N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
III. volebné obdobie
N á v r h
Z á k o n
z .......................
ktorým sa ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení zákona č. 43/2004 Z. z., zákona č. 177/2004 Z. z. a zákona č. 191/2004 Z. z. zákona č. 391/2004 Z.z., zákona č. 538/2004 Z.z., zákona č. 539/2004 Z.z., zákona č. 659/2004 Z.z.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
1.V paragrafe 11 sa vypúšťa odsek 2 a vypúšťa sa poznámka pod čiarou k odkazu 65.
Doterajšie odseky 3 a 4 sa označujú ako odseky 2 a 3.
2. V paragrafe 35 ods. 1 písm. b) sa vypúšťajú slová a na sumu, o ktorú sa znižuje základ dane u poberateľov dôchodku (paragraf 11 ods. 2)“
3. V paragrafe 36 ods. 6 sa vypúšťa písmeno c).
4. V paragrafe 37 odsek 1 sa vypúšťa písmeno a) a b)
4. Paragraf 37 odsek :
„(1) Nárok na zníženie základu dane preukazuje zamestnanec zamestnávateľovi, ktorý je platiteľom dane, 122)
sa dopĺňa textom predložením dokladu o oprávnenosti nároku na uplatnenie nezdaniteľnej časti základu dane podľa paragrafu 11 ods. 1 písm. b) a vyhlásením o výške vlastného príjmu manželky (manžela).“.
5. V paragrafe 37 ods. 3 sa vypúšťajú slová „písm. a) a b) a vypúšťa sa tretie veta.
6. V paragrafe 38 ods. 4 sa vypúšťajú slová alebo na nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka u toho zamestnanca, ktorý je poberateľom dôchodku (paragraf 11 ods. 2)“
a vypúšťa sa písmeno c).
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom 1.1. 2006.
D ô v o d o v á s p r á v a
Všeobecná časť
V platnom zákone o daniach z príjmov paragrafe 11 odsek (2) sa dôchodcom a ostatným občanom, ktorí poberajú príjmy podobné starobnému dôchodku neumožňuje uplatniť nezdaniteľnú časť základu dane vo výške 19,2 násobok sumy životného minima čo je v roku 2004 suma 80 832,- Sk. Uplatniť nezdaniteľnú časť základu dane si nemôže ani dôchodca podnikateľ samostatne zárobkovo činná osoba. Takto je znevýhodnený spôsob zdaňovania príjmov u týchto fyzických osôb. Postihnutí najmä pracovníci a zamestnanci v školstve, ktorí svojimi odbornými schopnosťami garantujú kvalitatívnu úroveň vysokoškolského štúdia ako aj podnikatelia SZČO. Uvedeným návrhom sa zosúlaďujú podmienky zdaňovanie tak dôchodcov ako aj iných poberateľov príjmov, ktoré podliehajú dani z príjmov fyzických osôb.
Pokiaľ ide o zákon o dani z príjmov v súvislosti s uplatnením nezdaniteľnej časti základu dane pre fyzické osoby smernice nestanovujú pravidlá zdaňovania uvedených výnosov.
Navrhovaná právna úprava je spoločensky potrebná a žiadúca.
Návrh zákona bol prerokovaný s pracovníkmi Ministerstva financií Slovenskej republiky. Vyjadrenie MF SR tvorí prílohu návrhu zákona. Uvedený návrh zákona nebude mať podstatný vplyv na štátny rozpočet roku 2006. Účinnosť zákona sa navrhuje od roku 2006.
Navrhovaný zákon nebude mať negatívny dopad na hospodárenie verejnoprávnych inštitúcií.
Navrhovaný zákon nebude zakladať nároky na pracovné sily, organizačné zabezpečenie a nebude mať dopad na životné prostredie.
Návrh zákona nevyvoláva žiadne právne problémy, pokiaľ ide o vzťah k Ústave Slovenskej republiky, k ostatným zákonom, k iným všeobecne záväzným predpisom, ako aj medzinárodným zmluvám, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť
K Čl. I
Návrh zákona umožňuje uplatniť nezdaniteľnú časť základu dane u dôchodcov.
K Čl. II
Nadobudnutie účinnosti zákona sa navrhuje dňom vydania v zbierke zákonov.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona : poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Igor Šulaj
2. Názov návrhu zákona : zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení zákona č. 43/2004 Z.z., zákona č. 177/2004 Z.z. a zákona č. 191/2004 Z.z.,
zákona č. 391/2004 Z.z., zákona č. 538/2004 Z.z., zákona č. 539/2004 Z.z., zákona č. 659/2004 Z.z.
3. V práve ES a EÚ problematika návrhu zákona : neupravená
4. Návrh zákona svojou problematikou :
Nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení a svojou problematikou nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe.
5. Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená
problematika návrhu zákona : bezpredmetné
6. Vyjadrenie stupňa kompatibility s právom Európskej únie : úplný