N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
________________________________________________________________
III. volebné obdobie
Tlač 1441
N á v r h
Z á k o n
z ..................................
ktorým sa mení zákon č.581/2004 Z.z. o zdravotných poisťovniach , dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I.
Zákon č.581/2004 Z.z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov sa mení takto:
1. V § 15 ods.1 písm. e) sa mení takto:
„e) účelne, efektívne a hospodárne vynakladať finančné prostriedky z verejného zdravotného
poistenia, pričom na iné úhrady ako sú úhrady za poskytnutú zdravotnú starostlivosť nesmie
v kalendárnom roku použiť viac ako 5 percent prijatého poistného na verejné zdravotné
poistenie,“
2. Za § 86a sa vkladá nový § 86b, ktorý znie:
„86b
Prechodné ustanovenia
V roku 2006 sa limit poistného, ktoré možno použiť na iné úhrady ako úhrady za poskytnutú zdravotnú starostlivosť podľa §15 ods. 1 písm. e), vzťahuje na poistné vybrané z verejného zdravotného poistenia zdravotnou poisťovňou v období apríl až december 2006.“
Čl. II.
Tento zákon nadobúda účinnosť 1.4.2006
Dôvodová správa
I. Všeobecná časť
Novela zákona č.581/2004 Z.z. o zdravotných poisťovniach sa navrhuje z toho dôvodu, že súčasná právna úprava neobsahuje povinnosť zdravotnej poisťovne účelne, efektívne a hospodárne vynakladať finančné prostriedky na iné účely ako je nákup zdravotnej starostlivosti. Rovnako absentuje limit výdavkov na iné účely ako je nákup zdravotnej starostlivosti, pričom ešte do transformácie zdravotných poisťovní na akciové spoločnosti v rámci reformy zdravotníctva boli správne výdavky obmedzené hranicou 4% vybraného poistného. Dôsledkom je stav, v ktorom obmedzené a objektívne nedostatočné finančné zdroje vo verejnom zdravotnom poistení v značnom rozsahu legálne používané na iné účely, než na ktoré primárne určené t.j. na nákup zdravotnej starostlivosti. Túto skutočnosť ilustrujú rozpočty štátnych zdravotných poisťovní schválené vládou Slovenskej republiky v októbri roku 2005. Konkrétne, rozpočet Všeobecnej zdravotnej poisťovne a.s. na rok 2006 ráta s príjmami na poistnom vo výške 49,538 mld. Sk, s inými príjmami vo výške 1,010 mld. Sk a s výdavkami na iné účely ako je zdravotná starostlivosť vo výške 3,410 mld. Sk. Z toho rezultuje, že 6,7% vybratého poistného sa použiť na iné účely ako je zdravotná starostlivosť. Nie je náhoda, že najväčšie čiastky v objeme stámiliónov Sk stále tečú do diskutabilných projektov v oblasti informačných technológii.
V Spoločnej zdravotnej poisťovni a.s., ktorá bola nedávno na pokraji nútenej správy je to „len 4,3%“ hoci v roku 2005 potrebovala len 3,66% z vybraného poistného.
Rozpočty súkromných zdravotných poisťovní dokonca vôbec nie známe a je obava, že nekontrolovateľné výdavky na iné účely ako úhrady za poskytnutú zdravotnú starostlivosť budú ešte vyššie.
Z poistného sa tiež v rozsahu stámiliónov financuje bujnejúca administratíva v rezorte zdravotníctva, konkrétne Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Jeho vznik následok zvýšenie zamestnancov v administratíve o približne 250 oproti stavu, keď jeho súčasné funkcie zabezpečovali ešte iné inštitúcie.
Navrhovanou legislatívnou zmenou sa zabezpečí nielen primeraná hranica pre správne výdavky, ale sa umožní postih zdravotnej poisťovne v prípade nehospodárneho nakladania z prostriedkami verejného zdravotného poistenia.
Navrhuje sa, aby pre rok 2006 sa limit poistného, ktoré možno použiť na iné úhrady ako úhrady za poskytnutú zdravotnú starostlivosť vzťahoval len na poistné vybrané po navrhovanej účinnosti tohoto zákona.
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1.4.2006
II. Osobitná časť
Čl. I.
1. Navrhuje sa, aby zdravotné poisťovne a.s. mohli použiť na iné úhrady ako sú úhrady za
poskytnutú zdravotnú starostlivosť najviac 5% z prijatého poistného na verejné zdravot-
né poistenie.
2. V prechodnom ustanovení sa určuje, že v roku 2006 sa limit poistného, ktoré možno po-
užiť na iné účely ako sú úhrady za poskytnutú zdravotnú starostlivosť vzťahoval len na
poistné, vybrané po účinnosti zákona.
Čl. II.
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1.4.2006
Doložka zlučiteľnosti
návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie.
1. Navrhovateľ zákona : poslanec NR SR
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č.581/2004 Z.z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spločenstvám a Európskej
únii:
- problematika návrhu zákona nie je prioritou aproximácie práva
4. Problematika návrhu zákona:
- nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev.
- nie je upravená v práve Európskej únie.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom
Európskej únie: bezpredmetné
6. Gestor (spolupracujúce rezorty): bezpredmetné
7. Účasť expertov pri príprave návrhu zákona a ich stanoviska k návrhu zákona.
Na príprave návrhu zákona sa nezúčastnil žiadny expert.
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov a vplyvov na zamestnanosť.
I. Odhad dopadov na verejné financie.
Navrhovaná novela nemá vplyv na verejné financie
II. Odhad dopadov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnic-
kých osôb.
Navrhovaná novela zákona č.581/2004 Z.z. bude mať pozitívny dopad na zdravotný stav obyvateľstva, pretože zvýši podiel úhrad na zdravotnú starostlivosť na celkovom vybratom poistnom zo zdravotného poistenia. Novela zákona bude mať vplyv na hospodárenie zdravotných poisťovní resp. na obje finančných prostriedkov, ktoré budú môcť použiť na iné účely ako na úhrady za nákup zdravotnej starostlivosti.
III. Odhad dopadov na životné prostredie.
Navrhovaná novela nemá vplyv na životné prostredie.
IV. Odhad dopadov na zamestnanosť.
Navrhovaná novela zákona nemá priamy vplyv na zamestnanosť.