poistenia o novú výluku, týkajúcu sa vojnových udalostí a terorizmu. Výluka sa týka len škôd, kedy teroristický čin alebo vojnová udalosť má priamu súvislosť s prevádzkou motorového vozidla.V novele zákona sa navrhuje, aby poistník nemohol v priebehu poistného obdobia zmeniť poisťovateľa takým spôsobom, že nezaplatí poistné, resp. splátku poistného. Navrhuje sa, aby poistník bol v takomto prípade povinný sa opäť poistiť u doterajšieho poisťovateľa do konca poistného obdobia, na ktoré s týmto poisťovateľom uzavrel poistnú zmluvu na začiatku poistného obdobia. Takýto systém bol zavedený v zahraničí napr. v roku 2004 v Maďarsku.
Návrhom na zmenu zákona sa má zabrániť nekontrolovanej migrácii poistníkov v priebehu poistného obdobia. Ďalej sa ním sleduje zníženie počtu poistných plnení za nepoistené vozidlá z poistného garančného fondu, ktorý spravuje Slovenská kancelária poisťovateľov /ďalej len SKP/.
Poisťovatelia a SKP v súlade s medzinárodnými dohodami vystavujú tzv. ,,zelené karty” pre poistenie mimo územia SR na dobu 1 roka. V prípade predčasného zániku poistenia pre neplatenie poistného prevádzatelia motorových vozidiel často nevracajú zelené karty a v zahraničí takto jazdia bez platného poistného krytia. Za takéto škody do jedného mesiaca po nezaplatení poisteného ručí dotknutý poisťovateľ a následne SKP.
Poznatky z praxe nasvedčujú, že až 70 % prípadov škôd spôsobených nepoistenými motorovými vozidlami sú spôsobené práve prevádzateľmi vozidiel, u ktorých došlo k zániku poistenia zodpovednosti pre neplatenie poistného.
Návrh taktiež vychádza z existujúceho sankčného systému voči nepoisteným prevádzateľom, tak ako je zakotvený v zákone. Tento systém nie je dostatočne pružný. K sankcionovaniu (uloženie pokuty obvodným úradom) dochádza s určitým časovým odstupom, kým napr. v Nemecku alebo v Rakúsku sa nepoistení prevádzatelia vozidiel riešia veľmi rýchlo (polícia odmontuje takémuto prevádzateľovi tabuľku z evidenčným číslom do 30 dní o zistenia, že ide o nepoistené vozidlo).
Po výplate poistného plnenia SKP si vyplatené plnenie vymáha od nepoistených majiteľov vozidiel, čo v prípade veľkých škôd spôsobuje isté sociálne napätie. Návrh sleduje práve zníženie počtu prípadov, keď k zániku poistenia zodpovednosti dochádza práve pre nezaplatenie jednotlivej splátky poistného.
Návrhom novely zákona sa sleduje to, aby poistník počas poistného obdobia mohol byť poistený len u jedného poisťovateľa.
Novelou zákona sa mení ustanovenie druhej vety § 20 ods. 5 zákona. Podľa súčasného znenia zákona je člen kancelárie povinný platiť kancelárii ročný príspevok určený percentuálnym podielom z predpísaného poistného za poistenie zodpovednosti za predchádzajúci kalendárny rok. To spôsobovalo v praxi problémy, pretože niektoré poisťovne v predpísanom poistnom účtujú poskytnuté zľavy a bonusy a iné zas nie. Navrhuje sa, aby ročný príspevok bol určený podľa počtu poistených motorových vozidiel, čo je kritérium jednoduchšie a prehľadnejšie (tento systém sa využíva vo väčšine krajín Európskej únie).
Ďalej sa navrhuje, aby rozhodným obdobím bolo obdobie kalendárneho štvrťroka. Súčasne sa má umožniť, aby o spôsobe výpočtu príspevku a obdobia, za ktorý sa príspevok platí, mohli rozhodnúť členovia kancelárie na zhromaždení členov (na ktorom má každý člen bez ohľadu na podiel na trhu jeden hlas), inak. Toto riešenie korešponduje skutočnosti, že kancelária je financovaná zo súkromných zdrojov, a tí čo príspevky platia, majú právo demokratickým spôsobom rozhodnúť ako, a akým spôsobom sa príspevky majú platiť.
Navrhovaná novela nemá žiadny vplyv na výšku poistného v poistení zodpovednosti za škodu ani na výšku záväzkov, ktoré majú poisťovatelia voči svojim klientom; mení sa len spôsob stanovenia výšky príspevkov platených poisťovateľmi do SKP.