N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K YIII. volebné obdobie
N á v r h
Z á k o n
z .......................
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
1.V paragrafe 13 Vymeriavací základ sa v odseku 5 za prvou vetou dopĺňa nasledovný text :
„Samostatne zárobkovo činnej osobe sa prerušuje verejné zdravotné poistenie od 11. dňa práceneschopnosti samostatne zárobkovo činnej osoby alebo od 11. dňa potreby ošetrovania fyzickej osoby X1) alebo starostlivosti o dieťa x2) do skončenia potreby tohto ošetrovania alebo tejto starostlivosti a počas poberania materského alebo rodičovského príspevku X3, . „
Poznámka pod čiarou :
X1) Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení paragraf 31 v znení neskorších predpisov
X2) Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení paragraf 39 odsek 1 v znení neskorších predpisov
X3) Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení paragraf 48 až 52 a zákona č. 280/2002 Z. z. o rodičovskom príspevku v znení neskorších predpisov
2. V paragrafe 23 v odsek 7) sa ruší pôvodný text a nahrádza sa nasledovným textom :
„Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni:
a) platiteľ poistného, ktorý je zamestnávateľom alebo samostatne zárobkovou činnou osobou je povinný oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu svojho názvu, sídla, bydliska, identifikačného čísla, čísla bankového účtu a zmenu dňa, ktorý je určený na výplatu príjmov, do ôsmich dní odo dňa zmeny
b) zamestnávateľ je povinný prihlásiť svojich zamestnancov na verejné zdravotné poistenie do tej poisťovne, ktorú si vybrali najneskôr do 8 dní od vzniku pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu a odhlásiť ich v rovnakej lehote odo dňa keď skončili pracovný pomer alebo obdobný pracovný vzťah k nemu“Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom publikovania v zbierke zákonov.
D ô v o d o v á s p r á v a
Všeobecná časť
V platnom zákone o zdravotnom poistení musí platiť zdravotné poistenie
i samostatne zárobkovo činná osoba, ktorá je práceneschopná alebo ošetruje člena rodiny alebo dieťa.V tomto čase nemôže vykonávať podnikateľské a zárobkové aktivity, z ktorých by mohla platiť zdravotné poistenie.
Z uvedeného dôvodu novela zákona navrhuje riešiť tento stav tak, že samostatne zárobkovo činná osoba bude mať prerušené platenie verejného zdravotného poistenia.
Zamestnávateľovi vyplýva oznamovacia povinnosť príslušnej zdravotnej poisťovni za zamestnancov, ktorí sú v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu respektíve odhlásenie z pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu.
K uvedenému zákonu smernice EÚ nestanovujú pravidlá.
Navrhovaná právna úprava je spoločensky potrebná a žiadúca.
Návrh zákona nebude mať podstatný vplyv na štátny rozpočet roku 2005-7. Účinnosť zákona sa navrhuje dňom publikovania v zbierke zákonov.
Navrhovaný zákon nebude mať podstatný negatívny dopad na hospodárenie verejnoprávnych inštitúcií.
Navrhovaný zákon nebude zakladať nároky na pracovné sily, organizačné zabezpečenie a nebude mať dopad na životné prostredie.
Návrh zákona nevyvoláva žiadne právne problémy, pokiaľ ide o vzťah k Ústave Slovenskej republiky, k ostatným zákonom, k iným všeobecne záväzným predpisom, ako aj medzinárodným zmluvám, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť
K Čl. I
V bode 1)
Návrh zákona umožňuje prerušenie platenia verejného zdravotného poistenia
samostatne zárobkovo činnej osobe, ktorá je práce neschopná od 11. dňa
práceneschopnosti samostatne zárobkovo činnej osoby alebo od 11. dňa potreby ošetrovania fyzickej osoby - člena rodiny alebo dieťaťa alebo na materskej dovolenke. V bode 2)
Zamestnávateľovi vyplýva oznamovacia povinnosť príslušnej zdravotnej poisťovni za zamestnancov, ktorí sú v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu respektíve odhlásenie z pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu.
K Čl. II
Nadobudnutie účinnosti zákona sa navrhuje dňom vydania v zbierke zákonov.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona : poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Igor Šulaj
2. Názov návrhu zákona :
zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení
3. V práve ES a EÚ problematika návrhu zákona :
Problematika návrhu zákona podľa článku 70 Európskej dohody o pridružení uzatvorenej medzi Európskym spoločenstvom a ich členskými štátmi na jednej strane a Slovenskou republikou na druhej strane nepatrí medzi oblasti zahrnuté na zbližovanie práva.
4. Návrh zákona svojou problematikou :
Nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení a svojou problematikou nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe.
5. Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená
problematika návrhu zákona :
V primárnom práve v čl. 42 a v čl. 152 Zmluvy a založení Európskeho spoločenstva v amsterdamskom znení, podľa ktorého činnosť Spoločenstva v oblasti zdravotníctva plne rešpektuje zodpovednosť členských štátov za organizáciu zdravotníctva a poskytovanie zdravotníckych služieb a zdravotnej starostlivosti,
6. Vyjadrenie stupňa kompatibility s právom Európskej únie : bezpredmetné