Dôvodová správaVšeobecná časť:
Navrhované znenie mení systém financovania deficitu z bývalého zákonného poistenia motorových vozidiel, ktorý vznikol v období prevádzkovania tohto poistenia štátom.
Po demonopolizácii zákonného poistenia motorových vozidiel v roku 2002 deficit financuje Slovenská kancelária poisťovateľov z príspevkov členských poisťovní poskytujúcich povinné zmluvné poistenie motorových vozidiel.
Poisťovne zdôvodňujú zvyšovanie poistného v povinnom zmluvnom poistení nutnosťou financovať deficit z bývalého zákonného poistenia. Poistné pre príslušný kalendárny rok musí obsahovať aj položku, z ktorej je financovaný deficit z bývalého zákonného poistenia a to tak, že poisťovne platia Slovenskej kancelárii poisťovateľov ročný príspevok na osobitný účet zákonného poistenia.
Podľa Ročnej správy o stave poisťovníctva za rok 2004 Úradu pre finančný trh, ktorý Vláda SR prerokovala a vzala na vedomie 29.6.2005, poisťovne neodviedli za rok 2004 na osobitný účet zákonného poistenia žiadne finančné prostriedky a to z dôvodu dostatočnej výšky peňažných prostriedkov na tomto účte.
Poistné pre rok 2004 obsahovalo položku na financovanie deficitu z bývalého zákonného poistenia, avšak príspevok pre Slovenskú kanceláriu poisťovateľov vo výške 1, 055 mld. Sk na financovanie deficitu nebol pre rok 2004 odvedený. Rovnaká situácia sa opakuje v roku 2005.
Súčasný systém financovania deficitu umožnil, aby poisťovne v rokoch 2004 a 2005 zinkasovali prostredníctvom poistného peňažné prostriedky na financovanie deficitu, avšak tieto prostriedky neodviedli na osobitný účet zákonného poistenia, a tým si neoprávnene zvýšili zisk.
Návrhom sa sleduje to, aby financovanie deficitu z bývalého zákonného poistenia bolo transparentné a nedeformovalo každoročne cenu poistného.
Navrhuje sa, aby tvorbu, čerpanie a stav finančných prostriedkov na osobitnom účte zákonného poistenia každoročne schvaľoval Úrad pre finančný trh. V prípade nedostatku finančných prostriedkov na tomto účte, by štát prostredníctvom štátneho rozpočtu hradil záväzky zo zákonného poistenia a náklady spojené s ich vybavovaním.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a platnými medzinárodnými záväzkami Slovenskej republiky.
Návrh zákona si vyžiada zvýšené nároky na štátny rozpočet. Výšku finančných nákladov je možné len odhadovať, pretože závisí od množstva neúspešných súdnych sporov štát verzus klient. Táto suma sa môže v priebehu 2-3 rokov pohybovať zostupne od jednej miliardy až po niekoľko desiatok miliónov, dokonca môže byť ešte nižšia, čo je aj dôvodom predloženia tejto novely. Zároveň poisťovne nebudú deficit z bývalého zákonného poistenia zneužívať pri cenotvorbe. Vyjadrenie MF SR k návrhu zákona tvorí prílohu návrhu zákona.
Návrh zákona si nevyžaduje osobitné personálne a organizačné zabezpečenie.