NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
návrh
Zákon
z ....................2005,
ktorým sa mení a dopĺňa zákona č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 95/2002 Z. z., zákona č. 99/2003 Z. z., zákona č. 430/2003 Z. z., zákona č. 595/2003 Z. z., zákona č. 186/2004 Z. z., zákona č. 645/2004 Z. z., zákona č. 747/2004 Z. z. a zákona č. 91/2005 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.§ 28 ods. 4 posledná veta znie:
„Ak prostriedky na tomto účte nepostačujú, úhradu záväzkov zo zákonného poistenia a náklady spojené s ich vybavovaním hradí štát.“
2.V § 28 ods. 4 sa za poslednú vetu vkladá text:
„Kancelária najneskôr do 30. novembra predkladá úradu na schválenie návrh tvorby, čerpania a stavu prostriedkov osobitného účtu zákonného poistenia v aktuálnom kalendárnom roku a pre nasledujúci kalendárny rok.“
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1.1.2006.
Dôvodová správa
Všeobecná časť:
Navrhované znenie mení systém financovania deficitu z bývalého zákonného poistenia motorových vozidiel, ktorý vznikol v období prevádzkovania tohto poistenia štátom.
Po demonopolizácii zákonného poistenia motorových vozidiel v roku 2002 deficit financuje Slovenská kancelária poisťovateľov z príspevkov členských poisťovní poskytujúcich povinné zmluvné poistenie motorových vozidiel.
Poisťovne zdôvodňujú zvyšovanie poistného v povinnom zmluvnom poistení nutnosťou financovať deficit z bývalého zákonného poistenia. Poistné pre príslušný kalendárny rok musí obsahovať aj položku, z ktorej je financovaný deficit z bývalého zákonného poistenia a to tak, že poisťovne platia Slovenskej kancelárii poisťovateľov ročný príspevok na osobitný účet zákonného poistenia.
Podľa Ročnej správy o stave poisťovníctva za rok 2004 Úradu pre finančný trh, ktorý Vláda SR prerokovala a vzala na vedomie 29.6.2005, poisťovne neodviedli za rok 2004 na osobitný účet zákonného poistenia žiadne finančné prostriedky a to z dôvodu dostatočnej výšky peňažných prostriedkov na tomto účte.
Poistné pre rok 2004 obsahovalo položku na financovanie deficitu z bývalého zákonného poistenia, avšak príspevok pre Slovenskú kanceláriu poisťovateľov vo výške 1, 055 mld. Sk na financovanie deficitu nebol pre rok 2004 odvedený. Rovnaká situácia sa opakuje v roku 2005.
Súčasný systém financovania deficitu umožnil, aby poisťovne v rokoch 2004 a 2005 zinkasovali prostredníctvom poistného peňažné prostriedky na financovanie deficitu, avšak tieto prostriedky neodviedli na osobitný účet zákonného poistenia, a tým si neoprávnene zvýšili zisk.
Návrhom sa sleduje to, aby financovanie deficitu z bývalého zákonného poistenia bolo transparentné a nedeformovalo každoročne cenu poistného.
Navrhuje sa, aby tvorbu, čerpanie a stav finančných prostriedkov na osobitnom účte zákonného poistenia každoročne schvaľoval Úrad pre finančný trh. V prípade nedostatku finančných prostriedkov na tomto účte, by štát prostredníctvom štátneho rozpočtu hradil záväzky zo zákonného poistenia a náklady spojené s ich vybavovaním.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a platnými medzinárodnými záväzkami Slovenskej republiky.
Návrh zákona si vyžiada zvýšené nároky na štátny rozpočet. Výšku finančných nákladov je možné len odhadovať, pretože závisí od množstva neúspešných súdnych sporov štát verzus klient. Táto suma sa môže v priebehu 2-3 rokov pohybovať zostupne od jednej miliardy po niekoľko desiatok miliónov, dokonca môže byť ešte nižšia, čo je aj dôvodom predloženia tejto novely. Zároveň poisťovne nebudú deficit z bývalého zákonného poistenia zneužívať pri cenotvorbe. Vyjadrenie MF SR k návrhu zákona tvorí prílohu návrhu zákona.
Návrh zákona si nevyžaduje osobitné personálne a organizačné zabezpečenie.
Osobitná časť
K čl. I.
K bodu 1. V § 28 ods. 4 sa mení znenie poslednej vety, ktoré súvisí s navrhovanou zmenou financovania deficitu z bývalého zákonného poistenia motorových vozidiel. Doteraz tento deficit financuje Slovenská kancelária poisťovateľov z príspevkov členských poisťovní, ktoré týmto zdôvodňujú zvyšovanie cien poistného v povinnom zmluvnom poistení. Návrh novely zákona prenáša túto povinnosť úhrady záväzkov zo zákonného poistenia na štát, čo bude transparentné, pretože podklady bude posudzovať Úrad pre finančný trh a poisťovne nebudú zneužívať tento dlh pri cenotvorbe.
K bodu 2. V § 28 ods. 4 sa dopĺňa za poslednú vetu nový text, ktorý upravuje spôsob nakladania finančných prostriedkov na osobitnom účte. Navrhuje sa, aby do procesu vstúpil Úrad pre finančný trh, ktorý by schvaľoval tvorbu, čerpanie a stav financií na tomto účte. Zároveň sa stanovuje termín pre Slovenskú kanceláriu poisťovateľov, a to 30. november, na predloženie potrebných podkladov Úradu pre finančný trh za aktuálny rok a tiež pre nasledujúci kalendárny rok.
K č. II.
Účinnosť tohto zákona je navrhovaná od 1.1.2006.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovatelia zákona: Juraj Blanár, Igor Federič
poslanci Národnej rady Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov .
3.V práve Európskej únie je problematika návrhu zákona upravené:
a)V prvej smernici Rady 72/166/EHS o zbližovaní zákonov členských štátov pre prípad občianskoprávnej zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel a vynútení povinnosti sa pre prípad takejto zodpovednosti poistiť(OJL 103 zo dňa 2. mája 1972).
b)V druhej smernici Rady 84/5/EHS o zbližovaní zákonov členských štátov pre prípad občianskoprávnej zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel (OJL 8 zo dňa 11.januára 1984).
c)V tretej smernici Rady 90/232/EHS o zbližovaní zákonov členských štátov pre prípad občianskoprávnej zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel (OJL 129 zo dňa 19. mája 1990).
d)V smernici Rady 90/618/EHS pozmeňujúca, pokiaľ ide o zákonné poistenie motorových vozidiel prvú smernicu Rady 73/239/EHS a druhú smernicu Rady 88/357/EHS (OJL 330 z 29. novembra 1990).
e)V smernici Európskeho parlamentu a Rady 2000/26/ES o aproximácii zákonov členských štátov vzťahujúcich sa na poistenie zodpovednosti za škodu pri prevádzkovaní motorových vozidiel, a ktorou sa menia a dopĺňajú smernice Rady 73/239/EHS a 88/357/EHS (OJL 181 z 20. júla 2000).
4.Návrh zákona svojou problematikou
a)patrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva obsiahnuté v článku 70 Európskej dohody o pridružení – finančné služby,
b)patrí medzi priority odporúčané v Príprave asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integráciu do vnútorného trhu Európskej únie kapitola 13 – finančné služby.
5.Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika návrhu zákona:
Prvá smernica Rady 72/166/EHS stanovuje zásady systému zelených kariet ako základu pre systém poistenia motorových vozidiel v Európskej únii a ruší kontrolu zelených kariet na vnútorných hraniciach Európskej únie.
Druhou smernicou Rady 84/5/EHS sa od každého členstva štátu požaduje vytvoriť alebo povoliť garančný fond na odškodnenie obetí úrazov spôsobených nepoistených alebo neidentifikovanými vozidlami a zosúlaďuje minimálnu výšku odškodnenia za spôsobenú hmotnú škodu a ublíženie na zdraví.
Tretia smernica Rady 90/232/EHS stanovuje povinnosti členským štátom prijať potrebné kroky na zabezpečenie toho, aby sa povinné poistenie zodpovednosti za škodu v súvislosti s používaním motorových vozidiel vzťahovalo na celé Spoločenstva na základe jednotnej poistnej sadzby.
Smernica Rady 90/618/EHS ustanovuje najmä povinnosti členského štátu, v ktorom sa poskytujú služby , požadovať, aby sa poisťovňa stala členom jeho garančného fondu a aby sa podieľala na jeho financovaní. Poisťovatelia si okrem toho musia vymenovať svojho reprezentanta pre ten členský štát, v ktorom poskytujú služby, zodpovedného za zhromaždenie potrebných informácií a za zastupovanie poisťovateľa vo vzťahu k osobám uplatňujúcim nárok alebo opravný prostriedok pred súdmi alebo orgánmi daného členského štátu.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2000/26/EHS o aproximácii zákonov členských štátov vzťahujúcich sa na poistenie zodpovednosti za škodu pri prevádzkovaní motorových vozidiel, a ktorou sa menia a dopĺňajú smernice Rady 73/239/EEC a 88/357/EHS. Jej cieľom je najmä stanoviť špeciálne ustanovenia pre poškodené strany, ktoré majú nárok na náhradu akejkoľvek ujmy alebo škody, ktorá bola spôsobená dopravnou nehodou. Spomenuté osoby majú právo na podanie žaloby voči poisťovni osoby nesúcej zodpovednosť. Upravuje činnosť likvidačných zástupcov, informačných centier, orgány pre náhradu škody.
6.Vyjadrenie stupňa kompatibility s právnou normou EÚ:
Návrh zákona je úplne zlučiteľný so smernicami č. 72/166/EHS, č. 84/5/EHS, č. 90/232/EHS a č. 2000/26/ES.