Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Podľa Čl. 55 odstavca 1) Ústavy Slovenskej republiky: „Hospodárstvo Slovenskej republiky sa zakladá na princípoch sociálne a ekologicky orientovanej trhovej ekonomiky.”
Rovná daň z príjmu fyzických osôb 19% na Slovensku nie je v súlade s týmto článkom ústavy.
Sociálny pohľad na daň z príjmu fyzických osôb v krajinách EÚ a vo vyspelých krajinách sveta je vyjadrený progresívnymi daňovými sadzbami.
Najvyššie sadzby dane z príjmu fyzických osôb v krajinách Európy a vo vyspelých štátoch sveta sa pohybujú okolo 30 až 50% a majú progresívny trend.
Napríklad, v krajinách s vysokou životnou úrovňou, najvyššie sadzby dane z príjmu fyzických osôb sú: Belgicko 53,5%, Dánsko 59%, Francúzsko 58%, Holandsko 52%, Írsko 42%, Nemecko 44%, Rakúsko 50%, Švédsko 55,5%, Taliansko 45%, Veľká Británia 40%, Nórsko 55%, Švajčiarsko 40%, Japonsko 50%, USA (Texas) 35%, USA (New York) 47%. Len Hong Kong 15,5% má nižšiu sadzbu ako Slovensko.
V krajinách Vyšegrádskej štvorky najvyššie sadzby dane z príjmu fyzických osôb sú: Maďarsko 38%, Poľsko 40% a Česká republika 32%.
Z uvedeného vyplýva, že v krajinách s vysokou životnou úrovňou, je sadzba dane z príjmu fyzických osôb progresívna a najvyššie sadzby dane pre najvyššie príjmové skupiny sú v mnohých prípadoch viac ako dvakrát vyššie ako rovná daň 19% na Slovensku. Pravdepodobne výška sadzby dane fyzických osôb súvisí s celkovou životnou úrovňou.
Z tohto dôvodu sa predkladá novela zákona, ktorou sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov. Novela ustanovuje progresívnu daň z príjmu fyzických osôb, odstupňovanú podľa výšky príjmu na 19%, 25% a 35%.
B. Osobitná časť:
K Čl. I.:
K bodu 1:
Ustanovenie zavádza progresívnu daň z príjmu fyzických osôb odstupňovanú podľa výšky príjmu na 19%, 25% a 35%.
Rovná daň 19% z príjmu právnických osôb sa nemení.
K Čl. II.:
Predkladaný návrh zákona pri určení účinnosti zákona vychádza z jeho celkového legislatívneho procesu.