N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
III. volebné obdobie
N Á V R H
poslanca Národnej rady Slovenskej republiky
Jozefa Hurbana
na v y d a n i e
zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov
v znení neskorších predpisov
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Návrh na uznesenie:
---------------------------
Národná rada Slovenskej republiky
s c h v a ľ u j e
návrh poslanca Národnej rady Slovenskej
republiky na vydanie zákona, ktorým sa
dopĺňa Zákon č. 595/2003 Z.z. o dani
z príjmov v znení neskorších predpisov.
Jozef Hurban .................................
Bratislava, december 2004
N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
III. volebné obdobie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
N á v r h
Zákon
z ... ... 2004,
ktorým sa dopĺňa zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Článok I.
Zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení zákona č. 43/2004 Z.z., zákona č. 177/2004 Z.z., zákona č. 191/2004 Z.z., zákona č. 391/2004 Z.z., zákona č. 538/2004 Z.z., zákona č. 539/2004 Z.z. a zákona č. ............./2004 Z.z. sa dopĺňa takto:
1.V § 11 Nezdaniteľné časti základu dane, v odseku (1) sa za písmeno b) vkladá nové
písmeno c) v tomto znení:
c) suma zodpovedajúca výške peňažných darov alebo vecných darov poskytovaných
mestu Vysoké Tatry na odstránenie následkov živelnej pohromy z 19. novembra 2004
a na obnovu postihnutých oblastí Vysokých Tatier najviac vo výške 5 % zo základu
dane dosiahnutého v zdaňovacom období.“
2. Za § 14 sa vkladá nový § 14a, ktorý znie:
㤠14a
Nezdaniteľná časť základu dane
Základ dane sa znižuje o nezdaniteľnú časť, ktorou je suma zodpovedajúca výške
peňažných darov alebo vecných darov poskytovaných mestu Vysoké Tatry na odstrá-
nenie následkov živelnej pohromy z 19. novembra 2004 a na obnovu postihnutých oblastí
Vysokých Tatier najviac vo výške 5 % zo základu dane dosiahnutého v zdaňovacom
období.“
Článok II.
Tento zákon nadobúda účinnosť zverejnením v Zbierke zákonov.
D ô v o d o v á s p r á v a
Všeobecná časť
Predložený návrh zákona rieši problém finančných a vecných darov poskytovaných mestu Vysoké Tatry na obnovu flóry a fauny v zničených oblastiach Vysokých Tatier v dôsledku prírodnej katastrofy zo dňa 19. novembra 2004. Veterná smršť v priebehu niekoľkých hodín spôsobila na prírode i majetku nevyčísliteľné škody, zmenila obraz našich veľhôr na dlhé desaťročia a súčasne narušila prírodný ekosystém vytváraný po celé stáročia.
Celé Slovensko sledovalo túto smutnú udalosť, ktorá v okamihu spojila nielen občanov republiky, ale aj politikov tak z koalície, ako aj z opozície. Vysoké Tatry dostali prísľuby z rôz-
nych strán ako napomáhať pri obnove krajiny, odstraňovaní a prinavrátení pôvodného eko-
systému. Niektoré občianske združenia, právnické a fyzické osoby už začali organizovať
svoje zbierky, avšak nemožno očakávať príliš veľkú iniciatívu zo strany daňových poplatníkov, pokiaľ dar poskytnutý darcom na obnovu Vysokých Tatier podlieha 19 %-tnej dani z príjmu. S úprimným úmyslom pomôcť Vysokým Tatrám, tento návrh zákona rieši problém akcelerácie finančných a vecných darov na obnovu zničených oblastí Vysokých Tatier. Táto iniciatíva je mimoriadna, vzťahuje sa na konkrétnu udalosť z 19. novembra 2004 a je časovo obmedzená do odstránenia následkov živelnej pohromy.
Predložený návrh zákona zabezpečuje využitie darov len pre Vysoké Tatry, a preto sa vzťahuje iba na dary poskytované mestu Vysoké Tatry a nie ďalším podnikateľským subjektom, prípadne neziskovým organizáciám.
Predložený návrh zákona môže mať určitý vplyv na štátny rozpočet, tento vplyv však nie je možné vyčísliť, pretože sa nedá predpokladať, koľko daňových subjektov túto možnosť využije. Na druhej strane z poskytnutých darov budú realizované a financované projekty na obnovu postihnutých oblastí, čo sa následne prejaví zvýšením príjmov do štátneho rozpočtu vo forme priamych i nepriamych daní. Zároveň je možné očakávať zníženie nezamestnanosti v oblasti Vysokých Tatier.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť
K článku I.
K bodu 1.
§ 11 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov upravuje nezdaniteľné časti základu dane fyzickej osoby v druhej časti zákona. Podľa súčasne platnej úpravy základ dane sa znižuje podľa §-u 11 ods. (1) písm. a), b) o sumu zodpovedajúcu 19,2 násobku sumy životného minima platného k 1. januáru príslušného zdaňovacieho obdobia. Týmto návrhom zákona základ dane pre fyzické osoby sa môže znížiť o ďalšiu nezdaniteľnú časť pod písm.c) o sumu zodpovedajúcu výške peňažných darov alebo vecných darov poskytovaných mestu Vysoké Tatry na odstránenie následkov živelnej pohromy z 19.11. 2004 a na obnovu postihnutých oblastí Vysokých Tatier, najviac však vo výške 5 % zo základu dane dosiahnutého v zdaňovacom období. Táto úprava reaguje na mimoriadnu situáciu spôsobenú prírodnou katastrofou, a preto ju považujeme za špecifickú úpravu, ktorá sa vymyká z koncepcie zákona. Navrhovaným riešením predkladateľ v úmysle zabez-pečiť príjem na obnovu postihnutých oblastí Vysokých Tatier, ktorý v takej intenzite nemožno očakávať, pokiaľ dar na túto špecifickú udalosť nebude oslobodený od dane resp. nebude zaradený medzi nezdaniteľné časti základu dane.
K bodu 2.
§ 14 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov upravuje základ dane pre právnické osoby, ktoré doposiaľ nemali možnosť znižovať svoj základ dane o nezdaniteľné časti. Vzhľadom na mimoriadnu kalamitnú udalosť spôsobenú vo Vysokých Tatrách živelnou pohromou predkladateľ navrhuje doplniť zákon o § 14a „Nezdaniteľná časť základu dane.“ Týmto návrhom zákona základ dane pre právnické osoby sa môže znížiť o nezdaniteľnú časť, ktorou je suma zodpovedajúca výške peňažných darov alebo vecných darov poskytovaných mestu Vysoké Tatry na odstránenie následkov živelnej pohromy z 19.11. 2004 a na obnovu postihnutých oblastí Vysokých Tatier, najviac však vo výške 5 % zo základu dane dosiahnutého v zdaňovacom období.
K článku II.
Vzhľadom na to, že následky živelnej pohromy vo Vysokých Tatrách sa odstraňujú od 19.11.2004, navrhujem účinnosť tohto zákona v najkratšom možnom termíne t.j. dňom zverejnenia v Zbierke zákonov.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: Jozef Hurban, poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z.z.
o dani z príjmov
3. V práve Európskej únie je problematika návrhu zákona:
b) nie je upravená
4. Návrh zákona svojou problematikou:
c) nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v článku 70 Európskej
dohody o pridružení a svojou problematikou nepatrí ani medzi priority odporúčané
v Bielej knihe.
5. Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika
návrhu zákona:
bezpredmetné
6. Vyjadrenie stupňa kompatibility s právnou normou Európskej únie:
bezpredmetné
Jozef H u r b a n
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
Bratislava, 14. decembra 2OO4
Vážený pán predseda Národnej rady Slovenskej republiky,
podľa zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 35O/1996 Z.z.
o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, dovoľujem si Vám predložiť návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
S úctou
Prílohy: 5x návrh zákona
1x disketa
Vážený pán
Pavol H r u š o v s k ý,
predseda Národnej rady
Slovenskej republiky
B r a t i s l a v a
František Palko
generálny riaditeľ sekcie rozpočtovej politiky
Ministerstvo financií SR
Bratislava, 10. 12. 2004
Číslo: MF/15186/2004 - 411
Vážený pán poslanec,
v nadväznosti na Vašu žiadosť zo dňa 7. decembra 2004 o vypracovanie stanoviska k rozpočtovým dôsledkom návrhu poslanca NR SR na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov oznamujeme, že sekcia rozpočtovej politiky s predloženým návrhom nesúhlasí. Prijatie návrhu zákona by znamenalo výrazný zásah do daňovej politiky štátu a zníženie predpokladaného výnosu dane do rozpočtu SR. V predloženom návrhu chýba kvantifikácia vplyvu na verejné financie a zo znenia zákona nie je zrejmá ani časová platnosť odpočítateľnej položky. Podľa prepočtov Ministerstva financií SR by navrhované zvýšenie nezdaniteľnej časti základu dane znížilo v roku 2005 výnos dane z príjmu fyzických osôb o cca 3,5 4 mld. Sk za predpokladu, že by všetci daňovníci využili v maximálnej miere možnosť znížiť svoj základ dane. V prípade neobmedzenej platnosti by to malo podobný vplyv aj v nasledujúcich rokoch.
Vplyv predloženej novely zákona je potrebné uviesť v súlade s ustanoveniami § 51 zákona NR SR č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov. V zmysle § 51 ods. 1 je potrebné uviesť a zdôvodniť predpokladané finančné dôsledky na štátny rozpočet, a to nielen na bežný rok, ale aj na nasledujúce rozpočtové roky. Spolu s tým musia byť uvedené aj návrhy na úhradu úbytku príjmov štátneho rozpočtu. Navrhovatelia povinní rozpočtové dôsledky vopred prerokovať s ministerstvom /ods. 2/.
Sekcia rozpočtovej politiky sa nevyjadruje k legislatívnej a obsahovej stránke predloženého návrhu zákona.
S pozdravom
Vážený pán
Jozef Hurban
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
Bratislava