N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
III. volebné obdobie
N Á V R H
zákon z ........................2005,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 333/2004 Z. z. o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Č. I
Zákon č. 333/2004 Z. z. o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky sa mení a dopĺňa takto:
1. § 1 zákona znie:
„Voľby do Národnej rady Slovenskej republiky sa konajú na základe všeobecného, rovného a priameho volebného práva tajným hlasovaním podľa zásady väčšinového zastúpenia“.
2. § 3 zákona znie:
Za poslanca Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „poslanec“) môže byť zvolený občan Slovenskej republiky, ktorý najneskôr v deň volieb dovŕšil 21 rokov veku trvalý pobyt v území volebného obvodu v ktorom kandiduje a nenastali uňho prekážky vo výkone práva podľa § 2 ods. 2 písm. b) a c).
3. V § 4 ods. 1 druhá veta znie:
Do stáleho zoznamu zapisuje obec voličov, ktorí majú trvalý pobyt na území jej pôsobnosti.
4. § 9 ods. 1,2,3 a 4 sa ruší.
5. § 11 zákona znie:
§ 11
Volebné obvody
„Územie Slovenskej republiky tvorí 150 jednomadátových volebných obvodov. Ich územnú pôsobnosť určí osobitný zákon“.
6. V § 12 ods.3 posledná veta znie:
„Ak volič nepatrí do volebného obvodu, v ktorého územnom obvode je zariadenie, nemá právo voliť v tomto volebnom obvode.
7. V § 13 ods. 3 prvá veta znie:
(3) Volebné komisie ( okrskové a obvodné) sa utvoria z rovnakého počtu zástupcov politických strán alebo politických hnutí ( ďalej len politická strana) alebo koalícií politických strán (ďalej len koalícia), ktoré vo volebnom obvode navrhujú kandidáta.
8. V § 13 ods.4 znie:
(4) Nezaregistrovanie kandidáta alebo jeho stiahnutie z kandidátky politickou stranou alebo koalíciou za následok zánik členstva zástupcov tejto politickej strany alebo koalície vo volebnej komisii (okrskovej a obvodnej). Zánik členstva zástupcu politickej stany alebo koalície v Ústrednej volebnej komisii nastane, ak politická strana samotná alebo v koalícii kandiduje svojho zástupcu do Národnej rady Slovenskej republiky v menej než 30 volebných obvodoch.
9. V § 14 ods. 2 písm. b ) znie:
b) obvodnej volebnej komisie vymenúva a odvoláva Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky.
10. V § 15 ods. 1 znie:
(1) Do Ústrednej volebnej komisie deleguje politická strana alebo koalícia, ktorá navrhuje kandidáta, najneskôr 90 dní predo dňom volieb jedného člena a jedného náhradníka.
11. V § 15 ods. 3 písm. a) znie:
(a) Preskúmava a registruje návrhy na kandidátov.
12. V § 15 ods. 3 písm. e) znie:
e) Prerokúva informácie o zabezpečení rovnosti pridelenia vysielacích časov v televíznom a rozhlasovom vysielaní počas volebnej kampane tým politickým subjektom, ktorých kandidáti kandidujú za politickú stranu alebo koalíciu vo viac ako 75 volebných obvodoch.
13. V § 16 ods. 2 a 3 znejú:
(2) Obvodná volebná komisia musí mať najmenej päť členov. Ak obvodná volebná komisia nie je utvorená spôsobom uvedeným v odseku 1 alebo ak sa počet jej členov zníži pod zákonom stanovený počet a nie je náhradník, chýbajúcich členov vymenuje Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky.
(3) Prvé zasadanie obvodných volebných komisií sa uskutočňuje najneskôr40 dní predo dňom volieb. Zasadanie zvoláva Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky.
14. V § 16 ods. 4. písm. f) znie:
f) Odovzdáva volebné dokumenty do úschovy Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.
15. V § 17 ods. 1 znie:
(1) Do okrskovej volebnej komisie môže delegovať politická strana alebo koalícia, ktorej kandidát bol zaregistrovaný najneskôr 55 dní predo dňom volieb, jedného člena a jedného náhradníka.
16. Nadpis piatej časti zákona znie:
PODÁVANIE NÁVRHOV A REGISTRÁCIA KANDIDÁTOV ZA POSLANCOV NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
17. § 18 zákona znie:
§ 18
Kandidáti na poslancov
(1) Návrh na kandidáta môže podať politická strana, ktorá je registrovaná podľa osobitného zákona 10) tak, že ho doručí prostredníctvom svojho splnomocnenca
v dvoch rovnopisoch a v elektronickej forme najneskôr 90 dní predo dňom volieb zapisovateľovi Ústrednej volebnej komisie.
(2) Politické strany môžu utvoriť koalíciu pre voľby v určitom volebnom obvode a navrhnúť spoločného kandidáta podľa odseku 1. Politická strana, ktorá je súčasťou koalície nemôže podať v tom istom volebnom obvode aj návrh kandidáta samostatne.
(3) Návrh na kandidáta obsahuje
a) neskrátený názov politickej strany alebo názov koalície,
b) meno, priezvisko, akademický titul, dátum narodenia, zamestnanie, adresu trvalého pobytu kandidáta a určenie, v ktorom volebnom období kandiduje
c) podpis štatutárneho orgánu politickej strany a odtlačok jej pečiatky. Na návrhu kandidáta koalície sa uvedie podpis štatutárneho orgánu každej politickej strany tvoriacej koalíciu a odtlačky ich pečiatok.
(4) K návrhu kandidáta musí byť pripojené
a) vlastnoručne podpísané vyhlásenie kandidáta, že súhlasí so svojou kandidatúrou vo volebnom obvode a že nekandiduje na inej kandidátnej listine a nie mu známe prekážky voliteľnosti.
b) Potvrdenie o uhradení volebnej kaucie 20 000 Sk (ďalej len kaucia)
c) oznámenie o určení splnomocnenca politickej strany alebo koalície a jeho náhradníka s uvedením ich mena, priezviska a presnej adresy, na ktorú možno doručovať písomnosti.
(5) V každom volebnom obvode môže politická strana alebo koalícia kandidovať iba jedného kandidáta. Minimálna suma kaucie politickej strany ( hnutia ), alebo koalície v súčte za všetkých kandidátov je 200.000 sk.
(6) Na návrhu kandidáta môže politická strana alebo koalícia uviesť svoj grafický znak.
(7) Kaucia sa uhrádza na osobitný účet ministerstva vedený v Štátnej pokladnici, ak osobitný zákon 11) neupravuje vedenie účtov ministerstva inak, a to najneskôr 105
dní predo dňom volieb. Ministerstvo vráti zloženú kauciu do jedného mesiaca po vyhlásení výsledku volieb politickej strane alebo koalícii, ak politická strana alebo koalícia získala vo voľbách poslanecké mandáty aspoň v 30 volebných obvodoch. Kaucie, ktoré sa nevracajú sú príjmom štátneho rozpočtu.
(8) Splnomocnencom politickej strany alebo koalície ani jeho náhradníkom nemôže byť kandidát. Úkonmi svojho splnomocnenca vo volebných veciach je politická strana alebo koalícia viazaná. Nastúpenie náhradníka na miesto splnomocnenca oznámi písomne politická strana alebo koalícia Ústrednej volebnej komisii bezodkladne.
(9) Zapisovateľ zisťuje, či návrhy kandidátov obsahujú náležitosti podľa odseku 3 a či k nim pripojené písomnosti podľa odseku 4. Ak to tak nie je, vyzve splnomocnenca politickej strany alebo koalície aby v ním určenej primeranej lehote návrh na kandidáta upravil alebo doplnil.
(10) Zapisovateľ predkladá návrhy kandidátov Ústrednej volebnej komisii na preskúmanie a registráciu na jej prvom zasadaní.
§ 19
Preskúmavanie návrhov kandidátov
(1) Ústredná volebná komisia preskúmava predložené návrhy kandidátov najneskôr 80 dní predo dňom volieb a vyhotovuje o tom zápisnicu. Preskúmavanie návrhov vykonáva Ústredná volebná komisia prostredníctvom svojho odborného sumarizačného útvaru. Návrhy, ku ktorým nie je pripojené potvrdenie o uhradení kaucie, Ústredná volebná komisia nepreskúmava.
(2) Ústredná volebná komisia vyčiarkne kandidáta
a) ktorý nespĺňa podmienky uvedené v § 3
b) pri ktorom nie je pripojené vyhlásenie podľa § 18 odsek 4 písm. a),
c) ak je uvedený v návrhoch viacerých politických strán alebo koalícií.
§ 20
Registrácia kandidátov
(1) Ústredná volebná komisia zaregistruje najneskôr 70 dní predo dňom volieb kandidátov, návrhy ktorých v súlade s týmto zákonom. Registrácia kandidátov je podmienkou ich vytlačenia na hlasovacích lístkoch v jednotlivých volebných obvodoch.
(2) Ústredná volebná komisia v lehote podľa odseku 1 odmietne registráciu kandidáta, ktorého návrh nie je v súlade s týmto zákonom.
(3) Zapisovateľ Ústrednej volebnej komisie do 24 hodín od rozhodnutia Ústrednej volebnej komisie doručí rozhodnutie podľa odsekov l a 2 dotknutej politickej strane alebo koalícii.
(4) Proti rozhodnutiu Ústrednej volebnej komisie o registrácii kandidáta a proti rozhodnutiu o odmietnutí registrácie kandidáta môže dotknutá politická strana alebo koalícia podať návrh na vydanie rozhodnutia o zrušení registrácie kandidáta alebo návrh na vydanie rozhodnutia o zaregistrovaní kandidáta na Najvyšší súd Slovenskej republiky. 12) Návrh možno podať do troch dní odo dňa rozhodnutia Ústrednej volebnej komisie.
(5) Ústredná volebná komisia po zaregistrovaní kandidáta doručuje zoznam kandidátov pre jednotlivé volebné obvody ministerstvu, ktoré ho prostredníctvom obvodných úradov doručí obciam najneskôr 40 dní predo dňom volieb. Obce zabezpečia, aby najneskôr 25 dní predo dňom volieb zoznam kandidátov dostal každý volič.
18. § 21 zákona sa ruší
19. § 22 ods.1 sa mení takto: „svoju kandidátnu listinu“ sa nahrádzajú slovami „svoj návrh kandidáta“.
20. V § 22 ods. 3 znie:
(3) Späťvzatie návrhu politickou stranou alebo koalíciou, vzdanie sa alebo odvolanioe
kandidatúry treba dvojmo doručiť predsedovi Ústrednej volebnej komisie, ktorý zabezpečí jeho uverejnenie vo volebných miestnostiach a na internetovej stránke ministerstva. Späťvzatie návrhu politickou stranou alebo koalíciou, vzdanie sa alebo odvolanie kandidatúry nemožno vziať späť.
21. V § 23 ods.1 a ods. 2 znejú:
(1) Hlasovacie lístky sa vyhotovia pre každý zo 150 volebných obvodov.
(2) Ministerstvo zabezpečí pre každý volebný obvod potrebný počet hlasovacích lístkov. Správnosť údajov, ktoré sa uvedú na hlasovacom lístku, overuje Ústredná volebná komisia. Na hlasovacom lístku musí byť uvedený názov politickej strany alebo koalície, za ktorú kandidát kandiduje, meno a priezvisko kandidáta, akademický titul, vek ,zamestnanie a obec jeho trvalého pobytu. Poradie kandidátov na hlasovacom lístku sa uvedie v abecednom poradí.
22. § 23 ods.6 ako aj poznámka č.10 sa rušia
23. V § 24 ods. 1 a ods. 3 prvá veta znejú:
(1) Slovenský rozhlas 13) a Slovenská televízia 14 vyhradia najviac po 30 minút vysielacieho času pre politickú stranu alebo koalíciu, ktorá kandidátov vo viac ako 30 volebných obvodoch, spolu však najviac 10 hodín vysielacieho času na vysielanie politickej reklamy. Nárok na vysielací čas sa musí uplatniť najneskôr päť dní pred začiatkom vysielania politickej reklamy, inak zaniká. Zodpovednosť za obsah politickej reklamy majú politické strany alebo koalície. Slovenský rozhlas a Slovenská televízia zabezpečia zreteľné označenie a oddelenie tohto vysielania od ostatných relácií odvysielaním oznamu, že ide o platené vysielanie.
(3) Vysielateľ, ktorý oprávnenie na vysielanie na základe licencie 15) (ďalej len „vysielateľ s licenciou“), môže vyhradiť na vysielanie politickej reklamy najviac po 30 minút vysielacieho času pre politickú stranu alebo koalíciu, ktorá viac ako 30 kandidátov vo volebných obvodoch .
24. V § 24 ods. 4, ods. 5, ods. 7 a ods. 13 sa vypúšťa slovo „kandidujúce“.
25. V § 24 ods. 11 sa za slová „alebo neprospech“ vkladá slovo „kandidátov“.
26. § 27 zákona znie:
§ 27
Spôsob voľby.
(1) Volič môže voliť na území Slovenskej republiky vo volebnom obvode, v ktorom má trvalý pobyt , a to vo volebnom okrsku , v ktorého zozname voličov je zapísaný.
(2) Mimo územia Slovenskej republiky môže volič voliť prostredníctvom pošty.
(3) Prostredníctvom pošty môže voliť
a) volič, ktorý nemá trvalý pobyt na území Slovenskej republiky, môže voliť iba v tom volebnom obvode, ktorý si zo 150 zvolí.
b) volič, ktorý trvalý pobyt na území Slovenskej republiky v čase volieb sa zdržiava mimo jej územia a o voľbu prostredníctvom pošty požiada obec, v ktorej trvalý pobyt.
27. V § 30 ods. 3 sa ruší. Odseky 4,5,6,7,8 a 9 sa prečíslujú ako odseky 3,4,5,6,7 a 8
,
28. V § 30 v prečíslovanom ods. 4 tretia veta znie:
„Na hlasovacom lístku, ktorý vkladá do obálky môže zakrúžkovať poradové číslo iba jedného kandidáta“.
29. V § 31 ods. 4 znie:
(4) Vo volebnej miestnosti je neprípustné presviedčanie v prospech kandidátov politických strán alebo koalícií.
30. V § 34 ods.2, ods.6, ods.7 a ods.8 znejú:
(2) Návratná obálka musí byť označená heslom“ VOĽBA POŠTOU“ s označením čísla volebného obvodu, v ktorom sa volič rozhodol voliť. Musí byť na nej uvedená adresa sídla Miestneho úradu Mestskej časti Bratislava- Petržalka ako adresáta a adresa voliča podľa § 10 ods.2 písm. c) ako odosielateľa.
(6) Doručené návratné obálky s kandidátnou listinou zvoleného volebného obvodu doručí Mestská časť Bratislava Petržalka príslušnej obvodnej volebnej komisii najneskôr v deň volieb.
(7) Okrsková volebná komisia utvorená pre volebný okrsok podľa § 12 ods. 4 za prítomnosti zástupcu Mestskej časti Bratislava- Petržalka zakrúžkuje v osobitnom zozname voličov poradové čísla voličov, ktorí zaslali návratnú obálku. Potom otvorí návratné obálky a po vybratí obálok s hlasovacími lístkami zástupca Mestskej časti Bratislava-Petržalka zabezpečí doručenie obálok príslušným obvodným volebným komisiám.
(8) Okrsková volebná komisia utvorená pre volebný okrsok podľa § 12 ods. 4 spíše zápisnicu, v ktorej uvedie ktorý volebný obvod koľko návratných obálok získal.
31. V § 35 ods. 3 prvá veta znie:
(3) Návratná obálka musí byť označená heslom VOĽBA POŠTOU“ s označením čísla volebného obvodu, v ktorom sa volič rozhodol voliť.
32. V § 36 ods.3 znie:
(3) Po vybratí hlasovacích lístkov z obálok okrsková volebná komisia rozdelí a sčíta hlasovacie lístky, ktoré boli odovzdané pre jednotlivých kandidátov a vylúči neplatné hlasovacie lístky.
;33. V § 37 ods. 1 a ods. 2 znejú:
(1) Hlasovacie lístky na ktorých mená kandidátov prečiarknuté, menené, alebo dopisované, platné. Na takéto úpravy sa neprihliada. Ak volič dal na hlasovacom lístku hlas viac ako jednému kandidátovi, taký hlasovací lístok je neplatný.
(2) Hlasovacie lístky, ktoré nie na predpísanom tlačive, neplatné. Ak je v obálke niekoľko hlasovacích lístkov v prospech kandidátov kandidujúcich v rôznych volebných obvodoch, sú všetky tieto hlasovacie lístky neplatné.
34. § 38 ods.2 znie:
(2) Zápisnica o priebehu a výsledku hlasovania vo volebnom okrsku obsahuje:
a) čas začiatku a skončenia hlasovania , prípadne jeho prerušenie
b) počet voličov zapísaných v zozname voličov vo volebnom okrsku
c) počet voličov, ktorí sa zúčastnili na hlasovaní
d) počet voličov, ktorí odovzdali obálku podľa § 30
e) počet voličov, ktorí zaslali návratnú obálku z cudziny s heslom „VOĽBA POŠTOU“ s označením čísla volebného obvodu, v ktorom sa volič rozhodol voliť
f) počet platných hlasov odovzdaných pre jednotlivých kandidátov s označením politickej strany za ktorú kandidovali
35. § 41 ods.2 znie:
(2) Zápisnica o priebehu a výsledku hlasovania obvodnej volebnej komisie obsahuje:
a) počet volebných okrskov a počet okrskových volebných komisií, ktoré zaslali výsledok hlasovania
b) počet voličov zapísaných v zozname voličov
c) počet voličov, ktorí sa zúčastnili na hlasovaní
d) počet voličov, ktorí odovzdali obálku podľa § 30
e) počet voličov, ktorí zaslali návratnú obálku z cudziny f) počet platných hlasov odovzdaných pre jednotlivých kandidátov s označením politickej strany za ktorú kandidovali
g) počet voličov politickej strany alebo koalície, ktorí využili právo prednostného hlasu
h) počet platných prednostných hlasov odovzdaných pre jednotlivých kandidátov podľa politických strán alebo koalícií
36. § 42 zákona sa ruší
37. § 43 znie:
§ 43
Prideľovanie mandátov
Ústredná volebná komisia zisťuje, ktorí kandidáti zo 150 volebných obvodov získali najväčší počet platných hlasov. Kandidát s najväčším počtom hlasov vo volebnom obvode je víťazom volieb a získava mandát poslanca Národnej rady Slovenskej republiky. Kandidáti, ktorí nedostali mandát sa stávajú náhradníkmi v poradí, podľa počtu získaných hlasov.
38. § 44 ods. 2 a ods.3 znie:
(2) Zápisnica o výsledku volieb obsahuje
a) počet voličov zapísaných v zozname voličov
b) počet voličov, ktorí sa zúčastnili na hlasovaní
c) počet voličov, ktorí odovzdali obálku podľa § 30
d) počet voličov, ktorí zaslali návratnú obálku z cudziny s heslom „VOĽBA POŠTOU“ s označením čísla volebného obvodu, v ktorom sa volič rozhodol voliť
e) počet platných hlasov odovzdaných pre kandidátnu listinu v každom zo 150 volebných obvodov
f) mená a priezviská kandidátov, ktorí boli z kandidátnych listín v jednotlivých volebných obvodoch zvolení za poslancov ako aj mená a priezviská kandidátov, ktorí sa stali náhradníkmi.
(3) Ústredná volebná komisia zverejňuje celkové výsledky volieb po podpísaní zápisníce o výsledku volieb.
39. § 46 a § 47 znejú:
§ 46
Nové voľby.
Ak Ústavný súd Slovenskej republiky vyhlási voľby v niektorom volebnom obvode za neplatné alebo zruší výsledok volieb, predseda Národnej rady Slovenskej republiky vyhlási v tomto volebnom obvode nové voľby do Národnej rady Slovenskej republiky. Nové voľby vyhlási do 30 dní od uverejnenia nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.
: § 47
Nastupovanie náhradníkov.
1) Ak sa uprázdni počas volebného obdobia mandát, nastupuje náhradník toho istého volebného obvodu podľa poradia na základe počtu získaných platných hlasov
(2) Ak vo volebnom obvode nie je náhradník
I. alternatíva: zostane mandát neobsadený do konca volebného obdobia
II. alternatíva: predseda Národnej rady Slovenskej republiky vyhlási v tomto
volebnom obvode nové voľby do Národnej rady Slovenskej republiky
(3) Ak náhradník odmietne nastúpiť na uvolnený mandát stráca poradie na mandátnej listine a zaradí sa ako posledný v poradí
(4) Ak sa mandát poslanca neuplatňuje, pretože poslanec bol vymenovaný do funkcie člena vlády Slovenskej republiky, vedúceho kancelárie prezidenta Slovenskej republiky vedúceho ústredného orgánu štátnej správy, ktorý nie je členom vlády Slovenskej republiky, štátneho tajomníka, riaditeľa Slovenskej informačnej služby 22) (ďalej len „funkcia“), alebo ak je poslanec vo výkone väzby, 23) nastupuje náhradník z toho istého volebného obvodu, podľa poradia v akom je uvedený na kandidátnej listine.
(5) Nastúpenie náhradníka vyhlási predseda Národnej rady Slovenskej republiky do 15 dní po dni, v ktorom sa mandát vo volebnom obvode uprázdnil alebo keď nastala skutočnosť podľa odseku 4. Náhradníkovi odovzdá osvedčenie o tom, že sa stal poslancom a od ktorého dňa. Náhradníkovi podľa odseku 4 sa v osvedčení uvedie aj to, že jeho mandát poslanca trvá len počas výkonu funkcie tej osoby, na ktorej
neuplatňovaný mandát nastúpil ako náhradník, alebo len počas výkonu väzby toho poslanca, na ktorého neuplatňovaný mandát nastúpil ako náhradník. Po zániku mandátu náhradníka zostáva náhradník na kandidátnej listine volebného obvodu a v pôvodnom poradí.
40. § 47 a znie:
§ 47 a.
Odvolanie poslanca
Národnej rady Slovenskej republiky.
(1) Ak o odvolanie poslanca petíciou požiada aspoň 30% oprávnených voličov volebného obvodu a ak petícia spĺňa náležitosti ustanovené osobitným zákonom 23a) zastupiteľstvo samosprávneho kraja vyhlási referendum o odvolaní poslanca.
(2) Zastupiteľstvo samosprávneho kraja vyhlási referendum tak, aby sa uskutočnilo do 90 dní od doručenia petície samosprávneho kraja. Či spĺňa petícia náležitosti stanovené zákonom overia aspoň traja poslanci zastupiteľstva samosprávneho kraja.
(3) Výsledky referenda platné, ak sa na ňom zúčastnila aspoň polovica oprávnených voličov a ak bolo rozhodnutie prijaté nadpolovičnou väčšinou platných hlasov účastníkov referenda.
(4) Výsledky referenda vyhlási zastupiteľstvo samosprávneho kraja do troch dní od doručenia zápisnice o výsledkoch referenda.
23a Zák.č.85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších predpisov.
D ô v o d o v á s p r á v a
Všeobecná časť
Štáty s parlamentnou demokraciou poznajú nielen pomerný volebný systém, ale aj väčšinový volebný systém a zmiešaný volebný systém. Slovenská republika nadväzujúc na svoju históriu od svojho vzniku v roku 1993 uplatňovala pri voľbách do parlamentu pomerný volený systém, zatiaľ čo v komunálnych voľbách sa uplatňoval väčšinový volebný systém
Predložená novela volebného zákona č. 33/2004 Z. z. o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky zavádza aj do parlamentných volieb väčšinový volebný systém, ktorý je výraznejším vyjadrením občianskeho prvku a jeho nadväznosti na zástupcov v najvyššom orgáne štátnej moci. Je totiž všeobecne uznávaným postulátom, že poslanec ako zástupca občanov, ktorí ho volili v parlamente presadzovať tak volebný program ako aj názory a vôľu svojich voličov. Pokiaľ tomu tak nie je, vzniká disharmónia medzi zástupcom a zastúpeným, čo je deformačný prvok parlamentnej demokracie. Vychádzajúc z tejto skutočnosti, novela upravuje možnosť, tak ako je to pri komunálnych voľbách vo volebnom obvode, na základe úspešnej petičnej akcie vyvolať miestne referendum s požiadavkou odvolať poslanca, ktorý je zástupcom občanov volebného obvodu v Národnej rade. Treba zdôrazniť, že výsledok referenda za súčasného znenia Ústavy SR iba charakter morálneho apelu. Doplnením ústavných dôvodov pre stratu mandátu a to možnosť odvolania poslanca referendom vo volebnom obvode, ktorý zastupuje, občiansky prvok parlamentnej demokracie by sa naplnil v plnom rozsahu.
Novela volebného zákona ruší zásadu, že územie Slovenskej republiky tvorí jeden volebný obvod a zakotvuje členenie územia na 150 volebných obvodov, pričom ich územnú pôsobnosť určí osobitný zákon. Mandát poslanca získava vo volebnom obvode ten, kto z kandidátov získa najviac voličských hlasov. Kandidátov navrhujú politické strany (hnutia) alebo ich koalície. Zachováva sa systém volebných kaucií, pričom kaucia je u každého kandidáta 20 000 Sk. Minimálna kaucia politického subjektu vstupujúceho do volieb je 200 000 Sk. Pokiaľ politický subjekt získa viac ako 8 poslaneckých mandátov, ministerstvo mu vráti zloženú kauciu.
Voľby sa navrhujú uskutočňovať na základe princípu, podľa ktorého každý volí vo volebnom obvode svojho trvalého pobytu. Rušia sa voličské preukazy a voľba poštou sa prispôsobuje vytvoreným 150 volebným obvodom. Novela rieši aj v praxi problémy vyvolávajúcu otázku - odmietnutie nastúpenia náhradníka podľa poradia. Náhradník, ktorý odmietne nastúpiť na uvoľnený poslanecký mandát stráca svoje poradie. Medzi náhradníkmi sa začleňuje na posledné miesto. Ak vo volebnom obvode nie je náhradník, návrh ponúka dve alternatívy riešenia. Prvá alternatíva vychádza z doterajšieho právneho stavu a mandát volebného obvodu zostáva neobsadený do konca volebného obdobia. Druhá alternatíva počíta s tým, že predseda Národnej rady Slovenskej republiky vyhlási v tomto volebnom obvode nové voľby do Národnej rady Slovenskej republiky. Vzhľadom na to, že voľba ktorejkoľvek alternatívy nevyžaduje zmenu v ďalšom ustanovení zákona, je možná bezproblémová voľba aj v parlamente.
Návrh novely je systémovo včlenený do zákona o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky, ktorý dopĺňa a mení. Zachováva štruktúru volebného procesu čo do orgánov v ňom činných ako aj následnosti lehôt pre uskutočnenie toho-ktorého úkonu. Zachováva kompetenciu Najvyššieho súdu SR rozhodnúť vo volebných
otázkach.
Predložený návrh je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky ako aj s medzinárodnými zmluvami a dohodami, ktorých sme signatármi.
Návrh nevyžaduje nové finančné nároky, ani nové personálne krytie.
Osobitná časť
K článku I.
§ 1 zákona
Uvedené ustanovenie zákona principiálne mení filozofiu volebného zákona. Doposiaľ sa voľby do Národnej rady Slovenskej republiky uskutočňovali ako voľby na princípe pomerného zastúpenia s možnosťou kandidovať iba na kandidátkach politických strán. Predložený legislatívny návrh v tomto ustanovení mení princíp pomerného zastúpenia na zastúpenie väčšinové, pričom ponecháva doposiaľ uplatňovanú zásadu, že kandidátov do volieb navrhujú jednotlivé politické strany (hnutia) alebo ich koalícia.
§ 3 zákona
Vzhľadom na zmenu filozofie zákona sa ustanovuje, že pre zvolenie do Národnej rady Slovenskej republiky kandidát musí mať trvalý pobyt v území toho volebného obvodu v ktorom kandiduje. Podmienky a prekážky realizácie pasívneho volebného práva zostávajú upravené ako doposiaľ.
§ 4 zákona
Inštruktívnejšie sa upravuje zapisovanie do zoznamu voličov s tým, že do zoznamu možno zapísať iba tých, ktorí majú trvalý pobyt na územnej pôsobnosti obce.
§ 9 zákona
Toto ustanovenie zákona sa ruší. Voličské preukazy vo väčšinovom volebnom systéme, kde kandidátne listiny pre ten ktorý volebný obvod, nie realizovateľné. Volič s trvalým pobytom v jednom volebnom obvode je nelogické aby volil v inom volebnom obvode, kde je zostava kandidátov na kandidátnej listine úplne iná než vo volebnom obvode jeho trvalého pobytu.
§ 11 zákona
Doposiaľ územie Slovenskej republiky tvorilo jeden volebný obvod. Takéto riešenie korešpondovalo pomernému volebnému systému. Je však neuplatniteľné vo väčšinovom volebnom systéme. Preto sa navrhuje územie Slovenskej republiky rozčleniť na 150 volebných obvodov ( t.j. toľko koľko poslancov parlament) Určenie územnej pôsobnosti jednotlivých volebných obvodov sa prenecháva na osobitný zákon.
§ 12 zákona
Upravuje sa situácia občanov, ktorí sa v deň volieb nemôžu zdržovať v mieste svojho trvalého bydliska (napr. pobyt v nemocnici). Keďže zákon zakotvuje princíp voľby len vo volebnom obvode kde volič trvalý pobyt a voličské preukazy sa rušia, pôjde v prípadoch § 12 o prekážku realizácie volebného práva. Obdobnú volebnú prekážku poznajú predpisy upravujúce voľby do samosprávy
§ 13 a § 14 zákona
Upravuje tvorbu okrskových a obvodných volebných komisií ako aj zánik členstva v nich súladne s novou filozofiou úpravy volieb do Národnej rady Slovenskej republiky. Úplne nová je úprava zániku členstva v Ústrednej volebnej komisii, ktorá môže nastať vtedy, ak politická strana alebo koalícia kandiduje svojich zástupcov do Národnej rady Slovenskej republiky v menej než 30 volebných obvodoch.
§ 15 zákona
Presne určuje lehotu, v ktorej politické strany alebo koalície majú navrhnúť svojho zástupcu do Ústrednej volebnej komisie. Určuje sa pôsobnosť Ústrednej volebnej komisie vrátane jej pôsobnosti v oblasti mediálnej propagácie počas volebnej kampane. V zákone sa výslovne ustanovuje, že účasť v médiách prislúcha tým politickým stranám, ktorých kandidáti kandidujú vo viac ako 30 volebných obvodoch. V zákone bolo treba určiť takúto hranicu ( pod ktorú keď klesne prezentácia na kandidátnych listinách vo volebných obvodoch politickému subjektu neprislúcha právo účasti na diskusiách v elektronických médiách) z toho dôvodu, aby ministrany voľby nevyužívali na svoje zviditeľnenie.
§ 16 zákona
Novela zákona určuje minimálny počet členov obvodnej volebnej komisie na 5 členov s tým, že ak je počet zástupcov politických subjektov nižší ako požadovaný počet, do požadovaného počtu musí Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky vymenovať chýbajúcich členov komisie. Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky sa určujú aj ďalšie povinnosti a to zvolať prvé zasadnutie obvodných volebných komisií a prevziať volebné dokumenty do úschovy Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.
§ 17 zákona
Upravuje sa právo politického subjektu delegovať do okrskovej volebnej komisie člena a náhradníka. Návrh sa akceptuje vtedy, keď bol uskutočnený najneskôr 55 dní pred dňom volieb a keď kandidát za politický subjekt bol zaregistrovaný v takej istej lehote.
§ 18 zákona
Kandidátmi na poslancov do Národnej rady Slovenskej republiky môžu byť iba zástupcovia zaregistrovaných politických subjektov a ich koalícií. Novela zákona nepozná možnosť kandidovania nezávislého poslanca ako je tomu v komunálnych voľbách. Zo zásady, že kandidát na poslanca musí mať trvalý pobyt vo volebnom obvode kde kandiduje vyplýva , že kandidát nemôže kandidovať aj na inej
kandidátnej listine, čo musí aj vlastnoručným podpisom osvedčiť.
Politické strany (hnutia) môžu utvárať volebné koalície pre všetky volebné obvody alebo len pre ľubovolný počet volebných obvodov t.j. aj pre jeden volebný obvod.
Ak politický subjekt vytvoril v určitom volebnom obvode koalíciu a na kandidátnej listine ho prezentuje koaličný kandidát, nemôže v tom istom volebnom obvode mať kandidáta len za svoj politický subjekt. V zákone sa stanovujú aj náležitosti a prílohy návrhu na kandidáta. Návrh sa musí doručiť Najneskôr 90 dní pre voľbami zapisovateľovi Ústrednej volebnej komisie. Tieto návrhy zapisovateľ je povinný predložiť Ústrednej volebnej komisii na preskúmanie a zaregistrovanie hneď na jej prvom zasadnutí. Predtým však je zapisovateľ povinný zistiť, či návrhy na kandidátov obsahujú všetky zákonom stanovené náležitosti. Ak zistí nezrovnalosť, vyzve splnomocnenca politickej strany alebo koalície, aby v stanovenej lehote zosúladil návrh s požiadavkami kladenými zákonom. Novela zákona nedáva zapisovateľovi oprávnenie na zamietnutie návrhu na kandidáta. Z toho vyplýva, že konečné rozhodnutie prislúcha Ústrednej volebnej komisii.
Na rozdiel od doposiaľ platnej úpravy volebnú kauciu v sume 500 000 Sk neskladá politický subjekt pre voľby na celom území Slovenskej republiky, ale volebná kaucia je individualizovaná a vykazuje sa suma 20 000 Sk u každého kandidáta v tom ktorom volebnom obvode, pričom minimálna kaucia politického subjektu zúčastňujúceho sa volieb je 200.000 Sk
§ 19 zákona
Upravuje sa lehota na preskúmanie predložených návrhov kandidátov, ako aj dôvody pre vyčiarknutie kandidáta. Od dôvodov vyčiarknutia kandidáta zákon odlišuje dôvod pre nepreskúmanie návrhu na kandidáta, ktorým je nezaplatenie volebnej kaucie.
§ 20 zákona
Kandidáta Ústredná volebná komisia podľa zákona buď odmietne zaregistrovať alebo ho zaregistruje najneskôr 70 dní predo dňom volieb. Novela zákona registráciu považuje aj za podmienku pre vytlačenie mena kandidáta na volebnom lístku. Pre oboznámenie politického subjektu s výsledkom registračného konania ustanovuje sa krátka 24-hodinová lehota, ktorej zapisovateľ Ústrednej volebnej komisie jej rozhodnutie doručí dotknutej politickej strane (hnutiu) alebo koalícii. Rozhodnutie Ústrednej volebnej komisie môže politický subjekt v lehote troch dní napadnúť na Najvyššom súde Slovenskej republiky. Novela zákona neustanovuje lehotu pre rozhodnutie súdu. Z logiky vecí vyplýva, že Najvyšší súd musí rozhodnúť skôr ako je stanovený deň volieb.
Upravuje sa aj povinnosť Ústrednej volebnej komisie doručiť ministerstvu vnútra zoznamy kandidátov pre jednotlivé volebné obvody s tým, že ministerstvo ich doručí príslušným obciam najneskôr 40 dní pred dňom volieb.
§ 21 zákona
Novela zákona ruší číslovanie politických subjektov vo voľbách, čo malo svoj význam pri jednom volebnom obvode a pomernom volebnom princípe. Pri väčšinovom volebnom systéme, keď je územie Slovenskej republiky rozdelené na 150 volebných obvodov, treba číslovanie uplatniť pre orientáciu pri volebných obvodoch.
§ 22 zákona
Novela zákona nepozná návrhy kandidátnych listín politických strán pre voľby na celom území Slovenskej republiky, ale návrhy kandidátov v 150 volebných obvodoch. Upravuje sa späťvzatie návrhu a vzdanie alebo odvolanie kandidatúry.
§ 23 zákona
Upravuje sa vyhotovenie hlasovacích lístkov, ich obsahová úprava a povinnosti ministerstva vnútra a Ústrednej volebnej komisie. Zatiaľ, čo v minulosti boli na celom území Slovenska hlasovacie lístky rovnakého obsahu, pri 150 volebných obvodoch treba vyhotoviť pre každý volebný obvod hlasovacie lístky s kandidátmi, z ktorých budú občania voliť v danom volebnom obvode.
§ 24 zákona
Novela zákona vychádza z doposiaľ uzákonených pravidiel politickej reklamy a umiestňovania volebných plagátov s tým, že do doposiaľ platných ustanovení sa vkladajú pojmové zmeny vyplývajúce z prechodu z pomerného volebného systému na väčšinový volebný systém.
§ 27 zákona
Ustanovenie upravuje viaceré zmeny a to možnosť voliť len vo volebnom obvode v mieste trvalého pobytu a možnosť voliť prostredníctvom pošty.
§ 30 zákona
Upravuje nový spôsob krúžkovania na volebných lístkoch a to tak, že možno zakrúžkovať iba jedného kandidáta,. Rušia sa volebné preukazy, keďže sa dôsledne vychádza z princípu voľby v mieste trvalého pobytu volebného obvodu, ktorý inú kandidátnu listinu ako ostatných 149 volebných obvodov.
§ 34 a 35 zákona
Upravuje sa voľba prostredníctvom pošty. Miestom, kde sa sústredia všetky obálky s takouto voľbou bude sídlom miestneho úradu Mestskej časti Bratislava - Petržalka. Tento miestny úrad prostredníctvom okrskovej volebnej komisie zriadenej podľa § 12 odsek 4 spíše zápisnicu, ktorý volebný obvod koľko volebných obálok obdržal a následne im ich doručí.
§ 36 a 37
Novela zákona zhodne so zmenenou filozofiou terminologicky spresňuje postup pri hodnotení, ktoré hlasovacie lístky sú platné a ktoré neplatné.
§ 38 a 41 zákona
Upravujú náležitosti zápisnice okrskovej volebnej komisie a obvodnej volebnej komisie zhodne so zmenami ustanovenými novelou zákona.
§ 43 zákona
Novela zakotvuje veľmi transparentný model prideľovania mandátov. Tkvie v tom, že Ústredná volebná komisia zistí,. ktorý kandidát v ktorom volebnom obvode získal najviac voličských hlasov a ten získava mandát poslanca Národnej rady Slovenskej republiky. Takto zo 150 volebných obvodov sa vyčlení 150 poslaneckých mandátov.
§ 44 zákona
Upravuje náležitosti zápisnice Ústrednej volebnej komisie o výsledku volieb do Národnej rady Slovenskej republiky.
§ 46 zákona
Upravuje nové voľby ak Ústavný súd vyhlási v niektorom volebnom obvode za neplatné alebo ich zruší. Úprava sa približuje s reglementáciou tejto problematiky v komunálnej sfére.
§ 47 zákona
Novela zákona v nastupovaní náhradníka, ak takýto nie je, ponúka dve alternatívy riešenia. Prvá alternatíva vychádza z doposiaľ platného právneho stavu, že dokonca volebného obdobia zostáva mandát neobsadený. Druhá alternatíva vychádza z uskutočnenia nových volieb. Spočívanie mandátu a nastupovanie náhradníka je riešené vo filozofii doterajšej právnej úpravy.
§ 47 a zákona
Upravuje doteraz nepoznanú možnosť odvolania poslanca na základe referenda vo volebnom obvode, v ktorom za odvolania poslanca sa vyslovilo aspoň 30 % oprávnených voličov.
Doložka zlučiteľnosti
návrhu novely zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 333/2004 Z. z. o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky
s právom Európskych spoločenstiev a s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ novely zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky : Katarína Tóthová a Tibor Cabaj
2. Názov návrhu novely zákona: novela zákona o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky
3. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii :
a ) identifikácia návrhu právneho predpisu z pohľadu Európskej dohody o pridružení, Národného programu pre prijatie acguis communautaire, Partnerstva pre vstup, Bielej knihy a screeringu.
- problematika návrhu zákona nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v článku 70 Európskej dohody o pridružení a nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe Európskych spoločenstiev.
b) identifikácia záväzkov vyplývajúcich zo schválenia negociačných pozícií v príslušnej kapitole, ktorá je predmetom návrhu právneho predpisu,
- žiadne
4. Problematika návrhu novely zákona je upravená v týchto dokumentoch:
1. Zmluva o Európskej únii, Prvá hlava, čl.6 ods.2 podpísaná v Maastrichte 9. februára 1992, v znení Amsterdamskej zmluvy. ( V článku sa zakotvuje rešpektovanie základných ľudských práv zaručených v Európskom dohovore o ochrane ľudských práv a základných slobôd a vyplývajúcich z ústavných tradícií členských štátov, ako základných princípov práva Spoločenstva).
2. Európska dohoda o pridružení medzi Slovenskou republikou a Európskymi spoločenstvami a ich členskými štátmi, čl. 6.podpísaná v Luxemburgu 4. októbra 1933. ( V článku sa zakotvuje rešpektovanie demokratických zásad a ľudských práv uvedených v Helsinskom Záverečnom akte a Parížskej charte pre novú Európu, ako aj zásad trhovej ekonomiky ako zdroje vnútornej a zahraničnej politiky zmluvných strán a podstatu pridruženia).
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie.
bezpredmetné
6. Gestor (spolupracujúce rezorty)
bezpredmetné
Európskej 7. Účasť expertov pri príprave návrhu zákona a ich stanovisko k zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom únie:
nezúčastnili sa
.
7. Účasť expertov pri príprave návrhu novely zákona:
bez účasti expertov.