D ô v o d o v á s p r á v aPredčasnými voľbami do Národnej rady Slovenskej republiky konanými v roku 1994 sa dovtedy zaužívaný júnový termín parlamentných volieb posunul na 30. septembra a 1. októbra, čím sa výrazne skrátilo obdobie medzi parlamentnými voľbami a komunálnymi voľbami.
Júnový termín parlamentných volieb je opodstatnený i tým, že novej vláde sa vytvorí dostatočný časový priestor na predstúpenie pred Národnú radu Slovenskej republiky so svojím programovým vyhlásením a žiadosťou o vyslovenie dôvery, ako aj na prípravu návrhu zákona o štátnom rozpočte na rok 2007, ktorý je vláda povinná predložiť do Národnej rady Slovenskej republike do 15. októbra 2006.
Napriek mnohým diskusiám o potrebe vrátiť sa k výhodnejšiemu júnovému termínu konania parlamentných volieb, doteraz Národná rada Slovenskej republiky nebola schopná prijať takúto legislatívnu úpravu.
Júnový termín parlamentných volieb zároveň vytvára dostatočný priestor na prípravu volieb primátorov, starostov a poslancov obecných a mestských zastupiteľstiev, ktoré sa budú konať na jeseň 2006.
Voľby do Národnej rady Slovenskej republiky sa konali v dňoch 20. a 21. septembra 2002. Vzhľadom na Čl. 30 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky nemožno volebné obdobie predĺžiť, preto najbližšie voľby do Národnej rady Slovenskej republiky v zmysle zákona 333/2004 Z. z. o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky by sa mali konať v sobotu 16. septembra 2006.
Vzhľadom na skutočnosť, že 15. septembra 2006, t.j. v piatok, je deň pracovného pokoja (tým sa vytvára 3 – dňové pracovné voľno), bolo by vhodné termín konania volieb do Národnej rady Slovenskej republiky upraviť tak, aby sa vytvorili čo najlepšie podmienky pre možnosť účasti voličov na voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky.
Vychádzajúc z uvedených skutočností sa navrhuje skrátiť III. volebné obdobie Národnej rady Slovenskej republiky a vypísať parlamentné voľby v navrhovanom termíne.
Realizácia predloženého návrhu ústavného zákona nie je spojená s mimoriadnymi výdavkami, pretože v roku 2006 sú plánované voľby do Národnej rady Slovenskej republiky. Predložený návrh ústavného zákona nemá vplyv na zamestnanosť ani na tvorbu pracovných miest. Návrh je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky.