NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
Na rokovanie
Národnej rady Slovenskej republikyČíslo: ........../2005
N á v r h
poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Branislava Opaterného a Jozefa Hurbana
na vydanie
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
Návrh uznesenia:
Národná rada Slovenskej republiky
schvaľuje
návrh poslancov Branislava Opaterného a Jozefa Hurbana na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
Bratislava február 2005
Predkladá:
Branislav Opaterný,v.r.Jozef Hurban,v.r.
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
NÁVRH POSLANCOV NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
BRANISLAVA OPATERNÉHO A JOZEFA HURBANA
Z á k o n
z ............... 2005,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I.
Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov sa mení takto:
V § 15 sa sadzba „19%“nahradzuje sadzbou „15%“.
Odôvodnenie:
Vzhľadom na výsledky výberu daní z príjmu za rok 2004, keď sa na daniach z príjmu fyzických a právnických osôb vybralo o 14,2 mld Sk viac oproti schválenému štátnemu rozpočtu, možno pri nezmenenej 19% sadzbe predpokladať podobný vývoj aj na rok 2005 a 2006 (teda podobne vyšší daňový príjem oproti predbežne rozpočtovaným sumám). Pre dosiahnutie výberu z daní z príjmu do štátneho rozpočtu i do rozpočtov obcí a VÚC na úrovni rozpočtovanej sumy (teda na rok 2006 daň z príjmu fyzických osôb 35,5 mld Sk a daň z príjmu právnických osôb 32,4 mld Sk) postačuje sadzba dane z príjmu 15%. Zároveň zníženie sadzby bude mať pozitívny vplyv na rozvoj podnikania, konkurencieschopnosti Slovenska i ekonomiky Slovenska ako celku.
Čl. II.
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2006.
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Uvedená právna úprava za cieľ zníženie sadzby z dane z príjmu na úroveň, ktorá zabezpečí výber dane v sume predpokladanej pre štátny rozpočet a rozpočtu obcí a VÚC na rok 2006. Zároveň to bude znamenať významný pozitívny impulz pre rozvoj podnikania a ekonomiky ako celku.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a zákonmi Slovenskej republiky, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Vzhľadom na obsah doložky zlučiteľnosti nie je potrebná tabuľka zhody.
Realizácia navrhovanej právnej úpravy bude mať pozitívny dopad na zamestnanosť a neovplyvní negatívne príjmy štátneho rozpočtu v porovnaní so sumami, ktoré sa na rok 2006 v tejto položke predpokladajú v Návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2005 - 2007.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Navrhovateľ právneho predpisu:
Branislav Opaterný, Jozef Hurban, poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona o dani z príjmu
3.Záväzky Slovenskej republiky k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
Návrh zákona svojou problematikou nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v Európskej dohode o pridružení. Problematika návrhu zákona nie je prioritou podľa Partnerstva pre vstup. Návrh zákona nepatrí medzi prioritné úlohy vlády Slovenskej republiky podľa Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2005. Slovenská republika nemá v danej oblasti žiadne negociačné požiadavky.
4. Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskych spoločenstiev: bezpredmetné
b)nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev: bezpredmetné
c)je upravená v práve Európskej únie: bezpredmetné
d)nie je upravená v práve Európskej únie: bezpredmetné
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Vzhľadom na vnútroštátny charakter upravovanej problematiky je bezpredmetné vyjadrovanie stupňa zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom ES/EÚ.
6. Gestor: bezpredmetné
7. Účasť expertov pri príprave návrhu právneho predpisu a ich stanovisko k zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Bez účasti expertov.
Osobitná časť
K čl. I
Uvedená právna úprava za cieľ zníženie sadzby z dane z príjmu na úroveň, ktorá zabezpečí výber dane v sume predpokladanej pre štátny rozpočet a rozpočty obcí a VÚC na rok 2006. Zároveň bude znamenať významný pozitívny impulz pre rozvoj podnikania a ekonomiky ako celku. Realizácia navrhovanej právnej úpravy bude mať pozitívny dopad na zamestnanosť.
K čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2006.
Bratislava, 10. januára 2005.
Branislav Opaterný
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
Jozef Hurban
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky