N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K YIII. volebné obdobie
N Á V R H
zákon z ........................2005,
ktorým sa mení zákon č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Č. I
Zákon č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa mení takto:
1. V § 37 ods. 4 druhá a tretia veta znie:
„... Do funkcie predsedu súdu vymenuje minister uchádzača, ktorý sa vo výberovom konaní umiestnil ako prvý. Ak z dôvodov, ktoré neboli známe v čase výberového konania, minister predsedu súdu nevymenuje, vyhlási spôsob uvedený v odseku 2 nové výberové konanie tak, aby sa uskutočnilo do 30 dní odo dňa skončenia predchádzajúceho výberového konania“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. marca 2006.
D ô v o d o v á s p r á v aVšeobecná časť
Zásada súdnej nezávislosti je najvýznamnejším prejavom osobitného postavenia súdov v sústave štátnych orgánov a garantom súdnej ochrany práv a slobôd občanov. Funkčná nezávislosť súdnictva je v demokratických štátoch zabezpečená celým radom záruk. Potreba zvyšovania nezávislosti súdnictva je vo všeobecnosti trvalá demokratická potreba a v prípade Slovenskej republiky i akútna potreba. Na túto potrebu opakovane upozorňujú zástupcovia súdnej samosprávy ale i zahraniční odborníci posudzujúci stav súdnictva v Slovenskej republike. Osobitný dôraz kladú na proces vymenovávania predsedov súdov a poukazujú na potrebu zvýšenia transparentnosti tohto procesu.
Predložený návrh má za cieľ zvýšiť transparentnosť výberového konania na funkciu predsedov súdov a zabezpečiť, aby do funkcie boli vymenovaní výlučne tí uchádzači, ktorí vo výberovom konaní najúspešnejšie naplnia požiadavky na túto významnú funkciu. Súčasné znenie zákona nezabezpečuje, aby tieto významné požiadavky boli naplnené bezo zbytku. Keďže v praxi sa na funkciu predsedu súdu zväčša neuchádza viac než traja záujemcovia platné znenie zákona fakticky ponecháva doterajšie kompetencie ministra spravodlivosti SR a tým aj nenáležitý vplyv výkonnej moci. Tento vplyv výkonnej moci bol už predmetom kritiky zo strany zahraničných expertov, ako aj Rady Európy v jej hodnotiacej správe stavu justície na Slovensku.
Predkladaný návrh zákona o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky ako aj súvisiacimi zákonmi, právnymi predpismi a medzinárodnými zmluvami.
Uplatnenie zákona si nevyžiada žiadne prostriedky zo štátneho rozpočtu.
Osobitná časť
K Čl. I
Nové znenie zvyšuje transparentnosť uplatnenia výsledkov výberového konania a zároveň uľahčuje ministrovi stanovením jednoznačného kritéria proces výberu.
K Čl. II
Navrhujeme účinnosť zákona od 1. marca 2006
Doložka zlučiteľnosti
návrhu zákona, ktorým sa mení zákon č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
s právom Európskych spoločenstiev a s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky.
2. Názov návrhu zákona: zákon o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a) návrh zákona svojou problematikou nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení, Národného programu pre prijatie acquis communataire, odporúčané v Partnerstve pre vstup, odporúčané v prílohe Prípravy asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integrácie do vnútorného trhu Únie (Biela kniha), screeningu, nepatrí medzi úlohy vlády Slovenskej republiky podľa Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2004, ale predkladá ako iniciatívny materiál Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky,
b) nevyplýva so schválenej negociačnej pozície Slovenskej republiky ku kapitole č. 5, 24
4. Problematika právneho predpisu:
a)
b) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
c)
d) nie je upravená v práve Európskej únie
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a s právom Európskej únie:
Vzhľadom na vnútroštátny charakter upravovanej problematiky je posudzovanie súladu návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a Európskej únie bezpredmetné.
6. Gestor (spolupracujúce rezorty):
bezpredmetné.
7. Účasť expertov pri príprave návrhu zákona:
bez účasti expertov.