NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
Na rokovanie
Národnej rady Slovenskej republikyČíslo: ........../2004
N á v r h
poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Branislava Opaterného, Zuzany Martinákovej a Ľubice Navrátilovej
na vydanie
zákona, ktorým sa mení zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálnych olejov.
Návrh uznesenia:
Národná rada Slovenskej republiky
schvaľuje
návrh poslancov Branislava Opaterného, Zuzany Martinákovej a Ľubice Navrátilovej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálnych olejov.
Bratislava október 2004
Predkladá:
Branislav Opaterný,v.r.Zuzana Martináková,v.r.Ľubica Navrátilová,v.r.
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
NÁVRH POSLANCOV NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
BRANISLAVA OPATERNÉHO, ZUZANY MARTINÁKOVEJ A ĽUBICE NAVRÁTILOVEJ
Z á k o n
z ............... 2004,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálnych olejov.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I.
Zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálnych olejov sa mení takto:
1.V § 6 ods. 1
v písm. a) sa slová „15500 Sk / 1000 l“ nahrádzajú slovami „12400 Sk / 1000 l“,
v písm. b) sa slová „18000 Sk / 1000 l“ nahrádzajú slovami „14500 Sk / 1000 l“,
v písm. c) sa slová „14500 Sk / 1000 l“ nahrádzajú slovami „11800 Sk / 1000 l“,
v písm. d) sa slová „14500 Sk / 1000 l“ nahrádzajú slovami „11800 Sk / 1000 l“,
v písm. e) sa slová „800 Sk / 1000 kg“ nahrádzajú slovami „600 Sk / 1000 kg“
a v písm. f) sa slová „7800 Sk / 1000 kg“ nahrádzajú slovami „4300 Sk / 1000 kg“.
2.V § 7 ods. 1 sa slová „6800 Sk / 1000 l“ nahrádzajú slovami „4100 Sk / 1000 l“.
Čl. II.
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2005.
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Uvedená právna úprava za cieľ zníženie sadzieb spotrebných daní z minerálnych olejov na úroveň spred augusta 2003. V prípade premietnutia zníženia sadzieb dane do cien pohonných látok a palív je možné očakávať i zníženie cien tovarov a služieb, do ktorých sa ceny pohonných látok a palív premietajú. Navrhovaná úprava sadzieb dane preto bude mať vplyv na obyvateľov, podnikateľskú sféru i orgány a organizácie napojené na štátny rozpočet. Ak by navrhované zníženie sadzieb dane u automobilových benzínov a motorovej nafty bolo premietnuté v plnej výške do ceny pre konečného spotrebiteľa, znamenalo by to zníženie cien o cca 2,70 3,50 Sk na jeden liter bez DPH. Samozrejme, nemožno očakávať premietnutie plnej výšky zníženia sadzieb do cien PHM, ale i v tom prípade platí, že je pre ekonomiku lepšie, keď zostávajú peniaze v rukách podnikateľov než keď prostredníctvom daní dochádza k ich štátnemu prerozdeľovaniu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a zákonmi Slovenskej republiky, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Vzhľadom na obsah doložky zlučiteľnosti nie je potrebná tabuľka zhody.
Realizácia navrhovanej právnej úpravy neovplyvňuje štátny rozpočet.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Navrhovateľ právneho predpisu:
Branislav Opaterný, Zuzana Martináková, Ľubica Navrátilová, poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona o spotrebnej dani z minerálnych olejov.
3.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
Návrh zákona svojou problematikou nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v Európskej dohode o pridružení. Problematika návrhu zákona nie je prioritou podľa Partnerstva pre vstup. Návrh zákona nepatrí medzi prioritné úlohy vlády Slovenskej republiky podľa Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2004. Slovenská republika nemá v danej oblasti žiadne negociačné požiadavky.
4. Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskych spoločenstiev: bezpredmetné
b)nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev: bezpredmetné
c)je upravená v práve Európskej únie: bezpredmetné
d)nie je upravená v práve Európskej únie: bezpredmetné
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev
a právom Európskej únie:
Vzhľadom na vnútroštátny charakter upravovanej problematiky je bezpredmetné vyjadrovanie stupňa zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom ES/EÚ.
6. Gestor:
Bezpredmetné
7. Účasť expertov pri príprave návrhu právneho predpisu a ich stanovisko k zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Bez účasti expertov.
Osobitná časť
K čl. I
Odôvodnenie:
Uvedené sadzby sa zvyšovali na súčasnú úroveň k 1. augustu 2003 a to na základe argumentácie Ministerstva financií SR, ktoré tak chcelo vykryť výpadok zle odhadnutých príjmov štátneho rozpočtu a od zvýšenia sadzieb očakávalo zvýšenie príjmov na úrovni 2,2 mld Sk. V tom čase bolo plnenie príjmov na rok 2003 na úrovni 33 percent. V roku 2004 je za prvých 6 mesiacov príjem ŠR na úrovni 87 percent a je značne vyšší oproti očakávaniam. Na základe tej istej logiky Ministerstva financií by bolo namieste teraz, keď je kríza plnenia príjmov ŠR prekonaná, vrátiť sa k pôvodným sadzbám daní spred augusta 2003.
Navrhovanou úpravou sadzieb dane jednotlivých druhov minerálnych olejov je možné predpokladať zníženie príjmov štátneho rozpočtu v roku 2005 o cca 4 mld. Sk oproti plánovaným príjmom, pričom aj vzhľadom na tohtoročný priaznivý vývoj možno očakávať, že skutočný výpadok daňových príjmov ako celku by bol oveľa nižší, ak by k nemu vôbec došlo. Predpokladaný výpadok navrhujeme riešiť adekvátnym znížením na výdavkovej strane rozpočtu a to predovšetkým v rámci investičných stimulov, štátnej pomoci a poľnohospodárskych dotácií.
V prípade premietnutia zníženia sadzieb dane do cien pohonných látok a palív je možné očakávať i zníženie cien tovarov a služieb, do ktorých sa ceny pohonných látok a palív premietajú. Navrhovaná úprava sadzieb dane preto bude mať vplyv na obyvateľov, podnikateľskú sféru i orgány a organizácie napojené na štátny rozpočet. Ak by navrhované zníženie sadzieb dane u automobilových benzínov a motorovej nafty bolo premietnuté v plnej výške do ceny pre konečného spotrebiteľa, znamenalo by to zníženie cien o cca 2,70 3,50 Sk na jeden liter bez DPH. Samozrejme, nemožno očakávať premietnutie plnej výšky zníženia sadzieb do cien PHM, ale i v tom prípade platí, že je pre ekonomiku lepšie, keď zostávajú peniaze v rukách podnikateľov než keď prostredníctvom daní dochádza k ich štátnemu prerozdeľovaniu. Preto tvrdenie MF SR, že sa pri znížení daňového zaťaženia nedá zaručiť primerané zníženie ceny motorových palív predajcov a preto treba zachovať sadzby, je chybné. Nakoniec, je to štát, ktorý vytvoril pre Slovnaft prakticky monopolné postavenie na slovenskom trhu.
K čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2005.
Bratislava, 27. septembra 2004.
Branislav Opaterný
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
Zuzana Martináková
poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky
Ľubica Navrátilová
poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky