NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIK
III. volebné obdobie
Návrh
Zákon
z..............2006,
ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
ČI. I
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z z. o premávke na pozemných komunikáciách v znení zákona č. 359/2000 Z. u., zákona č. 405/2000 Z. z., zákona č. 223/2001 Z. z.. zákona č. 381/2001 Z. z., 441/2001 Z. z., zákona č. 490/2001 Z. z., zákona č. 73/2002 Z z., zákona č. 396/2002 Z. z., zákona č. 620/2002 Z. z., zákona č. 247/2003 Z. z., zákona č. 430/2003 Z. z., zákona č. 450/2003 Z. z., zákona č. 510/2003 Z .z., zákona č. 534/2003 Z z., zákona č. 174/2004 Z. z ,zákona č. 579/2004 Z. z., zákona č. 725/2004 Z z. zákona č. 69/2005 Z. z., zákona č. 91/2005 Z z.,. zákona č. 93/2005 Z. z, zákona č. 558/2005 Z. z., zákona č. 571/2005 Z. z. a zákona č. 572/2005 Z. z. sa mení takto:
1. V § 15 ods. 4 sa na konci pripája tato veta: Ak ide o vodiča mladšieho ako 18 rokov, taký vodič smie jazdiť v obci rýchlosťou najviac 50 km/h a mimo obce rýchlosťou najviac 70 km/h.“.
2. V § 33 ods. 1 v druhej vete sa za slovo premávky“ vkladajú slová vrátane vodičov mladších ako l8 rokov“.
3. V § 69 ods.1 sa slová 18 rokov“ nahrádzajú slovami 17 rokov, ak sa v tomto zákone neustanovuje inak.“.
ČI. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1.júna 2006.
D ô v o d o v á s p r á v a
Všeobecná časť
Účelom predloženého návrhu zákona je primerane zareagovať na skutočnosť, že podobne ako v iných oblastiach života spoločnosti platí aj pre oblasť premávky na pozemných komunikáciách, že pre rozvoj modernej civilizácie je príznačná akcelerácia vývoja mládeže tak vo fyzickej vyspelosti, ako aj v jej mentálnej zrelosti. Možno teda predpokladať, že medzi mladým 18 –ročným človekom pred niekoľkými desiatkami rokov a dnešným 17- ročným človekom nie je čo do celkovej vyspelosti podstatný rozdiel.
Z uvedených dôvodov sa javí ako vhodné aspoň pre niektoré ďalšie skupiny, prípadne aj podskupiny motorových vozidiel znížiť vekovú hranicu osôb, ktoré sa môžu uchádzať o vodičské oprávnenie a aj ho získať. Teda účelom návrhu zákona nie je všeobecne znížiť vekovú hranicu z 18 rokov na 17 rokov veku vodiča ale utvoriť len legislatívny rámec na isté prechodné štádium, v ktorom sa umožní 17- ročnej osobe požiadať o vydanie vodičského oprávnenia aspoň na jednu z menej náročných skupín a podskupín motorových vozidiel, na ktoré podľa doterajšej právnej úpravy sa vyžaduje vek viac ako 18 rokov. Prechodný charakter obdobia medzi 17 a 18 rokom veku potvrdzujú aj niektoré obmedzenia v návrhu zákona pre vekovú skupinu starších ako 17- ročných a mladších ako 18 -ročných vodičov, a to návrh ustanovenia, ktorými sa obmedziť rýchlosť ich jazdy na ceste v obci i mimo nej, ako aj zakázať ich jazdu na diaľnici. Tieto opatrenia zabezpečia plynulý prechod uvedenej skupiny vodičov od využívania vodičského oprávnenia pri jazde od menej náročných vozidiel k náročnejším a môžu tak ako dobrá príprava na náročnejšie vodičské oprávnenia prispieť k väčšej bezpečnosti pri prevádzke na pozemných komunikáciách.Navrhované legislatívne opatrenie je aj v súlade s predpismi Európskych spoločenstiev a Európskej únie, ktoré síce ustanovujú pre uvedené skupiny motorových vozidiel všeobecnú vekovú hranicu 18 rokov, ale umožňujú súčasne odchýliť sa od požiadavky tejto vekovej hranice a umožniť vydať vodičské preukazy pre niektoré kategórie vozidiel aj osobám starším ako l7 rokov, konkrétne pre skupinu ( kategóriu ) B a B+E ( pozri § 15 ods. 4 a ods. 10 vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č 225/2004 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona Národnej rady Slovenskej republiky o premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov a článok 6, 2. bod smernice Rady 91/439/EHS z 29. 7. 1991 o vodičských preukazov v znení smernice Rady 96/47/EHS z 23. 7. 1996, smernice Rady 97/26/ES z 2. 7. 1997 a smernice Komisie zo 14. 9. 2000). V uvedenom zmysle bude teda nutné ku dňu nadobudnutia účinnosti navrhovaného zákona citovanú vyhlášku upraviť napríklad tak, že do § 19 sa vloží za odsek 3 nový odsek 4, ktorým sa ustanoví, že vodičské oprávnenie skupiny B a B + E možno udeliť osobe staršej ako 17 rokov a v doterajšom odseku 4 sa vypustí skupina B a podskupina B + E.
.
Návrh zákona nezakladá zvýšené nároky na štátny rozpočet, na rozpočty obcí a vyšších územných celkov, ani na organizačné zabezpečenie a pracovné sily.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s inými zákonmi a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť
K 1. bodu:
Z ustanovenia vyplývajú obmedzenia na rýchlosť jazdy pre vodičov mladších ako 18 rokov v záujme ich bezpečnosti a celkovej bezpečnosti v premávke na pozemných komunikáciách.
K 2. bodu:
Ustanovenie rozširuje okruh účastníkov cestnej premávky, ktorí nesmú jazdiť na diaľnicach, o vodičov mladších ako 18 rokov, a to z rovnakých dôvodov ako v prechádzajúcom bode.
K 3. bodu:
Znižuje sa doterajšia veková hranica osôb, ktorým možno udeliť vodičské oprávnenie a legislatívno-technicky sa ustanovenie spresňuje.
K Čl. II -návrh účinnosti:
Utvára sa časový priestor potrebný na vydanie vyhlášky na vykonanie zmien vyplývajúcich z návrhu zákona.
Doložka zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Bohumil Hanzel
2.Názov zákona:
Zákon, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov.
3.V práve Európskej únie nie je problematika návrhu zákona upravená.
4.Návrh zákona svojou problematikou nepatrí medzi prioritné oblasti v článku 70 Európskej
dohody o pridružení. Nepatrí medzi priority odporúčané v Bielej knihe.
5.Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika návrhu
Zákona.
Nie je upravená
6.Vyjadrenie stupňa kompatibility s právnou normou Európskej únie:
Kompatibilita návrhu zákona s právnou normou Európskej únie.
Nie je upravená.
.