NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
Na rokovanie
Národnej rady Slovenskej republikyČíslo: ........../2004
N á v r h
poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Branislava Opaterného a Ľubice Navrátilovej
na vydanie
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení neskorších predpisov.
Návrh uznesenia:
Národná rada Slovenskej republiky
schvaľuje
návrh poslancov Branislava Opaterného a Ľubice Navrátilovej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení neskorších predpisov
Bratislava marec 2005
Predkladá:
Branislav Opaterný,v.r.Ľubica Navrátilová,v.r.
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
NÁVRH POSLANCOV NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
BRANISLAVA OPATERNÉHO A ĽUBICE NAVRÁTILOVEJ
Z á k o n
z ............... 2005,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení neskorších predpisov.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I.
Zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení neskorších predpisov sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 11, odsek 3, písmeno g) sa slová „komanditista komanditnej spoločnosti“ nahradzujú slovami „komanditista alebo komplementár komanditnej spoločnosti, spoločník verejnej obchodnej spoločnosti“
2.V § 11, odsek 4 sa vynechávajú písmená d) a e), ostatné písmená f), g) a h) sa prečíslujú ako d), e) a f).
Odôvodnenie:
Spoločník verejnej obchodnej spoločnosti, komanditista alebo komplementár komanditnej spoločnosti, spoločník spoločnosti sa ručením obmedzeným i akcionár akciovej spoločnosti sú len rôzne formy účasti v obchodných spoločnostiach, ktoré sa principiálne líšia iba spôsobom ručenia. Iba spoločenská zmluva a konkrétna obchodná činnosť určuje, či a aký podiel na zisku pripadne na jednotlivých spoločníkov. Preto je nezmyselné rozlišovať tieto kategórie pre účely zdravotného poistenia a jednej skupine podnikateľov predpisovať zo zákona odvody na zdravotné poistenie, kým na druhú skupinu (spoločníci spoločností s ručením obmedzeným a akcionári akciových spoločností) sa takáto povinnosť nevzťahuje.
Podobne je potrebné zrušiť odvodovú povinnosť pre konateľov spoločností s ručením obmedzeným. Konateľ je štatutárom spoločnosti a jeho postavenie je podobné postaveniu členov predstavenstva akciových spoločností, na ktorých sa táto povinnosť nevzťahuje. Konateľ má právo (nie povinnosť) konať v mene spoločnosti a je zodpovedný za vedenie účtovníctva. Počet konateľov spoločnosti určuje spoločenská zmluva a zákon ho principiálne neobmedzuje. Žiadna z uvedených skutočností nemôže byť dôvodom pre uloženie povinnosti konateľom platiť odvody na zdravotné poistenie, pokiaľ z tejto činnosti nemajú iné príjmy. Tento prípad však zákon rieši na inom mieste.
3.V § 11 odsek 2 znie:
„(2) Poistné povinné platiť aj osoby s trvalým pobytom na území Slovenskej republiky, ktoré
a)nie v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu k zamestnávateľovi, ktorý má sídlo na území Slovenskej republiky,
b)nie sú samostatne zárobkovo činné osoby na území Slovenskej republiky,
c)nie osobami, za ktoré platí poistné štát s výnimkou osôb vyňatých zo zdravotného poistenia podľa § 3 ods. 2 písm. a) a b).“
Odôvodnenie:
Osoby uvedené v tomto odstavci (tzv. dobrovoľne nezamestnané osoby) boli do 31.12.2004 zo zákona povinné platiť odvody na zdravotné poistenie. Od 1.1.2005 túto povinnosť na seba prevzal za nich štát. Ak sa niekto dobrovoľne rozhodne nepracovať a zároveň nehlásiť sa ako nezamestnaný (teda si vybral štatút dobrovoľne nezamestnaného), je neprípustné, aby mu na zdravotné poistenie prispievali ostatní zo svojich odvodov. Zvyšuje to záťaž na výšku odvodov (čo sa aj prejavilo zvýšením odvodovej povinnosti napríklad u živnostníkov) a teda aj zvyšuje mieru prerozdelenia.
4.V § 11 odsek 8 znie:
„(8) Štát je platiteľom poistného za poistenca, ktorý
a) nie je samostatne zárobkovo činnou osobou a
1.nie je zamestnancom alebo poistencom podľa odseku 2,
2.je zamestnancom, ale nemá príjem za vykonanú prácu, ktorý podlieha dani z príjmu podľa osobitného predpisu. 39a)
b) ktorý poberá dôchodky z dôchodkového zabezpečenia Slovenskej republiky alebo Českej republiky a dôchodky z výsluhového zabezpečenia vojakov podľa osobitného predpisu,39b) ak aj zamestnancami alebo samostatne zárobkovo činnými osobami, ak príjem z týchto činností nie je vyšší ako minimálna mzda.“
Poznámka pod čiarou 39b) znie:
„39b)Zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov“
Odôvodnenie:
Nie je prípustné, aby dôchodcovia, ktorí sú schopní a ochotní si prostredníctvom živnosti či čiastočného úväzku niečo k dôchodku zarobiť a teda aspoň sčasti sa postarať o seba, boli penalizovaní za svoju aktivitu až do tej miery, že v niektorých prípadoch im ich príjem z takejto činnosti nie je schopný pokryť ani vyrúbené odvody a tak sú nútení zostať odkázaní výhradne na dôchodok.
Čl. II.
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. mája 2005.
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Uvedená právna úprava za cieľ odstránenie odvodovej povinnosti na zdravotné poistenie pre niektoré kategórie osôb a tak odstrániť ich diskrimináciu a zároveň prispieť k zlepšeniu podnikateľského prostredia, zníženiu miery prerozdeľovania a podpory tých jednotlivcov, ktorí majú snahu sa postarať sami o seba.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a zákonmi Slovenskej republiky, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Vzhľadom na obsah doložky zlučiteľnosti nie je potrebná tabuľka zhody.
Realizácia navrhovanej právnej úpravy v konečnom dôsledku neovplyvní štátny rozpočet.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Navrhovateľ právneho predpisu:
Branislav Opaterný, Ľubica Navrátilová - poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona o zdravotnom poistení.
3.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
Návrh zákona svojou problematikou nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v Európskej dohode o pridružení. Problematika návrhu zákona nie je prioritou podľa Partnerstva pre vstup. Návrh zákona nepatrí medzi prioritné úlohy vlády Slovenskej republiky podľa Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2004. Slovenská republika nemá v danej oblasti žiadne negociačné požiadavky.
4. Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskych spoločenstiev: bezpredmetné
b)nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev: bezpredmetné
c)je upravená v práve Európskej únie: bezpredmetné
d)nie je upravená v práve Európskej únie: bezpredmetné
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Vzhľadom na vnútroštátny charakter upravovanej problematiky je bezpredmetné vyjadrovanie stupňa zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom ES/EÚ.
6. Gestor:
Bezpredmetné
7. Účasť expertov pri príprave návrhu právneho predpisu a ich stanovisko k zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Bez účasti expertov.
Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa, aby sa zrušila odvodová povinnosť na zdravotné poistenie pre spoločníkov spoločností s ručením obmedzeným, komplementárov komanditných spoločností a konateľov spoločností s ručením obmedzeným. Zároveň sa navrhuje znovu zaviesť povinnosť platiť tieto odvody pre tzv. dobrovoľne nezamestnané osoby a zrušiť povinnosť štátu platiť odvody za ne. Upravuje sa aj povinnosť platenia týchto odvodov pre osoby poberajúce dôchodok a zároveň majúce iné príjmy.
K čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. mája 2005.
Bratislava, 15. februára 2005.
Branislav Opaterný
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
Ľubica Navrátilová
poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky