P o s l a n c i
Národnej rady Slovenskej republiky
Igor ŠULAJ a Róbert FICO
Bratislava 3. 2. 2005
Vážený pán predseda,
podľa zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov dovoľujem si Vám za skupinu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky predložiť návrh zákona, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov.
Poslanecký návrh zákona vo výboroch uvedú navrhovatelia a na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky za skupinu poslancov uvedie Igor Šulaj.
S pozdravom
Prílohy: 5 + disketa
Vážený pán
Pavol Hrušovský
predseda Národnej rady
Slovenskej republiky
B r a t i s l a v a
N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
III. volebné obdobie
Na rokovanieČíslo:
Národnej rady
Slovenskej republiky
N á v r h
skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
n a v y d a n i e
zákona, ktorým sa mení zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja
Návrh uznesenia:
Národná rada Slovenskej republiky s c h v a ľ u j e návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja
Predkladajú:
Igor Šulaj
.................................................................... ...........................................................
Róbert Fico
.................................................................... ...........................................................
Bratislava február 2005
N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
III. volebné obdobie
N á v r h
Z á k o n
z .......................
ktorým sa mení zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja sa mení takto:
1. V § 6 ods. 1 písmeno
a) sa slová „15 500 Sk/1 000 l“ nahrádzajú slovami „14 600 Sk/1 000 l“, v písmene
c) sa slová „14 500 Sk/1 000 l“ nahrádzajú slovami „12 700 Sk/1 000 l“ v písmene
d) sa slová „14 500 Sk/1 000 l“ nahrádzajú slovami „12 700 Sk/1 000 l“.
2. V § 7 ods. 1 sa slová „6 800 Sk/1 000 l“ nahrádzajú slovami „5 000 Sk/1 000 l“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. 4. 2005.
D ô v o d o v á s p r á v a
Všeobecná časť
Ceny motorových palív dosahujú v súčasnosti vysoké hodnoty, čo spôsobuje vážne ťažkosti štátu, domácnostiam a podnikateľskému sektoru. V nasledujúcich mesiacoch ani rokoch sa neočakáva výraznejší pokles týchto cien, skôr môže dôjsť k ich ďalšiemu rastu alebo stagnácii na súčasnej úrovni.
Návrh zákona vedie k zníženiu spotrebnej dane z minerálneho oleja, ako je dnes upravená v zákone č. 98/2004 Z. z.. Pozitíva takéhoto opatrenia predovšetkým v znížení tlaku na infláciu, na úrokové miery, v stabilizácii podnikateľského prostredia a sociálnej situácie obyvateľstva.
Vplyv na štátny rozpočet :
benzín
15. 500,- Sk – 14.600,- Sk = 900,- Sk na 1000 L t.j 0,90 Sk na 1 liter
0,90 x 1,19 (DPH) = 1,071 t.j. cca 1,07 Sk
nafta
14.500,- Sk - 12.700,- Sk = 1. 800,- Sk na 1000 L t.j. 1,80 Sk na 1 liter
1,80 x 1,19 (DPH) = 2,142 cca 2,14 Sk
nafta (červená)
6. 800,- Sk - 5.000,- Sk = 1. 800,- Sk na 1000 L t.j. 1,80 Sk na 1 liter
1,80 x 1,19 (DPH) = 2,142 cca 2,14 Sk
To znamená, že v prípade schválenia nových sadzieb by daňové zaťaženie na spotrebnej dani a DPH znamenalo pri benzíne 1,07 Sk na 1 liter a pri nafte 2,14 Sk na 1 liter.
V roku 2005 je predpoklad spotreby benzínu 990 mil. litrov a nafty 1 200 mil. litrov.
Východiská štátneho rozpočtu určujú rast HDP v s.c. na roky 2005 až 2007 takto:
Rok 2005 vo výške 4,5 % rok 2006 vo výške 5,1% rok 2007 vo výške 5,4 %.
Úmerne predpokladanému rastu HDP predpokladáme aj rast spotreby benzínu a nafty na roky 2005 – 2007.
Predpokladaná spotreba benzínu a nafty v rokoch 2005 – 20007 ( zaokrúhlene k vývoju HDP)
2005 v mil. L
2006 v mil. L
2007 v mil. L
Benzín
990
1040
1090
Nafty
1200
1260
1260
Vplyv na štátny rozpočet v rokoch 2005
benzín 990 x (0,90 Sk spotrebná daň + 0,171 Sk DPH) = 990 mil. x 1,071 Sk = 1,060 mld. Sk
od 1. 4. 2005 vplyv 1,060 : 4 x 3 = 795 mil. Sk
nafta 1200 x (1,80 Sk spotrebná daň + 0,342 Sk DPH) = 1200 mil. x 2,142 Sk = 2,570 mld. Sk
od 1.4.2005 vplyv 2,570 : 4 x 3 = 1 927,5 mil. Sk
Vplyv na štátny rozpočet v rokoch 2006
benzín 1040 x (0,90 Sk spotrebná daň + 0,171 Sk DPH) = 1040 mil. x 1,071 Sk = 1,114 mld. Sk
nafta 1260 x (1,80 Sk spotrebná daň + 0,342 Sk DPH) = 1260 mil. x 2,142 Sk = 2,699 mld. Sk
Vplyv na štátny rozpočet v rokoch 2007
benzín 1090 x (0,90 Sk spotrebná daň + 0,171 Sk DPH) = 1090 mil. x 1,071 Sk = 1,167 mld. Sk
nafta 1260 x (1,80 Sk spotrebná daň + 0,342 Sk DPH) = 1260 mil. x 2,142 Sk = 2,699 mld. Sk
Predpokladáme, že znížením ceny benzínu a nafty by sa zvýšila jeho spotreba čo pozitívny vplyv jednak na rast výberu spotrebných daní ako aj DPH. Východiská ŠR na rok 2005 vychádzajú z cien ropy za barel na úrovni 30,- USD. Koncom januára 2005 bola cena ropy za barel vyššia ako 46 USD. To sa prejavilo aj v januárových cenách benzínu 34,20 Sk za liter a nafty 33,80 Sk za liter (podľa údajov z 1á. 1. 2005). To znamená, že v súčasnosti je cena vyššia oproti cene ktorú nám v ŠR predkladá vláda. Takáto vysoká cena pohonných hmôt, vytvára dostatočný priestor pre ministerstvo financií o uvažovaní zníženia spotrebnej dane, bez toho aby došlo k podstatnému výpadku výberu spotrebnej dane a DPH.
Prijatie navrhnutej novelizácie zákona č. 98/2004 Z. z. by viedlo aj k významnému obmedzeniu tankovania slovenských fyzických a právnických osôb v zahraničí, čo osobitne negatívne vplýva na príjmy štátneho rozpočtu. Stabilizácia podnikateľského prostredia, zníženie nákladov a pravdepodobnosť vyššieho výberu dane z príjmu a DPH však tento dopad na štátny rozpočet plne eliminujú. Návrh zákona nebude mať v prípade schválenia negatívny dopad na rozpočty miest a obcí. Nevyvoláva žiadne personálne, či iné požiadavky.
Pokiaľ ide o spotrebnú daň z minerálneho oleja v EÚ, jej minimálnu sadzbu určuje Smernica č. 2003/96/EC z 27. októbra 2003. V súčasnosti platná právna úprava spotrebnej dane z minerálneho oleja na Slovensku neodôvodnene stanovuje vyššie sadzby spotrebnej dane ako je určené v citovanej smernici.
Vyplývajúc z uvedenej smernice je minimálna sadzba nasledovná :
Komodita min. sadzba prepočet v Sk platná sadzba rozdiel
V EUR v Sk /1000 l v Sk / 1000 l na 1 l
Benzín 359 13.844,- 15.500,- 1,656
Nafta 302 11.646,- 14.500,- 2,854
Navrhovaná právna úprava je spoločensky potrebná a žiadúca.
Navrhovaný zákon bude mať pozitívny dopad na hospodárenie verejnoprávnych inštitúcií. Znížením spotrebnej dani a DPH sa znížia výdavky verejnoprávnych inštitúcií.
Navrhovaný zákon nebude zakladať nároky na pracovné sily, organizačné zabezpečenie a nebude mať dopad na životné prostredie.
Návrh zákona nevyvoláva žiadne právne problémy, pokiaľ ide o vzťah k Ústave Slovenskej republiky, k ostatným zákonom, k iným všeobecne záväzným predpisom, ako aj medzinárodným zmluvám, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1.
Navrhuje sa pri vybraných druhoch pohonných hmôt (osobitne benzín a nafta) znížiť stanovené sadzby spotrebnej dane na úroveň minimálne požadovanú Smernicou č. 2003/96/EC z 27. októbra 2003.
K bodu 2.
Navrhuje sa znížiť spotrebná daň aj na plynové oleje uvedené v § 7 ods. 1 zákona č. 98/2004 Z. z. (najmä podpora poľnohospodárskej výrobe tzv. zelená nafta).
K Čl. II
Nadobudnutie účinnosti zákona sa navrhuje k 1.4.2005.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona : skupina poslancov Národnej rady Slovenskej
republiky Igor Šulaj, Róbert Fico,
2. Názov návrhu zákona : Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja
3. V práve ES a problematika návrhu zákona : je upravená v Smernici Rady 2003/96/ES o reštrukturalizácii sústavy zdaňovania energetických produktov a elektriny v rámci EÚ
4. Návrh zákona svojou problematikou : p a t r í medzi priority uvedené
v čl. 70 Európskej dohody o pridružení - nepriame dane a j e predmetom
odporúčaní v Príprave asociovaných krajín strednej a východnej Európy na
integráciu do vnútorného trhu Európskej únie /Biela kniha/ v 22. oblasti
„Nepriame zdaňovanie“, 2. časti o spotrebných daniach.
5. Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená
problematika návrhu zákona : Uvedená smernica považuje za energetický produkt aj motorové a vykurovacie palivá, pričom druhy presne nešpecifikované podľa kombinovanej nomenklatúry majú byť zdaňované rovnakou sadzbou ako je uvedená pre uvedený druh. Stanovuje jednotné minimálne sadzby, avšak pripúšťa aj použitie diferencovaných sadzieb v členských štátoch vo väzbe na kvalitu výrobku, kvantitatívnu spotrebu alebo na osobitné použitie.
6. Vyjadrenie stupňa kompatibility s právom Európskej únie : úplný
Výňatok z návrhu zákona o verejnom rozpočte na roky 2005 - 2007
MF SR nepredpokladá ďalší výrazný rast ceny ropy na svetových trhoch, čo znamená, že vplyv na ceny pohonných hmôt bude najvýraznejší pravdepodobne v tomto roku. Inflačný vývoj v rokoch 2005 a 2006 ovplyvní aj pokračujúci proces harmonizácie legislatívy so
štandardami Európskej únie v oblasti spotrebných daní (cigarety).
S pokračujúcim procesom deregulácií a liberalizácie bude dynamika spotrebiteľských cien v rokoch 2005 2007 ovplyvňovaná najmä vývojom cien obchodovateľných tovarov a trhových služieb. Rast cien by malo tlmiť mierna apreciácia slovenskej koruny a rozvinuté konkurenčné prostredie, pričom ďalšie inflačné faktory, ako rast reálnych miezd, zamestnanosti, ako aj lepšie úverové možnosti, by nemali za daných podmienok predstavovať vážnejšie riziko vzniku dopytom ťahanej inflácie. V strednodobom horizonte očakávame nasledujúci vývoj spotrebiteľských cien:
Očakávaný vývoj spotrebiteľských cien
2004
2005
2006
2007
Priemerná celková inflácia
7,8
3,3
2,8
2,5
Priemerná čistá inflácia
3,1
2,2
2,2
2,2
Zdroj: MF SR
Index spotrebiteľských cien je relevantným ukazovateľom najmä pre správanie sa domácnosti a predikciu súkromnej spotreby. Pre predikciu verejnej spotreby, resp. z hľadiska valorizácie výdavkov na tovary a služby vo verejných financiách, je však dôležitý predovšetkým index výrobných cien. V nasledujúcich rokoch by na ceny priemyselných výrobcov nemali pôsobiť nákladové faktory v takom rozsahu ako v minulosti. V roku 2004 sa ešte realizovali posledné deregulácie cien energií pre výrobnú spotrebu. V ďalšom období by producenti mali mať širšie možnosti slobodne sa rozhodnúť pre dodávateľa, čo môže byť ďalším faktorom spomalenia cenového nárastu. Pozitívny efekt by mal na ceny v priemysle priniesť očakávaný pokles a následná stabilizácia cien ropy na svetových trhoch na úrovni mierne pod 30 USD za barel (čo je predpoklad MF SR na roky 2005 až 2007).