1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
Návrh
Zákon
z ............... 2004,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 95/2002 Z. z., zákona č. 99/2003 Z. z., zákona č. 430/2003 Z. z. a zákona č. 186/2004 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 11 sa za odsek 8 vkladá nový odsek 9, ktorý znie:
„(9) Ak nie je ohrozené trestné konanie podľa osobitného predpisu15b) alebo prejednávanie priestupku, oznamuje orgán činný v trestnom konaní alebo orgán prejednávajúci priestupok poisťovateľovi alebo kancelárii údaje o dopravnej nehode v rozsahu podľa osobitného predpisu,15c) alebo mu umožní nahliadať do spisu a vyhotovovať z neho výpisy vo veci týkajúcej sa škodovej udalosti.“.
Doterajšie odseky 9 a 10 sa označujú ako odseky 10 a 11.
Poznámky pod čiarou k odkazom 15b) a 15c) znejú:
„15b) Trestný poriadok.
15c) § 86 ods. 11 a 12 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov.“.
2.V § 19 odsek 6 znie:
„(6) Pokutu vymáha obvodný úrad. Obvodný úrad o uložených pokutách písomne informuje kanceláriu do 15 dní po uplynutí každého kalendárneho štvrťroka.“.
2
3.V § 20 ods. 2 písmeno f) znie:
„f) podieľa sa na predchádzaní škodám v cestnej doprave a na predchádzaní poistným podvodom v poistení v súvislosti s prevádzkou motorových vozidiel,“.
4.V § 20 ods. 2 sa za písmeno f) vkladá nové písmeno g), ktoré znie:
„g) vedie evidencie a štatistiky na účely poistenia zodpovednosti,“.
Doterajšie písmená g) a h) sa označujú ako písmená h) a i).
5.V § 25 odseky 1 až 3 znejú:
„(1) Kancelária za účelom zabezpečenia činnosti informačného strediska vedie register, ktorý obsahuje údaje o poistení zodpovednosti 11), údaje o poistných udalostiach, na ktorých malo účasť motorové vozidlo a údaje z centrálnej evidencie vozidiel a z evidencie dopravných nehôd v elektronickej forme. Tieto údaje kancelárii poskytujú poisťovatelia a príslušný štátny orgán.
(2) Register eviduje tieto údaje o motorovom vozidle, držiteľovi motorového vozidla, vlastníkovi motorového vozidla, poistení zodpovednosti a o poistných udalostiach:
a) meno a priezvisko, rodné číslo, adresu trvalého pobytu alebo obchodné meno a sídlo držiteľa, vlastníka alebo prevádzkovateľa motorového vozidla,
b) evidenčné číslo motorového vozidla,
c) údaje o vzniku, zmene a zániku poistenia zodpovednosti,
d) údaje o poistných zmluvách a vydaných zelených kartách,
e) údaje o poisťovateľoch, pobočkách poisťovateľov zriadených v iných členských štátoch a likvidačných zástupcoch,
f) údaje z evidencie vozidiel a z evidencie dopravných nehôd v rozsahu, v akom sa tieto informácie poskytujú kancelárii podľa osobitného zákona, 15c)
g) údaje o rozsahu, právnom základe a výške uplatnených a vysporiadaných nárokoch v poistení súvisiacom s prevádzkou motorových vozidiel.
(3) Na účel overenia pravdivosti údajov o motorovom vozidle a za účelom predchádzania poistných podvodov v poistení súvisiacom s prevádzkou motorových vozidiel je kancelária oprávnená požadovať od poisťovateľov údaje podľa odseku 2. Poisťovateľ je povinný tieto údaje poskytnúť, a to aj bez predchádzajúceho súhlasu a informovania osoby, ktorej sa taká informácia týka. Ak kancelária zistí na základe údajov poskytnutých z centrálnej evidencie vozidiel a z údajov poskytnutých poisťovateľmi, že na motorové vozidlo nebolo uzavreté poistenie zodpovednosti, bez zbytočného odkladu oznámi túto skutočnosť spolu s údajmi uvedenými v odseku 2 písm. a) a b) príslušnému obvodnému úradu. Ak kancelária zistí na základe údajov poskytnutých z centrálnej evidencie vozidiel a z údajov poskytnutých poisťovateľmi skutočnosti, ktoré nasvedčujú tomu, že bol spáchaný, alebo je páchaný trestný čin poistného podvodu v poistení súvisiacom s prevádzkou motorového vozidla, bez zbytočného odkladu oznámi túto skutočnosť orgánom činným v trestnom konaní a poisťovateľovi, u ktorého boli vznesené nároky z poistenia súvisiacom s prevádzkou motorových vozidiel.“.
3
Čl. II
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách v znení zákona č. 359/2000 Z. z., zákona č. 405/2000 Z. z., zákona č. 223/2001 Z. z., zákona č. 381/2001 Z. z., zákona č. 441/2001 Z. z., zákona č. 490/2001 Z. z., zákona č. 73/2002 Z. z., zákona č. 396/2002 Z. z., zákona č. 660/2002 Z. z., zákona č. 247/2003 Z. z., zákona č. 430/2003 Z. z., zákona č. 450/2003 Z. z., zákona č. 510/2003 Z. z., zákona č. 534/2003 Z. z. a zákona č. 121/2004 Z. z. sa mení takto:
1.V § 86 odsek 10 znie:
„(10) Informácie z evidencie vozidiel a z evidencie dopravných nehôd sa v rozsahu podľa odsekov 11 a 12 poskytujú v elektronickej forme najmenej raz za mesiac Slovenskej kancelárii poisťovateľov v súvislosti s plnením jej úloh podľa osobitného zákona,18a) a to aj bez predchádzajúceho súhlasu osoby, ktorej sa taká informácia týka.“.
2.V § 86 odsek 11 znie:
„(11) Informácie z evidencie vozidiel sa poskytujú Slovenskej kancelárii poisťovateľov v tomto rozsahu:
a) meno a priezvisko alebo obchodné meno, adresa trvalého pobytu alebo sídla, rodné číslo alebo identifikačné číslo držiteľa vozidla, vlastníka vozidla a osoby, na ktorú sa držba motorového vozidla previedla,
b) pridelené evidenčné číslo, továrenská značka, typ, rok výroby, výrobné identifikačné číslo (VIN), výkon motora, celková hmotnosť, počet miest na sedenie, farba vozidla, evidenčné číslo technického preukazu vozidla a osvedčenie o evidencii vozidla.“.
3.V § 86 ods. 12 písmeno e) znie:
„e) dátum, čas, miesto, opis priebehu, príčin a následkov dopravnej nehody, a ich fotodokumentácia,“.
Čl. III
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. februára 2005.
4
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Pred troma rokmi došlo k zrušeniu zákonného poistenia zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a k jeho nahradeniu povinne zmluvným poistením. Trh povinne zmluvného poistenia sa postupne musel vysporiadať s chybami z minulosti. Ako príklad možno uviesť veľmi nízke poistné motorových vozidiel pred rokom 2001 alebo ignorovanie zásad obozretného podnikania do polovice minulého desaťročia a nevytváranie potrebných rezerv.
Fungovanie povinne zmluvného poistenia, ako je zmapované po uvoľnení monopolu, vyžadovalo značné zvýšenie cien u všetkých kategórii motorových vozidiel. Rýchly nárast, ako aj absolútna výška poistného sa postupne stali spoločenskou témou a predstavujú citlivý problém celej spoločnosti.
Populistické riešenie násilným znížením ceny je v rozpore s princípmi slobodného podnikania a problém dlhodobo nerieši. Navyše je prejavom ignorancie snahy celej spoločnosti o presadenie zásad slobodného podnikania a ostatných princípov trhovej ekonomiky. Len dôkladná analýza tohto problému vrátane všetkých súvislostí, v spolupráci s celým poistným odvetvím môže viesť k zreálneniu krokov, ktoré budú viesť k zníženiu tempa rastu cien povinne zmluvného poistenia.
Analýzy ukazujú, že sme doteraz neriešili dostatočným spôsobom niekoľko oblastí fungovania poistenia zodpovednosti. V prvom rade je to legislatívna pomoc pri potláčaní poisťovacích podvodov, ktoré neúmerne zvyšujú plnenia z poistenia zodpovednosti a ovplyvňujú tým aj cenu. To čo poisťovne potrebujú je povinný register všetkých dopravných nehôd a škôd spôsobených motorovými vozidlami. Do okamihu dokedy ho nebudú povinne napĺňať všetky zainteresované subjekty, nebude reálna možnosť odhaľovať fingované havárie alebo dvojmo poistené vozidlá. Podobne, na princípe solidarity musia dnešní poctiví vodiči prispievať na škody spôsobené nepoistenými vozidlami. V Slovenskej republike stále jazdí okolo 120 000 nepoistených vozidiel.
Zvyšujúcim sa výplatám z poistenia zodpovednosti napomôže vytvorenie fungujúceho registra, ktorého súčasťou budú údaje o škodách a nehodách spôsobených motorovými vozidlami. Slovenská kancelária poisťovateľov (ďalej len „kancelária“) v súčasnosti vedie centrálny register motorových vozidiel a centrálny register poistení zodpovednosti. K tomu, aby celý systém odhaľovania neoprávnených poistných plnení mohol efektívne fungovať, je potrebné dobudovať register o údaje o dopravných nehodách a o škodách (poistných udalostiach), ktoré vznikli v súvislosti s poistením motorového vozidla.
Zavedením povinného centrálneho registra škôd a havárii spôsobených motorovými vozidlami nastane redukcia neodhalených poistných podvodov a celková čiastka vyplatená na škodách poisťovňami podstatným spôsobom poklesne (cca o 600 mil. Sk). Zredukovaním počtu nepoistených vozidiel na polovicu sa zvýši výber poistného o cca 75 mil. Sk. Tieto čiastky môžu byť ušetrené a môžu viesť k zníženiu rastu cien povinne zmluvného poistenia v najbližšom období.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a s platnými medzinárodnými záväzkami Slovenskej republiky.
Návrh zákona si nevyžiada zvýšené nároky na štátny rozpočet ani na rozpočty obcí a VÚC.
5
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Jirko Malchárek a Imrich Hamarčák
2.Názov návrhu zákona: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov
3.V práve Európskej únie je problematika návrhu zákona:
b) neupravená
4.Návrh zákona svojou problematikou:
c) nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení a svojou problematikou nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe.
5.Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika návrhu zákona:
bezpredmetné
6.Vyjadrenie stupňa kompatibility s právnou normou Európskej únie:
bezpredmetné
Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Zákon č. 381/2001 Z. z. zaviedol od 1. 11 .2003 pre poisťovne zákonnú 3 mesačnú lehotu na prešetrenie nárokov poškodených a na oznámenie výšky poistného plnenia resp. dôvodov, pre ktoré sa poistné plnenie krátilo alebo odmietlo. Splnenie tejto povinnosti je znemožnené, keď sa vo veci dopravnej nehody vedie trestné alebo priestupkové konanie, keď sa všetky doklady týkajúce sa dopravnej nehody nachádzajú u príslušného orgánu a poisťovateľ ani kancelária k nim nemajú prístup. Za týmto účelom sa navrhuje, aby poisťovatelia a kancelária mali aktuálne informácie týkajúce sa dopravnej nehody. Zabezpečenie súčinnosti medzi poisťovateľom, kanceláriou a príslušným orgánom pri sprístupnení spisu umožní včasné odhalenie prípadného poistného podvodu, ktorý sa bude riešiť v inom trestnom konaní.
6
K bodu 2
Súčasťou sankčného systému voči majiteľom a držiteľom motorových vozidiel, ktorí si nesplnia povinnosť uzavrieť poistenie zodpovednosti je ukladanie pokút obvodným úradom podľa § 19 zákona. Údaje o nepoistených vozidlách zasiela obvodným úradom kancelária. Na druhej strane kancelária nemá spätnú väzbu o uložených pokutách, o čom sa nevedú ani celoslovenské štatistiky. Vyhodnocovanie účinnosti sankčného systému nie je centrálne vyhodnocovaná. Zmena príslušného ustanovenia zákona umožní prijať účinnejšie opatrenia voči nepoistených majiteľom vozidiel.
K bodu 3
Podľa teraz platnej právnej úpravy vedie Slovenská kancelária poisťovateľov register, ktorý obsahuje údaje z centrálnej evidencie vozidiel (o motorových vozidlách, o držiteľoch a vlastníkoch motorových vozidiel) a informácie o poistení zodpovednosti (o jeho vzniku, zmene a zániku). Slovenskej kancelárii poisťovateľov sa majú tiež poskytovať podľa § 86 zákona NR SR č. 135/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách údaje o dopravných nehodách. Podľa zákona č. 381/2001 Z. z. a zákona č. 135/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách presne špecifikované informácie poskytované z centrálnej evidencie vozidiel, ako aj informácie z evidencie dopravných nehôd.
V súlade so zahraničnými skúsenosťami sa navrhuje, aby do pôsobnosti kancelárie patrila aj oblasť odhaľovania poistných podvodov. Kancelária vytvorené technické a organizačné predpoklady na odhaľovanie poistných podvodov. tiež zákonnú licenciu na nakladanie s osobnými údajmi klientov poisťovateľov. V kancelárii sa zbiehajú informácie o všetkých evidovaných motorových vozidlách a o ich poistení a o účasti motorových vozidiel na dopravných nehodách. Tento systém je potrebné doplniť o údaje o poistných plneniach z poistenia zodpovednosti a z havarijného poistenia. Z toho dôvodu sa navrhuje rozšírenie pôsobnosti kancelárie v boji proti poistným podvodom.
K bodu 4
Ide o doplnenie ustanovenia § 20 ods. 1 zákona č. 381/2001 Z. z. o ďalšiu pôsobnosť, ktorá sa týka vedenia evidencie a štatistiky na účely poistenia zodpovednosti. Návrh vychádza z toho, že Slovenská kancelária poisťovateľov je tým orgánom, v ktorom sa majú zbiehať všetky informácie, ktoré sa týkajú fungovania povinne zmluvného poistenia. Táto pôsobnosť umožní kancelárii okrem iného sledovať priebeh povinného zmluvného poistenia, poskytovať údaje a informácie príslušným štátnym orgánom a verejnosti, zvýši účinnosť sankčného systému voči nepoisteným vlastníkom a držiteľom vozidiel a zároveň umožní vyhodnotiť efektívnosť opatrení v oblasti boja proti poisteným podvodom. Pri tomto návrhu sa tiež vychádza z obdobných úprav v zahraničí.
K bodu 5
Kancelária sa po prijatí zákona č. 430/2003 Z. z. pretransformovala na informačné stredisko v zmysle smernice EˇU č. 2000/26/ES. Na základe tohto zákona kancelária disponovať s údajmi o poistení zodpovednosti a z dopravných evidencií. Tieto informácie sa poskytujú obetiam dopravných nehôd, príslušným orgánom, ktorý majú zabezpečovať fungovanie sankčného systému proti nepoisteným majiteľom vozidiel, ako aj zahraničným
7
kanceláriám, pokiaľ účastníkom dopravnej nehody je cudzozemský majiteľ motorového vozidla. Doplnením registra, ktorý tvorí jadro informačného strediska, o nové údaje sa podarí znížiť objem neoprávnených výplat z poistenia, čo môže mať vplyv na cenu poistenia.
Oblasť poistných podvodov súvisiacich s prevádzkou motorových vozidiel je závažným spoločenským a ekonomickým problémom. Každoročne sa vyskytuje veľké množstvo prípadov poistných podvodov, kde sa len s veľkým úsilím podarí odhaliť niektorých páchateľov týchto trestných činov, nakoľko poistenie zodpovednosti nevykonáva len jeden poisťovateľ (tak ako to bolo do konca roku 2001 v zákonnom poistení), ale osem poisťovateľov (pri havarijnom poistení je ich podstatne viac), ktorí nemajú možnosť dôsledne a komplexne vyhodnocovať prípady škodových udalostí. Z tohto dôvodu je väčšina prípadov poistných podvodov neodhalená resp. sa zistí po dlhšom časovom odstupe po výplate poistného plnenia (viac-menej náhodným spôsobom). Ekonomickým dôsledkom tohto neželateľného stavu je aj neustály rast poistného v poistení zodpovednosti.
Predchádzaniu ako aj odhaľovaniu poistných podvodov by mohol významnou mierou napomôcť:
-fungujúci register, ktorý obsahuje údaje o všetkých evidovaných vozidlách, údaje o poistení zodpovednosti, údaje o dopravných nehodách a údaje o poistných udalostiach, na ktorých malo účasť motorové vozidlo,
-úzka súčinnosť a koordinácia medzi kanceláriou, poisťovateľmi a orgánom, ktorý zodpovedá za dopravné evidencie,
-vytvorenie komunikačného kanála medzi kanceláriou a jej partnerskými národnými kanceláriami poisťovateľov v zahraničí.
Kancelária môže svoju úlohu v oblasti poisťovacích podvodov úspešne plniť, len ak bude disponovať potrebnými údajmi, ktoré sú uvedené v odseku 2.
V odseku 3 sa navrhuje zákonná licencia pre kanceláriu disponovať osobnými údajmi osôb, ktoré si uplatnili nároky na poistné plnenie z poistenia súvisiaceho s prevádzkou motorového vozidla u niektorého z poisťovateľov.
Predchádzanie a odhaľovanie trestných činov poistného podvodu bude mať pozitívny vplyv na výšku poistného v povinne zmluvnom poistení tým, že sa nebude vytvárať tlak na značné doplnenie finančných prostriedkov na výplatu poistných plnení.
K Čl. II
K bodu 1
Od vstupu Slovenskej republiky do vykonáva Slovenská kancelária poisťovateľov funkciu informačného strediska, ktoré poskytuje poškodeným osobám a informačným strediskám v členských štátoch informácie potrebné na rýchle a jednoduché vybavenie nárokov na náhradu škody. Vzhľadom na túto skutočnosť je nevyhnutné, aby boli kancelárii poskytované informácie z evidencie vozidiel a z evidencie dopravných nehôd v elektronickej forme čo nakoniec predpokladá aj 4. smernica č. 2000/26/ES o poistení motorových vozidiel. Doterajšie znenie zákona nebolo presné a nevyplývalo z neho, či kancelária informácie z dopravných evidencií dostávať v elektronickej forme, hoci na druhej strane iná forma poskytovania údajov z technického hľadiska nie je vzhľadom na rozsah informácií ani možná. Z toho dôvodu sa navrhuje presnenie znenia predmetného ustanovenia.
K bodu 2
Slovenská kancelária poisťovateľov poskytuje obvodným úradom informácie o nepoistených motorových vozidlách. Podľa § 3 ods. 1 zákona č. 381/2001 Z. z. je povinnou
8
osobou ten, kto je ako držiteľ motorového vozidla zapísaný v dokladoch vozidla alebo ten, kto je v dokladoch vozidla zapísaný ako osoba, na ktorú sa držba motorového vozidla previedla. Navrhovanou zmenou sa zosúlaďuje zákon č. 315/1996 Z. z. o premávke o pozemných komunikáciách s právnou úpravou povinného zmluvného poistenia ( zákon č. 381/2001 Z. z.). Zároveň sa umožní účinnejšie bojovať proti prípadom, kedy sa na vozidlo neuzavrie poistenie zodpovednosti.
K bodu 3
Navrhuje sa, aby súčasťou informácie o dopravnej nehode bola príslušná fotodokumentácia, ktorú polícia bežne vyhotovuje pri prešetrovaní každej dopravnej nehody. Okrem štandardných informácií, ktoré sa zasielajú kancelárii v elektronickej forme sa navrhuje, aby súčasťou tejto informácie boli aj digitálne obrázky, ktoré umožnia odhaliť sofistikované prípady poistného podvodu. Zároveň sa zabráni prípadným manipuláciám s obsahom relácie o dopravnej nehode. Zmenou príslušného ustanovenia zákona sa sleduje predchádzanie poistným podvodom a zabránenie prípadom, kedy sa dodatočne po nehode „stratí“ príslušná fotodokumentácia.
K Čl. III
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. 2. 2005.