Dôvodová správa
I. Všeobecná časť
Novela zákona č.581/2004 Z.z. o zdravotných poisťovniach sa navrhuje z toho dôvodu, že súčasná právna úprava neobsahuje povinnosť zdravotnej poisťovne účelne, efektívne a hospodárne vynakladať finančné prostriedky na iné účely ako je nákup zdravotnej starostlivosti. Rovnako absentuje limit výdavkov na iné účely ako je nákup zdravotnej starostlivosti, pričom ešte do transformácie zdravotných poisťovní na akciové spoločnosti v rámci reformy zdravotníctva boli správne výdavky obmedzené hranicou 4% vybraného poistného. Dôsledkom je stav, v ktorom obmedzené a objektívne nedostatočné finančné zdroje vo verejnom zdravotnom poistení sú v značnom rozsahu legálne používané na iné účely, než na ktoré sú primárne určené t.j. na nákup zdravotnej starostlivosti. Túto skutočnosť ilustrujú rozpočty štátnych zdravotných poisťovní schválené vládou Slovenskej republiky v októbri roku 2005. Konkrétne, rozpočet Všeobecnej zdravotnej poisťovne a.s. na rok 2006 ráta s príjmami na poistnom vo výške 49,538 mld. Sk, s inými príjmami vo výške 1,010 mld. Sk a s výdavkami na iné účely ako je zdravotná starostlivosť vo výške 3,410 mld. Sk. Z toho rezultuje, že 6,7% vybratého poistného sa má použiť na iné účely ako je zdravotná starostlivosť. Nie je náhoda, že najväčšie čiastky v objeme stámiliónov Sk stále tečú do diskutabilných projektov v oblasti informačných technológii.
V Spoločnej zdravotnej poisťovni a.s., ktorá bola nedávno na pokraji nútenej správy je to „len 4,3%“ hoci v roku 2005 potrebovala len 3,66% z vybraného poistného.
Rozpočty súkromných zdravotných poisťovní dokonca vôbec nie sú známe a je obava, že nekontrolovateľné výdavky na iné účely ako sú úhrady za poskytnutú zdravotnú starostlivosť budú ešte vyššie.
Z poistného sa tiež v rozsahu stámiliónov financuje bujnejúca administratíva v rezorte zdravotníctva, konkrétne Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Jeho vznik má následok zvýšenie zamestnancov v administratíve o približne 250 oproti stavu, keď jeho súčasné funkcie zabezpečovali ešte iné inštitúcie.
Navrhovanou legislatívnou zmenou sa zabezpečí nielen primeraná hranica pre správne výdavky, ale sa umožní postih zdravotnej poisťovne v prípade nehospodárneho nakladania z prostriedkami verejného zdravotného poistenia.
Navrhuje sa, aby pre rok 2006 sa limit poistného, ktoré možno použiť na iné úhrady ako sú úhrady za poskytnutú zdravotnú starostlivosť vzťahoval len na poistné vybrané po navrhovanej účinnosti tohoto zákona.
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1.4.2006