profesionálnych vojakov ozbrojených síl
Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých
zákonov
3.V práve Európskej únie je problematika návrhu zákona:
a) je upravená v práve Európskych spoločenstiev:
1. Primárne právo ES: čl. 49-úprava slobody poskytovať služby
2. Zmluvné pramene práva ES: čl. 45 Európskej dohody o pridružení (158/1997 Z. z. v znení rozhodnutia Asociačnej rady)
4.Návrh zákona svojou problematikou:
a)nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení a svojou problematikou nepatrí medzi priority odporúčané v Bielej knihe
5.Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika návrhu zákona:
primárne právo
6.Vyjadrenie stupňa kompatibility s právnou normou Európskej únie:
návrh zákona je úplne kompatibilný s právom Európskych spoločenstiev