NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
__________________________________________________________________
Návrh
Zákon
z ......................2005
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení zákona č. 350/2004 Z. z. a zákona 651/2004 Z.z. sa mení a dopĺňa takto:
1. § 27 vrátane nadpisu znie:
㤠27
Sadzba dane
(1) Sadzba dane je 19 % zo základu dane.
(2) Pri liekoch je sadzba dane 6 % zo základu dane.
(3) Pri zdravotníckych pomôckach je sadzba dane 10 % zo základu dane.”
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2006.
2
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Zhodnotenie súčasného stavu
Od 1.1.2004 v Slovenskej republike platí rovná daň z pridanej hodnoty 19% zo základu dane. Táto daň a trhový princíp poskytovania zdravotníckej starostlivosti, vrátane liekov a zdravotníckych pomôcok negatívny dopad na sociálne slabé vrstvy občanov, najmä dôchodcov, čo nie je v súlade s Čl. 55 odstavca 1) Ústavy Slovenskej republiky, ktorý hovorí, že: „Hospodárstvo Slovenskej republiky sa zakladá na princípoch sociálne a ekologicky orientovanej trhovej ekonomiky”.
Dôvody potreby novej právnej úpravy
Zosúladiť daň z príjmu s Ústavou Slovenskej republiky. Preto navrhujem znížiť daň z pridanej hodnoty z 19% na 6% pre lieky a z 19% na 10% pre zdravotnícke pomôcky zo základu dane.
Súlad návrhu zákona s Ústavou SR
Návrh novely zákona je v súlade s Ústavou SR.
Súvislosti s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami
Návrh novely zákona je v súlade s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami.
Hospodársky a finančný vplyv na štátny rozpočet:
S použitím vyššie spomenutých predpokladov budú príjmy štátneho rozpočtu znížené nasledovne:
V roku 2006: o 2,0 mld. Sk
V roku 2007: o 2,1 mld. Sk
V roku 2008: o 2,2 mld. Sk
V roku 2009: o 2,3 mld. Sk
V roku 2010: o 2,5 mld. Sk
Znížené príjmy do štátneho rozpočtu sa môžu kompenzovať zvýšenou produkciou v poľnohospodárstve a v stavebníctve.
Navrhovaný zákon bude mať pozitívny dopad na občanov, partikulárne na občanov v zlej sociálnej situácii a bude mať pozitívny dopad na život dôchodcov. Navrhovaný zákon bude mať pozitívny dopad na hospodárenie podnikateľskej sféry.
Navrhovaný zákon nemá vplyv na životné prostredie a neovplyvní zamestnanosť.
3
B. Osobitná časť
K Čl. I.:
K bodu 1:
Návrh zákona umožňuje uplatniť tri sadzby dane z pridanej hodnoty u liekov a a zdravotníckych pomôcok.
K Čl. II.:
Nadobudnutie účinnosti zákona sa navrhuje dňom 1.1. 2006.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona:
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Karol Ondriaš.
2. Názov návrhu zákona:
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov.
3. V práve Európskej únie je problematika návrhu zákona:
Upravená smernicou Rady 92/77/EEC z 19.10.1992, doplnená Smernicou 77/388/EEC o dani z pridanej hodnoty. Smernica odporúča aby daň z pridanej hodnoty nebola nižšia ako 15%, avšak pre vybrané kategórie tovarov, špecifikované v prílohe H tejto smernice môžu byť okrem základnej sadzby dane stanovené ešte dve hladiny dane z pridanej hodnoty. Nemôžu byť nižšie ako 5%. Do prílohy H k Smernici 77/388/EEC patria aj farmaceutické tovary, ktoré sa používajú v zdravotníckej starostlivosti a zdravotnícke pomôcky.
4. Návrh zákona svojou problematikou:
a) Nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení a svojou problematikou nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe.
b) Nepatrí medzi priority uvedené v príprave asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integráciu do vnútorného trhu Európskej únie (Biela kniha).
5. Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika návrhu zákona :
Návrh zákona je v súlade so smernicou Rady 92/77/EEC z 19.10.1992, doplnenou o Smernicou 77/388/EEC o dani z pridanej hodnoty a jej prílohou H.
6. Vyjadrenie stupňa kompatibility s právnou normou Európskej únie:
Návrh zákona je kompatibilný.
7. Účasť expertov pri príprave návrhu zákona a ich stanovisko k zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie:
Návrh zákona bol s expertmi individuálne konzultovaný.
5
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov
a vplyvov na zamestnanosť
I. Odhad dopadov na verejné financie
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov.
Zákon bude mať negatívny dopad na verejné financie, pretože sa znižuje sadzba dane z pridanej hodnoty z 19% na 6% u liekov a na 10% u zdravotníckych pomôcok.
I-1. Odhad dopadov na štátny rozpočet
S použitím vyššie spomenutých predpokladov budú príjmy štátneho rozpočtu znížené nasledovne:
V roku 2006: o 2,0 mld. Sk
V roku 2007: o 2,1 mld. Sk
V roku 2008: o 2,2 mld. Sk
V roku 2009: o 2,3 mld. Sk
V roku 2010: o 2,5 mld. Sk
Znížené príjmy do štátneho rozpočtu sa môžu kompenzovať zvýšenou produkciou v poľnohospodárstve a v stavebníctve.
II. Odhad dopadov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
Navrhovaný zákon bude mať pozitívny dopad na občanov, partikulárne na občanov v zlej sociálnej situácii a bude mať pozitívny dopad na život dôchodcov. Navrhovaný zákon bude mať pozitívny dopad na hospodárenie podnikateľskej sféry.
III. Odhad dopadov na životné prostredie
Navrhovaný zákon nemá vplyv na životné prostredie.
IV. Odhad dopadov na zamestnanosť
Návrh zákona neovplyvní zamestnanosť.