NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
___________________________________________________________________________
NÁVRH
Z ÁKON
z ......... 2005
o zvýšení výsluhových príspevkov a výsluhových dôchodkov
zo sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov v roku 2005
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Zvýšenie výsluhových dôchodkov
a invalidných výsluhových dôchodkov vojakov
§ 1
(1) Výsluhové dôchodky, ktoré boli priznané podľa § 125 ods. 13 zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) a vyplácané ku dňu účinnosti tohto zákona, sa zvyšujú o 6,5 %.
(2) Výsluhové dôchodky, ktoré boli priznané podľa § 125 ods. 4 zákona a vyplácané ku dňu účinnosti tohto zákona, sa zvyšujú o 6,5 %.
(3) Výsluhové dôchodky priznané podľa § 125 ods. 11 a 12 zákona a vyplácané ku dňu účinnosti tohto zákona, sa zvyšujú o 2,4 %.
§ 2
(1) Invalidné výsluhové dôchodky priznané podľa § 126 ods. 4 zákona a vyplácané ku dňu účinnosti tohto zákona, sa zvyšujú o 6,5 %.
(2) Invalidné výsluhové dôchodky priznané podľa § 126 ods. 7 zákona a vyplácané ku dňu účinnosti tohto zákona, sa zvyšujú o 6,5 %.
(3) Invalidné výsluhové dôchodky priznané podľa § 126 ods. 8 zákona a vyplácané ku dňu účinnosti tohto zákona, sa zvyšujú o 2,4 %.
§ 3
Zvýšenie vdovských výsluhových dôchodkov, vdoveckých výsluhových dôchodkov a sirotských výsluhových dôchodkov po vojakoch
(1) Vdovské dôchodky a vdovecké dôchodky priznané podľa § 129 ods. 4 zákona a vyplácané ku dňu účinnosti tohto zákona, sa zvyšujú o 4,9 %.
(2) Vdovské výsluhové dôchodky a vdovecké výsluhové dôchodky priznané podľa § 129 ods. 5 zákona a vyplácané ku dňu účinnosti tohto zákona, sa zvyšujú o 4,9 %.
(3) Vdovské výsluhové dôchodky priznané podľa § 129 ods. 6 zákona a vyplácané ku dňu účinnosti tohto zákona, sa zvyšujú o 3,3 %.
(4) Vdovecké výsluhové dôchodky priznané podľa § 129 ods. 6 zákona a vyplácané ku dňu účinnosti tohto zákona, sa zvyšujú o 7,3 %.
(5) Sirotské výsluhové dôchodky priznané podľa § 129 ods. 4 zákona a vyplácané ku dňu účinnosti tohto zákona, sa zvyšujú o 3,8 %.
(6) Sirotské výsluhové dôchodky priznané podľa § 129 ods. 5 zákona a vyplácané ku dňu účinnosti tohto zákona, sa zvyšujú o 3,8 %.
(7) Sirotské výsluhové dôchodky priznané podľa § 129 ods. 6 zákona a vyplácané ku dňu účinnosti tohto zákona, sa zvyšujú o 3,7 %.
Zvýšenie výsluhových príspevkov, výsluhových dôchodkov,
invalidných výsluhových dôchodkov policajtov,
vdovských výsluhových dôchodkov, vdoveckých výsluhových dôchodkov
a sirotských výsluhových dôchodkoch po policajtoch
§ 4
(1) Výsluhové príspevky policajtov, výsluhové dôchodky policajtov, invalidné výsluhové dôchodky policajtov, vdovské výsluhové dôchodky, vdovecké výsluhové dôchodky a sirotské výsluhové dôchodky po policajtoch, priznané a vyplácané ku dňu účinnosti tohto zákona a ktorých výška presahuje 12000 Sk, sa zvyšujú o 2,5%.
(2) Výsluhové príspevky policajtov, výsluhové dôchodky policajtov, invalidné výsluhové dôchodky policajtov, vdovské výsluhové dôchodky, vdovecké výsluhové dôchodky a sirotské výsluhové dôchodky po policajtoch, priznané a vyplácané ku dňu účinnosti tohto zákona a ktorých výška je od 10501 Sk do 12000 Sk sa zvyšujú o 4%.
(3) Výsluhové príspevky policajtov, výsluhové dôchodky policajtov, invalidné výsluhové dôchodky policajtov, vdovské výsluhové dôchodky, vdovecké výsluhové dôchodky a sirotské výsluhové dôchodky po policajtoch, priznané a vyplácané ku dňu účinnosti tohto zákona a ktorých výška nepresahuje 10500 Sk sa zvyšujú o 6,5%, ak ďalej nie je ustanovené inak.
§ 5
Výsluhové dôchodky policajtov priznané podľa § 137 zákona, vyplácané ku dňu účinnosti tohto zákona a ktorých výška nepresahuje 7000 Sk, sa zvyšujú o 2,5 % a o 1% za každý rok trvania služobného pomeru..
§ 6
Výsluhové dôchodky policajtov priznané podľa § 124 ods. 3 zákona a vyplácané ku dňu účinnosti tohto zákona a ktorých výška pred zvýšením podľa § 5 je
a)do 4000 Sk sa zvyšujú aj o 800 Sk,
b)od 4001 Sk do 5000 Sk sa zvyšujú aj o 650 Sk,
c)od 5001 Sk do 6000 Sk sa zvyšujú aj o 400 Sk,
d)6001 a viac sa zvyšujú aj o 300 Sk.
§ 7
Výsluhové dôchodky policajtov priznané podľa § 124 ods. 4 a ods. 5 písm. b) zákona a vyplácané ku dňu účinnosti tohto zákona a ktorých výška pred zvýšením podľa § 5 je
a)do 6000 Sk sa zvyšujú aj o 600 Sk,
b)od 6001 do 7000 Sk sa zvyšujú aj o 400 Sk.
§ 8
Výsluhové dôchodky policajtov priznané podľa § 125 ods. 1 zákona, invalidné výsluhové dôchodky priznané podľa § 126 ods. 1 zákona a výsluhové dôchodky priznané podľa § 127 zákona a vyplácané ku dňu účinnosti tohto zákona a ktorých výška pred zvýšením podľa § 5 je
a)do 7000 Sk sa zvyšujú o 600 Sk,
b)od 7001 Sk do 8000 Sk sa zvyšujú o 500 Sk,
c)od 8001 Sk do 9000 Sk sa zvyšujú o 400 Sk,
d)od 9001 Sk do 10500 Sk sa zvyšujú o 300 Sk.
§ 9
Vdovské výsluhové dôchodky, vdovecké výsluhové dôchodky a sirotské výsluhové dôchodky po policajtoch priznané podľa § 129 ods. 1 zákona a vyplácané ku dňu účinnosti tohto zákona a ktorých výška pred zvýšením podľa § 5 je
a)do 2000 Sk sa zvyšujú aj o 600 Sk,
b)od 2001 Sk do 3000 Sk sa zvyšujú aj o 500 Sk,
c)od 3001 Sk do 4000 Sk sa zvyšujú aj o 400 Sk,
d)od 4001 Sk do 5000 Sk sa zvyšujú aj o 300 Sk.
§ 10
Doplatok zvýšenia výsluhových príspevkov
a výsluhových dôchodkov
Doplatok zvýšenia výsluhových príspevkov a výsluhových dôchodkov podľa § 1 9 sa poukáže poberateľom najneskôr do 28. februára 2006.
§ 11
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia v zbierke zákonov.
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Podľa § 68 ods. 1 zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa výsluhové príspevky, výsluhové dôchodky, invalidné výsluhové dôchodky, vdovské výsluhové dôchodky, vdovecké výsluhové dôchodky a sirotské výsluhové dôchodky priznané a vyplácané do 30. júna príslušného kalendárneho roka zvyšujú o príslušné percento rastu priemerného služobného platu (príjmu).
Podľa § 68 ods. 2 zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa výsluhové príspevky, výsluhové dôchodky, invalidné výsluhové dôchodky, vdovské výsluhové dôchodky, vdovecké výsluhové dôchodky a sirotské výsluhové dôchodky priznané od 1. júla do 31. decembra príslušného kalendárneho roka zvyšujú odo dňa ich priznania o príslušné percento rastu priemerného služobného platu (príjmu) zisteného za predchádzajúci kalendárny rok.
Dávky výsluhového zabezpečenia u policajtov a pozostalých po nich tvoria dávky priznané podľa:
1.zákona č. 100/1970 Zb. o služobnom pomere príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti v znení neskorších predpisov,
2.zákona č. 100/1988 Zb. o sociálnom zabezpečení v znení neskorších predpisov,
3.zákona č. 334/1991 Zb. o služobnom pomere policajtov zaradených vo Federálnom policajnom zbore a v Zbore hradnej polície v znení neskorších predpisov,
4.zákona č. 410/1991 Zb. o služobnom pomere príslušníkov Policajného zboru Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov,
5.zákona č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov.
Dávky výsluhového zabezpečenia profesionálnych vojakov a pozostalých po nich tvoria dávky priznané podľa
1.zákona č. 76/1959 Zb. o niektorých služobných pomeroch vojakov v znení neskorších predpisov a podľa zákona č. 100/1988 Zb. o sociálnom zabezpečení v znení neskorších predpisov (dávky priznané do 30. apríla 1998) a
2.zákona č. 114/1998 Z. z. o sociálnom zabezpečení vojakov v znení neskorších predpisov.
Prvá skupina je charakteristická tým, že neobsahuje výsluhové príspevky, ktoré boli vyplácané dočasne a nároky na ne zanikli a ďalej tým, že priemerná výška týchto dávok spravidla výraznejšie zaostáva za priemernou úpravou dávok priznaných podľa zákona č. 328/2002 Z. z..
Druhá skupina obsahuje aj výsluhové príspevky a priemerná úroveň dávok je spravidla o niečo vyššia ako u prvej skupiny.
Zvýšenie výsluhových príspevkov a výsluhových dôchodkov sa v súlade s § 68 ods. 3 zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov uskutočnilo po prvýkrát v roku 2003.
Pri zvýšení výsluhových príspevkov a výsluhových dôchodkov zo sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov v roku 2005 a stanovení výšky percentuálneho zvýšenia sa vychádza zo zásady realizovanej v roku 2003, t. j. v časovom horizonte asi deviatich rokov postupne vyrovnať priemernú úroveň všetkých výsluhových príspevkov a výsluhových dôchodkov a zo skutočnosti, že zvýšenie v roku 2004 sa nerealizovalo.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Doložka finančných, ekonomických, enviromentálnych vplyvov
a vplyvov na zamestnanosť
1. Odhad dopadov na verejné financie
Návrh zákona nepredpokladá na strane jednotlivých rezortov priamy zvýšený dopad na štátny rozpočet. Náklady spojené s valorizáciou výsluhových dávok budú hradené z osobitných účtov jednotlivých rezortov / rezort ministerstva vnútra, rezort ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (železničná polícia), rezort ministerstva spravodlivosti (zbor väzenskej a justičnej stráže/.
Rezort ministerstva obrany bude mať návrh zákona nepriamy dopad na štátny rozpočet, vzhľadom na to, že v Programovom pláne na roky 2004-2009 je každoročne plánovaná aj dotácia osobitného účtu ministerstva obrany.
Pokiaľ ide o Národný bezpečnostný úrad a Slovenskú informačnú službu, dopad na ich osobitné účty je predmetom ochrany podľa zákona č. 241/2001 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Návrh zákona v rokoch 2005 2006 predstavuje na strane jednotlivých rezortov nasledovný dopad na osobitné účty, v rezorte ministerstva vnútra cca 150 mil. Sk, v rezorte ministerstva obrany cca 70 mil. Sk, v rezorte ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (železničná polícia) cca 1,2 mil. Sk a v rezorte ministerstva spravodlivosti (zbor väzenskej a justičnej stráže) – cca 25mil. Sk.
2. Odhad dopadov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb
Návrh zákona nemá nepriaznivý vplyv na obyvateľov, na hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
3. Odhad dopadov na životné prostredie
Návrh zákona nemá nepriaznivý vplyv na životné prostredie.
4. Odhad dopadov na zamestnanosť
Návrh zákona nemá nepriaznivý vplyv na zamestnanosť.
Doložka zlučiteľnosti
návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev
a právom Európskej únie
Navrhovateľ zákona: Robert KALIŇÁK
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
Názov návrhu zákona: Zákon o zvýšení výsluhových príspevkov a výsluhových dôchodkov zo sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov v roku 2005
Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a)identifikácia predmetu návrhu zákona z pohľadu Európskej dohody o pridružení, Národného programu pre prijatie acquis communautaire, Partnerstva pre vstup, Bielej knihy, screeningu, Pravidelnej správy Európskej komisie o pripravenosti Slovenskej republiky na členstvo v Európskej únii,
b)
1)Návrh zákona nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva podľa čl. 70 Európskej dohody o pridružení uzatvorenej medzi Európskymi spoločenstvami a ich členskými štátmi na strane jednej a Slovenskou republikou na strane druhej (tzv.Asociačná dohoda).
2)Návrh zákona nie je prioritou aproximácie práva podľa Národného programu pre prijatie acquis communautaire na rok 2001.
3)Návrh zákona nie je prioritou aproximácie práva podľa Partnerstva pre vstup.
4)Návrh zákona nie je prioritou aproximácie práva podľa prílohy Prípravy asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integráciu do vnútorného trhu Európskej únie (tzv. Biela kniha).
5)Návrh zákona nie je prioritou aproximácie práva podľa screeningu.
6)Návrh zákona nie je prioritou aproximácie práva podľa Pravidelnej správy Európskej komisie o pripravenosti Slovenskej republiky na členstvo v Európskej únii.
b) identifikácia záväzkov vyplývajúcich zo schválených negociačných pozícií v príslušnej kapitole, ktorá je predmetom návrhu zákona.
Slovenská republika neprevzala na seba žiadny záväzok vyplývajúci zo schválených negociačných pozícií vo vzťahu k návrhu zákona.
4. Problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev a
Európskej únie.
Problematika návrhu zákona je ponechaná na vnútroštátnu právnu úpravu.
6.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom
Európskej únie:
Vzhľadom na vnútroštátny charakter upravovanej problematiky je bezpredmetné vyjadrovanie sa k stupňu zlučiteľnosti návrhu zákona s právom ES/EÚ.
7.Gestor (spolupracujúce rezorty):
Pre určenie gestorstva k smerniciam je tento bod bezpredmetný.
8.Účasť expertov pri príprave návrhu zákona a ich stanovisko k zlučiteľnosti návrhu zákona s právom ES/EÚ:
Účasť expertov na príprave návrhu zákona nebola využitá.
B/ Osobitná časť
K § 1 až 3
Ustanovenia valorizujú dávky výsluhového zabezpečenia výsluhové dôchodky, invalidné výsluhové dôchodky profesionálnych vojakov za rok 2005.
Ďalej ustanovenia valorizujú vdovské výsluhové dôchodky, vdovecké výsluhové dôchodky a sirotské výsluhové dôchodky po profesionálnych vojakoch. Zvýšenie týchto dávok sa navrhuje realizovať podľa pravidla uvedeného v § 1 a 2.
K § 4 až 9
Navrhuje sa zvýšiť výsluhové príspevky, výsluhové dôchodky a invalidné výsluhové dôchodky policajtov, vdovské výsluhové dôchodky, vdovecké výsluhové dôchodky a sirotské výsluhové dôchodky po policajtoch o príslušné percento v závislosti od ich výšky a bez ohľadu na to, kedy boli priznané.
U najnižších dávok výsluhového zabezpečenia sa navrhuje zvýšenie aj pevnú sumu a u dôchodkov priznaných podľa § 137 zákona č. 328/2002 Z. z., vzhľadom na to, že ide o najnižšie výsluhové dôchodky policajtov, sa navrhuje zvýšenie o príslušné percento, ako aj o osobitné percento za každý rok trvania služobného pomeru.
K § 10
V súvislosti s valorizáciou výsluhových dôchodkov a výsluhových príspevkov sa navrhuje, aby príslušný útvar, do pôsobnosti ktorého valorizácia patrí, vyplatil doplatok tohto zvýšenia najneskoršie do stanovenej doby.
K § 11
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia v zbierke zákonov.