N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
III. volebné obdobie
N á v r h
poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Dagmar Bollovej
n a v y d a n i e
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 553/2002 Z.z. o sprístupnení dokumentov a činnosti bezpečnostných zložiek štátu 1939 – 1989 a o založení Ústavu pamäti národa a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon o pamäti národa).
___________________________________________________________________________
Návrh na uznesenie:
Národná rada Slovenskej republiky
s c h v a ľ u j e
návrh zákona poslankyne Národnej rady
Slovenskej republiky Dagmar Bollovej, ktorým sa
mení a dopĺňa zákon č. 553/2002 Z.z. o sprístupnení dokumentov a činnosti
bezpečnostných zložiek štátu 1939 – 1989
a o založení Ústavu pamäti národa a o doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
(zákon o pamäti národa).
Predkladá:
Dagmar Bollová, poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky
Bratislava 9. februára 2005
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
__________________________________________________________________________
N á v r h
Zákon
z ....................2005,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 553/2002 Z.z. o sprístupnení dokumentov o činnosti bezpečnostných zložiek štátu 1939 1989 a o založení Ústavu pamäti národa a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon o pamäti národa)
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 553/2002 Z.z. o sprístupnení dokumentov o činnosti bezpečnostných zložiek štátu 1939 1989 a o založení Ústavu pamäti národa a o doplnení niektorých zákonov (zákon o pamäti národa) v znení zákona č. 110/2003 Z.z. a zákona č. 610/2004 Z.z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 2 písmeno a) znie:
„ a) zväzkom samostatný dokumentačný súbor založený a vedený bezpečnostnými zložkami
a evidovaný v evidenčných pomôckach štatisticko-evidečného odboru Federálneho
ministerstva vnútra, Federálneho ministerstva obrany, jednotlivých správ
bezpečnostných zložiek, evidenčných alebo archívnych pomôckach archívu Ministerstva
vnútra a Ministerstva obrany (ďalej len ministerstvo) alebo štatisticko-evidečných
oddelení krajských správ Zboru národnej bezpečnosti, vojenskej kontrarozviedky alebo
ich predchodcov; zväzok je osobným zväzkom alebo zväzkom s osobnými údajmi,“
- 2 -
2. V § 2 písmeno d) znie:
„ d) záznamom zachytávajúcim výsledky nasadenia prostriedkov spravodajskej techniky
alebo sledovania Štátnej bezpečnosti a Vojenskej kontrarozviedky záznam o vykonaní
pomocných spravodajských úkonov slúžiacich utajenému získavaniu informácií o
osobách ,“
3. V § 17 ods. 1, písm. b) za bod 2 sa vkladá nový bod 3, ktorý znie:
3.originál zachovaného osobného zväzku alebo personálneho spisu pre potreby odbornej expertízy na žiadosť fyzickej osoby staršej ako 18 rokov pri spore o pravdivosti dokumentu.“
4. V § 19 sa vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
„ (3) Ústav zverejňuje iba evidenčné záznamy a personálne spisy, ktorých vierohodnosť je
nespochybniteľná.“
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2005.
Dôvodová správa
1. Všeobecná časť:
Návrh zmien a doplnkov vychádza:
V bode 1 a 2.
z reálnych skutočností a dostupných štatistických informácií. Z osôb, ktoré v súčasnosti nie považované za bezúhonné, tvoria spolupracovníci bývalej ŠTB iba 35 %. Ostatných 65 % spolupracovníci bývalej vojenskej kontrarozviedky, ktorých podpis sa vyžadoval pri ustanovení na zodpovednú veliteľskú funkciu v rôznych zložkách Armády ČSSR,
V bode 3.
z nemožnosti uskutočniť odbornú expertízu na posúdenie pravosti podpisu evidovanej osoby, pretože expertízne laboratóriá vyžadujú predloženie originálu so sporným údajom,
V bode 4.
z predpokladu, že Ústavu pamäti národa zo zákona č. 553/2002 Z.z. § 8 ods. l písm. f) nevyplýva iba zhromažďovanie, ale aj odborné dokumentačné spracovávanie dokladov a dokumentov a z prekážky, ktorá evidovanej osobe neumožňuje v prípade nepravdivých alebo sporných údajov žiadať o meritórne rozhodnutie súd.
1. Predložený návrh zákona nebude mať vplyv na štátny rozpočet, ako je uvedené
v doložke finančného vplyvu.
2. Predložený návrh nebude mať vplyv na životné prostredie.
3. Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a
medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
- 2 -
2. Osobitná časť:
K Čl. I:
Navrhuje sa meniť a doplniť nasledovne:
1. V § 2 písm. a) a d) navrhujem rozšíriť okruh zväzku samostatného dokumentačného súboru založeného a vedeného bezpečnostnými zložkami a evidovaného v evidenčných pomôckach štatisticko-evidenčnom odbore Federálneho Ministerstva vnútra i na Ministerstvo obrany, kde obdobnú činnosť vykonávala vojenská kontrarozviedka.
2. V § 17 ods. 1 písm. b) navrhujem doplniť o bod 3, ktorý zaručuje sprístupniť originál zachovaného osobného zväzku alebo personálneho spisu pre potreby odbornej expertízy na žiadosť fyzickej osoby staršej ako 18 rokov pri spore o pravdivosti dokumentu ( najmä pri sporných podpisoch).
3. V § 19 navrhujem vložiť nový odsek 3, ktorého znenie zabezpečí, že Ústav bude zverejňovať iba evidenčné záznamy a personálne spisy, ktorých vierohodnosť je nespochybniteľná.
K Čl. II.
Účinnosť sa navrhuje ustanoviť dňom 1. júla 2005.
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov a vplyvov na
zamestnanosť
1. Finančný vplyv
Nebude mať vplyv.
2. Ekonomický vplyv
Nebude mať vplyv.
3. Environmentálny vplyv
Nebude mať vplyv.
4. Vplyv na zamestnanosť
Bude mať vplyv.
Bratislava, 8. februára 2005
Dagmar Bollová
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Dagmar Bollová
2. Názov návrhu zákona: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 553/2002 Z.z. o sprístupnení dokumentov o činnosti bezpečnostných zložiek štátu 1939 1989 a o založení Ústavu pamäti národa a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon pamäti národa)
3. V práve Európskej únie nie je problematika návrhu zákona upravená
4. Návrh zákona svojou problematikou nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva
uvedené v článku 70 Európskej dohody o pridružení a svojou problematikou nepatrí ani
medzi priority odporúčané v Bielej knihe
5. Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika
návrhu zákona: bezpredmetné
6. Vyjadrenie stupňa kompatibility správnou normou Európskej únie: bezpredmetné