NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
_________________________________________________________
Návrh
Zákon
z ......................2005
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 308/2000 Z.z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z.z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I.
zákon č. 308/2000 Z.z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z.z. o telekomunikáciách v znení zákona č. 147/2001 Z.z. a zákona č. 206/2002 Z.z. sa mení a dopĺňa takto:
1. § 6 sa vkladá nový odsek 1, nový odsek 2 a nový odsek 3, ktoré znejú:
„(1) Rada a člen rady za výkon svojej funkcie je zodpovedný národnej rade.
(2) Rada je občianskoprávne zodpovedná a člen rady je občianskoprávne a trestnoprávne zodpovedný za konanie podľa tohto zákona.
(3) Návrh na súd, že rada, člen rady alebo vysielateľ porušil zákon môže podať každý občan Slovenskej republiky.“
Doterajšie odseky 1 až 4 sa označujú ako odseky 4 až 7.
2. V § 9 ods. 1. v písmene c) sa za slovo „funkcie“ vkladajú slová: „národnou radou a na základe právoplatného rozhodnutia súdu“.
3. § 9 sa vkladá nový odsek. 2, ktorý znie:
„(2) Členstvo v rade člena rady a všetkých členov rady sa skončí na základe právoplatného rozhodnutia súdu, že porušili zákon.“
Doterajší odseky 2 a 3 sa označujú ako odseky 3 a 4.
4. § 54, ods. 1 písm. d) za slovom „ustanovenia“ sa znenie „§ 42 alebo 43“ nahradí znením „§ 16, 18, 19, 42 alebo 43“.
2
5. V § 54, ods. 1 sa za písmeno „h“ vkladá nové písmeno i), ktoré znie:
„i) ak súd vydal právoplatný rozsudok, že vysielateľ porušil zákon.“
Čl. II.
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2006.
3
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Zhodnotenie súčasného stavu
Zákon č. 308/2000 Z.z. o vysielaní a retransmisii sa v súčasnosti v praxi nedodržiava. Napríklad Rada slovenskej televízie porušuje povinnosti uložené vysielateľovi (§5 ods. 2, písm. f), nedodržiava názorovú pluralitu v rámci vysielanej programovej štruktúry 16 písm. a). Toto porušovanie zákona č. 308/2000 Z.z. o vysielaní a retransmisii, Rada pre vysielanie a retransmisiu (ďalej len „rada“) toleruje, čím porušuje zákon o vysielaní a retransmisii.
Dôvody potreby novej právnej úpravy
V súčasnosti zákon č. 308/2000 Z.z. o vysielaní a retransmisii dáva právo len Národnej rade Slovenskej republiky hlasovaním odvolať radu a členov rady. V praxi to znamená, že rada môže porušovať zákon o vysielaní a retransmisii, pokiaľ si je vedomá, že poslanci vládnej koalície v Národnej rade Slovenskej republiky ju neodvolajú. Výsledkom súčasnej právnej úpravy zákona o vysielaní a retransmisii je, že rada môže slúžiť vládnej koalícii a nemusí dodržiavať zákon o vysielaní a retransmisii.
Predkladaná novela zákona ustanovuje, že rada je občianskoprávne a člen rady je občianskoprávne a trestnoprávne zodpovedný za porušovanie zákona o vysielaní a retransmisii.
Predkladaná novela zákona ďalej ustanovuje, že individuálne členstvo v rade a členstvo všetkých členov v rade sa skončí, ak súd rozhodol právoplatných rozhodnutím, že rada alebo člen rady porušil zákon. Podanie na súd o porušení zákona môže dať každý občan Slovenskej republiky. Týmto sa zabezpečí, že rada bude dodržiavať zákon o vysielaní a retransmisii.
Predkladaná novela zákona ďalej ustanovuje, že rada vysielateľovi licenciu odníme, ak súd vyniesol právoplatný rozsudok, že vysielateľ porušil zákon o vysielaní a retransmisii. Návrh na súd, že vysielateľ porušil zákon, môže podať každý občan Slovenskej republiky.
Súlad návrhu zákona s Ústavou SR:
Návrh novely zákona je v súlade s Ústavou SR.
Súvislosti s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami:
Návrh novely zákona je v súlade s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami.
Hospodársky a finančný vplyv na štátny rozpočet:
Návrh novely zákona nebude mať hospodársky a finančný vplyv na štátny rozpočet.
Nároky na pracovné sily a organizačné zabezpečenie:
Návrh novely zákona nebude mať nárok na pracovné sily a organizačné zabezpečenie.
Predpokladané finančné dôsledky na rozpočet verejnej správy:
Návrh novely zákona nebude mať finančné dôsledky na rozpočet verejnej správy:
4
B. Osobitná časť
K Čl. I.:
K bodu 1:
Novela zákona ustanovuje, že rada a člen rady za výkon svojej funkcie je zodpovedný národnej rade, že rada je občianskoprávne zodpovedná a člen rady je občianskoprávne a trestnoprávne zodpovedný za konanie podľa zákona o vysielaní a retransmisii. V bode 1 sa ďalej ustanovuje, že návrh na súd, že rada, člen rady alebo vysielateľ porušil zákon môže podať každý občan Slovenskej republiky.
K bodu 2:
Novela zákona ustanovuje, že členstvo v rade sa končí odvolaním člena rady z funkcie Národnou radou Slovenskej republiky a na základe právoplatného rozhodnutia súdu.
K bodu 3:
Novela zákona ustanovuje, že členstvo v rade člena rady a všetkých členov rady sa skončí na základe právoplatného rozhodnutia súdu, že porušili zákon.
K bodu 4:
Novela zákona ustanovuje, že rada odníme vysielateľovi licenciu, ak porušil ustanovenia § 16, 18, 19, 42 alebo 43.
K bodu 5:
Novela zákona ustanovuje, že rada odníme vysielateľovi licenciu, ak súd vydal právoplatný rozsudok, že vysielateľ porušil zákon.
K Čl. II.:
Predkladaný návrh zákona pri určení účinnosti zákona vychádza z jeho celkového legislatívneho procesu.
5
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona:
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Karol Ondriaš.
2. Názov návrhu zákona:
Novela zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 308/2000 Z.z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z.z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov.
3. V práve Európskej únie je problematika návrhu zákona:
Neupravená.
4. Návrh zákona svojou problematikou:
Nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení a svojou problematikou nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe.
5. Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika návrhu zákona :
Nestanovuje sa.
6. Vyjadrenie stupňa kompatibility s právnou normou Európskej únie:
Úplná.
6
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov
a vplyvov na zamestnanosť
1.Vyčíslenie odhadu na verejné financie:
Novela zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 308/2000 Z.z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z.z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov.
Hospodársky a finančný vplyv na štátny rozpočet:
Návrh novely zákona nebude mať hospodársky a finančný vplyv na štátny rozpočet.
Nároky na pracovné sily a organizačné zabezpečenie:
Návrh novely zákona nebude mať nárok na pracovné sily a organizačné zabezpečenie.
Predpokladané finančné dôsledky na rozpočet verejnej správy:
Návrh novely zákona nebude mať finančné dôsledky na rozpočet verejnej správy.
2. Odhad dopadov na obyvateľov:
Návrh zákona predpokladá pozitívny dopad na obyvateľov, pretože ekonomické vzťahy sa budú uskutočňovať viac v legislatívnom prostredí.
3. Vyčíslenie odhadu dopadu na životné prostredie:
Návrh zákona nemá dopad na životné prostredie.
4. Odhad dopadu na zamestnanosť:
Návrh zákona nemá vplyv na zamestnanosť.
Bratislava: 25.8.2005
Karol Ondriaš
Poslanec NR SR