Dôvodová správa
I. Všeobecná časť
Predkladaná novela zákona č.578/2004 Z.z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov reaguje na niektoré problémy, ktoré vznikajú pri jeho aplikácii.
V bode 1 sa upravuje znenie zákona tak, aby bolo plne v súlade s Ústavou Slovenskej republiky tak, aby zákon nepôsobil proti základným právam a slobodám zdravotníckych pracovníkov garantovaných Ústavou Slovenskej republiky. Na rozdiel od všeobecnej právne úpravy obsiahnutej v zákone o kolektívnom vyjednávaní § 29 zákona č. 578/2004 Z. z. zveril rozhodnutie o ukončení štrajku do právomoci vlády a nie príslušného súdu. Podľa názoru predkladateľov tým došlo k porušeniu práva na súdnu ochranu vyjadrenú v čl. 46 ods. 1 a 2 ústavy v spojení s čl. 37 ods. 4 ústavy, keďže z jeho textu vyplýva, že rozhodnutie vlády o ukončení štrajku je konečné, pričom čl. 46 ods. 2 ústavy výslovne ustanovuje, že z právomoci súdu nesmie byť vylúčené preskúmanie rozhodnutí týkajúcich sa základných práv a slobôd.
Schválením zákona č. 578/2004 Z. z. sa rozšírila doposiaľ platná úprava práva na štrajk o ustanovenie § 29 tohto zákona, pričom tento zákon ponechal doterajšiu právnu úpravu nedotknutú.
§ 29 zákona č. 578/2004 Z. z. vrátane nadpisu znie:
„Obmedzenie práva na štrajk pri výkone zdravotníckeho povolania
Ak je v dôsledku štrajku zdravotníckych pracovníkov (§ 27), ktorí poskytujú zdravotnú starostlivosť [§ 3 ods. 1 písm. a) a odsek 3], bezprostredne ohrozená ochrana života a zdravia ľudí, vláda Slovenskej republiky rozhodne o ukončení štrajku. 24)
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
24) Čl. 54 Ústavy Slovenskej republiky.“.
Citované ustanovenie zákona č. 578/2004 Z. z. priamo vo svojom texte odkazuje na § 27 a § 3 ods. 1 písm. a) a § 3 odsek 3 tohto zákona, z ktorých textu vyplýva, že v danom prípade má ísť o štrajk jednotlivých kategórií zdravotníckych pracovníkov vymedzených v § 27 tohto zákona, ktorí poskytujú zdravotnú starostlivosť, pričom ich činnosť je bezprostredne nevyhnutná na ochranu života a zdravia ľudí (§ 3 ods. 1 písm. a) a § 3 ods. 3).
Z citovaného vyplýva, že vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“) môže rozhodnúť o ukončení štrajku za splnenia dvoch podmienok
a)ide o štrajk zdravotníckych pracovníkov, ktorí poskytujú zdravotnú starostlivosť,
b)v dôsledku tohto štrajku je bezprostredne ohrozená ochrana zdravia a života ľudí.
Posúdenie otázky, či v danom prípade je štrajkom bezprostredne ohrozená ochrana života a zdravia ľudí je vo výhradnej právomoci vlády. V žiadnom inom ustanovení zákona č. 578/2004 Z. z. už o štrajku nie je žiadna zmienka.
Zákon č. 578/2004 Z. z. vyššie citovaným § 29 založil právomoc vlády rozhodnúť o skončení štrajku zdravotníckych zamestnancov poskytujúcich zdravotnú starostlivosť v prípade, ak je nim ohrozená ochrana života a zdravia obyvateľstva. Táto právna úprava má charakter špeciálnej úpravy (lex specialis) vo vzťahu k ustanoveniam zákona o kolektívnom vyjednávaní upravujúcim právo na štrajk. Na rozdiel od zákona o verejnej službe tento zákon výslovne neupravuje primerané použitie ustanovení zákona o kolektívnom vyjednávaní, z čoho sa dá podľa názoru predkladateľov usudzovať, že zámerom zákonodarcu