Bratislava, september 2004
N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
________________________________________________________________
III. volebné obdobie
N á v r h
Z á k o n
z.....................
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z.z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č.461/2003 Z.z o sociálnom poistení sa mení a dopĺňa nasledovne:
1. §9 ods. 3 písm. b) sa slová „ako 70%“ sa menia na slová „ ako 66 %“.
2. V §15 ods.1 písm. e) sa slová „ do siedmich rokov jeho veku“ menia na slová
„ do osemnástich rokov jeho veku “.
3. V §15 ods.3 sa slová „ do siedmich rokov jeho veku “ menia na slová „ do osemnástich
rokov jeho veku “.
4. V §15 ods.4 písm. a) sa slová „ do siedmich rokov jeho veku “ menia na slová
„ do osemnástich rokov jeho veku “.
5. V §15 ods.4 písm. b) sa slová „ do siedmich rokov jeho veku “ menia na slová
„ do osemnástich rokov jeho veku “.
6. V §15 ods.4 písm. c) sa slová „ do siedmich rokov jeho veku “ menia na slová
„ do osemnástich rokov jeho veku “.
7. V §15 ods.4 písm. d) sa slová „ do siedmich rokov jeho veku “ menia na slová
„ do osemnástich rokov jeho veku “.
.
8. V §15 ods.5 sa slová „do siedmich rokov jeho veku“ menia na slová
„ do osemnástich rokov jeho veku “.
9. V §58 sa dopĺňa o nový odsek 3, ktorý znie:
„ (3) Nárok na nemocenskú dávku nevzniká z nemocenského poistenia, z ktorého
poistenec nie je povinný platiť poistné na nemocenské poistenie“
.
10. V §60 ods.5 sa slová „ o dieťa vo veku do siedmich rokov jeho veku“ menia na slová
„do osemnástich rokov veku“.
11. V §71 ods.1 sa slová „ako 40%“ menia na slová „ako 33%“.
12. V § 71 ods.8 sa v prvej vete menia slová „Mieru poklesu“ na slová
Miera poklesu“, slová „možno zvýšiť“ sa menia na slová „ sa zvyšuje“
a slová „ najviac o 10%“ sa menia na slová „najviac o 30 %“ .
13. §73 ods.1 sa slová „ako 70%“ menia na slová „ako 66%“.
14. §73 ods.2 sa slová „najviac o 70%“ menia na slová „najviac 66%“.
15. §73 ods.3 sa slová „ako 70%“ menia na slová „ ako 66%“.
16. §73 ods.4 sa slová „najviac o 70%“ menia na slová „najviac o 66 %“.
17. V §74 ods.3 písm. b) sa slová „o viac ako 70%“ menia na slová „o viac ako 66%“.
18. V §89 ods.2 sa v prvej vete vkladajú za slová „invalidný dôchodok“ slová „ktorým bol
priznaný v súvislosti s pracovným úrazom, alebo chorobou z povolania“.
19. V §128 ods.4 sa v prvej a druhej vete menia slová „o viac ako 70% „ na slová „viac ako
66%“.
20. V §128 ods.5 písm. c) sa slová „do siedmich rokov jeho veku“ menia na slová „do
osemnástich rokov jeho veku“.
21. V §130 písm. a) a písm. b) sa číslo „1,4“ mení na číslo „0,9“.
22. V §130 písm. c) sa číslo „4,4“ mení na číslo „3,4“.
23. V §130 písm. d) sa číslo „4,4“ mení na číslo „3,4“.
24. V §136 písm. a) a písm. b) sa číslo „1“ mení na číslo „0,5“.
25. V §136 písm. c) sa číslo „2“ mení na číslo. „1“.
26. V §138 ods.11 písm. a) sa slová „najviac o 70%“ menia na slová „najviac o 66%“.
27. V §138 ods.11 písm. b) sa slová „o viac ako 70%“ menia na slová „o viac ako 66%“.
28. V §138 ods.21 sa v prvej vete menia slová „o viac ako 70%“ na slová „o viac ako 66%“.
29. V §138 ods.22 sa v prvej vete menia slová „o viac ako 40% a najviac o 70%“ na slová
o viac ako 33% a najviac o 66%“.
30. V §229 ods.2 sa slová „do siedmich rokov jeho veku“ menia na slová „do osemnástich
rokov jeho veku“ .
31. V §231 písm. h) sa za slová „ pracovný úraz “ vkladajú slová „ alebo choroba z
povolania “.
32. Za §293c sa vkladajú §293d, ktorý znie:
„Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1.januára 2006
§293d
(1) Sociálna poisťovňa preskúma invaliditu podľa tohoto zákona a rozhodne o nároku
na invalidný dôchodok, ktorý bol právoplatne priznaný pred 1.januárom 2006 na
žiadosť poberateľa invalidného dôchodku.
(2) V konaniach invalidného poistenia, ktoré neboli právoplatne skončené do 31.12.2005
sa po tomto dni postupuje podľa prepisu účinného po 1.januári 2006.“
Čl. II.
Tento zákon nadobúda účinnosť 1.1.2006
Dôvodová správa
I. Všeobecná časť
Predkladaná novela zákona č.461/2003 Z.z o sociálnom poistení ( ďalej len zákon) reaguje na niektoré problémy, ktoré vznikajú pri jeho aplikácii. V časti novely - body 1,11, až 17, 19, 26 29 sa upravuje miera poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť pre výpočet invalidného dôchodku. Podľa § 263 zákona Sociálna poisťovňa preskúmala trvanie nároku na invalidný dôchodok podľa podmienok zákona a poistencom, ktorých miera poklesu vykonávať zárobkovú činnosť klesla pod 40 % zanikol nárok na invalidný dôchodok, vrátane invalidných dôchodkov, na ktoré boli prekvalifikované čiastočné invalidné dôchodky. Tým bola porušená právna prax, podľa ktorej sa nároky posudzujú podľa legislatívy účinnej v dobe vzniku, trvania a zániku nároku. Zo systému vyplácania dávok invalidného poistenia boli vylúčení občania, ktorí evidentne do systému patria. Pán minister Kaník verejne vyhlásil, že za tento stav je zodpovedný poslanec Peter Bódy. Napriek tomu, že to nie je pravda, poslanec Bódy predkladá návrh, aby sa podmienky pre posudzovanie invalidity vrátili do stavu, platného pred 1.1.2004
V bodoch 2 8, 10, 20, 30 sa upravuje dôchodkové poistenie osôb, ktoré sa osobne a celodenne starajú o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom. Platná právna úprava zabezpečuje zo strany štátu platby poistného do dôchodkového poistenia za fyzické osoby, ktoré sa starajú o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom len po dobu siedmich rokov. Ide o osoby, ktoré sa celoživotne starajú o svoje postihnuté deti, vykonávajú tým spoločensky dôležitú úlohu a je nespravodlivé, aby sa po dovŕšení veku, ktorým je podmienený nárok na starobný dôchodok, ocitli v hmotnej núdzi. Matky a otcovia, ktorí opatrujú postihnuté deti doma a ich hlavným zdrojom príjmu je zvyčajne peňažný príspevok za opatrovanie vo výške 6 000 Sk resp. 7 500 Sk šetria verejné financie vo výške 10 000 Sk/mesačne ( náklady na celodenné opatrovanie zdravotne ťažko postihnutej osoby dosahujú výšku 17 000 Sk - 20 000 Sk/mesačne ). Lepšie dôchodkové zabezpečenie týchto osôb bude nielen prejavom solidarity s nepriazňou ich osudu ale aj ocenením náročnej práce, ktorú vykonávajú.
Ďalej sa navrhuje upraviť vylúčenie možnosti uplatnenia nároku na nemocenskú dávku z nemocenského poistenia, z ktorého nie je poistenec povinný platiť poistné na nemocenské poistenie. Ide o prípady, kedy poistenec je povinne poistený z dvoch alebo viacerých zamestnaní alebo iných zárobkových činnosti a z dôvodu dosiahnutia hranice maximálneho vymeriavacieho základu na platenie poistného do nemocenského poistenia nie je povinný platiť poistné z niektorej zárobkovej činnosti.
Vzhľadom na skutočnosť, že fond nemocenského poistenia a fond poistenia v nezamestnanosti vykazujú dlhodobo prebytky, navrhujeme znížiť sadzbu poistného do nemocenského poistenia za zamestnanca aj zamestnávateľa zo súčasných 1,4% z vymeriavacieho základu na 0,9% z vymeriavacieho základu, sadzba 4,4% povinne nemocensky poistenej samostatne zárobkovo činnej osoby na 3,4% z vymeriavacieho základu a toto zníženie navrhujeme aj pre dobrovoľne nemocensky poistenú osobu.
Sadzbu poistného na poistenie v nezamestnanosti navrhujeme znížiť na 1% z vymeriavacieho základu. Vo fonde nemocenského poistenia bude ku koncu roka prebytok cca 4 mld. Sk, vo fonde poistenia v nezamestnanosti viac ako 3 mld. Sk. Celkový výpadok príjmov Sociálnej
poisťovne by po prijatí zmenených sadzieb bol cca 6 mld. Sk. Navrhovaným znížením poistných sadzieb sa sleduje zníženie odvodového zaťaženia podnikateľskej sféry a tým aj možné zvyšovanie zamestnanosti.
Dôvodom úpravy pod bodom 12 je nedostatočné percentuálne zvýšenie miery poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť nad hornú hranicu miery poklesu určenú druhom zdravotného postihnutia, ktoré je rozhodujúcou príčinou dlhodobo nepriaznivého zdravotného stavu z dôvodu závažnosti ostatných zdravotných postihnutí ovplyvňujúcich mieru poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť z 10% na 30%.
V §231 písmeno h) sa dopĺňa povinnosť zamestnávateľa oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne do troch dní aj chorobu z povolania.
Účinnosť zákona je navrhovaná od 1.januára 2006.
II. Osobitná časť
Čl I.
K bodom 1, 11, 13 až 17, 19, 26 až 29
Navrhuje sa upraviť percento miery poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť pre výpočet invalidného dôchodku.
K bodom 2 až 8, 10, 20, 30
Navrhuje sa, aby štát platil príspevky do dôchodkového poistenia za fyzické osoby, ktoré sa
osobne a celodenne starajú o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom do
osemnástich rokov veku dieťaťa.
K bodu 9
Z nároku na nemocenskú dávku sa vylučuje nárok poistenca z nemocenského poistenia, z
ktorého poistenec nie je povinný platiť poistné na nemocenské poistenie.
K bodu 12
Navrhuje sa zvýšiť mieru poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť nad hornú hranicu miery poklesu podľa miery zdravotného postihnutia, ktoré je rozhodujúcou príčinou dlhodobého nepriaznivého zdravotného stavu, ak závažnosť ostatných zdravotných postihnutí ovplyvňuje pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o 30 percent.
K bodu 18
Navrhuje sa, aby sa pre určenie sumy úrazovej renty nezohľadňovala suma invalidného
dôchodku, ktorý bol priznaný z dôvodu, ktorý nesúvisí s pracovným úrazom, alebo
chorobou z povolania.
K bodom 21 až 23
Navrhuje sa znížiť sadzby poistného na nemocenské poistenie z 1,4% z vymeriavacieho
základu zamestnanca aj zamestnávateľa na 0,9% z vymeriavacieho základu. Sadzbu
povinne nemocensky poistenú samostatne zárobkovú činnú osobu a dobrovoľne
nemocensky poistenú osobu navrhujem znížiť z 4,4% na 3,4% z vymeriavacieho základu.
K bodom 24 až 25
Navrhuje sa znížiť sadzbu poistného na poistenie v nezamestnanosti pre zamestnanca a
zamestnávateľa z 1% na 0,5% z vymeriavacieho základu. Podobne sadzbu poistného
dobrovoľne poistenú osobu v nezamestnanosti navrhujem znížiť z 2% na 1% z
vymeriavacieho základu.
K bodu 31
Navrhuje sa, aby bol zamestnávateľ povinný hlásiť pobočke Sociálnej poisťovne okrem
pracovného úrazu aj chorobu z povolania.
K bodu 32
Navrhuje sa, aby Sociálna poisťovňa preskúmala invaliditu podľa tohto zákona na žia-
dosť poberateľa invalidného dôchodku a aby sa konanie vo veciach invalidného poiste-
nia, ktoré neboli právoplatne skončené do 31.12.2005 postupovalo podľa predpisu, účin-
ného po 1. januári 2006.
Čl II.
Účinnosť zákona je navrhovaná od 1.januára 2006.
Doložka zlučiteľnosti
návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie.
1. Navrhovateľ zákona: poslanci NR SR
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady
Slovenskej republiky č.461/2003 Z.z o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
3. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej
únii:
- problematika návrhu zákona nie je prioritou aproximácie práva
4. Problematika návrhu zákona:
- nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev.
- nie je upravená v práve Európskej únie.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom
Európskej únie: bezpredmetné.
6. Gestor ( spolupracujúce rezorty ): bezpredmetné.
7. Účasť expertov pri príprave návrhu zákona a ich stanovisko k návrhu zákona.
Na príprave návrhu zákona sa nezúčastnil žiadny expert.
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov a vplyvov na zamestnanosť.
I. Odhad dopadov na verejné financie
a) Zníženie sadzieb poistného na nemocenské poistenie a zníženie sadzieb poistného na
poistenie v nezamestnanosti bude znamenať znížené príjmy Sociálnej poisťovne o cca 6
mld. Sk. Tento výpadok príjmov neohrozí ani základný fond nemocenského poistenia, ani
základný fond poistenia v nezamestnanosti, pretože ročný prebytok v týchto fondoch je cca
7 mld. Sk.
b) Úprava hraníc pre určovanie miery poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť vyžiada odhadom 235 mil Sk/ročne. Odhad bol vykonaný z týchto východísk
- zvýšenie počtu poberateľov invalidných dôchodkov o 6500
- priemerný invalidný dôchodok 3000 Sk
c) Navrhovaná povinnosť štátu, uhrádzať poistné do dôchodkového poistenia za osoby, ktoré
sa osobne a celodenne starajú o dieťa s dlhodobo nepriaznivým stavom vyvolá dodatočné
výdavky štátneho rozpočtu. Vzhľadom na skutočnosť, že nie sú k dispozícii údaje o počte
osôb, ktoré sa celodenne starajú o postihnuté deti, vychádzam pri odhade dopadov na štátny
rozpočet z týchto východísk.
- počet osôb: 10 000
- výška ročných poistných príspevkov: 35 000 Sk
Celkový dopad na verejné financie: 350 mil.Sk/ročne
d) Zdroje financovania
1. Body a), b) zo zvýšeného výberu poistníka
2. Bod c) zo štátneho rozpočtu, kapitola Ministerstva práce sociálnych vecí a rodiny, kde
je predimenzovaná rozpočtová čiastka 8,96 mld na dávku v hmotnej núdzi a skutočná
potreba finančných prostriedkov je cca 7,2 mld Sk
II. Odhad dopadov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických
osôb.
Navrhovaná novela zákona zlepší dôchodkové poistenie osôb, ktoré sa osobne a celodenne starajú o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom. Zníženie sadzieb poistného do nemocenského poistenia a poistenia v nezamestnanosti bude priaznivo vplývať na podnikateľské prostredie a môže v konečnom dôsledku zvyšovať zamestnanosť.
III. Odhad dopadov na životné prostredie.
Navrhovaná novela zákona nemá vplyv na životné prostredie.
IV. Odhad dopadov na zamestnanosť.
Navrhovaná novela zákona nemá priamy vplyv na zamestnanosť, ale môže priaznivo vplývať na podnikateľskú sféru pri vytváraní nových pracovných miest.