NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
__________________________________________________________________
Návrh
Zákon
z ......................2005,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z.z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z.z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení zákona č. 222/1996 Z.z., v znení zákona č. 255/2001 Z.z., v znení zákona č. 419/2002 Z.z. a v znení zákona č. 173/2004 Z.z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 30 ods. 4 sa vypúšťa písmeno e).
2. V § 68 sa vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
„(2) Katastrálny operát je verejne prístupný aj v elektronickej podobe. Informácie obsiahnuté na internete sú bezodplatne prístupné a majú informatívny charakter.“.
Doterajšie odseky 2 až 6 sa označujú ako odseky 3 až 7 .
3. V § 69 sa vypúšťajú odseky 3 až 5.
4. V § 72 ods. 1 sa vypúšťajú slová „vyhotovenie odpisu alebo kópie z katastrálneho
operátu, ktoré nie sú verejnými listinami“.
5. V § 80 ods. 1 písm. g) sa vypúšťajú slová „vyhotovovaní odpisov a kópií katastrálneho operátu, ktoré nie sú verejnými listinami,“.
Čl. II
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č.145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch v znení zákona č.123/1996 Z.z., zákona č. 224/1996 Z.z., zákona č. 70/1997 Z. z, zákona č. 1/1998 Z.z., zákona č. 232/1999 Z.z., zákona č 3/2000 Z.z., zákona č.142/2000 Z.z., zákona č. 211/2000 Z.z., zákona č. 468/2000 Z.z., zákona č. 553/2001 Z.z., zákona č. 118/2002 Z.z., zákona č. 96/2002 Z.z., zákona č. 215/2002 Z.z., zákona č. 237/2002 Z.z., zákona č. 418/2002 Z.z., zákona č. 457/2002 Z.z., zákona č. 465/2002 Z.z., zákona č. 477/2002 Z.z., zákona č. 480/2002 Z.z., zákona č. 217/2003 Z.z., zákona č. 245/2003 Z.z., zákona č 469/2003 Z.z., zákona č. 190/2003 Z.z., zákona č. 583/2003 Z.z., zákona č. 5/2004 Z.z., zákona č. 450/2003 Z.z., zákona č. 199/2004 Z.z., zákona č. 204/2004 Z.z., zákona č. 347/2004 Z.z., zákona č. 434/2004 Z.z., zákona č. 382/2004 Z.z., zákona č. 533/2004 Z.z., zákona č. 572/2004 Z.z., zákona č. 541/2004 Z.z., zákona č. 578/2004 Z.z., zákona č. 581/2004 Z.z., zákona č. 633/2004 Z.z., zákona č. 653/2004 Z.z., zákona č. 656/2004 Z.z., zákona č. 725/2004 Z.z., zákona č. 5/2005 Z.z., zákona č. 725/2004 Z.z., zákona č. 15/2005 Z.z., zákona č. 171/2005 Z.z., zákona č. 8/2005 Z.z. a zákona č. 93/2005 Z.z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V sadzobníku správnych poplatkov v I. časti – „Všeobecná správa“ v položke 10
písm. a) sa suma “250 Sk“ nahrádza sumou “150 Sk“.
2. V sadzobníku správnych poplatkov v I. časti – „Všeobecná správa“ v položke 10
sa vypúšťajú písmená c) a d)
Doterajšie písmená e) až m) sa označujú ako písmená c) až k)
3. V sadzobníku správnych poplatkov v I. časti – „Všeobecná správa“ v položke 10
v oslobodení sa na konci pripája veta, ktorá znie Obce, vyššie územné celky a právnické osoby s majetkovou účasťou obcí alebo vyšších územných celkov oslobodené od poplatkov v tejto položke ak žiadajú o vykonanie týchto spoplatňovaných úkonov na účely usporiadania vlastníckych práv k pozemkom, ktoré sú podľa územného plánu určené pre investície.“.
4. V sadzobníku správnych poplatkov v I. časti – „Všeobecná správa“ položke
11 v oslobodení sa na konci pripája veta, ktorá znie:
Obce, vyššie územné celky a právnické osoby s majetkovou účasťou obcí alebo vyšších územných celkov oslobodené od poplatku v tejto položke v prípade usporiadania vlastníckych práv k pozemkom, ktoré podľa územného plánu určené pre investície.“.
5. V sadzobníku správnych poplatkov v I. časti – „Všeobecná správa“ položka
11 v splnomocnení sa suma „8000 Sk“ nahrádza sumou „5000 Sk“.
Čl. III
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júna 2006.
Dôvodová správa
1. Všeobecná časť
Účelom navrhovanej novelizácie zákona č. 162/1995 Z.z. o katastri nehnuteľností a zákona č.145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch je sprístupnenie informácií obsiahnutých v katastri nehnuteľností čo najširšej verejnosti prostredníctvom internetu.
Sprístupnením katastrálneho portálu širokej verejnosti by sa značne zjednodušil prístup k informáciám pre fyzické a právnické osoby, ktoré hľadajú len informatívne údaje o nehnuteľnostiach a ich vlastníkoch. Bezplatným zverejnením údajov katastra nehnuteľností na internete dôjde k skvalitneniu údajovej základne, zlepšeniu transparentnosti majetkovoprávnych vzťahov, zníženiu korupčného prostredia, zvýšeniu kreditu Slovenskej republiky v zahraničí a zníženiu záťaže správ katastra a Geodetického a kartografického ústavu pri poskytovaní informácií.
Novelizáciou zákona o správnych poplatkov sa navrhuje oslobodiť od niektorých poplatkov vyššie územné celky, mestá, obce a právnické osoby s ich majetkovou účasťou v prípade, ak ide o úkony na účely usporiadania vlastníckych práv k pozemkom, ktoré podľa územného plánu určené pre investície. Ide napríklad o poplatky za výpis z katastra nehnuteľností alebo za návrh na začatie konania o povolení vkladu práva k nehnuteľnosti do katastra nehnuteľností. Predmetná úprava sa navrhuje najmä za účelom podpory investícií v jednotlivých regiónoch Slovenskej republiky a uľahčenia usporiadania vlastníckych vzťahov k pozemkom, ktoré sú určené na investičné projekty.
Predmetom novelizácie zákona o správnych poplatkov je ďalej zníženie výšky správnych poplatkov za vydanie výpisu z katastra nehnuteľností a ďalších poplatkov. Poplatok za výpis z katastra nehnuteľností sa navrhuje znížiť z pôvodných 250 Sk na 100 Sk. Ďalej sa navrhuje povinnosť správy katastra vrátiť polovicu základného poplatku v prípade, ak nedodrží zákonnú lehotu 30 dní na rozhodnutie o návrhu na začatie konania o povolení vkladu vlastníckeho práva k nehnuteľnosti.
Súčasne sa navrhuje vypustiť vydávanie výpisov z katastra nehnuteľností, ktoré nie verejnými listinami. Osvedčenia štátneho orgánu by mali byť bez ohľadu na zaplatený správny poplatok určené pre právne úkony. Súčasná prax pre vyhotovovanie výpisov pre právne úkony a pre informatívne účely je nelogická, nakoľko potvrdenie štátneho orgánu by malo byť vždy vieryhodné pre všetky inštitúcie, fyzické a právnické osoby, ktoré ho potrebujú k realizácii právnych úkonov.
Zákon č. 725/2004 Z.z., ktorým sa novelizoval zákon č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, zvýšil poplatok za urýchlený vklad na čiastku 8.000,- Sk. Zvýšený príjem štátneho rozpočtu nebol zahrnutý v štátnom rozpočte na rok 2005 a ďalšie.
Návrh zákona bude mať vplyv na štátny rozpočet. Pre rok 2006 sa predpokladajú fixné výdavky v súvislosti s prípravou informačného systému vo výške 42 miliónov Sk. Ročné výdavky na prevádzku informačného systému predstavujú 3
milióny Sk. Výpadok príjmovej časti Štátneho rozpočtu SR pre rok 2006 a nasledujúce v súvislosti so zmenou niektorých poplatkov predstavuje 75 miliónov Sk. Výpadok vo výške 105 miliónov Sk je spôsobený navrátením výšky urýchľovacieho poplatku do pôvodnej výšky 5000 Sk, pred jeho zmenou poslaneckým pozmeňovacím návrhom s účinnosťou od 1.1.2005. Zvýšený príjem nemal byť v zákone o štátnom rozpočte zahrnutý.
Návrh zákona bude mať pozitívny dopad na rozpočty obcí, miest a vyšších územných celkov.
Návrh zákona podporou investícií bude mať pozitívny vplyv na zamestnanosť.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
2. Osobitná časť:
K Čl. I
Bod 1
Navrhuje sa vypustiť povinnosť priložiť ocenenie nehnuteľnosti znaleckým posudkom ako povinnú prílohu návrhu na vklad do katastra nehnuteľností. Uvedená úprava sa navrhuje v súlade so zmenami daňových zákonov.
Bod 2
Navrhované ustanovenie umožniť prístup na katastrálny operát širokej verejnosti bezplatne prostredníctvom internetu.
Bod 3
Navrhuje sa vypustiť ustanovenia na základe ktorých sa vydávali odpisy a kópie, ktoré nie verejnými listinami. Navrhovanou zmenou sa zjednotí vydávanie výpisov z katastra nehnuteľností tak, že kataster bude vydávať iba verejné listiny, ktoré použiteľné na právne úkony a odstráni sa tak dvojkoľajnosť vo vydávaní výpisov z katastra nehnuteľností. Doterajšia prax pre vyhotovovanie výpisov pre právne úkony a pre informatívne účely je nelogická, nakoľko potvrdenie štátneho orgánu by malo byť vždy vieryhodné pre všetky inštitúcie, fyzické a právnické osoby, ktoré ho potrebujú k realizácii právnych úkonov.
Bod 4
Úprava nadväzuje na bod 3.
Bod 5
Úprava nadväzuje na bod 3.
K Čl. II:
Bod 1.
Navrhuje sa znížiť poplatok za vydanie výpisu z katastra nehnuteľností, údajov o bonitovaných pôdno-ekologických jednotkách identifikácie parciel (písomnej alebo grafickej), za každých aj začatých 20 identifikovaných parciel, kópie z katastrálnej mapy alebo mapy bývalého pozemkového katastra alebo z pozemkovoknižnej mapy alebo mapy určeného operátu, za každú kópiu formátu A3, A4, kópie originálu listu vlastníctva, kópie pozemkovoknižnej vložky alebo bývalého pozemkového katastra,
za každých aj začatých 20 parciel alebo 20 bytov a nebytových priestorov, ktoré verejnými listinami na sumu 150 Sk.
Bod 2.
Úprava nadväzuje na bod 3 v čl. I.
Bod 3
Navrhuje sa oslobodiť od poplatkov podľa položky 10 (napr. výpis) obce, vyššie územné celky a právnické osoby s majetkovou účasťou obcí alebo vyšších územných celkov ak žiadajú o vykonanie spoplatňovaných úkonov na účely usporiadania vlastníckych práv k pozemkom, ktoré podľa územného plánu určené pre investície.
Bod 4
Navrhuje sa oslobodiť obce, vyššie územné celky a právnické osoby s majetkovou účasťou obcí alebo vyšších územných celkov od poplatkov za vklad práva k nehnuteľnosti do katastra nehnuteľností, ak žiadajú o vklad práva na účely usporiadania vlastníckych práv k pozemkom, ktoré podľa územného plánu určené pre investície.
Bod 5
Navrhuje sa znížiť poplatok z 8000 Sk na pôvodných 5000 Sk, ak účastník konania pri doručení návrhu na vklad do katastra nehnuteľností žiada rozhodnúť o vklade urýchlene do 15 dní.
K Čl. III
Navrhuje sa účinnosť zákona 1. júna 2006.
Doložka zlučiteľnosti návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona : Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej
republiky
2. Názov návrhu zákona: zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z.z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
3. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a k Európskej únii:
problematika návrhu zákona podľa článku 70 Európskej dohody o pridružení uzatvorenej medzi Európskym spoločenstvom a jeho členským štátom na jednej strane a Slovenskou republikou na druhej strane nepatrí medzi oblasti zahrnuté na zbližovanie práva a nie je prioritou ani podľa NPAA, Partnerstva pre vstup, Bielej knihy, screeningu a plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky
4. Problematika návrhu zákona je upravená v práve Európskych spoločenstiev ani v práve Európskej únie.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a s právom Európskej únie vzhľadom na vnútroštátny charakter problematiky návrhu zákona je vyjadrovanie stupňa zlučiteľnosti v návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a s právom Európskej únie bezpredmetné.