N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
III. volebné obdobie
N Á V R H
zákon z ........................2005,
ktorým sa dopĺňa zákon č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z.z. o telekomunikáciách v znení neskorších noviel.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Č. I
Zákon č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z.z. o telekomunikáciách v znení neskorších noviel sa dopĺňa takto:
1. V § 19 ods. 2 písm. a) sa za slová, ktoré znázorňujú používanie strelných zbraní vkladajú nové slová, ktoré znejú:
„ scény násilia a pohlavného styku“
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. marca 2006.
D ô v o d o v á s p r á v a
Všeobecná časť
Poslanecký návrh má za cieľ zvýšiť ochranu ponúk programov najmä pred prezentovaným násilím najmä v elektronických médiách. V poslednom čase je evidentná zosilňujúca sa nespokojnosť obyvateľov Slovenska so zvyšujúcou sa prezentáciou násilia v elektronických médiách ako aj upadajúcou morálkou v programoch najmä v takzvaných „Reality šou“. Žiaľ toto násilie a scény rozporné s tradičnou kresťanskou morálkou sa v značnej miere vyskytujú aj v zostrihnutých častiach diel ( inscenácií ,filmov a pod.), ktoré sú uvádzané ako reklamná ponuka programu. Zatiaľ čo scény násilia a erotiky v ucelených dielach často súvisia s fabulou deja a preto ich príslušný orgán (Rada pre vysielanie a retransmisiu) nepostihuje ako propagáciu násilia a scény ohrozujúce mravnosť. Násilné scény v ponuke programov a scény pohlavného styku jednoznačne však do ponúk programov nepatria. Ponuky programov sa totiž vysielajú v čase od 6,00 hod. – 22,00 hod. a často práve v poobedňajšom vysielaní, kedy program elektronických médií sledujú deti a mladiství. Psychológovia a pediatri už dlhé roky upozorňujú na negatívny vplyv médií. Sledovanie výjavov s prvkami násilia, brutality a sexu v detskom veku významne zvyšujú ich sklon k agresivite a citovej otrlosti v dospelom veku. Kriticky z tohto hľadiska je pubertálny vek, keď silnie potreba hľadať imponujúce vzory. Ak ich v okolí niet preberajú ich z médií. A aj ponuky programov sú schopné v skratkovej forme ich ponúknuť.
Novela zákona je v súlade s Ústavou SR ako aj dohovormi Rady Európy najmä Dohovorom o právach dieťaťa.
Realizácia zákona nevyžaduje zvýšené nároky zo štátneho rozpočtu.
Osobitná časť
K § 19 ods. 2 písm. b.)
Novela rozširuje taxatívny výpočet skutočností, ktoré zákon zakazuje zahŕňať do ponúk programov. Ide o scény násilia a pohlavného styku. Práve v poslednom období, takéto zostrihy sa v neúnosnej miere objavovali v ponukách programov a zo systémového pôsobenia § 19 a § 20 novelizovaného zákona o vysielaní a retransmisii ich uvádzanie v ponukách programov bolo rozporné so spomínaným § 20. Keďže však v § 19 ods.2 písm. b) neboli v taxatívnom výpočte priamo uvedené v praxi dochádzalo k nejednotnému výkladu zákona. Novela tieto nejasnosti odstraňuje.
Účinnosť zákona od sa navrhuje od 1. marca 2006
Doložka zlučiteľnosti
návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republikyč. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii
s právom Európskych spoločenstiev a s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky : Katarína Tóthová a Milan Urbáni
2. Názov návrhu zákona: novela zákona, ktorou sa dopĺňa zákon č. 308/2000 Z.z. o vysielaní a retransmisii.
3. V práve Európskej únie nie je problematika návrhu zákona upravená.
4. Návrh zákona svojou problematikou nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení a svojou problematikou nepatrí medzi priority odporúčané v Bielej knihe.
4. Problematika právneho predpisu:
a)
b) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
c)
d) nie je upravená v práve Európskej únie
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a s právom Európskej únie:
Vzhľadom na vnútroštátny charakter upravovanej problematiky je posudzovanie súladu návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a Európskej únie bezpredmetné.
6. Gestor (spolupracujúce rezorty):
bezpredmetné.
7. Účasť expertov pri príprave návrhu zákona:
bez účasti expertov.