Dôvodová správaA. Všeobecná časť
Zhodnotenie súčasného stavu
Zákon č. 308/2000 Z.z. o vysielaní a retransmisii sa v súčasnosti v praxi nedodržiava. Napríklad Rada slovenskej televízie porušuje povinnosti uložené vysielateľovi (§5 ods. 2, písm. f), nedodržiava názorovú pluralitu v rámci vysielanej programovej štruktúry (§ 16 písm. a). Toto porušovanie zákona č. 308/2000 Z.z. o vysielaní a retransmisii, Rada pre vysielanie a retransmisiu (ďalej len „rada“) toleruje, čím porušuje zákon o vysielaní a retransmisii.
Dôvody potreby novej právnej úpravy
V súčasnosti zákon č. 308/2000 Z.z. o vysielaní a retransmisii dáva právo len Národnej rade Slovenskej republiky hlasovaním odvolať radu a členov rady. V praxi to znamená, že rada môže porušovať zákon o vysielaní a retransmisii, pokiaľ si je vedomá, že poslanci vládnej koalície v Národnej rade Slovenskej republiky ju neodvolajú. Výsledkom súčasnej právnej úpravy zákona o vysielaní a retransmisii je, že rada môže slúžiť vládnej koalícii a nemusí dodržiavať zákon o vysielaní a retransmisii.
Predkladaná novela zákona ustanovuje, že rada je občianskoprávne a člen rady je občianskoprávne a trestnoprávne zodpovedný za porušovanie zákona o vysielaní a retransmisii.
Predkladaná novela zákona ďalej ustanovuje, že individuálne členstvo v rade a členstvo všetkých členov v rade sa skončí, ak súd rozhodol právoplatných rozhodnutím, že rada alebo člen rady porušil zákon. Podanie na súd o porušení zákona môže dať každý občan Slovenskej republiky. Týmto sa zabezpečí, že rada bude dodržiavať zákon o vysielaní a retransmisii.
Predkladaná novela zákona ďalej ustanovuje, že rada vysielateľovi licenciu odníme, ak súd vyniesol právoplatný rozsudok, že vysielateľ porušil zákon o vysielaní a retransmisii. Návrh na súd, že vysielateľ porušil zákon, môže podať každý občan Slovenskej republiky.
Súlad návrhu zákona s Ústavou SR:
Návrh novely zákona je v súlade s Ústavou SR.
Súvislosti s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami:
Návrh novely zákona je v súlade s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami.
Hospodársky a finančný vplyv na štátny rozpočet:
Návrh novely zákona nebude mať hospodársky a finančný vplyv na štátny rozpočet.
Nároky na pracovné sily a organizačné zabezpečenie:
Návrh novely zákona nebude mať nárok na pracovné sily a organizačné zabezpečenie.
Predpokladané finančné dôsledky na rozpočet verejnej správy:
Návrh novely zákona nebude mať finančné dôsledky na rozpočet verejnej správy: