Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh novely zákona bol vypracovaný mimo Plánu legislatívnych úloh vlády na rok 2004.
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je vytvoriť predpoklady pre plynulé vybavovanie žiadostí štátnych podnikov o odplatné prevody prebytočného majetku štátu a umožniť odpredať neupotrebiteľný majetok pred procesom ich transformácie v súlade s § 11 ods. 4 zákona a umožniť Fondu národného majetku SR vyplácať dlhopisy fondu, ktoré predmetom dedičského konania, pričom fond bude oprávnený uhrádzať tieto náklady aj po premlčaní práva na výplatu menovitých hodnôt a výnosov dlhopisov. Týka sa to dlhopisov, ktoré predmetom dedičského konania od 19. 11. 1996 do 31. 12. 2001 a dedičské konania nebudú ukončené do 31. 12. 2004, kedy podľa zákona dôjde k premlčaniu práva na výplatu.
Predkladaný návrh zákona nebude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí a vyšších územných celkov, nezakladá nárok na nové pracovné miesta. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a ostatnými zákonmi a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika.
Doložka zlučiteľnosti
návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Navrhovateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov
3.Záväzky Slovenskej republiky vyplývajúce z prístupovej zmluvy a z Aktu o podmienkach
pristúpenia: bezpredmetné
4.Problematika návrhu zákona:
- nie je upravená v práve Európskej únie
- nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev
Vzhľadom na vnútroštátny charakter upravenej problematiky je bezpredmetné vyjadrovanie stupňa zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom EÚ/ES.
6.Gestor:
Bezpredmetné
7.Účasť expertov:
Experti sa na vypracovaní nezúčastnili.
2
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov a vplyvov
na zamestnanosť
1.Odhad dopadov na verejné financie
Návrh zákona nebude mať dopad na verejné financie
2.Odhad dopadov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
Návrh zákona nebude mať dopad na štátny rozpočet, na obyvateľov, podnikateľskú sféru a iné právnické osoby.
3.Odhad dopadov na životné prostredie
Návrh zákona nebude mať vplyv na životné prostredie
4.Odhad dopadov na zamestnanosť
Návrh zákona nebude mať dopad na zamestnanosť.
Osobitná časť
K bodu 1
Upravuje sa preklep z predchádzajúceho navrhovaného znenia novely zákona, lebo nie je možné, aby sa ručiteľ dohodol sám so sebou. Vychádza sa z predpokladu, že postavenie ručiteľa Fond národného majetku, teda, že neexistuje tretia osoba, ktorá ručila bývalému štátnemu podniku za splnenie jeho záväzkov voči veriteľom.
K bodu 2
Vo väzbe na bod 1 v záujme jednoznačnosti je upravené aj znenie odseku 7, nakoľko podľa § 3 odseku 3 pre obchodné meno Fond národného majetku Slovenskej republiky je použitá skratka „fond“, ktorá sa používa v celom zákone.
K bodu 3
Upravuje sa možnosť, aby Fond národného majetku mohol vyplácať dlhopisy fondu, ktoré predmetom dedičského konania od 19.11.1996 kedy nadobudol účinnosť zákon č.322/1996 Z.z., ktorým boli upravené podmienky vyplácania dlhopisov do 31.12.2001 (taxatívne určený termín vyplatenia dlhopisov) a dedičské konania neboli ukončené do 31.12.2004, kedy dôjde k premlčaniu práv na výplatu menovitých hodnôt a výnosov dlhopisov a zmení sa postavenie fondu ako dlžníka uplynutím premlčacej doby nárokov na ich vyplatenie.
3
K bodu 4
Touto úpravou sa sleduje zrušiť obmedzenie, aby v jednom kalendárnom roku sa hmotný investičný majetok štátneho podniku, ktorý zostatkovú hodnotu do 5 000 000,- Sk a ide o prebytočný majetok alebo neupotrebiteľný majetok mohol odplatne prevádzať priebežne v rámci kalendárneho roku. V rámci platnej právnej úpravy môže štátny podnik odplatne previesť v jednom kalendárnom roku neupotrebiteľný hmotný investičný majetok v zostatkovej hodnote najviac 5 000 000,- Sk len raz. V súčasnosti platné časové obmedzenie v § 45a ods. 3 bráni odpredaju nepotrebného majetku pred procesom transformácie štátnych podnikov a realizácii postupu v zmysle § 11 ods. 4 vo väzbe na § 6 ods. 1 písm. c) zákona. Navrhovanou zmenou nie je dotknutý postup podľa § 45 ods. 1 a 5 a § 10a ods. 1 písm. d). Súčasne sa navrhuje, aby okrem ministerstva, ktoré je zakladateľom podniku podľa § 45a ods. 1 vydávalo súhlas aj Ministerstvo hospodárstva SR.
K Čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje k 30. decembru 2004 z titulu uplynutia premlčacej lehoty podľa § 24 ods. 11 zákona.
V Bratislave dňa 24. novembra 2004.
Mikuláš D z u r i n d a v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Pavol R u s k o v. r.
podpredseda vlády
a minister hospodárstva Slovenskej republiky
4