Dôvodová správa
Všeobecná časť
Predkladaný návrh zákona rieši najmä dva technické okruhy problémov, ktoré spojené s vykonávaním verejného zdravotného poistenia. Novela je zameraná na technické upresnenia niektorých ustanovení zákona, ktorým sa zavádzajú nové inštitúty inštitút platenia preddavkov na poistné a inštitút ročného zúčtovania poistného.
Návrh zákona technicky bližšie špecifikuje určité okruhy osôb, ktoré boli a aj poistencami štátu. to osoby, ktoré zamestnané, avšak nemajú žiadny príjem (napr. ženy na materskej dovolenke). Táto zmena však nebude mať dopad na štátny rozpočet, pretože táto skutočnosť bola zohľadnená v rámci schváleného zákona o zdravotnom poistení, t.j. návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2005 2007 uvažuje s týmito osobami ako s poistencami štátu.
Návrh zákona ďalej technicky upresňuje ustanovenia upravujúce preddavky na poistné a ročné zúčtovanie poistného. Vzhľadom na to, že ide o novo zavedené inštitúty, je potrebné bližšie špecifikovať určité hraničné prípady, ktorými najmä súbeh viacerých príjmov, súbeh samostatnej zárobkovej činnosti a zamestnania a jednoznačná úprava vymeriavacích základov jednotlivých platiteľov poistného.
Návrh zákona nezakladá zvýšené nároky na štátny rozpočet, nemá vplyv na rozpočet obcí a vyšších územných celkov a nemá vplyv na zamestnanosť a životné prostredie. Presnejšia klasifikácia určitých hraničných prípadov nemá dopad na štátny rozpočet, lebo pri modelovaní príjmov a výdavkov rozpočtu verejnej správy na roky 2005 2007 sa vychádzalo z predpokladu, že za tieto skupiny poistencov platí poistné štát.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Doložka zlučiteľnosti
návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a)problematika návrhu zákona podľa článku 70 Európskej dohody o pridružení uzatvorenej medzi Európskym spoločenstvom a ich členskými štátmi na jednej strane a Slovenskou republikou na druhej strane nepatrí medzi oblasti zahrnuté na
2
zbližovanie práva,
b) NPPA, Partnerstva pre vstup, Bielej knihy a screeningu vyplýva požiadavka na inštitucionálne zabezpečenie efektívnej koordinácie systému sociálneho zabezpečenia, zriadiť samostatný (styčný orgán), ktorý bude zabezpečovať preplácanie vecných dávok.
4.Problematika návrhu zákona je upravená
a) v primárnom práve
v čl. 42 a v čl. 152 Zmluvy a založení Európskeho spoločenstva v amsterdamskom znení, podľa ktorého činnosť Spoločenstva v oblasti zdravotníctva plne rešpektuje zodpovednosť členských štátov za organizáciu zdravotníctva a poskytovanie zdravotníckych služieb a zdravotnej starostlivosti,
b) v sekundárnom práve
1. v nariadení Rady (EHS) č. 1408/71 o uplatňovaní systémov sociálneho zabezpečenia na zamestnané osoby, samostatne zárobkovo činné osoby a členov ich rodín pohybujúcich sa v rámci spoločenstva v znení neskorších predpisov,
2. v nariadení Rady (EHS) č. 574/1972, ktorým sa ustanovuje postup na vykonávanie nariadenia Rady (EHS) č. 1408/71 o uplatňovaní systémov sociálneho zabezpečenia na zamestnané osoby, samostatne zárobkovo činné osoby a členov ich rodín pohybujúcich sa v rámci spoločenstva v znení neskorších predpisov.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev: bezpredmetné
6.Gestor: bezpredmetné
7.Účasť expertov pri príprave návrhu zákona: nebola
Doložka finančných, ekonomických a environmentálnych vplyvov
a vplyvov na zamestnanosť
Návrh zákona nezakladá zvýšené nároky na verejné financie.
Návrh zákona nemá dodatočný finančný dopad na obyvateľov a hospodárenie podnikateľskej sféry.
Návrh zákona nemá dopad na životné prostredie.
Návrh zákona nemá vplyv na zamestnanosť.
Osobitná časť
3
K článku I
K bodu 1
Vypúšťa sa úprava, podľa ktorej v štátoch Európskej únie sa poskytuje zdravotná starostlivosť podľa osobitných predpisov, teda podľa koordinačných pravidiel ustanovených v nariadení Rady (EHS) č. 1408/71 o uplatňovaní systémov sociálneho zabezpečenia na zamestnancov, samostatne zárobkovo činné osoby a ich rodinných príslušníkov, ktorí sa pohybujú v rámci spoločenstva. V prípade vyslania na liečenie so súhlasom príslušnej zdravotnej poisťovne len na základe koordinačných pravidiel, vydaním formulára E 112, poistenec v členskom štáte by musel uhrádzať spoluúčasť sám.
Národná legislatíva môže ustanoviť výhodnejšie podmienky ako ustanovené v citovanom nariadení. Navrhovaná právna úprava umožňuje v prípade vyslania poistenca na liečenie do cudziny úhradu všetkých nákladov na zdravotnú starostlivosť v súvislosti s takýmto liečením v cudzine za ustanovených podmienok.
K bodu 2
Upresňuje sa podmienka platenia poistného pre poistenca, ktorý nie je zamestnancom alebo samostatne zárobkovo činnou osobou.
K bodu 3
Dopĺňa sa definícia samostatne zárobkovo činnej osoby o konateľa spoločnosti s ručením obmedzeným.
K bodu 4
Definuje sa zamestnávateľ v nadväznosti na poistencov uvedených v § 11 ods. 3 písm. d), ktorí na účely zákona zamestnancami (zosúladenie so zákonom č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov).
K bodu 5
Definuje sa zamestnávateľ v nadväznosti na poistencov uvedených v § 11 ods. 3 písm. j), ktorí na účely zákona zamestnancami (zosúladenie so zákonom č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov).
K bodu 6
Upresňuje sa okruh poistencov, za ktorých platí poistné štát a to tak, aby jednoznačne vyjadroval, že poistencami štátu aj zamestnanci, ktorí nemajú príjem zo závislej činnosti (napr. ženy na materskej dovolenke).
K bodu 7
Upresnenie sadzby poistného, ak platiteľom poistného je osoba so zdravotným postihnutím - zníženie sadzby poistného pre osoby so zdravotným postihnutím vyplýva z potreby zachovania pomeru percentuálnej sadzby poistného 4:10 z dôvodu jednoznačnosti zavedeného ročného zúčtovania. Súčasný pomer 4:5 by skomplikoval ročné zúčtovanie.
K bodu 8
Upresnenie sadzby poistného, ak platiteľom poistného je osoba so zdravotným postihnutím zníženie sadzby poistného pre osoby so zdravotným postihnutím vyplýva z potreby zachovania pomeru percentuálnej sadzby poistného 4:10 z dôvodu jednoznačnosti zavedeného ročného zúčtovania. Súčasný pomer 4:5 by skomplikoval ročné zúčtovanie.
4
K bodu 9
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na nové znenie § 14.
K bodu 10
Upresnenie ustanovenia v záujme jeho jednoznačnosti.
K bodu 11
Zosúladenie so zákonom č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení (jeho poslednou novelou predloženou na rokovanie NR SR). Podľa § 13 ods. 4 písm. d) sa odmena za pracovnú pohotovosť do vymeriavacieho základu nezapočítava.
K bodu 12
Ustanovuje sa vymeriavací základ pre osoby vo výkone väzby a vo výkone trestu odňatia slobody, ktoré sú podľa § 11 ods. 3 písm. j) pre účely tohto zákona zamestnancami.
K bodu 13
Upresnenie ustanovenia - zosúladenie so zákonom č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení (jeho poslednou novelou predloženou na rokovanie NR SR).
K bodom 14 až 16
Upresňuje sa úprava vymeriavacieho základu, a to aj vo väzbe na zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov). V záujme jednoznačnosti sa upresňuje vymeriavací základ samostatne zárobkovo činnej osoby, poistenca, ktorý iné príjmy, ako príjmy zo zamestnaneckého pomeru alebo zo samostatnej zárobkovej činnosti a dáva ho do súladu s ostatnými ustanoveniami zákona. Vymeriavací základ (minimálny a maximálny) sa upresňuje tak, aby ohraničenie platilo i pre platiteľov, ktorí neboli platiteľmi poistného počas celého rozhodujúceho obdobia. Vymeriavací základ zamestnávateľa je pri súbehu platiteľov len pomerný.
K bodu 17
Upresňuje sa znenie § 14 v nadväznosti na úpravu vymeriavacieho základu v bodoch 14 až 16.
K bodu 18
Upresňuje sa platenie preddavkov na poistné pre všetkých platiteľov poistného.
K bodu 19
Ustanovením sa riešia prípady platenia poistného, ak samostatne zárobkovo činná osoba nevykonávala činnosť v ustanovenom období. Výšku preddavkov si v takom prípade určí samotný platiteľ poistného. Aj v takomto prípade však platí najnižšia a najvyššia výška preddavku na poistné.
K bodu 20
Výška preddavkov na poistné sa upresňuje a to aj so zohľadnením novej sadzby poistného pre osoby so zdravotným postihnutím.
K bodu 21
Upúšťa sa od povinnosti odviesť preddavok na poistné v prípadoch, ak by transakčné
5
náklady predstavovali nadmerný podiel na odvádzanej sume.
K bodu 22
Splatnosť preddavku v prípade, ak nie je určený deň výplaty príjmov zamestnancov sa zosúlaďuje s analogickým ustanovením zákona o sociálnom poistení (t.j. posledný deň nasledujúceho kalendárneho mesiaca).
K bodu 23
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na bod 28.
K bodu 24
Navrhuje sa, aby úrokom z omeškania podliehal nielen preddavok na poistné nezaplatený včas, ale rovnako aj nedoplatok.
K bodu 25
V nadväznosti na navrhovanú úpravu v bode 24 sa upravuje aj výpočet úroku z omeškania.
K bodu 26
Ustanovenie umožňuje jednoznačné vymedzenie nedoplatkov alebo preplatkov na poistnom medzi jednotlivých platiteľov poistného na základe ročného zúčtovania.
K bodu 27
Navrhuje sa rozšíriť splnomocňovacie ustanovenie aj na úpravu podrobností o platení preddavkov na poistné.
K bodu 28
Dopĺňa sa oznamovacia povinnosť poistenca, ktorá je významná z hľadiska kontroly platenia poistného. Ide o oznamovaciu povinnosť poistenca voči zdravotnej poisťovni pri podávaní daňového priznania v súvislosti s príjmami podliehajúcimi dani z príjmov a nepochádzajúcimi zo závislej činnosti alebo zo samostatnej zárobkovej činnosti.
K bodu 29
Upresňuje sa nositeľ povinností.
K bodu 30
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na bod 28.
K bodu 31
Navrhovaným ustanovením sa rieši prerozdeľovanie poistného v prípade, ak nedošlo k nahláseniu poistného v príslušnom kalendárnom mesiaci.
K bodu 32
Upresňujú sa ustanovenia vo vzťahu k indexu rizika nákladov.
K bodu 33
Dopĺňajú sa prechodné ustanovenia vo vzťahu k prerozdeleniu poistného za posledný štvrťrok 2004 a k prvému vykonaniu ročného zúčtovania.
6
K článku II
Dátum účinnosti sa navrhuje v nadväznosti na návrh na skrátené legislatívne konanie.
V Bratislave 10. novembra 2004
Mikuláš D z u r i n d a , v.r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Rudolf Z a j a c , v.r.
minister zdravotníctva
Slovenskej republiky