•Členstvo Turecka v EU by ukázalo krajinám s ambíciou integrovať sa, že európska perspektíva sa môže naplniť bez ohľadu na východiskový stav spoločnosti, pokiaľ sa splnia príslušné kritériá a podmienky.
•Nenasýtený turecký trh by výrazne stimuloval hospodárstvo únie i keď by sa tým čiastočne nabúrali ambície Lisabonskej stratégie.
•Turecko, ktoré v súčasnosti zastáva post generálneho tajomníka Organizácie islamskej konferencie môže vyvíjať pozitívny vplyv na vývoj v ďalších krajinách tejto organizácie (Irak, Irán).
Negatíva
•Napriek značnému pokroku stále existujú viaceré nedoriešené otázky – dodržiavanie ľudských práv, korupcia, národnostné menšiny a pod.
•V porovnaní s EÚ je Turecko hospodársky výrazne menej rozvinutou krajinou so značným podielom poľnohospodárstva. Nástroje jednotného trhu a solidarity by boli výrazne poznačené členstvom Turecka - prostriedky rozvojových fondov by plynuli prevažne do Turecka.
•Vstupom Turecka do EÚ by sa znížil celkový priemer HDP EÚ per capita, čo by znížilo objem finančných prostriedkov zo štrukturálnych fondov alokovaných pre Slovensko, s to aj po pripravovanej reforme regionálnej politiky od roku 2007
•Možné špecifické záujmy Turecka by s ohľadom na jeho váhu v rozhodovacom procese (počet hlasov v Rade EÚ, počet poslancov EP) a rokovaciu stratégiu mohli bez modifikácie viesť k zablokovaniu rozhodovacieho mechanizmu.
•Jedným z vážnych problémov zostávajú vzťahy Turecka so susednými štátmi – bez ohľadu na samotný stav sa zo strany Turecka očakávajú ďalšie kompromisné pozitívne kroky.
•V kontexte negatívneho vnímania vzťahov so susedmi sa ako problematické javia nedoriešené historické otázky.
•Negatívom je vzťah s Cyprom a neuznanie jednej členskej krajiny EÚ.
•Existujú otázniky nad pripravenosťou únie absorbovať takú krajinu, akou je Turecko.
Ako ďalšie problémové oblasti sa diskutujú:
•problém ochrany vonkajšej hranice Turecka, čoho následkom sa do EÚ môže dostávať väčší počet ilegálnych migrantov z ďalších krajín, vrátane osôb podporujúcich terorizmus
•problém tureckej migrácie, prinášajúci početné problémy, od sociálnych po kultúrne
•nedostatočná podpora členstvu Turecka v EÚ medzi obyvateľstvom Únie.
•Viaceré prieskumy verejnej mienky a štúdie mimovládnych organizácií poukazujú aj na rezervovanosť tureckého obyvateľstva k európskym hodnotám.
9.Vzdelávací systém Tureckej republiky z pohľadu prezentácie histórie
členských krajín EÚ a Turecka
História sa v rôznych formách vyučuje na všetkých stupňoch škôl vrátane univerzít bez ohľadu na špecializáciu, hlavná časť výučby sa koncentruje na druhý stupeň základných škôl a stredné školy. Na stredných školách je všeobecná história dopĺňaná osobitným predmetom, ktorý sa koncentruje na národnú históriu po vzniku republiky (1923). Na univerzitách sa v 1. ročníku potom povinne vyučuje už iba tento predmet. Vo výučbe národnej histórie tak existuje jasná hranica medzi osmanským obdobím, ktoré sa vyučuje ako súčasť všeobecnej histórie a obdobím porevolučným.
Napriek vyššie uvedenému sú osmanské dejiny prezentované ako vlastné tureckému národu (ako národná história). Citlivé otázky tureckej expanzie do Európy sú prezentované