N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
III. volebné obdobie
N á v r h
Z á k o n
z .......................
ktorým sa ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení zákona č. 43/2004 Z. z., zákona č. 177/2004 Z. z. a zákona č. 191/2004 Z. z. zákona č. 391/2004 Z. z., zákona č. 538/2004 Z. z., zákona č. 539/2004 Z. z., zákona č. 659/2004 Z. z. a zákona č. 68/2005 Z. z.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
1.V § 11 sa vypúšťa odsek 2.
Doterajšie odseky 3, 4, 5 a 6 sa označujú ako odseky 2, 3, 4 a 5.
2. V § 35 ods. 1 písm. b) sa vypúšťajú slová „a podľa § 11 ods. 2“
3. V § 36 ods. 6 sa vypúšťa písmeno c).
4. V § 37 ods. 1 sa vypúšťa písmeno b) a súčasne sa zrušuje označenie písmena a).
5. V § 37 ods. 3 sa vypúšťajú slová „písm. a) a b)“ a vypúšťa sa tretie veta.
6. V § 38 ods. 4 sa vypúšťajú slová „na nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka u toho zamestnanca, ktorý je poberateľom dôchodku (§ 11 ods. 2)“.
7. V § 38 ods. 4 sa vypúšťa písmeno c).
Doterajšie písmená d) a e) sa označujú ako písmená c) a d).
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom 1.1. 2006.
D ô v o d o v á s p r á v a
Všeobecná časť
V platnom zákone o dani z príjmov v § 11 ods. 2 sa dôchodcom a ostatným občanom, ktorí poberajú príjmy podobné starobnému dôchodku neumožňuje uplatniť nezdaniteľnú časť základu dane vo výške 19,2 násobok sumy životného minima čo v roku 2004 bola suma 80 832 Sk a v roku 2005 suma 87 936 Sk. Uplatniť nezdaniteľnú časť základu dane si nemôže ani dôchodca, ktorý je podnikateľom, t.j. samostatne zárobkovo činnou osobou. Takto je znevýhodnený spôsob zdaňovania príjmov u týchto fyzických osôb. Postihnutí najmä pracovníci a zamestnanci v školstve, ktorí svojimi odbornými schopnosťami garantujú kvalitatívnu úroveň vysokoškolského štúdia ako aj podnikatelia SZČO. Uvedeným návrhom sa zosúlaďujú podmienky zdaňovanie tak dôchodcov ako aj iných poberateľov príjmov, ktoré podliehajú dani z príjmov fyzickej osoby.
Ak ide o zákon o dani z príjmov v súvislosti s uplatnením nezdaniteľnej časti základu dane pre fyzické osoby, smernice nestanovujú pravidlá zdaňovania uvedených výnosov.
Navrhovaná právna úprava je spoločensky potrebná a žiadúca.
Návrh zákona bol prerokovaný s pracovníkmi Ministerstva financií Slovenskej republiky. Vyjadrenie MF SR tvorí prílohu návrhu zákona. Uvedený návrh zákona nebude mať podstatný vplyv na štátny rozpočet roku 2006. Účinnosť zákona sa navrhuje od roku 2006.
Navrhovaný zákon nebude mať negatívny dopad na hospodárenie verejnoprávnych inštitúcií.
Navrhovaný zákon nebude zakladať nároky na pracovné sily, organizačné zabezpečenie a nebude mať dopad na životné prostredie.
Návrh zákona nevyvoláva žiadne právne problémy, ak ide o vzťah k Ústave Slovenskej republiky, k ostatným zákonom, k iným všeobecne záväzným predpisom, ako aj medzinárodným zmluvám, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť
K Čl. I
Návrh zákona umožňuje uplatniť nezdaniteľnú časť základu dane aj u poberateľov dôchodkov, ktoré v súčasnosti taxatívne vymedzené v § 11 ods. 2 zákona o dani
z príjmov.
K Čl. II
Nadobudnutie účinnosti zákona sa navrhuje 1. 1. 2006.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona : poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Igor Šulaj
2. Názov návrhu zákona : zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení zákona č. 43/2004 Z. z., zákona č. 177/2004 Z. z. a zákona č. 191/2004 Z. z., zákona č. 391/2004 Z. z., zákona č. 538/2004 Z. z., zákona č. 539/2004 Z. z., zákona č. 659/2004 Z. z. a zákona č. 68/2005 Z. z.
3. V práve ES a EÚ problematika návrhu zákona : neupravená
4. Návrh zákona svojou problematikou :
Nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení a svojou problematikou nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe.
5. Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená
problematika návrhu zákona : bezpredmetné
6. Vyjadrenie stupňa kompatibility s právom Európskej únie : úplný