N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
III. volebné obdobie
Číslo: 1474/2004
894
N á v r h
skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
n a v y d a n i e
zákona o spôsobe vymenovávania a odvolávania
vedúcich predstaviteľov štátnej správy
___________________________________________________________________________
P r e d k l a d a j ú :Návrh na uznesenie:
BranislavO p a t e r n ý v. r. Národná rada Slovenskej republiky
ZuzanaM a r t i n á k o v á v. r. s c h v a ľ u j e
ĽubicaN a v r á t i l o v á v. r. návrh skupiny poslancov Národnej rady
na vydanie zákona o spôsobe vymenovávania
a odvolávania vedúcich predstaviteľov štátnej
správy
Bratislava október 2004
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
NÁVRH POSLANCOV NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
BRANISLAVA OPATERNÉHO, ZUZANY MARTINÁKOVEJ A ĽUBICE NAVRÁTILOVEJ
Z á k o n
z ............... 2004
o spôsobe vymenovávania a odvolávania vedúcich predstaviteľov štátnej správy
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I.
Zákon č. 515/2003 Z. z. o krajských úradoch a obvodných úradoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 2 odsek 2 znie:
(2) Krajský úrad riadi a za jeho činnosť zodpovedá prednosta krajského úradu, ktorého vymenúva a odvoláva minister vnútra Slovenskej republiky v súlade s osobitným predpisom 1a).
Poznámka pod čiarou k odkazu 1a) znie:
1a) § 10 ods. 9 a 10, § 30 a 31 zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“
2.V § 2 odsek 5 znie:
(5) Obvodný úrad riadi a za jeho činnosť zodpovedá prednosta obvodného úradu, ktorý je vymenovávaný a odvolávaný podľa osobitného predpisu 1b).
Poznámka pod čiarou k odkazu 1b) znie:
1b) § 30 a 31 zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“
Čl. II.
Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov sa mení a dopĺňa takto:
3.V § 3 odsek 2 znie:
(2) Krajský stavebný úrad riadi a za jeho činnosť zodpovedá prednosta, ktorého vymenúva a odvoláva minister výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky v súlade s osobitným predpisom. 6a).
Poznámka pod čiarou k odkazu 6a) znie:
6a) § 10 ods. 9 a 10, § 30 a 31 zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“
Čl. III.
Zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa mení a dopĺňa takto:
4.V § 10 odsek 2 znie:
(2) Krajský školský úrad riadi prednosta, ktorého vymenúva a odvoláva minister školstva Slovenskej republiky v súlade s osobitným predpisom. 38a).
Poznámka pod čiarou k odkazu 38a) znie:
38a) § 10 ods. 9 a 10, § 30 a 31 zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“
5.V § 10 odsek 3 sa vypúšťajú slová „ako vedúci služobného úradu39) vrátane poznámky pod čiarou k odkazu 39).
6.V § 12 odsek 2 sa slová „na päťročné funkčné obdobie“ nahrádzajú slovami „podľa osobitného predpisu38a)“.
7.V § 12 odsek 4 sa vypúšťajú slová „ako vedúci služobného úradu39)“.
Čl. IV.
Zákon č. 534/2003 Z. z. o organizácii štátnej správy na úseku cestnej dopravy a pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa mení a dopĺňa takto:
8.V § 4 odsek 3 znie:
(3) Krajský úrad dopravy riadi a za jeho činnosť zodpovedá prednosta krajského úradu dopravy, ktorého vymenúva a odvoláva minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky v súlade s osobitným predpisom 3).
Poznámka pod čiarou k odkazu 3) znie:
3) § 10 ods. 9 a 10, § 30 a 31 zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“
9.V § 4 odsek 6 znie:
(6) Obvodný úrad dopravy riadi a za jeho činnosť zodpovedá riaditeľ obvodného úradu dopravy, ktorý je vymenúvaný a odvolávaný podľa osobitného predpisu3a).
Poznámka pod čiarou k odkazu 3a) znie:
3a) § 30 a 31 zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“
Čl. V.
Zákon č. 525/2003 Z. z. o štátnej správe starostlivosti o životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa mení a dopĺňa takto:
10.V § 6 odsek 1 znie:
(1) Krajský úrad životného prostredia riadi a za jeho činnosť zodpovedá prednosta, ktorého vymenúva a odvoláva minister životného prostredia Slovenskej republiky v súlade s osobitným predpisom 5a).
Poznámka pod čiarou k odkazu 5a) znie:
5a) § 10 ods. 9 a 10, § 30 a 31 zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“
11.V § 6 odsek 2 sa slová „so súhlasom“ nahrádzajú slovami „na návrh“.
12.V § 9 odseky 3 a 4 znejú:
(3) Inšpekciu riadi a za jej činnosť zodpovedá generálny riaditeľ, ktorého vymenúva a odvoláva minister životného prostredia v súlade s osobitným predpisom5a).
(4) Na čele inšpektorátu je riaditeľ, ktorý je vymenovávaný a odvolávaný podľa osobitného predpisu5b).
Poznámka pod čiarou k odkazu 5b) znie:
5b) § 30 a 31 zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“
Čl. VI.
Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov sa mení a dopĺňa takto:
13.V § 5 odsek 10 znie:
(10) Krajský pozemkový úrad riadi a za jeho činnosť zodpovedá prednosta krajského pozemkového úradu, ktorého vymenúva a odvoláva minister pôdohospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len "minister") v súlade s osobitným predpisom 3c).
Poznámka pod čiarou k odkazu 3c) znie:
3c) § 10 ods. 9 a 10, § 30 a 31 zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“
14.V § 5 sa vypúšťa odsek 11. Doterajšie odseky 12 15 sa označujú ako odseky 11 až 14.
15.V § 5 odsek 12 znie:
(12) Obvodný pozemkový úrad riadi a za jeho činnosť zodpovedá riaditeľ obvodného pozemkového úradu, ktorý je vymenúvaný a odvolávaný podľa osobitného predpisu3d).
Poznámka pod čiarou k odkazu 3d) znie:
3d) § 30 a 31 zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“
Čl. VII.
Zákon č. 100/1977 Zb. o hospodárení v lesoch a štátnej správe lesného hospodárstva v znení neskorších predpisov sa mení a dopĺňa takto:
16.V § 25 odsek 6 znie:
(6) Krajský lesný úrad riadi a za jeho činnosť zodpovedá prednosta, ktorého vymenúva a odvoláva minister pôdohospodárstva Slovenskej republiky v súlade s osobitným predpisom 15a).
Poznámka pod čiarou k odkazu 15a) znie:
15a) § 10 ods. 9 a 10, § 30 a 31 zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“
17.V § 25 sa vypúšťa odsek 7. Doterajšie odseky 8 10 sa označujú ako odseky 7 až 9.
18.V § 25 odsek 8 znie:
(8) Obvodný lesný úrad riadi a za jeho činnosť zodpovedá vedúci, ktorý je vymenúvaný a odvolávaný podľa osobitného predpisu15b).
Poznámka pod čiarou k odkazu 15b) znie:
15b) § 30 a 31 zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“
Čl. VIII.
Zákon č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 5/2004 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
19.V § 4 odsek 5 znie:
(5) Ústredie riadi generálny riaditeľ. Generálneho riaditeľa ústredia vymenúva a odvoláva minister práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky v súlade s osobitným predpisom 3a).
Poznámka pod čiarou k odkazu 3a) znie:
3a) § 10 ods. 9 a 10, § 30 a 31 zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“
Čl. IX.
Zákon č. 272/1994 Z. z. o ochrane zdravia ľudí v znení neskorších predpisov sa mení a dopĺňa takto:
20.V § 20 odsek 2 znie:
(2) Na čele úradu verejného zdravotníctva je hlavný hygienik Slovenskej republiky (ďalej len "hlavný hygienik"), ktorého vymenúva a odvoláva minister zdravotníctva Slovenskej republiky v súlade s osobitným predpisom6n).
Poznámka pod čiarou k odkazu 6n) znie:
6n) § 10 ods. 9 a 10, § 30 a 31 zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“
21.V § 21 odsek 2 znie:
(2) Na čele regionálneho úradu verejného zdravotníctva je regionálny hygienik, ktorý je vymenovávaný a odvolávaný podľa osobitného predpisu6o) .
Poznámka pod čiarou k odkazu 6o) znie:
6o) § 30 a 31 zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“
Čl. X.
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. decembra 2004.
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Navrhuje sa, aby sa na prednostov a riaditeľov vzťahovali ustanovenia zákona o štátnej službe v plnom rozsahu. Dôvodom na túto úpravu je, že jedným zo základných princípov štátnej služby je princíp politickej nezávislosti, čo sa dosiahne len vybraním vhodného uchádzača režimom výberových konaní vykonaným podľa zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Zákon o štátnej službe ustanovuje možnosť na vymenovanie úspešného uchádzača, to znamená, že nemusí ísť o uchádzača umiestneného na prvom mieste za predpokladu, že ide o štátnozamestnanecké miesto, ktoré je v priamej riadiacej pôsobnosti ministra v orgáne miestnej štátnej správy. Touto zmenou sa zároveň odstráni nepriama novelizácia zákona o štátnej službe, ktorá v § 10 ustanovuje funkcie vedúcich služobných úradov. Akákoľvek iná úprava postavenia vedúceho služobného úradu je teda v rozpore so zákonom o štátnej službe.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a zákonmi Slovenskej republiky, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Vzhľadom na obsah doložky zlučiteľnosti nie je potrebná tabuľka zhody.
Realizácia navrhovanej právnej úpravy neovplyvňuje štátny rozpočet.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Navrhovateľ právneho predpisu:
Branislav Opaterný, Zuzana Martináková, Ľubica Navrátilová, poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona o spôsobe vymenovávania a odvolávania vedúcich predstaviteľov štátnej správy.
3.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
Návrh zákona svojou problematikou nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v Európskej dohode o pridružení. Problematika návrhu zákona nie je prioritou podľa Partnerstva pre vstup. Návrh zákona nepatrí medzi prioritné úlohy vlády Slovenskej republiky podľa Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2004. Slovenská republika nemá v danej oblasti žiadne negociačné požiadavky.
4. Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskych spoločenstiev: bezpredmetné
b)nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev: bezpredmetné
c)je upravená v práve Európskej únie: bezpredmetné
d)nie je upravená v práve Európskej únie: bezpredmetné
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Vzhľadom na vnútroštátny charakter upravovanej problematiky je bezpredmetné vyjadrovanie stupňa zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom ES/EÚ.
6. Gestor:
Bezpredmetné
7. Účasť expertov pri príprave návrhu právneho predpisu a ich stanovisko k zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Bez účasti expertov.
Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa, aby sa na prednostov vzťahovali ustanovenia zákona o štátnej službe v plnom rozsahu. Dôvodom na túto úpravu je, že jedným zo základných princípov štátnej služby je princíp politickej nezávislosti, čo sa dosiahne len vybraním vhodného uchádzača režimom výberových konaní vykonaným podľa zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Zákon o štátnej službe ustanovuje možnosť na vymenovanie úspešného uchádzača, to znamená, že nemusí ísť o uchádzača umiestneného na prvom mieste za predpokladu, že ide o štátnozamestnanecké miesto, ktoré je v priamej riadiacej pôsobnosti ministra v orgáne miestnej štátnej správy.
K čl. II
Navrhuje sa, aby sa na prednostu vzťahovali ustanovenia zákona o štátnej službe v plnom rozsahu. Dôvodom na túto úpravu je, že jedným zo základných princípov štátnej služby je princíp politickej nezávislosti, čo sa dosiahne len vybraním vhodného uchádzača režimom výberových konaní vykonaným podľa zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Zákon o štátnej službe ustanovuje možnosť na vymenovanie úspešného uchádzača, to znamená, že nemusí ísť o uchádzača umiestneného na prvom mieste za predpokladu, že ide o štátnozamestnanecké miesto, ktoré je v priamej riadiacej pôsobnosti ministra v orgáne miestnej štátnej správy.
K čl. III
Navrhuje sa, aby sa na prednostu a hlavného školského inšpektora vzťahovali ustanovenia zákona o štátnej službe v plnom rozsahu. Dôvodom na túto úpravu je, že jedným zo základných princípov štátnej služby je princíp politickej nezávislosti, čo sa dosiahne len vybraním vhodného uchádzača režimom výberových konaní vykonaným podľa zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Zákon o štátnej službe ustanovuje možnosť na vymenovanie úspešného uchádzača, to znamená, že nemusí ísť o uchádzača umiestneného na prvom mieste za predpokladu, že ide o štátnozamestnanecké miesto, ktoré je v priamej riadiacej pôsobnosti ministra v orgáne miestnej štátnej správy.
K čl. IV
Navrhuje sa, aby sa na prednostu a riaditeľa vzťahovali ustanovenia zákona o štátnej službe v plnom rozsahu. Dôvodom na túto úpravu je, že jedným zo základných princípov štátnej služby je princíp politickej nezávislosti, čo sa dosiahne len vybraním vhodného uchádzača režimom výberových konaní vykonaným podľa zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Zákon o štátnej službe ustanovuje možnosť na vymenovanie úspešného uchádzača, to znamená, že nemusí ísť o uchádzača umiestneného na prvom mieste za predpokladu, že ide o štátnozamestnanecké miesto, ktoré je v priamej riadiacej pôsobnosti ministra v orgáne miestnej štátnej správy.
Návrhom na vypustenie tretej vety z ustanovenia § 4 odsek 3 zákona sa zosúlaďuje znenie so znením § 10 odsek 9 zákona o štátnej službe, kedy sa štatutárny zástupca vymenovaný do funkcie ministrom stáva na základe tohto ustanovenia aj vedúcim služobného úradu.
K čl. V
Navrhuje sa, aby sa na prednostu, generálneho riaditeľa inšpekcie a riaditeľa inšpektorátu vzťahovali ustanovenia zákona o štátnej službe v plnom rozsahu. Dôvodom na túto úpravu je, že jedným zo základných princípov štátnej služby je princíp politickej nezávislosti, čo sa
dosiahne len vybraním vhodného uchádzača režimom výberových konaní vykonaným podľa zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Zákon o štátnej službe ustanovuje možnosť na vymenovanie úspešného uchádzača, to znamená, že nemusí ísť o uchádzača umiestneného na prvom mieste za predpokladu, že ide o štátnozamestnanecké miesto, ktoré je v priamej riadiacej pôsobnosti ministra v orgáne miestnej štátnej správy.
K čl. VI.
Navrhuje sa, aby sa na prednostu a riaditeľov vzťahovali ustanovenia zákona o štátnej službe v plnom rozsahu. Dôvodom na túto úpravu je, že jedným zo základných princípov štátnej služby je princíp politickej nezávislosti, čo sa dosiahne len vybraním vhodného uchádzača režimom výberových konaní vykonaným podľa zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Zákon o štátnej službe ustanovuje možnosť na vymenovanie úspešného uchádzača, to znamená, že nemusí ísť o uchádzača umiestneného na prvom mieste za predpokladu, že ide o štátnozamestnanecké miesto, ktoré je v priamej riadiacej pôsobnosti ministra v orgáne miestnej štátnej správy. Touto zmenou sa zároveň odstráni nepriama novelizácia zákona o štátnej službe, ktorá v § 10 ustanovuje funkcie vedúcich služobných úradov. Akákoľvek iná úprava postavenia vedúceho služobného úradu je teda v rozpore so zákonom o štátnej službe.
K čl. VII
Navrhuje sa, aby sa na prednostu a vedúceho vzťahovali ustanovenia zákona o štátnej službe v plnom rozsahu. Dôvodom na túto úpravu je, že jedným zo základných princípov štátnej služby je princíp politickej nezávislosti, čo sa dosiahne len vybraním vhodného uchádzača režimom výberových konaní vykonaným podľa zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Zákon o štátnej službe ustanovuje možnosť na vymenovanie úspešného uchádzača, to znamená, že nemusí ísť o uchádzača umiestneného na prvom mieste za predpokladu, že ide o štátnozamestnanecké miesto, ktoré je v priamej riadiacej pôsobnosti ministra v orgáne miestnej štátnej správy.
K čl. VIII
Navrhuje sa, aby sa na generálneho riaditeľa Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny vzťahovali ustanovenia zákona o štátnej službe v plnom rozsahu. Dôvodom na túto úpravu je, že jedným zo základných princípov štátnej služby je princíp politickej nezávislosti, čo sa dosiahne len vybraním vhodného uchádzača režimom výberových konaní vykonaným podľa zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Zákon o štátnej službe ustanovuje možnosť na vymenovanie úspešného uchádzača, to znamená, že nemusí ísť o uchádzača umiestneného na prvom mieste za predpokladu, že ide o štátnozamestnanecké miesto, ktoré je v priamej riadiacej pôsobnosti ministra v orgáne miestnej štátnej správy.
Návrhom na vypustenie tretej vety z ustanovenia § 4 odsek 5 zákona sa zosúlaďuje znenie so znením § 10 odsek 9 zákona o štátnej službe, kedy sa štatutárny zástupca vymenovaný do funkcie ministrom stáva na základe tohto ustanovenia aj vedúcim služobného úradu.
K čl. IX
Navrhuje sa, aby sa právna úprava zosúladila s právnou úpravou upravujúcou postavenie a úlohy ostatných orgánov špecializovanej štátnej správy, kde je štatutár orgánu vymenovaný ministrom, avšak v súlade s ustanovením § 30 a 31 zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, t. j. na základe výsledkov výberového konania. Ministrom vymenovaný štatutár sa podľa § 10 odsek 9
zákona o štátnej službe stáva vedúcim služobného úradu a preto nie je možné v osobitnej úprave zdôrazňovať toto postavenie. Zákon o štátnej službe ustanovuje tiež možnosť na vymenovanie úspešného uchádzača, to znamená, že nemusí ísť o uchádzača umiestneného na prvom mieste za predpokladu, že ide o štátnozamestnanecké miesto, ktoré je v priamej riadiacej pôsobnosti ministra v orgáne miestnej štátnej správy.
K čl. X
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. decembra 2004.
Bratislava, 27. septembra 2004.
Branislav Opaterný
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
Zuzana Martináková
poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky
Ľubica Navrátilová
poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky