Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bol vypracovaný na základe uznesenia vlády k návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2005 2007. V bode C.10 tohto uznesenia bolo uložené ministrovi vnútra predložiť do 31. októbra 2004 na rokovanie vlády Slovenskej republiky návrh novely zákona č. 328/2002 Z.z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov v znení neskorších predpisov s cieľom zabezpečiť zvýšenie príjmovej časti osobitných účtov ministerstiev a iných štátnych orgánov, ktoré pôsobia v režime tohto zákona, ako aj zníženie celkových dopadov na verejné financie, ktoré vyplýva z platnej právnej úpravy.
Návrh zákona na tento účel najmä novoupravuje
-poberanie dávok policajtom a profesionálnym vojakom poskytovaných počas dočasnej neschopnosti na výkon štátnej služby alebo na výkon služby,
-poskytovanie náhrady škody policajtovi, profesionálnemu vojakovi alebo vojakovi prípravnej služby, ktorý utrpel služobný úraz,
-priznávanie, rozsah a vyplácanie výsluhového príspevku,
-rozsah výsluhového dôchodku,
-poskytovanie rekreačnej a kúpeľnej starostlivosti,
-platenie odvodov na poistné na sociálne zabezpečenie.
Okrem uvedeného návrh obsahuje aj niektoré zmeny, ktoré si vyžiadala doterajšia aplikácia zákona v praxi.
Predkladaný návrh reaguje aj na prijatie zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v dôsledku prijatia ktorého je potrebné vykonať niektoré úpravy zákona o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov. Navrhované úpravy však naďalej rešpektujú princíp špecifickosti sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh zákona si nevyžiada zvýšené náklady zo štátneho rozpočtu, ani nebude mať dopad na rast zamestnanosti. Naopak, návrh zákona predpokladá úsporu finančných prostriedkov.
Návrh zákona bol podľa § 51 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov prerokovaný s Ministerstvom financií Slovenskej republiky a jeho pripomienky sú v návrhu zapracované.
Návrh zákona nezakladá nároky na verejné financie, naopak predpokladá úsporu finančných prostriedkov vo verejných financií v rozsahu uvedenom v priloženej tabuľke.
Návrh zákona nebude mať dopad na zamestnanosť ani vplyv na životné prostredie.
Návrh právneho predpisu neovplyvní zamestnanosť a nevyžiada si zvýšenie počtu pracovníkov.
2
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona :
Vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona :
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej
únii :
a)identifikácia predmetu návrhu zákona z pohľadu Európskej dohody o pridružení, Národného programu pre prijatie acquis communautaire, Partnerstva pre vstup, Bielej knihy, screeningu a plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky
bezpredmetné pre neaktuálnosť
b)identifikácia záväzkov SR v predmetnej oblasti vyplývajúcich z Prístupovej zmluvy najmä Aktu o podmienkach pristúpenia:
bezpredmetné
4.Problematika návrhu zákona :
a/ je upravená v práve Európskych spoločenstiev :
Primárne právo:
v Zmluve o založení Európskeho spoločenstva v znení Prístupovej zmluvy, časť prvá, čl. 2, 3, 13, časť tretia, hlava IX, kapitola I, čl. 136, 137, 140, 141, časť šiesta čl. 286. V rámci spoločenstva sa v oblasti sociálneho zabezpečenia uplatňuje globálny prístup, ktorého cieľom je dosiahnutie efektívnej koordinácie národných systémov,
Sekundárne právo:
- v nariadení Rady 1408/71/EHS, v platnom znení o uplatňovaní systémov sociálneho zabezpečenia na zamestnané osoby, samostatne zárobkovo činné osoby a členov ich rodín pohybujúce sa v rámci spoločenstva a nariadení Rady 574/72/EHS v platnom znení, ktorým sa ustanovuje postup na vykonávanie nariadenia Rady 1408/71/EHS. V zmysle čl. 4 ods. 4 nariadenia Rady č. 1408/71/EHS sa toto nariadenie nevzťahuje na osobitné systémy pre štátnych úradníkov a osoby, ktoré sa za také považujú,
-v Charte základných sociálnych práv pracovníkov Európskeho spoločenstva, ktorá zaručuje právo voľného pohybu, sociálnej ochrany a rovnosti zaobchádzania s mužmi a ženami,
3
-v Charte základných práv Európskej únie 2000/C 364/01, ktorá zakazuje diskrimináciu z akéhokoľvek dôvodu, zaručuje rovnosť mužov a žien a uznáva právo na dávky sociálneho zabezpečenia a sociálne služby,
-v Rezolúcii o rešpektovaní ľudských práv v Európskej únii v r. 1994, zo zasadnutia Európskeho parlamentu pod A4-0223/96 zo dňa 17.9.1996, ktorá zaručuje sociálne práva, právo rovnakého zaobchádzania.
c/ je upravená v práve Európskej únie :
Primárne právo :
V Zmluve o Európskej únii v znení Prístupovej zmluvy čl. 6. Článok 6 ustanovuje, že Únia je založená na princípoch slobody, demokracie, rešpektovania ľudských práv a základných slobôd a právneho štátu, ktoré spoločné členským štátom. Únia rešpektuje základné ľudské práva, ako ich zaručuje Európsky dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd podpísaný v Ríme 4. novembra 1950 a ktoré vyplývajú z ústavných tradícií členských štátov ako základných princípov práva spoločenstva.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
a) úplná zhoda :
6. Gestor (spolupracujúce rezorty):
bezpredmetné
7.Účasť expertov pri príprave návrhu zákona a ich stanovisko k zlučiteľnosti návrhu zákona s právom ES/EÚ :
bezpredmetné
Osobitná časť
K bodom 1 a 2
Navrhuje sa zrušiť dávku ošetrovné a preto sa táto vypúšťa z § 5 a z § 11.
Navrhuje sa tiež nové znenie § 6. Zmenu si vyžiadalo prijatie zákona o náhrade príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov, na základe ktorého náhradu príjmu poskytuje zamestnávateľ. Náhrada príjmu sa poskytuje za kalendárne dni od prvého dňa dočasnej pracovnej neschopnosti do skončenia dočasnej pracovnej neschopnosti, najdlhšie do desiateho dňa dočasnej pracovnej neschopnosti.
Navrhované zníženie výšky náhrady služobného platu policajta a služobného príjmu profesionálneho vojaka od 31. dňa trvania dočasnej neschopnosti na 70 % sumy určenej § 12, byť podporným opatrením pre zvýšenie úrovne starostlivosti o vlastné zdravie a predchádzaniu prípadov zneužívania systému nemocenského zabezpečenia. Zachovanie výšky náhrady služobného platu a náhrady služobného príjmu počas prvého mesiaca dočasnej neschopnosti zohľadňuje úroveň doterajšieho dlhodobo realizovaného nemocenského zabezpečenia policajta a profesionálneho vojaka.
4
Navrhuje sa zachovať výšku náhrady služobného platu počas dočasnej neschopnosti policajta a náhrady služobného príjmu počas dočasnej neschopnosti profesionálneho vojaka na doterajšej úrovni, ak jeho dočasná neschopnosť na výkon štátnej služby a výkon služby bola spôsobená služobným úrazom alebo chorobou z povolania.
K bodu 3
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
K bodom 4 a 5
Navrhuje sa doplniť znenie § 7 ods. 1 písm. a) a b), ktorým sa neumožní policajtovi a profesionálnemu vojakovi, ktorý je po skončení služobného pomeru zabezpečený výsluhovou dávkou poskytovať dávku nemocenského zabezpečenia, t. j. vylúči vyplácanie dvoch dávok sociálneho zabezpečenia súčasne.
K bodu 6
V § 7 vložením odseku 2 sa ustanovuje spôsob realizácie nemocenského zabezpečenia policajtky a profesionálnej vojačky, ktorej služobný pomer skončil v čase tehotenstva, ktorej ochranná lehota po skončení služobného pomeru je 6 mesiacov. Súčasne sa ustanovuje doba trvania nároku na nemocenské.
K bodu 7
Navrhovanou zmenou znenia ustanovenia § 10 odsek 19 sa zosúlaďuje jeho obsah so znením § 6.
K bodu 8
Ustanovenie novoupravuje poskytovanie materského policajtke a profesionálnej vojačke v čase po zániku nemocenského zabezpečenia.
K bodu 9
Vypustením ustanovenia v nadväznosti na úpravu v § 5 zákona sa zabezpečuje zníženie výdavkovej časti osobitných účtov ministerstiev a výdavkov verejných financií.
K bodu 10
Navrhovanou zmenou znenia ustanovenia § 12 ods. 9 sa zabezpečuje, aby policajt alebo profesionálny vojak mal počas dočasnej neschopnosti, ak poruší liečebný režim, nárok len na nemocenské v polovičnej výške. Úpravou ustanovenia sa zabezpečuje zníženie výdavkovej časti osobitných účtov ministerstiev a výdavkov verejných financií.
5
K bodom 11
Navrhovaná úprava § 18 ods. 1 a 2 zjednotí spôsob výkladu pojmu „podporná doba“ a jednoznačne vymedzí spôsob jej počítania, odstráni rozdiel započítavania dôb pre dĺžku podpornej doby poskytovania dávky nemocenského zabezpečenia medzi policajtom a profesionálnym vojakom počas trvania služobného pomeru a po jeho skončení.
K bodu 12
Úprava ustanovenia § 17 vychádza z potrieb a zabezpečenia praxe.
K bodu 13
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
K bodom 14 a 15
Ustanovením sa presnejšie vymedzuje, za akých podmienok sa policajtovi, profesionálnemu vojakovi alebo vojakovi prípravnej služby, ktorý utrpel služobný úraz podľa § 29 ods. 1 3 alebo u ktorého bola zistená choroba z povolania podľa § 29 ods. 4 zákona poskytuje náhrada za stratu na služobnom plate.
K bodu 16
Ustanovenie o náhrade za stratu na výsluhovom dôchodku doteraz neurčovalo zrozumiteľne medzi akými dávkami sociálneho zabezpečenia sa vypočítava rozdiel, ktorý tvorí náhradu za stratu na výsluhovom dôchodku. Navrhovaným doplnením ustanovenia o výšku výsluhového dôchodku, na ktorý by mu vznikol nárok sa tento nedostatok zo zákona odstraňuje.
K bodu 17
Ide o legislatívno-technickú úpravu ustanovenia o náhrade za stratu na služobnom plate pri uznávaní invalidity, v dôsledku zániku inštitútu čiastočnej invalidity.
K bodu 18
Ustanovenie sa dopĺňa o nové odseky 3 6. Ich doplnenie si vyžiadala doterajšia realizácia tohto ustanovenia v praxi.
Ustanovuje sa spôsob výpočtu náhrady za stratu na služobnom plate policajtov a náhrady za stratu na služobnom príjme profesionálnych vojakov a vojakov prípravnej služby, ktorí sa následkom služobného úrazu alebo choroby z povolania nestali invalidní, avšak bola u nich zmenená zdravotná spôsobilosť neschopný výkonu služby, čo je prekážkou pre ďalšie zotrvanie v služobnom pomere, pretože policajt, profesionálny vojak i vojak prípravnej služby musí spĺňať zdravotnú spôsobilosť schopný výkonu služby po celý čas trvania služobného pomeru. Policajt, profesionálny vojak alebo vojak prípravnej služby, u ktorého bola následkom služobného úrazu alebo choroby z povolania zmenená zdravotná spôsobilosť na výkon štátnej služby na neschopný výkonu služby, končí služobný pomer prepustením alebo uvoľnením zo zdravotných dôvodov, pričom ak nemá odslúžených
6
potrebný počet rokov v ozbrojených zložkách, odchádza zo služobného pomeru bez akéhokoľvek výsluhového zabezpečenia eventuálne výsluhového zabezpečenia poskytovaného len po zákonom určenú dobu. Doterajšia právna úprava nedovoľovala týmto subjektom priznať náhradu za stratu na služobnom plate. Táto diskriminácia sa odstraňuje a určuje sa za akých podmienok a v akom rozsahu aj týmto subjektom patrí náhrada za stratu na služobnom príjme.
Určuje sa spôsob výpočtu náhrady za stratu na služobnom plate policajta a náhrady za stratu na služobnom príjme profesionálneho vojaka, ktorý bol následkom služobného úrazu alebo choroby z povolania preložený alebo prevedený na inú funkciu, kde dosahuje policajt nižší služobný plat, profesionálny vojak nižší služobný príjem, doba, od ktorej náhrada za stratu na služobnom plate alebo služobnom príjme patrí a dokedy sa táto náhrada vypláca.
Taxatívne sa vymenúvajú dôvody, ktoré nemajú vplyv na zmenu výšky náhrady za stratu na služobnom plate policajta a náhrady za stratu na služobnom príjme profesionálneho vojaka, ktorý bol následkom služobného úrazu alebo choroby z povolania prevedený alebo preložený na inú funkciu, kde dosahuje policajt nižší služobný plat a profesionálny vojak nižší služobný príjem ako dosahoval v rozhodnom období, t.j. pred vznikom služobného úrazu. Ide napr. o dočasné pozbavenie výkonu štátnej služby, o uloženie disciplinárneho opatrenia za disciplinárne previnenie zníženie hodnosti, zníženie služobného platu. Ide teda o také prípady, kedy realizácia niektorého z taxatívne uvedených dôvodov bola podmienená konkrétnym konaním, napr. pri pozbavení výkonu štátnej služby - podozrením zo spáchania trestného činu, pri znížení osobného príplatku - neplnením služobných úloh v takej kvalite, zložitosti, náročnosti a množstve, za ktoré bol osobný príplatok, ktorý sa znižuje, priznaný.
K bodu 19
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
K bodu 20
Novo sa upravuje náhrada nákladov na výživu pozostalých, pričom je viazaná výlučne na vyživovaciu povinnosť určenú súdom, ak nie je uhradená dávkami výsluhového zabezpečenia poskytovanými z toho istého dôvodu (napr. sirotským výsluhovým dôchodkom, vdovským výsluhovým dôchodkom) a jej výška nesmie presiahnuť sumu invalidného výsluhového dôchodku, na ktorú by mal zomretý nárok v čase úmrtia.
K bodu 21
Doterajšia úprava zvýšeného jednorazového odškodnenia pozostalých po policajtovi, profesionálnom vojakovi alebo vojakovi prípravnej služby, ktorý zomrel následkom služobného úrazu alebo choroby z povolania, ku ktorým došlo za podmienok ustanovených v § 24 zákona, pretože umožňovala pozostalému manželovi a každému dieťaťu s nárokom na sirotský výsluhový dôchodok poskytnúť zvýšené jednorazové odškodnenie vo výške päťdesiatnásobku základu vypočítaného podľa § 60 zákona, t.j. z priemerného služobného platu (napríklad, ak po policajt zostala vdova a dve deti, poskytuje sa jej a deťom v súčasnosti jednorázové odškodné vo výške 3x 50 násobok základu). Navrhuje sa, aby v úhrne zvýšené jednorazové odškodnenie pozostalých nepresiahlo šesťdesiatnásobok základu podľa § 60 zákona.
7
K bodu 22 a 23
V náväznosti na prečíslovanie doterajšieho odseku 2 v § 7 na odsek 3 bolo potrebné vykonať legislatívnu úpravu aj v ďalších ustanoveniach zákona.
Novým spôsobom sa upravuje rozsah a podmienky poskytovania výsluhového príspevku. Táto výsluhová dávka nahrádza dávku v nezamestnanosti, ktorá je poskytovaná podľa všeobecných predpisov. Navrhuje sa zásadným spôsobom obmedziť dĺžku poberania výsluhového príspevku ako aj okruh jeho poberateľov. Súčasne sa upravuje prípadný súbeh poberania výsluhového príspevku so starobným dôchodkom a tiež aj zánik nároku na výsluhový príspevok ak poberateľ bude vyradený z evidencie uchádzačov o zamestnanie. Ustanovenie znižuje výdavkovú časť osobitných účtov ministerstiev a výdavky verejných financií. Vzhľadom na potrebu zosúladenia podmienok na vznik nároku na výsluhový príspevok s dĺžkou poistnej doby podľa všeobecných predpisov o sociálnom poistení na vznik nároku na príspevok v nezamestnanosti navrhuje sa, aby nárok na výsluhový príspevok vznikol najskôr po troch rokoch trvania služobného pomeru.
K bodu 24
Rozšírením ustanovenia § 33 ods. 2 o navrhované opatrenie sa ujednotí najdlhšia doba trvania služobného pomeru pre priznanie odchodného s dobou trvania služobného pomeru potrebnou pre priznanie najvyššej výmery výsluhového dôchodku podľa § 39.
K bodom 25 a 26
Poskytovanie odchodného profesionálnym vojakom sa zosúľaďuje s poskytovaním odchodného policajtom.
K bodu 27
Navrhovanou zmenou znenia § 37 ods. 1 sa jednoznačne ustanovuje doba, ktorá určuje vznik nároku pozostalého dieťaťa na úmrtné. Takto formulované ustanovenie zabráni jeho rôznym výkladom a neumožní uplatňovať si nárok osobám, ktoré dodatočne splnia podmienky nároku na výsluhový sirotský dôchodok alebo sirotský dôchodok.
K bodu 28
Navrhovanú úpravu posudzovania nároku na úmrtné si vyžiadala aplikačná prax.
K bodom 29 a 30
Zosúlaďuje sa právna úprava poskytovania výsluhového príspevku profesionálnym vojakom v prípadoch skončenia ich služobného pomeru prepustením s rovnakou úpravou u policajtov.
8
K bodu 31 a 32
Novým spôsobom sa upravuje rozsah poskytovania výsluhového dôchodku u policajtov a u profesionálnych vojakov, ktorým sa sleduje zabezpečenie stabilizácie ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov a štátnych orgánov. Ustanovenie súčasne motivuje policajtov zotrvať čo najdlhšie v služobnom pomere.
K bodom 33 až 35
Navrhovanou zmenou sa upresňuje trvanie nároku na vdovský výsluhový dôchodok.
K bodu 36
Navrhovaná zmena upresňuje, že príslušný minister môže zvýhodnene započítať dobu výkonu služby v zahraničí, ktorá nemusí byť vykonávaná len v misiách. Môže ísť aj o vojenskú operáciu.
K bodu 37
Navrhovaná zmena § 60 jednoznačne určuje kedy je možné a za akých podmienok vypočítať základ na výpočet dávky výsluhového zabezpečenia. Ustanovenie bude možné uplatňovať iba, ak nemožno postupovať pri zisťovaní základu pre výpočet dávok podľa odseku 1. Ustanovenie zabezpečuje zníženie výdavkovej časti osobitných účtov ministerstiev a výdavkov verejných financií.
K bodu 38
Ustanovením sa určuje, že úhrn výplaty vdovského výsluhového dôchodku a sirotského výsluhového dôchodku po tom istom poberateľovi dávky výsluhového zabezpečenia nesmie byť vyššia ako 100 % dávky výsluhového zabezpečenia zomretého poberateľa dávky.
K bodu 39
Ide o terminologickú úpravu.
K bodom 40 až 42
Novým spôsobom sa upravuje valorizácia výsluhových dávok policajtov. Tieto sa budú valorizovať rovnakým spôsobom ako dávky sociálneho poistenia podľa zákona o sociálnom poistení.
K bodom 43 až 47
V súlade s cieľom zákona znížiť výdavkovú časť osobitných účtov ministerstiev a štátnych orgánov a výdavkov verejných financií, zrušuje sa možnosť poskytnúť náhradu cestovného pri rekreačnej starostlivosti. Súčasne ide aj o legislatívno-technickú úpravu dotknutých ustanovení.
9
K bodom 48 a 49
V súlade s cieľom zákona znížiť výdavkovú časť osobitných účtov ministerstiev a štátnych orgánov a výdavkov verejných financií, zrušuje sa poskytovanie náhrady cestovného pri kúpeľnej starostlivosti a súčasne sa ustanovuje, že poberateľovi výsluhovej dávky možno poskytnúť kúpeľnú starostlivosť po dovŕšení 55 rokov veku alebo po odslúžení 25 rokov. Kúpeľnú starostlivosť bude možné taktiež poskytnúť poberateľovi invalidného výsluhové dôchodku bezohľadu na dosiahnutý vek a bezohľadu na dĺžku trvania služobného pomeru.
K bodu 50
Ide o legislatívnotechnickú úpravu.
K bodom 51
Upresňuje sa okruh subjektov, ktoré oprávnené kontrolovať dodržiavanie režimu počas dočasnej neschopnosti policajtov a profesionálnych vojakov.
K bodu 52
Navrhuje sa, aby o dávkach úrazového zabezpečenia ak ide o policajta zaradeného v pôsobnosti krajského riaditeľstva Policajného zboru a na okresnom riaditeľstve Policajného zboru v jeho pôsobnosti a pozostalým po ňom rozhodoval riaditeľ krajského riaditeľstva Policajného zboru, čím by bolo zabezpečené kvalifikovanejšie, ale aj objektívnejšie posudzovanie nárokov na dávku úrazového zabezpečenia policajtov a pozostalých po ňom.
K bodom 53 až 55
V súlade s potrebami praxe upravujú sa ustanovenia o podmienkach konania o dávkach sociálneho zabezpečenia a o lekárskej posudkovej činnosti.
K bodom 56 a 57
Upresňuje sa odvolací orgán v správnom konaní a doručovanie rozhodnutí o dávkach sociálneho zabezpečenia.
K bodom 58 až 70
V súlade s potrebami aplikačnej praxe upravujú sa ustanovenia o lekárskej posudkovej činnosti a posudkovej činnosti. Súčasne ide aj o legislatívno-technickú úpravu dotknutých ustanovení.
K bodom 71 až 74
Ustanovenia upravujú inštitút zdravotných výkonov na účely sociálneho zabezpečenia, predovšetkým náhradu výkonov a ich kontrolu.
10
K bodu 75 až 77
V súlade s potrebami praxe upresňujú sa ustanovenia o trovách konania v konaniach o dávkach sociálneho zabezpečenia, pričom nárok na náhradu výdavkov pri uplatňovaní nároku bude mať iba osoba v konaní úspešná.
K bodom 78 až 82
Úprava príjmov a výdavkov z osobitného účtu naväzuje na zmeny vykonané v § 92 ods. 2.
K bodom 83 až 86
V súlade so sledovaným cieľom zákona znížiť výdavky osobitných účtov ministerstiev a štátnych orgánov a výdavky verejných financií upravujú sa sadzby poistného a definujú sa platitelia poistného na sociálne zabezpečenie policajtov a profesionálnych vojakov.
K bodom 87 až 90
V súlade so sledovaným cieľom zákona znížiť výdavky osobitných účtov ministerstiev a štátnych orgánov upravuje sa vymeriavací základ na určenie poistného na nemocenské a výsluhové zabezpečenie policajtov a profesionálnych vojakov. Súčasne ide aj o legislatívno-technickú úpravu.
K bodu 91
Ustanovuje sa obdobie počas ktorého nie je policajt a profesionálny vojak povinný platiť poistné na nemocenské zabezpečenie a výsluhové zabezpečenie. Úprava tiež súvisí s vypustením inštitútu „ošetrovné“ v § 5 a 11 návrhu.
K bodom 92 a 93
Ustanovenie sa dopĺňa o vyplácanie jednorazových dávok úrazového zabezpečenia, čo zákon doposiaľ neupravoval a súčasne sa dopĺňa vyplácanie opakujúcich sa dávok aj o vyplácanie dávok úrazového zabezpečenia.
K bodu 94
V súlade so všeobecnými predpismi o sociálnom poistení a s potrebami praxe vypúšťa sa ustanovenie o osobitnom dôchodkovom zabezpečení.
K bodom 95 a 96
Upravuje sa, že aj v prípade, ak sa ministerstvo zbaví zodpovednosti za poškodenie zdravia alebo smrť policajta alebo profesionálneho vojaka, nárok na dávky nemocenského zabezpečenia im vznikne. Súčasne sa navrhuje špecifikácia osobitných príjemcov dávok sociálneho zabezpečenia.
11
K bodu 97
Upresňuje sa ustanovenie upravujúce dodržiavanie liečebného režimu počas dočasnej neschopnosti a povinnosti poberateľa dávky sociálneho zabezpečenia v prípade vzniku dočasnej neschopnosti.
K bodu 98
Navrhuje sa skrátiť lehotu na preukazovanie nároku na dávky sociálneho zabezpečenia z doterajších ôsmich dní na tri dni.
K bodu 99
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
K bodu 100
Úpravou sa rozširujú povinnosti zdravotníckych zariadení o vykazovanie zdravotných výkonov na účely sociálneho zabezpečenia a o potvrdzovanie dočasnej neschopnosti z dôvodu choroby alebo potreby ošetrovania chorého člena rodiny, tehotenstva a materstva na tlačive Sociálnej poisťovne.
K bodu 101
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
K bodu 102
V nadväznosti na úpravu veku nezaopatrenosti dieťaťa podľa všeobecných predpisov o sociálnom poistení upravuje sa vek nezaopatrenosti aj na účely tohto zákona.
K bodu 103
Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na úpravu § 21 ods. 1 zákona, nakoľko čiastočný invalidný dôchodok všeobecné predpisy o sociálnom poistení nepoznajú.
K bodu 104
Upresňuje sa ustanovenie o započítavaní základnej alebo náhradnej služby do doby trvania služobného pomeru u tých policajtoch, ktorí odslúžili 15 rokov ale nesplnili v čase skončenia služobného pomeru podmienky priznania dávky výsluhového zabezpečenia.
K bodom 105 a 106
V súlade s potrebami praxe sa navrhuje prechod vyplácania dávok sociálneho zabezpečenia bývalým profesionálnym vojakom vojsk ministerstva vnútra z útvaru sociálneho zabezpečenia ministerstva na Vojenský úrad sociálneho zabezpečenia.
12
K bodu 107
Vzhľadom na zmeny navrhované v jednotlivých dávkach sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov (napríklad nemocenské, výsluhový príspevok, výsluhový dôchodok), je potrebné v prechodných ustanoveniach zodpovedajúcim spôsobom ošetriť dávky sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov, na ktoré vznikol nárok pred 1. 1. 2005.
K Čl. II
V nadväznosti na úpravu v čl. I § 97 sa v zákone č. 73/1998 Z.z. vypúšťa ustanovenie upravujúce poistné na poistenie v nezamestnanosti.
K Čl. III
V nadväznosti na úpravu v čl. I § 97 sa v zákone č. 200/1998 Z.z. vypúšťa ustanovenie upravujúce poistné na poistenie v nezamestnanosti.
K Čl. IV
K bodom 1 až 3
V nadväznosti na úpravu priznávania a rozsahu dávok výsluhového zabezpečenia profesionálnych vojakov podľa zákona č. 328/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov definujú sa pojmy „závažné porušenie základnej povinnosti“ a súčasne sa dopĺňa ustanovenie § 32 ods. 2 o dôvody skončenia služobného pomeru profesionálneho vojaka.
K bodom 4 a 5
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
K bodom 6 a 7
V súlade s potrebami aplikačnej praxe bolo potrebné upraviť ustanovenia § 74 a 77 zákona.
K bodu 8
Ustanovujú sa dôvody, kedy sa vykonáva prieskumné konanie u profesionálneho vojaka alebo vojaka prípravnej služby.
K bodu 9
V nadväznosti na úpravu v čl. I § 97 sa vypúšťa ustanovenie upravujúce poistné na poistenie v nezamestnanosti.
13
K čl. V
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2005 teda tak, aby zabezpečil šetrenie finančných prostriedkov na osobitných účtoch v súlade s pripravovaným zákonom o štátnom rozpočte na rok 2005. Z tohto dôvodu sa navrhuje prerokovať navrhovaný zákon v skrátenom legislatívnom konaní. Pokiaľ ide o účinnosť bodu 23., navrhuje sa vzhľadom na potrebu získania poistnej doby v trvaní troch rokov, aby tento nadobudol účinnosť 1. januára 2008.
V Bratislave 10. novembra 2004
Mikuláš DZURINDA v.r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Vladimír PALKO v.r.
minister vnútra
Slovenskej republiky