1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Chrípkové pandémie a všeobecne pandémie, ako aj veľké epidémie môžu zapríčiniť vážny sociálny a ekonomický dopad pre Slovenskú republiku. Ohrozujú zásobovanie obyvateľstva základnými životnými zložkami a chod národného hospodárstva.
Pre tieto situácie je preto nevyhnutné mať pripravené opatrenia a právne nástroje, ktorými sa zabezpečí eliminovanie negatívnych dôsledkov ako je rozpad trhového systému zásobovania obyvateľstva životne dôležitými tovarmi a výrobkami, eliminovanie havárií najmä v jadrových elektrárňach, rozvodniach plynu, tepla elektrickej energie, v chemických zariadeniach, v celom systéme dopravy v dôsledku ochorení resp. nenávratných strát odborníkov – pracovníkov.
Ďalšia zmena je z dôvodu nevyhnutného doplnenia povinnosti uložiť pracovnú povinnosť pre potreby výkonu zdravotnej starostlivosti v čase vyhláseného vojnového stavu tak, ako je to stanovené aj v čase vypovedania vojny, vyhlásenia výnimočného stavu a núdzového stavu.
Návrh ústavného zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Doložka
finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov a vplyvov na podnikateľské prostredie a na zamestnanosť
Zhodnotenie finančných vplyvov:
Návrh ústavného zákona nepredpokladá žiadny finančný vplyv na štátny rozpočet.
Zhodnotenie ekonomických vplyvov:
Návrh ústavného zákona nemá vplyv na hospodárenie podnikateľskej sféry ani iných fyzických osôb a právnických osôb.
Zhodnotenie environmentálnych vplyvov:
Návrh ústavného zákona nepredpokladá žiadny vplyv na životné prostredie.
Zhodnotenie vplyvov na zamestnanosť:
Návrh ústavného zákona nepredpokladá redukciu počtu zamestnancov.
Zhodnotenie vplyvov na podnikateľské prostredie:
Návrh ústavného zákona nepredpokladá žiadny vplyv na podnikateľské prostredie
2
Doložka zlučiteľnosti
právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: ústavný zákon, ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon číslo 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev: - primárnom
- sekundárnom,
b) nie je upravená v práve Európskej únie: - primárnom
- sekundárnom,
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a) identifikácia záväzkov vyplývajúcich z Aktu o podmienkach pristúpenia pripojenom k Zmluve o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii – bezpredmetné,
b) identifikácia prechodných období vyplývajúcich z Aktu o podmienkach pristúpenia pripojenom k Zmluve o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii – bezpredmetné,
c) lehota na prebratie smernice alebo rámcového rozhodnutia podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za prebratie smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia z nich vyplývajúca – bezpredmetné,
d) informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev podľa čl. 226 228 Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev v platnom znení – bezpredmetné,
e) informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice alebo rámcové rozhodnutia už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia – bezpredmetné.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie: bezpredmetné
6.Gestor a spolupracujúce rezorty: bezpredmetné
3
Osobitná časť
K Čl. I.
K bodu 1
Legislatívno technické doplnenie uloženia pracovnej povinnosti pre potreby výkonu zdravotnej starostlivosti aj v čase vyhlásenia vojnového stavu. Táto povinnosť je stanovená pre všetky ostatné krízové situácie. Pre zabezpečenie poskytovania zdravotnej starostlivosti v krízovej situácii je to jedna zo základných požiadaviek na zabezpečenie nepretržitého poskytovania zdravotnej starostlivosti občanom Slovenskej republiky, príslušníkom ozbrojených síl v čase vyhlásených krízových situácií.
K bodu 2
Vzhľadom na aktuálny vývoj možného ohrozenia občanov Slovenskej republiky chrípkovou pandémiou (ale prípadne aj akoukoľvek inou pandémiou spôsobenou napríklad v aj dôsledku teroristického útoku biologickými zbraňami) so zreteľom na prípadné následky je nevyhnutné tento príčinný stav uviesť v ústavnom zákone o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu, kde sa predpokladá pri eliminácii následkov a dopadov pandémie na obyvateľstvo a národné hospodárstvo prijímať opatrenia v takom rozsahu, ktorý si vyžiada v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný čas obmedziť základné práva a slobody a uložiť povinnosti na celom území Slovenskej republiky alebo na jej časti v rozsahu stanovenom pre núdzový stav.
K Čl. II.
Vzhľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje dátum účinnosti na 1. apríla 2006.
V Bratislave 30. novembra 2005
Mikuláš D z u r i n d a, v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Rudolf Z a j a c, v. r.
minister zdravotníctva
Slovenskej republiky