NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
N Á V R H
Zákon
z.........................2005,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. Národnej rady Slovenskej republiky
o dani z pridanej hodnoty
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 222/2004 Z.z. Národnej rady Slovenskej republiky o dani z pridanej hodnoty
1.V § 75 ods. 6 sa vkladá druhá veta, ktorá znie: „Elektronicky vyhotovená faktúra musí obsahovať elektronický podpis podľa osobitného predpisu.29)
Poznámka pod čiarou k odkazu 29 znie:
29) Zákon č. 215/2002 Z. z. Národnej rady Slovenskej republiky o elektronickom podpise a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Dôvodová správa
Všeobecná časť:
V novele zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty, ČPT 834, prijatej v novembri 2004, bola uskutočnená nasledovná zmena:
V § 75 ods. 6 bola vypustená druhá veta.
Komentár:
Z ustanovenia sa vypúšťa povinnosť, aby elektronicky vyhotovená faktúra obsahovala zaručený elektronický podpis podľa zákona č. 215/2002 Z. z. o elektronickom podpise a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Poznámka:
Vypustená veta znela: “Elektronicky vyhotovená faktúra musí obsahovať zaručený elektronický podpis podľa osobitného predpisu. (zákon č. 215/2002 Z. z.)”
Dôsledok:
Uvedeným postupom došlo ku nesúladu zákona č. 222/2004 Z. z. so smernicou EU 2001/115/ES v tom, že z pôvodného znenia uvedeného zákona bola týmto odstránená povinnosť zabezpečenia autenticity originálu a integrity obsahu faktúry v elektronickej
podobe, ako je uvedené v Art.2, par.2(c) uvedenej smernice.
Vypustením uvedenej vety sa vytvára reálna možnosť pozmeňovania obsahu faktúr v elektronickej podobe bez existencie technologickej možnosti detekcie ich zmeny, resp. overenia správnosti, autenticity a integrity ich obsahu, čo môže byť zdrojom právne nedokázateľných konaní.
Riešenie:
V súčasnej dobe existuje jediná technológia, použiteľná pre zabezpečenie povinnosti, uvedenej v Art.2, par.2(c) smernice 2001/115/ES a tou je technológia elektronického podpisu, ktorá je použitá v zákone č. 215/2002 Z. z.
Povinnosť zabezpečenia autenticity originálu a integrity obsahu faktúry v elektronickej podobe je možné zabezpečiť používaním („obyčajného“) elektronického podpisu v zmysle zákona č. 215/2002 Z. z. o elektronickom podpise. Tento typ elektronického podpisu spĺňa v plnom rozsahu požiadavku Smernice 2001/115/ES (tzn. je ekvivalentný typu “advanced electronic signature within the meaning of Article 2(2) of Directive 1999/93/EC” preklad: „vyspelé elektronické podpisovanie v zmysle článku 2(2) smernice 1999/93/ES.“ )
Podľa definície sa jedná o („obyčajný“) elektronický podpis, definovaný v §3 zákona č. 215/2002 Z. z.
Požiadavka, uvedená v pôvodnom znení zákona č. 222/2004 Z. z., t.j. požiadavka na použitie zaručeného elektronického podpisu vyplývala z možnosti voľby jednotlivých členských krajín EU, ktorá je uvedená v smernici 2001/115/ES (cit: “Member States may however ask for the advanced electronic signature to be based on a qualified certificate and created by a secure signature-creation device, within the meaning of Article 2(6) and (10) of the aforementioned Directive” preklad: „Členské štáty môžu však požiadať, aby vyspelé elektronické podpisovanie vychádzalo z kvalifikovaného osvedčenia a vytvoreného zariadením na bezpečné vytváranie podpisov v zmysle článku 2(6) a (10) vyššie uvedenej smernice.“)
Motiváciou pre uvedenú zmenu §75, prijatú v zmysle novely zákona č. 222/2004 Z. z., bola zrejme obava predkladateľov z pomalšieho nábehu nasadzovania zaručeného elektronického podpisu v podmienkach SR, resp. z neexistencie možností zabezpečenia podmienok pre jeho využívanie, čo bolo aktuálne v priebehu prvej polovici roku 2004. V období prijímania novely zákona č. 222/2004 Z. z boli ale splnené všetky nevyhnutné podmienky pre používanie zaručeného elektronického podpisu v zmysle zákona č. 215/2002 Z. z. a tento typ podpisu je už v súčasnosti možné v podmienkach SR vytvárať a používať.
Je však skutočnosťou, že celkové náklady, potrebné pre používanie zaručeného elektronického podpisu v reálnych podmienkach, pri splnení všetkých podmienok vyplývajúcich zo zákona č. 215/2002 Z. z. vyššie, ako náklady spojené s používaním “obyčajného” elektronického podpisu. V zmysle existujúcich zákonov a vyhlášok platných v SR zároveň platí, že pre splnenie podmienok smernice v plnom rozsahu postačuje “obyčajný” elektronický podpis v zmysle zákona č. 215/2002 Z. z.
Z vyššie uvedeného vyplýva, že pre nápravu súčasného stavu nesúladu zákona č.222/2004 Z. z. so smernicou 2001/115/ES je možné prijať nasledovné riešenie, ktoré zároveň odstraňuje predchádzajúcu prísnosť v potrebe použitie zaručeného elektronického podpisu pri faktúrach v elektronickej podobe:
Doplniť do § 75 ods. 6 druhú vetu v nasledovnom znení:
Elektronicky vyhotovená faktúra musí obsahovať elektronický podpis podľa osobitného predpisu. (zákon č. 215/2002 Z. z.)
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh zákona si nevyžiada zvýšené nároky na štátny rozpočet ani na rozpočty vyšších územných celkov a miest a obcí.
Návrh zákona si nevyžaduje osobitné personálne a organizačné zabezpečenie.
Osobitná časť:
K Čl. I
Zavádza sa povinnosť, aby elektronicky vyhotovená faktúra obsahovala elektronický podpis podľa zákona č. 215/2002 Z. z. o elektronickom podpise a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
K Čl. II
Vzhľadom na dôležitosť novely je potrebné, aby zákon nadobudol účinnosť okamžite zverejnením v Zbierke zákonov.
SMERNICA RADY 2001/115/ES
z 20. decembra 2001
upravujúca a doplňujúca smernicu 77/388/EHS s cieľom zjednodušenia, modernizovania a harmonizovania podmienok stanovených na faktúrovanie v súvislosti s daňou z pridanej hodnoty
Article 2
...
Paragraph 2
...
(c) Invoices issued pursuant to point (a) may be sent either on paper or, subject to an acceptance by the customer, by electronic means.
Invoices sent by electronic means shall be accepted by Member States provided that the authenticity of the origin and integrity of the contents are guaranteed:
- by means of an advanced electronic signature within the meaning of Article 2(2) of Directive 1999/93/EC of the European Parliament and of the Council of 13 December 1999 on a Community framework for electronic signatures
-(****); Member States may however ask for the advanced electronic signature to be based on a qualified certificate and created by a secure signature-creation device, within the meaning of Article 2(6) and (10) of the aforementioned Directive;
Invoices may, however, be sent by other electronic means subject to acceptance by the Member State(s) concerned. The Commission will present, at the latest on 31 December 2008, a report, together with a proposal, if appropriate, amending the conditions on electronic invoicing in order to take account of possible future technological developments in this field.
….
Article 5
Member States shall bring into force the laws, regulations and administrative provisions necessary to comply with this Directive with effect from 1 January 2004. They shall forthwith inform the Commission thereof.
//////////////////////////////////////////////
Preklad do SJ – dokument zo stránky
http://aprox.g
overnment.gov.sk/
Článok 2
Odsek 2
(c) Faktúry vystavené podľa bodu (a) možno posielať buď na papieri alebo so súhlasom zákazníka elektronickými prostriedkami.
Faktúry posielané elektronickými prostriedkami budú prijaté členskými štátmi za predpokladu, že autenticita originálu a integrita obsahu sú zaručené:
-prostriedkami vyspelého elektronického podpisovania v zmysle článku 2(2) smernice 1999/93/ES Európskeho parlamentu a rady z 13. decembra 1999 o rámci spoločenstva pre elektronické podpisovanie (****); členské štáty môžu však požiadať, aby vyspelé elektronické podpisovanie vychádzalo z kvalifikovaného osvedčenia a vytvoreného zariadením na bezpečné vytváranie podpisov v zmysle článku 2(6) a (10) vyššie uvedenej smernice;
….
Faktúry však možno zasielať inými elektronickými prostriedkami podliehajúcimi súhlasu daného členského štátu (štátov). Komisia predloží najneskôr 31. decembra 2008 správu, spolu s návrhom podľa potreby, úpravy podmienok elektronickej fakturácie s cieľom zohľadniť možný budúci vývoj technológie v tejto oblasti.
…..
Článok 5
Členské štáty uvedú do účinnosti zákony, iné právne predpisy a správne opatrenia potrebné na dosiahnutie súladu s touto smernicou s účinnosťou od 1. januára 2004. Bezodkladne budú o tom informovať Komisiu.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. Národnej rady Slovenskej republiky o dani z pridanej hodnoty
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
1.Navrhovateľ zákona:
Poslanec NR SR. Ľubomír Lintner
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. Národnej rady Slovenskej republiky o dani z pridanej hodnoty
3.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a)návrh zákona patrí svojou problematikou medzi prioritné oblasti aproximácie práva obsiahnuté v čl. 70 Európskej dohody o pridružení – nepriame zdaňovanie.
Z hľadiska Národného programu pre prijatie acquis communautaire predkladaný návrh zákona patrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva Kapitola č. 10 Dane a taktiež je prioritou podľa Partnerstva pre vstup.
Návrh zákona patrí medzi priority odporúčané v Príprave asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integráciu do vnútorného trhu Európskej únie kapitola 22. nepriame zdaňovanie.
Problematika návrhu zákona je obsiahnutá v screeningovej kapitole č. 10 – Dane.
b)Negociačná pozícia ku kapitole č. 10 - Dane bola odovzdaná dňa 14. novembra 2000. Táto kapitola bola otvorená dňa 12. júna 2001 a predbežne uzavretá dňa 21. marca 2002. Z negociačnej pozície vyplýva pre SR povinnosť zosúladiť právnu úpravu dane z pridanej hodnoty s acquis communautaire. Slovenská republika žiada pre oblasť dane z pridanej hodnoty päť prechodných období.
4.Problematika návrhu zákona:
a)je upravená v práve Európskych spoločenstiev:
v smernici Rady 2001/115/ES z 20.decembra 2001, ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 77/388/EHS v súvislosti s pravidlami o mieste dodávok plynu a elektriny.
Šiesta smernica Rady 77/388/EHS v znení jej zmien a doplnkov je základným právnym normatívom, ktorý tvorí právny základ pre koncepciu harmonizácie legislatívy členských štátov o dani z pridanej hodnoty.
Smernicou Rady 2001/115/ES sa mení a dopĺňa smernica Rady 77/388/EHS v súvislosti s požiadavkami pre používanie faktúr v elektronickej podobe a elektronického uchovávania faktúr ako aj na samozúčtovanie a outsourcovanie operácií faktúrovania.
Zrevidované preklady smernice Rady 77/388/EHS, smernice Rady 2003/92/ES a smernice Rady 2004/7/ES sa nachádzajú v databáze Centrálnej prekladateľskej jednotky Úradu vlády SR Inštitútu pre aproximáciu práva. V elektronickej podobe je možné si ich vyhľadať na
internetovej stránke www.aprox.government.gov.sk. Smernica Rady 2004/66/ES sa nachádza na oficiálnej stránke Európskej únie (www.europa.eu.int), ale je prístupná len vo formáte pdf.
d)nie je upravená v práve Európskej únie.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Návrh zákona je úplne zlučiteľný so smernicou Rady 2003/92/ES.