1
Dôvodová správa
VŠEOBECNÁ ČASŤ
Dňa 1. apríla 2002 nadobudol účinnosť zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore, ktorý okrem zriadenia Hasičského a záchranného zboru a úpravy jeho úloh, upravuje aj služobný pomer príslušníkov Hasičského a záchranného zboru.
Predkladaná novela zákona č. 315/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov bola vypracovaná Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky v nadväznosti na Návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2005 2007, ktorý schválila vláda Slovenskej republiky na svojom zasadnutí dňa 13. októbra 2004, ako aj v nadväznosti na bod 2.5 „Návrhu na úpravu podmienok odmeňovania zamestnancov v sektore verejnej správy“ vypracovaného Ministerstvom financií Slovenskej republiky a súvisiaceho návrhu uzneseniu, ktoré ukladá ministrovi vnútra Slovenskej republiky „pripraviť návrh novely zákona č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov za účelom vypustenia zo záväznosti systemizácie členenie podľa funkcií a zrušenie ďalšieho platu“ príslušníka Hasičského a záchranného zboru.
Podľa bodu 2.5 „Zlepšenie odmeňovania hasičov“ Návrhu na úpravu podmienok odmeňovania zamestnancov v sektore verejnej správy, ktorý vypracovalo Ministerstvo financií Slovenskej republiky sa navrhuje popri zrušení inštitútu ďalšieho platu príslušníka Hasičského a záchranného zboru, zvýšiť objem finančných prostriedkov na služobný príjem príslušníka Hasičského a záchranného zboru v sume 192 304 tis. Sk.
Vychádzajúc z vyššie uvedených podkladov predkladaný návrh zákona upravuje niektoré zložky služobného príjmu príslušníka Hasičského a záchranného zboru, a to tak, že bez náhrady sa vypúšťa ustanovenie upravujúce ďalší plat príslušníka Hasičského a záchranného zboru a nadväzne sa zvyšujú hodnostný príplatok príslušníka Hasičského a záchranného zboru, príplatok za štátnu službu v sťaženom a zdraviu škodlivom prostredí a na miestach s ohrozením života a zdravia.
Návrh zákona okrem uvedených skutočností bližšie upresňuje niektoré ďalšie ustanovenia zákona č. 315/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov v záujme ich bezproblémovej a jednoznačnej aplikácie a odstraňuje niektoré legislatívnotechnické nepresnosti.
Predkladaná novela zákona č. 315/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov vytvára priaznivejšie podmienky pre prijímanie do štátnej služby v Hasičskom a záchrannom zbore, a teda môže mať pozitívny dopad na zamestnanosť. Prijatím navrhovaného zákona nevzniknú nároky na rozpočty obcí a ani na rozpočty vyšších územných celkov.
Dopad návrhu zákona na výdavkovú časť štátneho rozpočtu je uvedený v doložke finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov a vplyvom na zamestnanosť.
Návrh zákona bol zaslaný v rámci medzirezortného pripomienkového konania 40 subjektom. Zásadné pripomienky Ministerstva financií Slovenskej republiky a Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky boli v plnom rozsahu akceptované a zapracované do návrhu zákona. Odborový zväz hasičov všetky zásadné pripomienky na
2
rozporovom konaní uskutočnenom na Ministerstve vnútra Slovenskej republiky dňa 13. októbra 2004 vzal v plnom rozsahu späť.
Dňa 26. októbra 2004 bol návrh zákona prerokovaný v Legislatívnej rade vlády Slovenskej republiky, ktorá odporúčala jeho postúpenie do ďalšieho legislatívneho procesu. Legislatívnotechnické pripomienky Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky boli do návrhu zákona zapracované.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s inými zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Vzhľadom na uvedené sa návrh zákona predkladá do ďalšieho legislatívneho procesu bez rozporov.
Doložka zlučiteľnosti návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov
3.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a) identifikácia predmetu návrhu zákona z pohľadu Európskej dohody o pridružení, Národného programu pre prijatie acquis communautaire, Partnerstva pre vstup, Bielej knihy, screeningu, Pravidelnej správy Európskej komisie o pripravenosti Slovenskej republiky na členstvo v Európskej únii a plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky:
bezpredmetné pre neaktuálnosť
b) identifikácia záväzkov SR v predmetnej oblasti vyplývajúcich z Prístupovej zmluvy najmä z Aktu o podmienkach pristúpenia:
bezpredmetné
4.Problematika návrhu zákona:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
b) nie je upravená v práve Európskej únie.
3
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
bezpredmetné
6.Gestor (spolupracujúce rezorty):
bezpredmetné
7.Účasť expertov pri príprave návrhu zákona a ich stanovisko k zlučiteľnosti návrhu zákona s právom ES/EÚ:
Účasť expertov na príprave návrhu zákona nebola využitá.
OSOBITNÁ ČASŤ:
K bodu 1
V súlade s bodom 2.5 Návrhu na úpravu podmienok odmeňovania zamestnancov v sektore verejnej správy, ktorý vypracovalo Ministerstvo financií Slovenskej republiky a súvisiaceho návrhu uznesenia sa vypúšťa zo systemizácie, ktorú schvaľuje každoročne vláda Slovenskej republiky jej záväzné členenie podľa funkcií, a teda sa navrhuje, aby vláda Slovenskej republiky schvaľovala len počty príslušníkov Hasičského a záchranného zboru a objem finančných prostriedkov na služobné príjmy príslušníkov Hasičského a záchranného zboru v štátnej službe.
Vzhľadom na to, že vláda Slovenskej republiky neurčuje počty príslušníkov Hasičského a záchranného zboru v jednotlivých platových triedach navrhuje sa, aby vláda Slovenskej republiky určovala celkový objem mzdových prostriedkov obdobe ako sa to navrhuje u príslušníkov Policajného zboru podľa zákona č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov.
Zároveň sa navrhuje, aby rozpis schválených počtov príslušníkov Hasičského a záchranného zboru v členení podľa funkcií schvaľoval prezident Hasičského a záchranného zboru na základe organizačnej štruktúry služobných úradov, ktorú podľa § 4 ods. 9 zákona č. 315/2001 Z. z. určuje taktiež prezident Hasičského a záchranného zboru.
K bodu 2
Navrhuje sa rozšíriť spôsob vymenovania príslušníka Hasičského a záchranného zboru do hodnosti pri prijatí do služobného pomeru podľa § 36 zákona č. 315/2001 Z. z. aj o takého príslušníka Hasičského a záchranného zboru, ktorý pred vznikom služobného pomeru podľa zákona č. 315/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov vykonával práce ako zamestnanec v hasičskom požiarnom útvare.
Táto úprava nadväzuje na novelizáciu zákona č. 315/2001 Z. z. (zákonom č. 180/2004 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov), ktorým bol upravený (osobitný) spôsob vymenúvania takéhoto zamestnanca do stálej štátnej služby, a to rovnakým spôsobom ako pri vymenúvaní bývalého
4
zamestnanca Zboru požiarnej ochrany. Z tohto dôvodu sa navrhuje osobitný spôsob vymenovania do hodnosti pri prijatí do služobného pomeru, ktorý je možné v súčasnosti aplikovať na bývalého zamestnanca Zboru požiarnej ochrany, rozšíriť aj na zamestnanca závodného požiarneho útvaru.
Aj keď od 1. apríla 2002 sa závodný požiarny útvar považuje za závodný hasičský útvar podľa zákona č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi v znení neskorších predpisov, navrhuje sa v novele zákona použiť pojem „závodný požiarny útvar“, pretože dňom 1. apríla 2002 boli zároveň zrušené aj hodnosti zamestnancov závodného požiarneho útvaru udelené podľa predpisov platných do 31. marca 2002, teda pri vymenovaní do hodnosti bude možné prihliadať len na hodnosť, ktorú zamestnanec dosiahol v závodnom požiarnom útvare pred 1. aprílom 2002.
K bodu 3
Ide o legislatívnotechnickú úpravu, ktorá vyplýva z 11. bodu zákona č.180/2004 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov.
K bodu 4
Navrhovaná zmena vychádza z tej skutočnosti, že v súčasnosti potrebné dva právne úkony na skončenie služobného pomeru príslušníka Hasičského a záchranného zboru, ktorý nie je schopný vzhľadom na svoj zdravotný stav vykonávať akúkoľvek funkciu v Hasičskom a záchrannom zbore a to právoplatné rozhodnutie príslušnej lekárskej komisie 17 ods. 3 zákona č. 315/2001 Z. z. v znení zákona č. 438/2002 Z. z.) a následne (na základe toho rozhodnutia) rozhodnutie o odvolaní podľa § 60 ods. 1 písm. c) zákona č. 315/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov, ktoré vydáva príslušný služobný úrad.
Ide však o duplicitu a „formálny“ úkon, pretože služobný úrad neskúma zdravotný stav a zdravotnú spôsobilosť príslušníka Hasičského a záchranného zboru pred vydaním rozhodnutia o skončení služobného pomeru odvolaním. Navyše medzi vydaním rozhodnutia o určení zdravotnej klasifikácie príslušníka Hasičského a záchranného zboru a nadobudnutím jeho právoplatnosti a vydaním a právoplatnosťou rozhodnutia o skončení služobného pomeru odvolaním môže uplynutú dlhšie obdobie (aj niekoľko týždňov), čo spôsobuje problémy so služobným zaradením príslušníka Hasičského a záchranného zboru, ktorému v tomto čase stále trvá služobný pomer, je teda naďalej povinný vykonávať štátnu službu, avšak na základe určenej zdravotnej klasifikácie nie je schopný vykonávať akúkoľvek funkciu v Hasičskom a záchrannom zbore.
Navrhuje sa preto zmeniť spôsob skončenia služobného pomeru príslušníka Hasičského a záchranného zboru v tomto prípade, a to tak, že služobný pomer príslušníka Hasičského a záchranného zboru skončí ex lege uplynutím desiatich dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia príslušnej lekárskej komisie o strate zdravotnej spôsobilosti na vykonávanie akejkoľvek funkcie v Hasičskom a záchrannom zbore (bez toho, aby bolo ešte potrebné vydať samostatné rozhodnutia skončení služobného pomeru odvolaním).
Zároveň bude príslušník Hasičského a záchranného zboru pred neoprávneným skončením služobného pomeru chránený tým, že proti rozhodnutiu príslušnej lekárskej komisie bude prípustné podať riadne opravné prostriedky a mimoriadne opravné prostriedky, vrátane
5
možnosti preskúmania rozhodnutia, ako aj postup príslušnej lekárskej komisie pri vydávaní rozhodnutia príslušným súdom podľa piatej časti Občianskeho súdneho poriadku.
K bodu 5
Navrhovaná úprava je dôsledkom návrhu uvedeného v 4. bode.
K bodu 6
Navrhuje sa, aby bolo možné v skúšobnej lehote počas prípravnej štátnej služby alebo dočasnej štátnej služby zrušiť služobný pomer na základe písomného oznámenia, a to tak zo strany služobného úradu, ako aj zo strany príslušníka Hasičského a záchranného zboru.
Ide o obdobu skončenia pracovného pomeru v skúšobnej dobe podľa Zákonníka práce, ktoré sa vykonáva len písomným oznámením resp. rovnaký postup zrušenia služobného pomeru upravuje napríklad aj zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov alebo aj zákon č. 200/1998 Z. z. o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov v znení neskorších predpisov. Odstráni sa tým administratívna náročnosť a zdĺhavosť tohto procesu.
K bodu 7
Navrhuje sa doplniť dôvody skončenia služobného pomeru na základe zákona aj o nadobudnutie právoplatnosti rozhodnutia o strate zdravotnej spôsobilosti príslušníka Hasičského a záchranného zboru na vykonávanie akejkoľvek funkcie v Hasičskom a záchrannom zbore, a to z dôvodov uvedených v 4. bode.
Navrhuje sa, aby služobný pomer príslušníka Hasičského a záchranného zboru v takomto prípade skončil ex lege uplynutím desiateho dňa odo dňa nadobudnutia právoplatnosti príslušného rozhodnutia, a to najmä z dôvodu vybavenia všetkých skutočností, tak zo strany služobného úradu, ako aj zo strany príslušníka Hasičského a záchranného zboru, ktoré potrebné pri skončení služobného pomeru (napríklad odovzdanie prevzatého výstroja a výzbroje, spracovanie služobného posudku a potvrdenia o štátnej službe).
K bodom 8 až 11
V súlade so zásadnou požiadavkou Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ako aj vychádzajúc z návrhu analýzy možností úpravy podmienok zamestnávania v rámci služieb silových zložiek, ktorá bola vypracovaná a predložená na rokovanie vlády Slovenskej republiky v apríli 2004 na základe plnenia bodu B.5 uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 487/2003 k Stratégii reformy zamestnávania vo verejnom sektore, sa navrhuje doplniť niektoré povinnosti a obmedzenia príslušníka Hasičského a záchranného zboru, a to najmä v záujme zvýšenia ochrany verejného záujmu a eliminovania možností uprednostňovania osobného záujmu pri vykonávaní štátnej služby.
V navrhovanom rozsahu boli (napríklad zákon č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe v znení neskorších predpisov alebo zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov) resp. budú znovelizované aj ďalšie všeobecne záväzné
6
právne predpisy upravujúce štátozamestnanecký pomer alebo štátnu službu v silových rezortoch tak, aby došlo k ich vzájomnému obsahovému zosúladeniu v tejto oblasti.
K bodu 12
Ide o legislatívnotechnickú úpravu, ktorá vyplýva zo 16. bodu zákona č.180/2004 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov, ktorým bolo novelizované ustanovenie § 93 ods. 2 zákona č. 315/2001 Z. z. avšak nie v celom rozsahu (len prvá veta). V záujme legislatívnej „čistoty“ sa navrhuje upraviť znenie celého tohto ustanovenia, a to v súlade s uvedenou novelizáciou zákonom č. 180/2004 Z. z.
K bodu 13
Vychádzajúc z Návrhu na úpravu podmienok odmeňovania zamestnancov v sektore verejnej správy, ktorý vypracovalo Ministerstvo financií Slovenskej republiky, navrhuje sa zrušiť bez náhrady jednu zo zložiek služobného príjmu príslušníka Hasičského a záchranného zboru, a to ďalší plat podľa § 121 zákona č. 315/2001 Z. z.
K bodu 14
Navrhuje sa explicitne upraviť skutočnosť, že zastupovanému nadriadenému počas doby jeho zastúpenia nepatrí príplatok za riadenie. Ku kráteniu príplatku za riadenie nebude dochádzať pri každej neprítomnosti nadriadeného v štátnej službe, ale iba vtedy, ak jeho neprítomnosť presiahne tri týždne a zároveň iný príslušník Hasičského a záchranného zboru bude vymenovaný na zastupovanie nadriadeného a bude mu priznaný príplatok za zastupovanie.
K bodu 15
Explicitne sa upravuje možnosť vedúceho služobného úradu osobný príplatok nielen priznať, zvýšiť alebo znížiť, ale aj odňať v celom rozsahu.
K bodom 16 až 22
Finančné prostriedky v sume 192 304 tis. Sk, ktoré podľa bodu 2.5 „Návrhu úpravy podmienok odmeňovania zamestnancov v sektore verejnej správy“ určené na zlepšenie odmeňovania príslušníkov Hasičského a záchranného zboru sa navrhuje rozdeliť medzi niektoré zložky služobného príjmu príslušníka Hasičského a záchranného zboru, a to medzi hodnostný príplatok a príplatok za štátnu službu v sťaženom a zdraviu škodlivom prostredí a na miestach s ohrozením života a zdravia, a to takto:
a)hodnostný príplatok príslušníka Hasičského a záchranného zboru sa navrhuje zvýšiť na v navrhovanú úroveň hodnostného príplatku príslušníka Policajného zboru podľa § 87 zákona č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov, ktorá by mala nadobudnúť účinnosť od 1. januára 2005; vzhľadom na navrhovaný spôsob určenia súm hodnostného príplatku navrhuje sa zároveň doplniť aj ustanovenie upravujúce nárok príslušníka Hasičského a záchranného zboru na hodnostný príplatok, ktorý je preňho výhodnejší v prípade jeho vymenovania do
7
dôstojníckej hodnosti alebo jeho povyšovania v dôstojníckej hodnosti; navrhované zvýšenie predstavuje výdavok v sume cca 46 000 tis. Sk,
b)jednotlivé druhy príplatkov za štátnu službu v sťaženom a zdraviu škodlivom prostredí a na miestach s ohrozením života a zdravia sa navrhuje zvýšiť v prípade príplatku podľa
1.§ 118 ods. 1 zákona č. 315/2001 Z. z. z 0,5 % na 1 % z platovej tarify prvého platového stupňa prvej platovej triedy (t. j. o 100 %),
2.§ 118 ods. 2 zákona č. 135/2001 Z. z. z 0,7 % na 1,2 % z platovej tarify prvého platového stupňa prvej platovej triedy (t. j. o 70 %),
3.§ 118 ods. 3 zákona č. 315/2001 Z. z. z 0,25 % na 0,5 % z platovej tarify prvého platového stupňa prvej platovej triedy (t. j. o 100 %),
4.§ 118 ods. 4 zákona č. 315/2001 Z. z. z 0,7 % na 1,2 % z platovej tarify prvého platového stupňa prvej platovej triedy (t. j. o 70 %),
5.§ 118 ods. 5 zákona č. 315/2001 Z. z. z 0,7 % na 1,2 % z platovej tarify prvého platového stupňa prvej platovej triedy (t. j. o 70 %),
6.§ 118 ods. 7 zákona č. 315/2001 Z. z. z 1 % na 1,5 % z platovej tarify prvého platového stupňa prvej platovej triedy (t. j. o 50 %),
čo v súhrne predstavuje výdavok v sume cca 4 000 tis. Sk.
K bodu 23
Vychádzajúc z Návrhu na úpravu podmienok odmeňovania zamestnancov v sektore verejnej správy, ktorý vypracovalo Ministerstvo financií Slovenskej republiky, navrhuje sa zrušiť bez náhrady jednu zo zložiek služobného príjmu príslušníka Hasičského a záchranného zboru, a to ďalší plat podľa § 121 zákona č. 315/2001 Z. z.
K bodom 24 a 25
V nadväznosti na navrhovanú úpravu uvedenú v 23. bode, je potrebné z legislatívnotechnického hľadiska upraviť aj § 123 a § 124 zákona č. 315/2001 Z. z. upravujúce platové pomery príslušníka Hasičského a záchranného zboru v prípravnej štátnej službe a v dočasnej štátnej službe.
K bodom 26, 29 až 33
Navrhuje sa opätovné zavedenie povinnosti zamestnávateľa (príslušného služobného úradu), ako aj príslušníka Hasičského a záchranného zboru v stálej štátnej službe platiť poistné na poistenie v nezamestnanosti, a to z toho dôvodu, že aj v prípade príslušníka Hasičského a záchranného zboru v stálej štátnej službe môže dôjsť ku skončeniu jeho služobného pomeru z dôvodov ustanovených zákonom, avšak príslušník Hasičského a záchranného zboru nebude mať nárok na poskytovanie príslušnej dávky z poistného systému, keďže doň neprispieval. Takáto skutočnosť môže ešte viac zhoršiť sociálne postavenie príslušníka Hasičského a záchranného zboru, ktoré už bolo narušené ukončením jeho služobného pomeru.
Rovnaká úprava bola vykonaná napríklad v zákone č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe v znení neskorších predpisov alebo v zákone č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov.
Ďalej sa navrhuje upraviť všetky ustanovenia zákona č. 315/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov upravujúce spôsob výpočtu peňažných plnení, ak sa vychádzať
8
z čistého zárobku zamestnanca resp. upravujúcich spôsob výpočtu jednotlivých dávok sociálneho a nemocenského zabezpečenia príslušníka Hasičského a záchranného zboru.
Zároveň sa navrhuje, aby sa príslušník Hasičského a záchranného zboru, ktorému vznikol nárok na výsluhový dôchodok podľa § 38 zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov neposudzoval ako zamestnanec a služobný úrad v tomto prípade ako zamestnávateľ, a teda, aby ani príslušník Hasičského a záchranného zboru a ani služobný úrad v tomto prípade neplatili poistné na poistenie v nezamestnanosti, a to najmä z toho dôvodu, že aj v prípade skončenia služobného pomeru takéhoto príslušníka Hasičského a záchranného zboru podľa zákona č. 315/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov, bude naďalej finančne zabezpečený poberaním výsluhového dôchodku podľa osobitného predpisu (t. j. zhoršenie jeho sociálne situácie nebude tak výrazné).
K bodom 27 a 28
Navrhuje sa upraviť spôsob výpočtu vyrovnávacieho príspevku resp. spôsob určovania základu, z ktorého sa bude vypočítavať suma vyrovnávacieho príspevku.
Keďže v súčasnosti platné znenie § 133 ods. 2 zákona č. 315/2001 Z. z. spôsobuje v aplikačnej praxi problémy (najmä pokiaľ išlo o určenie posledného služobného príjmu príslušníka Hasičského a záchranného zboru v tých prípadoch, ak príslušník Hasičského a záchranného zboru bol pred skončením služobného pomeru uznaný za práceneschopného podľa osobitného predpisu, čím mu vznikol nárok na vyplatenie dávok z poistného systému, avšak nie na vyplatenie služobného príjmu) navrhuje sa, aby sa vyrovnávací príspevok poskytoval do výšky priemerného služobného príjmu príslušníka Hasičského a záchranného zboru.
Navrhovaný spôsob určovania sumy vyrovnávacieho príspevku odstráni neodôvodnené rozdiely v jeho sume aj vyše 10 000 Sk medzi príslušníkmi Hasičského a záchranného zboru, ktorý vykonávajú istú funkciu a odstráni aj možnosť účelovej zmeny termínu skončenia služobného pomeru podľa toho, aký mal v danom mesiaci príslušník Hasičského a záchranného zboru služobný príjem. Uvedenou zmenou sa nepredpokladá dopad na výdavkovú časť štátneho rozpočtu.
Zároveň sa navrhuje, aby sa priemerný mesačný príjem vypočítaval za obdobie 12 mesiacov, ktoré predchádzajú mesiacu, v ktorom bol ukončený služobný pomer príslušníka Hasičského a záchranného zboru, a to zo služobného príjmu, ktorý bol príslušníkovi za toto obdobie vyplatený. Pri vypočítavaní priemerného služobného príjmu sa pritom bude prihliadať len na čas vykonávania štátnej služby, s výnimkou času uvedeného v § 97 ods. 1 písm. j) zákona č. 315/2001 Z. z., ktorý sa pre výpočet vyrovnávacieho príspevku nebude považovať za vykonávanie štátnej služby a teda ani tento čas a ani výška dávok z nemocenského poistenia sa nebudú započítavať do priemerného služobného príjmu.
Navrhované obdobie 12 mesiacov je dostatočné dlhé na to, aby aj v prípade dlhodobejšej práceneschopnosti príslušníka Hasičského a záchranného zboru bolo možné objektívne určiť sumu (priemerného) služobného príjmu, do ktorého sa bude dopočítavať v príslušnom mesiaci vyrovnávací príspevok.
9
K bodu 34
Navrhuje sa vypustiť záverečné ustanovenie upravujúce nadobudnutie účinnosti § 121 zákona č. 315/2001 Z. z. v plnom rozsahu ako dôsledok zrušenia inštitútu ďalšieho platu príslušníka Hasičského a záchranného zboru.
K bodu 35
Navrhuje sa v prechodnom ustanovení upraviť poskytovanie vyrovnávacieho príspevku v tých prípadoch, keď bol priznaný právoplatným rozhodnutím pred 1. januárom 2005 tak, že aj v týchto prípadoch sa bude postupovať pri jeho vyplácaní (po 1. januári 2005) podľa novej právnej úpravy, t. j. služobný úrad bude povinný vydať rozhodnutie, v ktorom určí priemerný služobný príjem príslušníka za obdobie 12 mesiacov predchádzajúcim mesiacu, v ktorom skončil jeho služobný pomer s účinnosťou od 1. januára 2005 a do tejto sumy bude mesačne poskytovať vyrovnávací príspevok.
Zároveň sa explicitne vylučuje povinnosť služobného úradu alebo bývalého príslušníka Hasičského a záchranného zboru spätne doplatiť prípadne vzniknutý rozdiel alebo nedoplatok medzi sumou vyrovnávacieho príspevku určeného podľa predpisov platných pred 1. januárom 2005 a po 1. januári 2005.
K bodom 36 a 37
Na základe požiadavky Úradu vlády Slovenskej republiky Inštitútu pre aproximáciu práva bol do návrhu zákona vložený § 209a, ako aj príloha č. 4, ktorá upravuje zoznam preberaných právnych aktov Európskych spoločenstiev a Európskej únie.
K čl. II
Navrhuje sa, aby predkladaný návrh zákona nadobudol účinnosť od 1. januára 2005.
Bratislava, 10. novembra 2004
Mikuláš Dzurinda v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Vladimír Palko v. r.
minister vnútra Slovenskej republiky