NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
Návrh
skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
na vydanie
ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov
Navrhovatelia: Návrh na uznesenie:
Národná rada Slovenskej republiky
s c h v a ľ u j e
návrh skupiny poslancov Národnej rady
Slovenskej republiky na vydanie ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov
Bratislava, október 2004
Návrh
ústavný zákon
z ............ 2004
ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto ústavnom zákone:
Čl. I
Ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov sa mení a dopĺňa takto:
1.V Čl. 2 ods. 1 sa vypúšťa písm. zd).
2.V Čl. 2 ods. 2 sa za slová „Slovenskej republiky“ vkladajú slová „a členov Rady pre vysielanie a retransmisiu“.
Čl. II
Tento ústavný zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2005.
D ô v o d o v á s p r á v a
Všeobecná časť
Cieľom predloženého návrhu ústavného zákona je vyňať z členov Rady Slovenskej televízie a členov Rady Slovenského rozhlasu z pôsobnosti ústavného zákona a zúžiť rozsah obmedzení pre členov Rady pre vysielanie a retransmisiu.
Návrh je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Prijatie návrhu ústavného zákona nebude mať vplyv na výdavky štátneho rozpočtu.
Doložka zlučiteľnosti
s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: Ústavný zákon, ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov
3. V práve Európskej únie problematika návrhu ústavného zákona n i e je upravená.
4. Návrh zákona svojou problematikou
a)nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v článku 70 Európskej dohody o pridružení,
b)nepatrí medzi odporúčania uvedené v Príprave asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integráciu do vnútorného trhu Európskej únie (Biela kniha).
5. Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika návrhu zákona:
bezpredmetné
6. Vyjadrenie stupňa kompatibility návrhu zákona s právom ES/EÚ:
Vzhľadom na bod 3 sa nestanovuje.
Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1:
Navrhuje sa vyňať z pôsobnosti ústavného zákona Rada Slovenskej televízie a Rozhlasová rada. V zmysle zákonov č. 619/2003 Z. z. o Slovenskom rozhlase a č. 16/2004 Z. z. o Slovenskej televízii nie sú funkcie členov rady týchto orgánov verejnými funkciami. Činnosť v týchto radách sa považuje za iný úkon vo všeobecnom záujme čo implikuje, že sa toto členstvo vykonáva popri zamestnaní alebo inej činnosti. Za výkon činnosti v Rade Slovenskej televízie a Rozhlasovej rade náleží ich členom odmena vo výške dvojnásobku minimálnej mzdy. Zákaz podnikania a výkonu činnosti v oblastiach, ktoré by mohli spôsobiť konflikt záujmov s členstvom v radách obsahujú uvedené zákony.
K bodu 2:
Pri členoch Rady pre vysielanie a retransmisiu sa nenavrhujú úplné vypustenie z ústavného zákona, ale len zúženie obmedzení. Dôvodom je, že Rada pre vysielanie a retransmisiu má postavenie orgánu štátnej správy s celoštátnou pôsobnosťou v rozsahu vymedzenom zákonom č. 308/2000 Z. z. Rada pre vysielanie a retransmisiu je teda v obdobnom postavení ako Úrad pre ochranu osobných údajov, Telekomunikačný úrad alebo Poštový úrad. Špecifikom Rady je však to, že ide o kolektívny orgán, ktorého členovia nevykonávajú svoju funkciu ako hlavnú zárobkovú činnosť. Preto je odôvodnené, aby sa na nich vzťahoval ústavný zákon o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov okrem obmedzení podľa čl. 4 ods. 2 c) až e) a ustanovenia čl. 5. Zákaz podnikania a výkonu činnosti v konkrétnych oblastiach, ktoré by mohli spôsobiť konflikt záujmov s členstvom v rade obsahuje zákon č. 308/2000. Rozširovanie zákazu podnikania nad rámec možného konfliktu nemá opodstatnenie a mohlo by znefunkčniť činnosť zvolenej rady. Pre ďalšiu voľbu by znamenalo zúženie možnosti výberu kandidátov, ktorí by inak spĺňali všetky predpoklady stanovené zákonom.
Čl. II
Navrhuje sa účinnosť od 1. januára 2005.