NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
Číslo:
N á v r h
skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
na vydanie
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 523/2003 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene zákona č. 575/2001 Z.z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Návrh na uznesenia:
Národná rada Slovenskej republiky
schvaľuje
návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 523/2003 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene zákona č. 575/2001 Z.z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy
Bratislava, december 2004
Predkladajú:
Róbert MadejKatarína TóthováRobert FicoEva ČernáBranislav OpaternýJozef Hrdlička
Z á k o n
z .....................,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 523/2003 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 523/2003 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy sa mení a dopĺňa takto:
1.§ 52 sa dopĺňa odsekmi 6 a 7, ktoré znejú:
„(6) Obstarávateľ je povinný písomne informovať úrad o použití metódy verejného obstarávania rokovacie konanie bez zverejnenia podľa § 66, okrem odseku 1 písmeno i) a odseku 2 písmeno a) a e) najneskôr do 14 dní pred uzavretím zmluvy. V informácii obstarávateľ uvedie najmä
a)identifikačné údaje obstarávateľa,
b)opis predmetu obstarávania,
c)predpokladanú cenu predmetu obstarávania,
d)podmienku použitia podľa § 66,
e)odôvodnenie použitia rokovacieho konania bez zverejnenia,
f)identifikačné údaje uchádzača alebo uchádzačov, ktorých
obstarávateľ vyzve na rokovanie,
g)podpis osoby oprávnenej konať za obstarávateľa,
h)identifikačné údaje a podpis odborne spôsobilej osoby.
(7) Obstarávateľ nie je povinný postupovať podľa odseku 6 v prípade, ak tovar, práce alebo služby sa obstarávajú z dôvodu mimoriadnej udalosti nezavinenej obstarávateľom, ktorou je havária alebo živelná pohroma. V tomto prípade je obstarávateľ povinný písomne informovať úrad o použití metódy verejného obstarávania rokovacie konanie bez zverejnenia najneskôr do troch dní po uzavretí zmluvy.“.
2. § 66 sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4) Za časovú tieseň sa pre účely tohto zákona nepovažuje nevyhnutnosť
preinvestovania kapitálových výdajov obstarávateľom v príslušnom rozpočtovom roku a tieseň vyvolaná zanedbaním povinnosti zo strany obstarávateľa alebo jeho nadriadeného orgánu.“.
3. § 123 ods. 1 sa dopĺňa písmenom e), ktoré znie:
„e) 500 000 Sk, ak si nesplnil oznamovaciu povinnosť podľa § 52 ods. 6.“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. marca 2005.
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Účelom navrhovanej novelizácie zákona č. 523/2003 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene zákona č. 575/2001 Z.z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy je zvýšenie transparentnosti procesu verejného obstarávania v Slovenskej republike.
V súčasnosti je možné konštatovať, že v procese verejného obstarávania sa nadmerne a bezdôvodne využíva neštandardná metóda t. j. rokovacie konanie bez zverejnenia podľa § 66 zákona. Ide súčasne o najmenej transparentnú metódu vo verejnom obstarávaní.
Zákonné podmienky uvedené v § 66 ods. 1 3 obstarávateľmi často obchádzané s úmyslom použitia RKBZ a udelenia priamej zákazky.
Rokovacie konanie bez zverejnenia je podľa zákona výnimočnou metódou verejného obstarávania, čo však nezodpovedá súčasnému stavu, podľa ktorého je prostredníctvom RKBZ obstarané 45% z celkového počtu verejných obstarávaní. Ide o metódu netransparentnú, na základe ktorej obstarávateľ sám, neverejne rozhodne o dodávateľovi. Za týmto účelom obstarávatelia rozhodnú o použití metódy RKBZ na základe vykonštuovaného splnenia zákonných podmienok. Súčasná prax teda odôvodnene vytvára obavu z netransparentného korupčného správania sa subjektov v procese verejného obstarávania.
Návrhom zákona sa zavádza nová povinnosť pre obstarávateľov pri výbere metódy Rokovacieho konania bez zverejnenia, a to povinnosť oznámiť Úradu pre verejné obstarávanie výber tejto metódy. Zodpovednosť obstarávateľa ohľadne výberu metódy obstarávania, ako aj zodpovednosť za celý proces verejného obstarávania ostáva nedotknutá, t.j. v súlade s dikciou smerníc EÚ.
Informovanie Úradu so zvolenou metódou (RKBZ) možno považovať za formu preventívnej kontroly. Zodpovednosť obstarávateľa za výber metódy, priebeh obstarávania a jeho výsledok zostáva zachovaná.
Jediná výnimka z navrhovanej uvedenej povinnosti v prípade, ak sa práce alebo služby sa obstarávajú z dôvodu mimoriadnej udalosti nespôsobenej obstarávateľom a to len, ak ide o dva v § 52 ods. 7 taxatívne uvedené prípady: 1. haváriu, či ide o haváriu zariadenia, strojného vybavenia, rozvodu alebo budovy, alebo 2. živelnú pohromu. V týchto prípadoch obstarávateľ oznamovaciu povinnosť v lehote 3 dní od uzatvorenia zmluvy.
Návrh zákona nemá dopad na štátny rozpočet.
Návrh zákona nemá dopad na rozpočty obcí a na rozpočty vyšších územných celkov.
Návrh zákona nemá bezprostredný vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest. Predpokladá sa, že nové kompetencie Úradu pre verejné obstarávanie bude možné pokryť prostredníctvom neobsadených miest na úrade, pripadne v rámci personálnych rezerv.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou SR.
Dôvodová správa
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa doplniť ustanovenie § 52 odsekmi 6 a 7, ktoré ustanovujú povinnosť obstarávateľa písomne informovať úrad o použití metódy verejného obstarávania rokovacie konanie bez zverejnenia podľa v výnimkou použitia metódy RKBZ podľa § 66 odseku 1 písmeno i) a odseku 2 písmeno a) a e). Uvedenú povinnosť musí obstarávateľ splniť najneskôr do 14 dní pred uzavretím zmluvy.
K bodu 2
Navrhuje sa doplniť negatívny výklad časovej tiesne do zákona, za ktorú sa pre účely tohto zákona nepovažuje nevyhnutnosť preinvestovania kapitálových výdajov obstarávateľom v príslušnom rozpočtovom roku a tieseň vyvolaná zanedbaním povinnosti zo strany obstarávateľa alebo jeho nadriadeného orgánu.
K bodu 3
Navrhuje sa doplniť povinnosť uložiť pokutu obstarávateľovi v prípade, ak si nesplní informačnú povinnosť podľa § 52 ods. 6 vo výške 500 000 Sk.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona 1. marca 2005.
Doložka zlučiteľnosti návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona : skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.23/2003 Z.z.o verejnom obstarávaní a o zmene zákona č. 575/2001
Z.z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy
3.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a k Európskej únii:
a)oblasť verejného obstarávania je výslovne uvedená v Kapitole č. II, čl. 68 Európskej dohody o pridružení,
Biela kniha, kapitola č. 12,
potreba ďalšej aproximácie legislatívy verejného obstarávania vyplýva aj z Národného programu pre prijatie acquis communautaire (v rámci kapitoly č. 1 slobodný pohyb tovaru, kam oblasť verejného obstarávania patrí), z Rozhodnutia Rady 2002/93/ES z 28. januára 2002 o princípoch, prioritách, strednodobých cieľoch a podmienkach obsiahnutých v Partnerstve pre vstup,
Plán legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky
b)negociačné rokovania v rámci kapitoly č. 1
4. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) je upravená v práve Európskych spoločenstiev
Základné smernice upravujúce oblasť verejného obstarávania:
Smernica Rady 93/36/EHS zo 14. júna 1993, ktorou sa koordinujú postupy na udeľovanie verejných objednávok na tovary (Smernica pre verejné tovary),
Smernica Rady 93/37/EHS zo 14. júna 1993 o koordinácii postupov na udeľovanie verejných objednávok na verejné práce (Smernica pre verejné práce),
Smernica Rady 92/50/EHS z 18. júna 1992 týkajúca sa koordinácie postupov na udeľovanie verejných objednávok na služby (Smernica pre verejné služby),
Smernica Rady 93/38/EHS zo 14. júna 1993, ktorou sa koordinujú postupy verejného obstarávania subjektami pôsobiacimi v odvetviach vodného hospodárstva, energetiky, dopravy a telekomunikácií (Smernica pre
verejnoprospešné podniky),
Smernica Rady 89/665/EHS z 21. decembra 1989 o koordinácii zákonov, nariadení a administratívnych ustanovení vzťahujúcich sa na používanie overovacieho konania pri udeľovaní verejných objednávok na tovary a verejné práce (Smernica pre verejné opravné prostriedky),
Smernica Rady 92/13/EHS z 25. februára 1992, ktorou sa koordinujú zákony, nariadenia a administratívne ustanovenia vzťahujúce sa na aplikáciu pravidiel Spoločenstva na postupy verejného obstarávania subjektami pôsobiacimi v odvetviach vodného hospodárstva, energetiky, dopravy a telekomunikácií (Smernica pre opravné prostriedky verejnoprospešných podnikov),
Ďalšie smernice, ktoré upravujú vyššie uvedené základné smernice:
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 97/52/ES z 13. októbra 1997 pozmeňujúca Smernice 92/50/EHS, 93/36/EHS a 93/37/EHS týkajúce sa koordinácie postupov pre schvaľovanie zmlúv o verejných službách, zmlúv o verejných dodávkach a zmlúv o verejných prácach v uvedenom poradí,
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 98/4/ES zo 16. februára 1998 pozmeňujúca Smernicu 93/38/EHS koordinujúca postupy obstarávania subjektov pôsobiacich vo vodohospodárskych, energetických, dopravných a telekomunikačných odvetviach.
Smernica Komisie 2001/78/ES z 13. septembra 2001 o zmene a doplnení Prílohy IV k Smernici Rady 93/36/EHS, Príloh IV, V a VI k Smernici Rady 93/37/EHS, Príloh III a IV k Smernici Rady 92/50/EHS, v znení zmenenom Smernicou 97/52/ES, a Príloh XII XV, XVII a XVIII k Smernici Rady 93/38/EHS, v znení zmenenom a doplnenom Smernicou 98/4/ES (Smernica o používaní štandardných formulárov pri uverejňovaní oznámení o verejných zmluvách).
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a s právom Európskej únie vzhľadom na charakter problematiky návrhu zákona je vyjadrovanie stupňa zlučiteľnosti v návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a s právom Európskej únie bezpredmetné.