N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
III. volebné obdobie
Číslo:
N á v r h
skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
na vydanie
zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 124/1992 Zb. o Vojenskej polícii v znení neskorších predpisov
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
Predkladajú: Návrh na uznesenie:
Robert K A L I Ň Á K v. r. Národná rada Slovenskej republiky
Roman V A V R Í K v. r. s c h v a ľ u j e
návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 124/1992 Zb. o Vojenskej polícii v znení neskorších predpisov
Bratislava január 2005
N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
III. volebné obdobie
Návrh
Zákon
z ........... 2005
ktorým sa mení a dopĺňa zákon
č. 124/1992 Zb. o Vojenskej polícii v znení neskorších predpisov
a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone
Čl. I
Zákon č. 124/1992 Zb. o Vojenskej polícii v znení zákona č. 422/2002 Z. z. sa mení a dopĺňa takto :
1.§ 1 vrátanie nadpisu znie :
㤠1
Úvodné ustanovenie
(1) Vojenská polícia v rozsahu vymedzenom týmto zákonom plní úlohy policajnej ochrany Ministerstva obrany Slovenskej republiky, ozbrojených síl Slovenskej republiky, zložiek1) podieľajúcich sa na plnení úloh ozbrojených síl Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“), vojenských objektov a priestorov, vojenského materiálu ako aj ostatného majetku štátu v správe alebo v užívaní ministerstva (ďalej len „vojenský objekt“), v priestoroch a na miestach, kde prebiehajú vojenské operácie a lebo vojenské akcie. Vojenským policajtom môže byť iba profesionálny vojak.
(2) Vojenská polícia sa vo svojej činnosti riadi ústavou, ústavnými zákonmi, zákonmi, ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi a medzinárodnými zmluvami1a), ktorými je Slovenská republika viazaná.
Poznámka pod čiarou k odkazu 1) a 1a) znie :
„1) § 4 ods. 11 zákona č. 321/2002 Z. z. o ozbrojených silách Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
1a) napríklad zákon č. 566/2004 Z. z. zmluva o uzavretí Zmluvy medzi štátmi, ktoré zmluvnými stranami Severoatlantickej zmluvy, vzťahujúcej sa na štatút ich ozbrojených síl.“.
2. § 2 vrátanie nadpisu znie :
㤠2
Pôsobnosť Vojenskej polície
Pôsobnosť Vojenskej polície sa vzťahuje na :
a) vojakov2) a zamestnancov ministerstva pri plnení služobných úloh, ktoré stanoví minister,
b) osoby, ktoré sa nachádzajú vo vojenských objektoch, priestoroch a na miestach, kde prebiehajú vojenské operácie alebo vojenské akcie,
c) osoby, ktoré páchajú trestnú činnosť alebo priestupky spolu s vojakmi alebo proti majetku štátu, ktorý spravuje alebo užíva ministerstvo, vo vojenských objektoch, priestoroch a na miestach, kde prebiehajú vojenské operácie alebo vojenské akcie.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 2) znie :
„2) § 2 zákona č. 370/1997 Z. z. o vojenskej službe v znení neskorších predpisov.“.
3. § 3 vrátanie nadpisu znie :
„§ 3Úlohy Vojenskej polície
(1) Vojenská polícia plní tieto úlohy:a) podieľa sa na zabezpečovaní disciplíny a poriadku vo vojenských objektoch, priestoroch a na miestach, kde prebiehajú vojenské operácie alebo vojenské akcie, b) podieľa sa na zabezpečovaní disciplíny a poriadku vojakmi na verejnosti, c) odhaľuje trestné činy a zisťuje ich páchateľov a robí opatrenia na predchádzanie trestnej činnosti, d) koná o trestných činoch podľa osobitného predpisu2a), odhaľuje priestupky, zisťuje ich páchateľov a priestupky objasňuje2b),
e) pátra po vojakoch a po vojenskom materiály, ako aj po ostatnom majetku štátu v správe alebo užívaní ministerstva,
f) podieľa sa na ochrane zbraní, streliva, výbušnín a vojenského materiálu, ako aj ostatného majetku štátu v správe alebo užívaní ministerstva a materiálu dôležitého pre obranu,“.
g) podieľa sa na ochrane utajovaných skutočností, h) dohliada na bezpečnosť prevádzky a premávky vojenských motorových a ich prípojných vozidiel (ďalej len "vojenské vozidlá") a premávky motorových a nemotorových vozidiel2c),i) riadi premávku vojenských vozidiel, motorových a nemotorových vozidiel na pozemných komunikáciách, j) vykonáva dohľad nad výcvikom a zdokonaľovaním odbornej spôsobilosti vodičov vojenských vozidiel, k) vedie evidenciu vojenských vozidiel a schvaľuje ich technickú spôsobilosť podľa osobitného predpisu ktorý určí minister, l) vedie evidenciu a štatistiky potrebné na plnenie svojich úloh, m) zaistenia osobnej bezpečnosti ministra obrany Slovenskej republiky (ďalej len „minister“),
n) zaistenia osobnej bezpečnosti určených osôb, ktorých okruh určí minister,
o) ktoré stanoví minister v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu2d),
p) podľa § 4 ods. 4 zákona č. 321/2002 Z. z. o ozbrojených silách Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a ktoré stanoví minister.
(2) Pri plnení úloh Vojenská polícia používa technické prostriedky, vozidlá s právom prednostnej jazdy, dopravné prostriedky vrátane leteckých dopravných prostriedkov ktoré stanoví minister.
Poznámka pod čiarou k odkazu 2a) až 2d) znie :
„2a) § 12 ods. 2 Trestného poriadku,
2b) napríklad zákon č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov,
2c) napríklad zákon č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov,
2d) zákon č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu.“.
4. § 4 vrátanie nadpisu znie :
„§ 4Organizácia Vojenskej polície
(1) Organizačnú štruktúru, početné stavy a štatút Vojenskej polície určí minister.
(2) V čele Vojenskej polície stojí riaditeľ Vojenskej polície, ktorého vymenúva a odvoláva minister. Riaditeľ Vojenskej polície je priamo podriadený ministrovi. “.
5. V § 6 sa pôvodný text označuje „ods. 1)“.
6. V § 6 sa za „ods. 1)“ vkladá „ods. 2)“ ktorý znie :
„(2) Služobný zákrok je zákonom ustanovená a v jeho medziach vykonávaná činnosť vojenského policajta, pri ktorej sa bezprostredne zasahuje do základných práv a slobôd vojaka a osoby, na ktorú sa vzťahuje pôsobnosť vojenského policajta podľa § 2.“.
7. V § 8 ods. 1 písm. c) znie :
„c) ochranu dôležitého vojenského materiálu alebo vojenského objektu,“.
8. V § 11 ods. 1 sa za slovo „priestupku“ vkladajú slová „alebo trestného činu “.
9. V § 11 ods. 8 sa slová „§2 písm. b)“ nahradzujú slovami „§2 písm. b), c).“.
10. V § 12 ods. 2 a 6 sa slová „§2 písm. b)“ nahradzujú slovami „§2 písm. b), c).“.
11. V § 17 ods. 3 sa za slovom „§ 3“ vypúšťajú písmená „a) až m).“.
12. Za § 17 sa vkladá § 17a, ktorý znie :
㤠17a
Oprávnenie na prehliadku osôb, vojenských objektov, objektov, batožiny, vecí
(1) Vojenský policajt je oprávnený vykonať prehliadku všetkých vojenských objektov, osôb, ich batožiny a vecí vo vojenských objektoch, priestoroch a na miestach, kde prebiehajú vojenské operácie alebo vojenské akcie, pri ich vchádzaní do nich a vychádzaní z nich. Prehliadkou osôb, batožiny a vecí sa nesmie sledovať iný záujem, než ktorý je uvedený v § 3.“.
(2) K prehliadke objektov musí mať vojenský policajt súhlas vlastníka alebo užívateľa. Bez uvedeného súhlasu je vojenský policajt oprávnený vykonať prehliadku vtedy , ak je dôvodné podozrenie, že z objektu by mal byť vykonaný útok na osobnú bezpečnosť určenej osoby alebo proti majetku štátu v správe alebo užívaní ministerstvom.“.
13. § 18 vrátanie nadpisu znie :
„§ 18Oprávnenie pri premávke vojenských vozidiel, motorových a nemotorových vozidiel
(1) Vojenská polícia vykonáva objasňovanie dopravných nehôd a priestupkov vojenských vozidiel, priestupky vojakov a za určitých podmienok i iných osôb3a).
(2) Vojenský policajt je oprávnený za podmienok uvedených v § 13 zaistiť vodiča vojenského vozidla alebo zakázať ďalšie používanie vojenských vozidiel, ak zistí závažné porušenie pravidiel cestnej premávky alebo zásad určených pre premávku vojenských vozidiel.
(3) Vojenský policajt je oprávnený za stanovených podmienok3b) zadržať vodičský preukaz vodičovi vojenského vozidla a osvedčenie o evidencii vojenského vozidla.
(4) Pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky3b), riadení cestnej premávky vojenských vozidiel, motorových a nemotorových vozidiel na pozemných komunikáciách alebo pri ich zastavovaní vojenský policajt rovnaké oprávnenia ako policajt Policajného zboru.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 3a) a 3b) znie :
„3a) § 58 ods. 3 písm. c) zákona č. 370/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov.
3b) napríklad zákon č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov, Vyhláška č. 116/1997 Z. z. o podmienkach premávky na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov.“.
14. V § 22 ods. 1) písm. b) znie :
„b) prostriedky na prekonanie odporu a odvrátenie útoku,“.
15. V § 22 ods. 1) sa vkladajú odseky l) a m) ktoré znejú :
„l) použitie špeciálneho streliva,
m) zbraň.“.
16. V § 22 sa vkladá nový ods. 5) ktorý znie :
„(5) Prostriedkami na prekonanie odporu a odvrátenie útoku sú obušky, obranné tyče, obranné štíty, slzotvorné prostriedky a elektrické paralyzátory.“.
17. Poznámka pod čiarou k odkazu 5 znie :
„(5) napríklad zákon č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov.“.
18. § 31 znie :
„§31 Použitie zbrane
(1) Vojenský policajt je oprávnený použiť zbraň iba
a) v nutnej obrane 5a) a krajnej núdzi 5b),
b) ak sa nebezpečný páchateľ, proti ktorému zakročuje na jeho výzvu nevzdá alebo sa zdráha opustiť úkryt,
c)ak nemožno inak prekonať odpor smerujúci k zmareniu jeho služobného zákroku,
d) aby zamedzil útek nebezpečného páchateľa, ktorého nemôže iným spôsobom zadržať,
e) ak osoba, proti ktorej sa použila hrozba zbraňou alebo varovný výstrel do vzduchu, neuposlúchne výzvu vojenského policajta smerujúcu na zaistenie bezpečnosti inej alebo jeho vlastnej osoby,
f) aby odvrátil nebezpečný útok, ktorý ohrozuje strážený objekt alebo miesto, kde je vstup zakázaný, po márnej výzve, aby sa upustilo od útoku,
g) aby zneškodnil zviera ohrozujúce život alebo zdravie osôb,
h) ak nemožno inak zadržať vojenské vozidlo alebo motorové vozidlo vedené vojakom alebo osobou, ktorého vodič bezohľadnou jazdou vážne ohrozuje život a zdravie osôb alebo iný dôležitý záujem uvedený v tomto zákone a na opakovanú výzvu alebo znamenie podľa osobitných predpisov 2c) nezastaví,
(2) Zbraňou podľa odseku 1 a § 22 písm. k) sa rozumie strelná zbraň, bodná zbraň a zbraň hromadnej účinnosti
(3) Pred použitím zbrane je vojenský policajt povinný vyzvať osobu, proti ktorej zakročuje, aby upustila od protiprávneho konania, s výstrahou, že bude použitá zbraň. Pred použitím strelnej zbrane je vojenský policajt povinný použiť tiež varovný výstrel. Od výstrahy a varovného výstrelu do vzduchu môže vojenský policajt upustiť len v prípade, keď je sám napadnutý alebo ak je ohrozený život alebo zdravie inej osoby alebo vec neznesie odklad.
(4) Pri použití zbrane je vojenský policajt povinný dbať na potrebnú opatrnosť, najmä aby nebol ohrozený život iných osôb a aby čo najviac šetril život osoby, proti ktorej zákrok smeruje.
Poznámka pod čiarou k odkazu 5a) a 5b) znie :
„5a) § 13 Trestného zákona,
5b) § 14 Trestného zákona.“.
19. Za § 31 sa vkladá § 31a, ktorý znie :
„§31a
Použitie špeciálneho streliva
(1) Vojenský policajt je oprávnený použiť špeciálne strelivo pri služobných zákrokoch pod jednotným velením podľa § 34 a pri plnení úloh, ktoré určí minister.
(2) Špeciálnym strelivom sa na účely tohto zákona rozumie strelivo s gumovým projektilom, strelivo s projektilom naplneným značkovacím farbivom, strelivo s projektilom naplneným slzotvornou látkou a špeciálne strelivo, ktorého použitie pri plnení úloh ktoré určí minister.
(3) Pri použití špeciálneho streliva je vojenský policajt povinný dbať na potrebnú opatrnosť a najmä na to, aby nebol ohrozený život osôb a aby čo najviac šetril zdravie osôb, proti ktorým zákrok smeruje, a na zdravie nezúčastnených osôb.“.
20. Poznámka pod čiarou k odkazu 7 znie :
„7) zákon č. 370/1997 Z. z. o vojenskej službe v znení neskorších predpisov.“.
21. § 38 znie :
㤠38
Vojenská polícia pri plnení svojich úloh spolupracuje hlavne s Policajným zborom Slovenskej republiky, Železničnou políciou, Zborom väzenskej a justičnej stráže, colnými orgánmi a obecnými políciami. Obsah spolupráce, súčinnosť a vzájomné vzťahy upraví zmluva.
Čl. II
Zákon č. 370/1997 Z. z. o vojenskej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 10/2000 Z. z., zákona č. 400/2000 Z.z., zákona č. 263/2002 Z. z., zákona č. 320/2002 Z. z., zákona č. 321/2002 Z. z., zákona č. 512/2002 Z. z., zákona č. 545/2003 Z. z., zákona č. 365/2004 Z. z., zákona č. 382/2004 Z. z. sa mení a dopĺňa takto :
Poznámka pod čiarou k odkazu 31) znie :
„31) zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 198/1994 Z.z. o Vojenskom spravodajstve, zákon Federálneho zhromaždenia Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky č. 124/1992 Zb. o vojenskej polícii.“.
Čl. III
Zákon č. 321/2002 Z. z. o ozbrojených silách Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 512/2002 Z. z., zákona č. 455/2004 Z. z. sa mení a dopĺňa takto :
V § 4 ods. 10 sa vypúšťajú slová „ako súčasti ozbrojených síl,“.
Čl. IV
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. marca 2005.
D Ô V O D O V Á S P R Á V A
Všeobecná časť
Poslanecký návrh novely zákona Federálneho zhromaždenia Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky č. 124/1992 Zb. o Vojenskej polícii zmeneného a doplneného zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 422/2002 Z. z. a zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa predkladá skupina poslancov v záujme skvalitnenia a zefektívnenia činnosti vojenskej polície, ktorá plní úlohy podľa tohto zákona. Súčasný zákon o vojenskej polícii nepostihuje zmeny právnej úpravy v Slovenskej republike, navyše nereflektuje na inštitucionálne, organizačné a ďalšie zmeny, ktoré sa uskutočňujú v rezorte Ministerstva obrany Slovenskej republiky po vstupe do NATO. Z vyššie uvedených dôvodov nepostihuje ani výkon služby Vojenskej polície pri ochrane života a zdravia vojakov, zamestnancov a vojenského majetku, upevňovaní vojenskej disciplíny a poriadku s celoslovenskou pôsobnosťou. V súčasnosti platný federálny zákon o Vojenskej polícii bol poplatný dobe svojho vzniku.
Návrh novely zákona bol vypracovaný na základe objektívnej potreby zákonnou formou upraviť a stanoviť činnosť a oprávnenia Vojenskej polície s ohľadom na vývoj bezpečnostnej situácie v Slovenskej republike po roku 1993. Vychádzajúc z Prognostického scenára strednodobého vývoja kriminality v Slovenskej republike vypracovaného Akadémiou Policajného zboru vyplynula potreba pripraviť zákonnými normami podmienky pre činnosť policajných služieb tak, aby účinne mohli pôsobiť proti predpokladanému nárastu násilnej a kvalifikovanej kriminality a obzvlášť v jej najzávažnejších najmä organizovaných formách. Takto sa vytvorí optimálny legislatívny rámec pre činnosť Vojenskej polície a zvýši sa účinnosť prevencie proti prenikaniu tejto trestnej činnosti do rezortu obrany.
Obsahom návrhu novely zákona o Vojenskej polícii teda predovšetkým nové ustanovenia zákona o Vojenskej polícii, ktoré stanovujú a upravujú rozsah, pôsobnosť a úlohy Vojenskej polícii. Ďalej upravuje organizáciu Vojenskej polície v rámci ktorej sa riaditeľ Vojenskej polície priamo podriaďuje ministrovi obrany Slovenskej republiky. Rozširuje oprávnenia vojenského policajta pri prehliadke osôb, objektov, batožiny a vecí, ako aj použitie špeciálneho streliva a zbrane. Odstraňuje chybu, ktorá je v zákone č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov a umožňuje policajtovi predviesť osobu podozrivú zo spáchania priestupku, ale nie predviesť podozrivého z trestného činu. Taktiež sa spresňujú subjekty spolupráce.
Predkladaný návrh novely zákona o vojenskej polícii je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predkladaný návrh novelizácie zákona nepredpokladá zvýšenie nárokov na finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu. Predkladaný návrh nezakladá nároky na pracovné sily a organizačné zabezpečenie.
Osobitná časť
K článku I
K bodu 1 až 4.
Doterajšia formulácia tohto ustanovenia nevystihuje skutočný stav právnej úpravy postavenia a pôsobnosti Vojenskej polície. Vojenská polícia je neoddeliteľnou súčasťou Ministerstva obrany Slovenskej republiky. Uzákoňuje zásadu, že vojenským policajtom môže byť len profesionálny vojak.
Ustanovenie taxatívne vymedzuje úlohy Vojenskej polície pri policajnej ochrane ministerstva obrany, ozbrojených síl, zamestnancov a majetku štátu v správe a užívaní Ministerstva obrany Slovenskej republiky.
Vychádza zo skúseností Vojenskej polície pri odhaľovaní trestnej činnosti a priestupkov, ktoré spáchali vojaci a osoby patriace do pôsobnosti Vojenskej polície.
Úloha zaistenia osobnej bezpečnosti ministrovi obrany a určených osôb, ktorých stanoví minister obrany Slovenskej republiky (ďalej len "minister") vychádza z pôvodnej úlohy, ktorú vojenská polícia plnila a zo skúsenosti ďalších členských štátov NATO v stredoeurópskom regióne (napr. Česká vojenská polícia, Poľská Žandarméria Wojskowa). Zaistenie osobnej bezpečnosti na základe rozhodnutia ministra sa bude vykonávať napr. vysokým zahraničným predstaviteľom ministerstiev obrán, predstaviteľom NATO, vysokým vojenským funkcionárom cudzích armád alebo ozbrojených síl podľa medzinárodných dohôd, alebo počas ich pobytu na území Slovenskej republiky. Minister môže ďalej rozhodnúť o zabezpečení osobnej bezpečnosti určených osôb, o ktorých vykonanie požiada napr. vláda Slovenskej republiky alebo Národná rada Slovenskej republiky.
Ustanovenie ukladá ministrovi vymenúvať a odvolávať riaditeľa Vojenskej polície, ktorý mu je podriadený a zodpovedný za výkon. Štatútom bude upravená činnosť Vojenskej polície nielen pri plnení mierových úloh ale aj za brannej pohotovosti štátu, vrátane jej organizačnej štruktúry a plnenia úloh počas bojovej činnosti.
Ustanovenie taxatívne stanovuje, že celkový početný stav Vojenskej polície určuje minister.
K bodu 5 až 7
Ide o legislatívno - technickú úpravu v súlade s platnými zákonmi.
K bodu 8
Ide o odstránenie chyby, ktorá je v zákone č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov, ktorá umožňuje policajtovi predviesť osobu podozrivú zo spáchania priestupku ale nie predviesť podozrivého z trestného činu.
K bodu 9 a 11
Ide o legislatívno - technickú úpravu v súlade s platnými zákonmi.
K bodu 12
Legislatívnou úpravou sa upresňuje právomoc vojenského policajta vykonať prehliadku osôb, objektov, batožiny, vecí pri zabezpečení plnenia úloh uvedených v § 3 a to v priestoroch a miestach kde prebiehajú vojenské operácie alebo vojenské akcie.
K bodu 13
Ide o zosúladenie s § 58 ods. 3 písm. c) zákona č. 370/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov a o zosúladenie napríklad so zákonom č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov.
K bodu 14 až 16
Preberá sa platná právna úprava zo zákona č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov s tým, že za donucovacie prostriedky, ktoré je oprávnený vojenský policajt sa zaraďuje aj napríklad elektrický paralyzátor. Jedná sa oproti ostatným o relatívne humanitný prostriedok umožňujúci dosiahnuť oveľa väčší účinok, napríklad pri nutnej obrane, prekonávaní odporu alebo odvrátení útoku.
V porovnaní s oprávneniami napr. obecnej polície oprávnenia Vojenskej polície širšie z dôvodov pôsobnosti Vojenskej polície na príslušníkov ministerstva obrany a ozbrojených síl s celoslovenskou pôsobnosťou.
K bodu 17
Ide o legislatívno - technickú úpravu názvu.
K bodu 18
Použitie zbrane je zahrnuté medzi donucovacie prostriedky. Doterajšia právna úprava, ktorá použitie zbrane vojenským policajtom riešila odvolaním sa napríklad na § 34 zákona č. 76/1959 Zb. o niektorých služobných pomeroch vojakov v znení neskorších predpisov, ktorý v súčasnosti nie je platný. Z uvedeného dôvodu sa navrhuje prípady použitia zbrane pozitívne vymedziť v súlade s platným zákonom č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších
predpisov.
Ustanovenie určuje vojenskému policajtovi povinnosť pred použitím zbrane.
K bodu 19
Preberá sa platná právna úprava s tým, že pri plnení úloh je oprávnený vojenský policajt použiť aj špeciálne strelivo. Ide napríklad pri zabezpečovaní osobnej bezpečnosti určených osôb počas ich leteckých prepráv.
K bodu 20
Ide o legislatívno - technickú úpravu odvolania sa na v súčasnej dobe platného zákona.
K bodu 21
Ustanovenie upravuje subjekty, s ktorými spolupracuje Vojenská polícia.
K čl. II
Ide o legislatívno - technickú úpravu v súvislosti so zmenou zákona č. 124/1992 Zb. o Vojenskej polícii v znení neskorších predpisov.
K čl. III
Ide o legislatívno - technickú úpravu v súvislosti so zmenou zákona č. 124/1992 Zb. o Vojenskej polícii v znení neskorších predpisov.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
Robert KALIŇÁK, Roman VAVRÍK
2.Názov návrhu zákona: zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 124/1992 Zb. o Vojenskej polícii v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3.V práve Európskej únie je problematika návrhu zákona upravená v čl. 6 ods. 2 Zmluvy o Európskej únii v znení zmluvy z Nice z 26. februára 2001, ktorá nadobudla platnosť 1. februára 2003.
Citované ustanovenie zakotvuje, že Únia rešpektuje základné ľudské práva ako ich zaručuje Európsky dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd podpísaný v Ríme 4. novembra 1950 a ktoré vyplývajú z ústavných tradícií členských štátov ako základných princípov práva Spoločenstva.
4.Návrh zákona svojou problematikou nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva výslovne uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení a svojou problematikou nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe.
5.Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika návrhu zákona (tretí bod písm. a/): bezpredmetné
6.Vyjadrenie stupňa kompatibility s právnou normou Európskej únie: vzhľadom na vnútroštátny charakter upravovanej problematiky je posudzovanie návrhu zákona s právom Európskej únie bezpredmetné