NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
______________________________________________________________
Návrh
Zákon
z ......................2005
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z.z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I.
1. § 9 znie:
„(1) Občan so zdravotným postihnutím na účely tohto zákona je uchádzač o zamestnanie podľa § 6, ktorého schopnosť vykonávať zárobkovú činnosť v dôsledku jeho dlhodobo nepriaznivého zdravotné stavu je znížená o viac ako 20% v porovnaní so zdravou fyzickou osobou.“ a pripája sa táto veta:
„Súčasne sa zrušuje označenie odseku 1 a odseku 2.“
2. V § 55 ods. 1 sa slová „najmenej 50% občanov“ nahrádzajú slovami „najmenej 40% občanov“.
3. V § 49 ods. 3, v § 56 ods. 2 a ods. 6 a v § 57 ods. 3 a ods. 6 sa slová „z 24-násobku minimálnej celkovej ceny práce“ nahrádzajú slovami „z 30-násobku minimálnej celkovej ceny práce “.
4. V § 64 ods. 2 a v § 65 ods. 1 sa slovo „trojnásobku“ nahrádza slovami „dvanásťnásobku“.
.
Čl. II.
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2006.
2
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Zhodnotenie súčasného stavu:
Občania so zdravotným postihnutím predstavujú v Slovenskej republike cca 10%-nú skupinu jej občanov. Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) v roku 2001 prijala dokument „Medzinárodná kvalifikácia schopnosti, zdravotného postihnutia a zdravia fyzických osôb“, ktorý dokumentuje, že na vytvorenie, komplexných podmienok pre zefektívnenie procesu ich integrácie je potrebné kombinovať medicínsky aj sociálny model. Tomuto by mala pomôcť predovšetkým legislatíva upravujúca uvedené spoločenské a právne vzťahy.
Na základe súčasnej legislatívy väčšina zdravotne postihnutých občanov získava zamestnanie veľmi ťažko.
Medzi dlhodobý proces integrácie osôb so zdravotným postihnutím patrí vytváranie podmienok pre ich zapájanie do pracovného procesu, najmä tých, čo nie schopní nájsť si zamestnanie na otvorenom trhu práce.
Dôvody potreby novej právnej úpravy:
Súčasná platná legislatíva, ktorá rieši zamestnávanie zdravotne postihnutých osôb je nedostatočná.Je potrebné to riešiť aj preto, že počet zdravotne postihnutých občanov, ktorí nútení hľadať si zamestnanie, narástol vďaka tomu, že sa zmenili kritéria na priznanie invalidných dôchodkov zákonom č. 461/2004 Z. z. o sociálnom poistení. Kritéria na priznanie invalidných dôchodkov sa značne sprísnili, čím sa veľa zdravotne postihnutých osôb ocitlo bez príjmov, stali sa sociálne odkázaní.
V Bratislavskom kraji je paradoxne len okolo 200 evidovaných zdravotne postihnutých občanov. Toto číslo je neobjektívne, pretože mnohí zdravotne postihnutí dobrovoľne, (často na návrh úradníka) požiadajú o vyradenie z evidencie. Títo zdravotne postihnutí občania nepoberajú žiadne dávky od úradu práce a je im výhodnejšie nechodiť sa hlásiť každé dva týždne na úrad. Z tohoto dôvodu situáciu zdravotne postihnutí hodnotia tak, že nie je dôležité, či sú evidovaní alebo nie sú evidovaní.
Okrem toho zamestnávatelia radšej platia odvody, ako by mali zamestnať zdravotne postihnutého. Platná legislatíva to zamestnávateľovi umožňuje. Mnohí zdravotne postihnutí, pretože nemajú šancu sa zamestnať, často v prijímacích údajoch zamlčia, že zdravotne postihnutí a tým oficiálne štatistiky sú neobjektívne.
Je potrebné zvýšiť tlak na zamestnávateľov, aby prijímali zdravotne postihnutých, ale aj zlepšiť podmienky tým zamestnávateľom, ktorí zamestnávajú osoby zdravotne postihnuté alebo im vytvárajú iné podmienky na ich zamestnanie v súlade so zákonom.
Súlad návrhu zákona s Ústavou SR:
Je v súlade.
Súvislosti s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami:
Je v súlade.
3
Hospodársky a finančný vplyv na štátny rozpočet:
Zvýši sa zamestnanosť a tým aj produkcia HDP, preto predpokladaný vplyv z vyššej produkcie HDP bude pozitívny. Negatívny vplyv na štátny rozpočet bude mať zvýšenie štátneho príspevku na chránené pracoviská.
Nároky na pracovné sily a organizačné zabezpečenie:
Žiadne
Predpokladané finančné dôsledky na rozpočet verejnej správy:
Pre roky 2006 2009 možno orientačne zvýšené výdavky verejnej správy odhadnúť nasledovne:
Rok
Zvýšené výdavky ver. správy (v mil. Sk)
2006
20
2007
30
2008
30
2009
30
4
B. Osobitná časť
K Čl. I.
K bodu 1
Platná legislatíva nejasne a nezrozumiteľne definuje osobu, ako zdravotne postihnutú. Zákon o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov nemá pre účely tohto zákona vlastnú definíciu pojmu občana so zdravotným postihnutím. Platný zákon § 9 sa odvoláva formou odvolávky pod čiarou len na zákon o sociálnom poistení, čím ho robí závislým od definície pojmu invalidného dôchodku. Tým sa znižuje počet osôb, ktoré zdravotne postihnuté, lebo im nebol priznaný invalidný dôchodok, pretože ich pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť nie je viac ako 40 %. Okrem toho aj osoby, ktorým vznikol nárok na invalidný dôchodok a zdravotne postihnutí majú záujem sa zamestnať. Preto sa v tomto ustanovení navrhuje pre účely tohto zákona samostatná definícia občana so zdravotným postihnutím.
K bodu 2
Bremeno zamestnávať zdravotne postihnuté osoby nemôže byť len na pleciach zamestnávateľov. Navrhovaná právna úprava preto ustanovuje, že chránenou dielňou a chráneným pracoviskom zriadeným právnickou osobou alebo fyzickou osobou sa stáva vtedy, ak v nich pracuje najmenej 40 % a nie 50% občanov so zdravotným postihnutím.
K bodu 3
Navrhovaná právna úprava ustanovuje, že príspevok na zriadené pracovisko v chránenej dielni alebo na chránenom pracovisku sa zvyšuje z 24-násobku na 30-násobok minimálnej mzdy celkovej ceny práce, aby to motivovalo zamestnávateľov.
K bodu 4
Z praktickej aplikácie súčasne platného zákona vyplýva, že odvody za nesplnenie povinného podielu počtu občanov so zdravotným postihnutím vo výške trojnásobku minimálnej mzdy nedostatočné. Preto navrhovaná právna úprava ustanovuje zvýšiť odvody na dvanásťnásobok minimálnej mzdy.
K Čl. II.:
Predkladaný návrh zákona pri určení účinnosti zákona vychádza z jeho celkového legislatívneho procesu.
5
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov
a vplyvov na zamestnanosť
1. Hospodársky a finančný vplyv na štátny rozpočet:
Zvýši sa zamestnanosť a tým aj produkcia HDP, preto predpokladaný vplyv z vyššej produkcie HDP bude pozitívny. Negatívny vplyv na štátny rozpočet bude mať zvýšenie štátneho príspevku na chránené pracoviská.
2. Nároky na pracovné sily a organizačné zabezpečenie:
Žiadne
3. Predpokladané finančné dôsledky na rozpočet verejnej správy:
Pre roky 2006 2009 možno orientačne zvýšené výdavky verejnej správy odhadnúť nasledovne:
Rok
Zvýšené výdavky ver. správy (v mil. Sk)
2006
20
2007
30
2008
30
2009
30
4. Odhad dopadov na životné prostredie
Nemá vplyv na životné prostredie.
5. Odhad dopadov na zamestnanosť
Zvýši zamestnanosť v Slovenskej republike.
6
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona:
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Karol Ondriaš.
2. Názov návrhu zákona:
Novela zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z.z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. V práve Európskej únie je problematika návrhu zákona:
Neupravená.
4. Návrh zákona svojou problematikou:
Nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení a svojou problematikou nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe.
5. Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika návrhu zákona :
Nestanovuje sa.
6. Vyjadrenie stupňa kompatibility s právnou normou Európskej únie:
Úplná.