N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
________________________________________________________________
III. volebné obdobie
N á v r h
Z á k o n
z.....................
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z.z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č.461/2003 Z.z o sociálnom poistení sa mení a dopĺňa nasledovne:
1. V §15 ods.1 písm. e) sa slová „ do siedmich rokov jeho veku“ menia na slová
„ do osemnástich rokov jeho veku “.
2. V §15 ods. 3 sa slová „ do siedmich rokov jeho veku “ menia na slová „ do osemnástich
rokov jeho veku “.
3. V §15 ods. 4 písm. a) sa slová „ do siedmich rokov jeho veku “ menia na slová
„ do osemnástich rokov jeho veku “.
4. V §15 ods. 4 písm. b) sa slová „ do siedmich rokov jeho veku “ menia na slová
„ do osemnástich rokov jeho veku “.
5. V §15 ods. 4 písm. c) sa slová „ do siedmich rokov jeho veku “ menia na slová
„ do osemnástich rokov jeho veku “.
6. V §15 ods. 4 písm. d) sa slová „ do siedmich rokov jeho veku “ menia na slová
„ do osemnástich rokov jeho veku “...
7. V §15 ods. 5 sa slová „do siedmich rokov jeho veku“ menia na slová
„ do osemnástich rokov jeho veku “.
8. V §60 ods. 5 sa slová „ o dieťa vo veku do siedmich rokov jeho veku“ menia na slová
„do osemnástich rokov veku“.
9. V §128 ods. 5 písm. c) sa slová „do siedmich rokov jeho veku“ menia na slová „do
osemnástich rokov jeho veku“.
10. V §229 ods. 2 sa slová „do siedmich rokov jeho veku“ menia na slová „do osemnástich
rokov jeho veku“ .
Čl. II.
Tento zákon nadobúda účinnosť 1.4.2006
Dôvodová správa
I. Všeobecná časť
Predkladaná novela zákona č.461/2003 Z. z o sociálnom poistení ( ďalej len zákon) reaguje na niektoré problémy, ktoré vznikajú pri jeho aplikácii.
Upravuje sa dôchodkové poistenie osôb, ktoré sa osobne a celodenne starajú o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom. Platná právna úprava zabezpečuje zo strany štátu platby poistného do dôchodkového poistenia za fyzické osoby, ktoré sa starajú o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom len po dobu siedmich rokov. Ide o osoby, ktoré sa celoživotne starajú o svoje postihnuté deti, vykonávajú tým spoločensky dôležitú úlohu a je nespravodlivé, aby sa po dovŕšení veku, ktorým je podmienený nárok na starobný dôchodok, ocitli v hmotnej núdzi. Matky a otcovia, ktorí opatrujú postihnuté deti doma a ich hlavným zdrojom príjmu je zvyčajne peňažný príspevok za opatrovanie vo výške 6 000 Sk resp. 7 500 Sk šetria verejné financie vo výške 10 000 Sk/mesačne ( náklady na celodenné opatrovanie zdravotne ťažko postihnutej osoby dosahujú výšku 17 000 Sk - 20 000 Sk/mesačne ). Lepšie dôchodkové zabezpečenie týchto osôb bude nielen prejavom solidarity s nepriazňou ich osudu ale aj ocenením náročnej práce, ktorú vykonávajú.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, jej zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Súlad s právom Európskej únie sa uvádza v doložke zlučiteľnosti.
II. Osobitná časť
Čl I.
.
Navrhuje sa, aby štát platil príspevky do dôchodkového poistenia za fyzické osoby, ktoré sa
osobne a celodenne starajú o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom do
osemnástich rokov veku dieťaťa.
Čl II.
Účinnosť zákona je navrhovaná od 1.4.2006.
Doložka zlučiteľnosti
návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie.
1. Navrhovateľ zákona: poslanci NR SR
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady
Slovenskej republiky č.461/2003 Z.z o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
3. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej
únii:
- problematika návrhu zákona nie je prioritou aproximácie práva
4. Problematika návrhu zákona:
- nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev.
- nie je upravená v práve Európskej únie.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom
Európskej únie: bezpredmetné.
6. Gestor ( spolupracujúce rezorty ): bezpredmetné.
7. Účasť expertov pri príprave návrhu zákona a ich stanovisko k návrhu zákona.
Na príprave návrhu zákona sa nezúčastnil žiadny expert.
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov a vplyvov na zamestnanosť.
I. Odhad dopadov na verejné financie
a) Navrhovaná povinnosť štátu, uhrádzať poistné do dôchodkového poistenia za osoby, ktoré
sa osobne a celodenne starajú o dieťa s dlhodobo nepriaznivým stavom vyvolá dodatočné
výdavky štátneho rozpočtu. Vzhľadom na skutočnosť, že nie sú k dispozícii údaje o počte
osôb, ktoré sa celodenne starajú o postihnuté deti, vychádzam pri odhade dopadov na štátny
rozpočet z týchto východísk.
- počet osôb: 3 000 - výška ročných poistných príspevkov: 2 527,- Sk
Celkový dopad na verejné financie: 91 mil.Sk/ročne, do konca roku 2006 počas doby
účinnosti zákona 68,2 mil. Sk.
b) Zdroje financovania
1. zo štátneho rozpočtu, kapitola Ministerstva práce sociálnych vecí a rodiny, kde
je predimenzovaná rozpočtová čiastka 7,9 mld na dávku v hmotnej núdzi a skutočná
potreba finančných prostriedkov je cca 7,5 mld Sk.
II. Odhad dopadov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
Navrhovaná novela zákona zlepší dôchodkové poistenie osôb, ktoré sa osobne a celodenne starajú o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom.
III. Odhad dopadov na životné prostredie.
Navrhovaná novela zákona nemá vplyv na životné prostredie.
IV. Odhad dopadov na zamestnanosť.
Navrhovaná novela zákona nemá priamy vplyv na zamestnanosť.